Woorden die wat anders betekenen dan je (vroeger) dacht

14-05-2014 11:44 46 berichten
Welke woord bleek iets heel anders te betekenen dan je eerst dacht? Zal zelf voorbeeldje geven!



Vogelvrij! Ik dacht dat het zo vrij als een vogel betekende, maar het bleek dat iemand die vogelvrij is, straffeloos gedood kan worden.



Onweer. Vroeger dacht dat het omweer was, het weer was dan om!
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 14 mei 2014 @ 13:15:

Ik dacht vroeger dat volslank dik/mollig betekende, blijkt het gewoon een slanke dame met fikse tieten en billen te zijn.grappig, ik dacht altijd dat het heel (volledig) slank betekende juist
En deze is van nog niet zo heul lang geleden

Ik heb me lang afgevraagd waarom veel bedrijven het zelfde begin van het mailadres hadden noreply. Heeft lang geduurd voordat ik zag dat het no reply was. Man lag onder de tafel van het lachen toen mijn AHA moment kwam
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 14 mei 2014 @ 12:51:

In het nederlands is gijzelaar zowel de gegijzelde als degene die gijzelt. Net als martelaar.



Ik dacht dat een verkeersvlieger een vlieger was met verkeerslichten.Dat is dus niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Ik duimde vroeger niet, maar vingerde. Juist: ik sabbelde op mijn wijsvinger als peuter en kleuter. Jaren later begreep ik de verbaasde blik van de slager naar mijn moeder toen ik m dat vertelde.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook dat 'verkrachten'betekende dat iemand anders sterker was dan jij. ik riep rustg tijdens het stoeien 'hellup ik word verkracht!!! 'totdat mijn moeder zei dat ik dat niet mocht roepen als ik met mijn zusje stoeide.
quote:markovic schreef op 14 mei 2014 @ 14:02:

[...]



Dat is dus niet waar.https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/g ... gegijzelde
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 14 mei 2014 @ 14:15:

[...]



https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/g ... gegijzelde



Lezen is moeilijk, onzetaal zegt letterlijk wat ik zeg.



Verder: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/519/



http://www.faqt.nl/vraag- ... -gijzelaar-of-gegijzelde/
Alle reacties Link kopieren
Uit Van Dale:



gijzelaar, gij·ze·laar, de (m.)



1. iem. die gegijzeld wordt

vrouw: gijzelaarster

synoniem: gegijzelde



2 (in oorlogstijd) voornaam persoon, als onderpand gesteld voor de nakoming van gestelde krijgsvoorwaarden; ook wel om te beletten dat de bevolking van bezet gebied vijandelijkheden tegen de bezettingstroepen zou plegen

vrouw: gijzelaarster

synoniem: gegijzelde



3 door terroristen of andere misdadigers gegijzeld persoon, om bep. eisen af te dwingen

vrouw: gijzelaarster

synoniem: gegijzelde



4 terrorist, misdadiger die iem. gijzelt om bep. eisen af te dwingen

vrouw: gijzelaarster

synoniem: gijzelhouder, gijzelnemer, kaper
Ik heb veel mensen in de loop der jaren horen verklaren dat hun leven enerverend was en daar bedoelen ze mee avontuurlijk, maar enerverend betekent zenuwslopend, dus kreeg ik er altijd een heel verkeerd beeld bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:pollewop75 schreef op 14 mei 2014 @ 14:08:

Ik duimde vroeger niet, maar vingerde. Juist: ik sabbelde op mijn wijsvinger als peuter en kleuter. Jaren later begreep ik de verbaasde blik van de slager naar mijn moeder toen ik m dat vertelde.Onlangs vertelde mijn schoonmoeder van 70 jaar iets soortgelijks. Ze zei dat mijn man vroeger als klein kind altijd vingerde. Ik was even helemaal stil... En toen moest ik echt zo ontzettend lachen. En mijn man ook. Dat snapte zij weer niet. Hij sabbelde op zijn vingers, was dat echt zo grappig?
Vogelvrij snapte ik als kind ook niet, leek me heerlijk om zo vrij als een vogel te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma zag eens op de cover van een roddelblad staan dat Karin Bloemen een gigolo kreeg voor haar verjaardag. Oma -80 jaar oud- vroeg aan mijn moeder; Wat is een gie-golo?
Klaarkomen.

Als kind gebruikte ik het woord vaak om aan te duiden of iets af was. "ben niet klaargekomen met mijn huiswerk etc."



Onbevlekte ontvangenis.

Daarvan dacht ik als kind/tiener dat ermee bedoeld werd dat ze volgens het geloof dachten dat Maria als maagd zwanger was geraakt, dus zonder hulp van sperma(vlekken).
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 14 mei 2014 @ 14:52:

Ik heb veel mensen in de loop der jaren horen verklaren dat hun leven enerverend was en daar bedoelen ze mee avontuurlijk, maar enerverend betekent zenuwslopend, dus kreeg ik er altijd een heel verkeerd beeld bij.genootschap onze taal geeft aan dat er twee betekenissen zijn van het woord: als in zenuwslopend en als spannend, boeiend:

Een enerverende middag

Als iemand het heeft over een enerverende middag, heeft hij het dan naar zijn zin gehad of niet?



Daarover zijn de meningen verdeeld. In Van Dale staan sinds de elfde druk (1984) twee betekenissen bij enerverend: 'zenuwachtig, prikkelbaar makend' en 'opwindend' (een enerverende wedstrijd). In de tiende druk (1976) vermeldde Van Dale nog alleen de negatieve betekenis. Dat wijst erop dat de positieve betekenis ('opwindend') jonger is. Het Prisma handwoordenboek (2005) geeft de betekenissen 'zeer spannend, opwindend, zenuwslopend'.



In een enerverende wedstrijd is de betekenis 'zeer spannend' heel gewoon, maar een enerverende middag kan ook een middag zijn die gekenmerkt werd door een negatieve spanning ('Al met al was het een enerverende middag: eerst een uur vertraging en daarna werd mijn tas gestolen'). Als u enerverend gebruikt, zorg er dan voor dat uit de context duidelijk blijkt of u 'opwindend' of 'zenuwslopend' bedoelt.



Dan kan het leven dus ook in positieve zin enerverend zijn!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ik lees nog altijd op de reclameborden achter de voetballers, wanneer ze worden geïnterviewd, FCUpdate: F Cup Date. Vond ik vrij logisch, want het gaat alleen maar over seks daar toch? Dus op date met iemand met een F Cup.



Mijn man pieste in zijn broek en rolde over de grond toen ik zei dat hij geen F Cup date had met mij... Tja FC Update is iets meer jargon en voetbal taal....
Dat heb ik met het woordje fraai. Lastig te interpreteren woord. Wordt er nu 'mooi' mee bedoeld of meer 'raar'?



Iemand die er fraai bijloopt bijvoorbeeld.



Zeker in een ontkennende zin vind ik het lastig: "Da's ook niet fraai?"
Fraai betekent toch altijd mooi?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 14 mei 2014 @ 23:23:

Dat heb ik met het woordje fraai. Lastig te interpreteren woord. Wordt er nu 'mooi' mee bedoeld of meer 'raar'?



Iemand die er fraai bijloopt bijvoorbeeld.



Zeker in een ontkennende zin vind ik het lastig: "Da's ook niet fraai?"Inderdaad een beetje raar, omdat het eigenlijk mooi betekent maar dan alleen sarcastisch wordt gebruikt dan wel met een ontkenning, waardoor het feitelijk altijd juist het tegendeel betekent
Ga in therapie!
fraai fraai bijv.naamw.Uitspraak: [fraj] erg mooi Voorbeeld: `een bijzonder fraai doelpunt`een fraai staaltje (een mooi voorbeeld) `De brief is een fraai staaltje van politiek raffinement.`Dat is me ook een fraaie vertoning. (dat is niet zo best) ...



Dit vond ik op internet. Inderdaad vooral synoniemen voor 'mooi', maar klaarblijkelijk ook weer voor 'niet zo mooi'. Huh?



In het Engels vind ik dit trouwens nog lastiger. Weet zo even geen concreet voorbeeld, maar het is me meer dan eens overkomen dat ik een tekst moest lezen waarbij ik een woord(combinatie) stuitte waarbij ik dan dacht: bedoelen ze nu het een of juist exact het tegenovergestelde?
Als iemand zegt 'Dat is dan mooi kut', bedoel je toch ook niet letterlijk dat het mooi is (en dan heb je het al helemaal niet over een mooi vrouwelijk geslachtsdeel)? Dat is net zoals 'een fraai staaltje' of 'een fraaie vertoning' sarcastisch bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:itsmyempire schreef op 14 mei 2014 @ 12:16:

Ik heb heel lang gedacht dat een kampeerplaats hetzelfde was als een parkeerplaats.

Dat vind ik schattig! Trouwens is sommige gevallen niet ver van de waarheid.



Ik noemde 'sandalen' een tijdlang 'schandalen'. Mamma waar zijn m'n schandalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven