Inleiden met balloncatheter zonder ontsluiting

12-05-2014 18:10 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Binnenkort word ik ingeleid dmv een balloncatheter. Ik ben ruim 40wk zwanger en vorige keer ben ik bevallen middels een ks. Nu is er vanmiddag gevoeld of er al wat ontsluiting was en alles zit nog potdicht. Ik dacht altijd dat er wel wat ontsluiting nodig is om een balloncatheter in te brengen, maar volgens de arts kan het ook zonder ontsluiting.

Nu ben ik nieuwsgierig naar dames die hier ervaring mee hebben? Hoe ging het? Duurde het lang voor de bevalling begon? Hoe heb je het ervaren? Etc
Balloncatheters worden juist gebruikt als alles nog onrijp is en je niet direct ingeleid kan worden (waar wel wat ontsluiting voor nodig is), dus is heel normaal dat ze em willen inbrengen zonder ontsluiting.

Verder heb ik er persoonlijk geen ervaring mee, alleen heeel veel beroepsmatig, dus daar heb je niks aan.



Succes met de bevalling!
Ik heb een inleiding gehad met gel, dat was geen pretje en inmiddels zijn ze ook wel terug gekomen van die methode. Tweede keer mocht ik gelijk aan het infuus.

Het inbrengen van een catheter door je dichte baarmoedermond lijkt me te vergelijken met het inbrengen van een spiraaltje. Niet fijn, maar het doet maar even pijn. En in vergelijking met de bevalling natuurlijk minimaal.

Hopelijk besluit je baby alsnog uit zichzelf te komen want dat lijkt me toch het fijnst. Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Ja ervaring! Ik vond het inbrengen niet prettig, maar verstand op nul en gaan...



Bij mij kwam het niet direct op gang en de ballon kwam er ook niet vanzelf uit. Anderhalve dag later werd het er weer uitgetrokken (ik had toen een heel klein beetje ontsluiting) en kreeg ik gel. Toen ging het snel. Een paar uur later begonnen de weeën.



Al met al lag ik precies twee dagen in het ziekenhuis voor de weeën begonnen.



Succes met je bevalling!
Het recht om gehoord te worden sluit niet automatisch het recht in om serieus genomen te worden
Vriendin van mij heeft dit gehad, sochtends geplaatsd en savonds rond 22:00 moest ze plassen en verloor ze een slijmprop met bloed, de volgende ochtend is hun kindje geboren. Zij had ook nog geen ontsluiting en baarmoeder was ook nog niet week! Succes!!!!
Ja ervaring! 41 weken, alles nog potdicht. Maandag 10:00 u ingebracht, woensdag18:00 nog alles potdicht dus toen verder met gel. Dat was effectiever, donderdag 9:00 2cm en toen zijnde vliezen gebroken door gyn. Weeenpomp aan (....vergaan van de pijn...) en om 13:00 was mn meisje er.



Mijn kindje was niet ingedaald daardoor was de ballon minder effectief. Als er van 2 kanten tegen de baarmoedermond wordt gedrukt (nb het gaat er niet doorheen, pijn bij t inbrengen had ik niet) dan is de kans op ontsluiting groter. Kans dat t algemeen.lukt is 60% geloof ik.



Mijn kindje daalde tijdens de bevalling pas in.



Had graag gewild dat de ballon t had gedaan, die gel en vooral de pomp is geen pretje idd
Alle reacties Link kopieren
Ja ervaring, ivm zwangerschapsvergiftiging ingeleid dmv ballon.

Zondagochtend ingebracht knap stuk, weer 1 ingebracht later waterverlies, we dachten weer kapot maar nee vliezen gebroken.

toen moest hij eruit ivm infectie gevaar.

ballon inbrengen viel best mee, als je maar ontspant.

Dus achterover liggen en rustig in en uit ademen.

niet krampachtig gaan kijken.

s'avonds weeën smorgens kindje geboren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een ballonkatheter gehad met 38.6 wk. Het inbrengen was zeker niet zo pijnlijk als een spiraal, sterker nog ik vond het niet pijnlijk maar een vreemd geveoel. Ze zeiden toen hij moet 24 u zitten dan kijken we opnieuw en plaatsen we eventueel een nieuwe. Ik had de volgende ochtend 2 cm en ze konden de vliezen breken. Daarna ging het snel infuus met weeeenopwekkers gekregen en paar uurtjes later was onze kleine meid er.



Hier in het zkh deden ze mee aan een onderzoek en als je mee wilde werken kreeg je (na loting) of een ballonkatheter of een pilletje. Mijn voorkeur ging uit naar een pilletje maar bij de loting kwam er uit dat ik ballonkatheter kreeg, achteraf ben ik er blij mee.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ingeleide bevalling; op vrijdag gestart met pilletjes, dit t/m zondag gedaan zonder voldoende resultaat. Op maandag ballon ingebracht (pijnloos) en deze viel er snel uit. Daarna nogmaals ingebracht en viel er bijna meteen weer uit. Toen 2.5 cm ontsluiting en volgende dag zijn de vliezen gebroken. Ballon was bij mij effectiever dan pilletjes, maar was toen dus al wel sinds vrijdag bezig... Op dinsdag nacht is de kleine meid geboren. Heel veel succes, zet m op! Het is het sowieso waard!!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, een live bevalling zou wel weer leuk zijn!!
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste: 2 x gel en daarna een ballon. Helaas geen enkel resultaat, toen keizersnee. Omdat ik behoorlijk ziek was was ik high vd medicijnen, maar God wat een ellende vond ik die ballon. (Niet om je bang te maken). Mijn lichaam was totaal niet klaar om te gaan bevallen vandaar dat het waarschijnlijk geen nut had.
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring met balloninleiding krijgen, maar wel beroepsmatig ook.

Ballon wordt inderdaad gebruikt om ontsluiting te maken, waarna de bevalling met infuus en oxytocine ingeleid kan worden.

Mijn ervaring is dat de ballon altijd goed resultaat heeft.

Wat ik vaak zie is dat vrijwel alle ballonnen er binnen 6-15 uur uit, waarna vrijwel iedereen 2-3 cm ontsluiting heeft en de volgende dag ingeleid wordt. Heeeel af en toe moet een ballon opnieuw geplaatst worden, of bijgevuld worden. Maar 9 van de 10 keer is dit niet nodig.



Gel wordt liever niet aan iemand met een keizersnede in de voorgeschiedenis gegeven, ballon is een mooi alternatief.



Succes als het zo ver is! Welke regio ga je bevallen?



Edit: zie nu dat je berichtje al van de 12e is, dan ben je waarschijnlijk inmiddels al bevallen! Hoop dat het goed is gegaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven