Ik kan niet zwemmen

23-04-2014 20:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een meisje van 16 jaar (misschien beetje jong voor het vivaforum maar wist zo gauw geen ander forum) en ik kan niet zwemmen.

Ik was als kind doodsbang van water dus mijn ouders hebben me niet 'gedwongen' om op zwemles te gaan. Als kind kwam ik niet in situaties waar ik moest zwemmen dus het had mijn interesse niet, ook al was ik op een gegeven moment minder bang van water. Het is er zeg maar nooit van gekomen. Een paar vriendinnen van de basisschool wisten dat ik het niet kon, maar voor de rest vertelde ik het nooit aan iemand.

Toen ik naar de middelbare ging durfde ik het tegen niemand te vertellen omdat ik bang was buitengesloten en uitgelachen te worden. Ik schaam me er namelijk echt voor. Niemand uit mijn klas weet het dus, zelfs mijn vriendinnen niet (wel een paar die niet in mijn klas zitten). Binnenkort gaan we op excursie waarbij we naar een watersportpark gaan, en je moet dus aangeven of je kan zwemmen of niet. Mijn klas zal er vanzelf achterkomen, maar ik vertel het ze liever zelf voordat ik daar opeens een zwemvest aanmoet. Ik ben alleen ontzettend zenuwachtig (ik heb het heel lang verzwegen) en weet geen goede manier om het te vertellen. Geen idee hoe ze gaan reageren namelijk, iedereen kan zwemmen.

Heeft iemand tips? Liefst zo snel mogelijk!

(Nog liever zou ik leren zwemmen maar daar heb ik nu geen tijd voor. Volwassenenzwemmen is op schooldagen en ik ga NIET tussen kleuters zwemmen waar ik ook nog de kans heb bekenden tegen te komen)
Mijn kinderen hebben ook pas laat leren zwemmen (dochter door allerlei verhuizingen en wachtlijstgezeur, zoon had een ongelooflijke watervrees). Uiteindelijk heb ik het dochter zelf maar geleerd, en ze kon het binnen een paar dagen, zelfs beter dan haar vriendinnen-met-diploma . Zoon is vorig jaar ook op stoom gekomen en zwemt nu ook een lekker moppie weg, en in tegenstelling tot dochter wil hij wel graag een diploma dus daar gaan we in de zomervakantie voor zorgen.



Kortom: het komt vast goed met je zwemkunsten. Het grote voordeel van later leren zwemmen is dat je meer spierkracht hebt dan die vierjarige krummels, en dat je motorische opdrachten sneller oppikt.
Alle reacties Link kopieren
In Nijmegen hebben ze ook aparte zwemlessen voor mensen vanaf 16 (15.50 per keer). Dus je kan al wel vanaf je 16e met volwassen lessen mee doen volgens mij!

Succes en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Hee, ik weet niet hoe je er nu voor staat, maar ik woon in Eindhoven en heb een zwembad abonnement. Vind het helemaal prima je een keer te leren zwemmen ;) Het is écht iets wat je zo kunt leren.

En voor je gemoedstoestand, ik heb een reddingszwemmen diploma, maar die gaan we niet eens nodig hebben ;)
Another Tale of Infinite Dreams
Alle reacties Link kopieren
O super! Heb mijn mentor een mailtje gestuurd en kreeg een superlieve reactie terug, dat het echt wel goed gaat komen en dat mijn klas gewoon gaat denken 'so what' als ik het vertel. Ben gewoon helemaal happy nu, haha! Eindhoven is lekker dichtbij suushi, dankjewel voor je aanbod! Eerst even school afmaken en dan ga ik het gewoon doen
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even zeggen dat ik je een verstandige meid vind? Ondanks dat je het eng vindt, toch gewoon zeggen dat je het niet kunt, in plaats van te doen alsof en in gevaarlijke omstandigheden terecht komen. Je mond open doen tegen je mentor als opstapje, en later je klasgenoten. En pas op aanbod van wildvreemden hier (wel lief trouwens!) in willen gaan nadat je dat met je ouders besproken hebt. Echt, er zijn een hoop 16 jarigen die een stuk minder verstandig zijn, jij komt er wel!



En inderdaad, je leert waarschijnlijk vrij snel. Toen ik zwemles had, zat er een jongen van 14 bij (die zat dus wel tussen de kleuters, maar dat is bij a 30 jaar geleden). Nog voordat wij de bandjes af hadden, had hij zijn diploma al. Je hebt een hoop meer kracht en concentratie als je wat ouder bent, dat scheelt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoii ik ben 21 jaar en kon ook niet zwemmen, wel heb ik het me zelf aangeleerd na een tijdje. Ik begrijp je 100% omdat ik het ook lang verzwegen heb. Een tijdje terug heb ik het eerlijk tegen me vriendinnen gezegd en die vonden het helemaal niet raar. Ze maken er nu af en toe geintjes over als we met zn alle in het zwembad liggen. Dus schaam je niet en vertel het eerlijk! Een ander kan iets anders weer niet!
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk denkt die klas "So what"

Het gaat ze echt helemaal niks uitmaken of jij wel of niet kunt zwemmen. Ze hebben hele andere dingen aan hun hoofd (eigen onzekerheden, liefdes, roddelen, school, bijbaantjes, uitgaan, geld, kleding, sport etc.). Dat jij niet kunt zwemmen gaat ze het ene oor in en het andere oor uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het verteld! Het ging echt supergoed en iedereen reageerde heel normaal. Ik kreeg zelfs applaus. Mijn vriendinnen vonden het supergoed van me dat ik het vertelde. En zelfs een paar jongens waarvan ik het nooit had verwacht waren echt superlief.. ik ben echt zo opgelucht nu.

Ik heb me echt zorgen gemaakt om niks. Van mijn rampscenario's is niets terechtgekomen
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je het nu eindelijk verteld hebt. Kun je weer rustig slapen nu?



Les voor de volgende keer: Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt vertellen.

En les 2: Maak kleine dingen niet zo opgeblazen groot.
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn!
-
Oud topic, ik ben benieuwd of TO deze zomer nog heeft leren zwemmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven