Werk & Studie
alle pijlers
opmerking over werken en alleenstaand moeder (vader) schap
zondag 6 juli 2008 om 20:56
Wil eigenlijk alleen even m'n frustratie eruit gooien. En vraag me tegelijkertijd af of meerdere alleenstaande moeders (of vaders?) dit weleens meegemaakt hebben, en hoe je erop reageerde.
Ik kwam gisteren een bekende tegen in de stad, was gezellig met m'n spruit van 20 maanden aan het wandelen/winkelen.
Ze had via via gehoord dat ik een nieuwe baan heb, en vond het belachelijk dat ik zoveel werkte! Ze draaide er een beetje omheen, maar het kwam erop neer dat ze het zielig voor spruit vond dat hij voor 32 uur per week naar een oppas toe moet.
Serieus! Ik heb haar vriendelijk mede gedeeld dat ze niet wist waar ze het over had, ben omgedraaid en weggelopen. Witheet, dat wel.
Nu ik erover nadenk had ik best de discussie met haar willen aangaan.
Ik ben alleenstaand, en doe mijn %*&@#!¤! best om met 32 uur werken per week de eindjes aan elkaar te knopen, en dat lukt aardig.
Natuurlijk zou ik best een dag in de week minder willen werken. Maar wat moet ik dan, gezellig de bijstand in?
Zo, dat lucht op .
Ik kwam gisteren een bekende tegen in de stad, was gezellig met m'n spruit van 20 maanden aan het wandelen/winkelen.
Ze had via via gehoord dat ik een nieuwe baan heb, en vond het belachelijk dat ik zoveel werkte! Ze draaide er een beetje omheen, maar het kwam erop neer dat ze het zielig voor spruit vond dat hij voor 32 uur per week naar een oppas toe moet.
Serieus! Ik heb haar vriendelijk mede gedeeld dat ze niet wist waar ze het over had, ben omgedraaid en weggelopen. Witheet, dat wel.
Nu ik erover nadenk had ik best de discussie met haar willen aangaan.
Ik ben alleenstaand, en doe mijn %*&@#!¤! best om met 32 uur werken per week de eindjes aan elkaar te knopen, en dat lukt aardig.
Natuurlijk zou ik best een dag in de week minder willen werken. Maar wat moet ik dan, gezellig de bijstand in?
Zo, dat lucht op .
zondag 6 juli 2008 om 21:29
Ik wou dat meer alleenstaande moeders het zo als jou deden. Alle respect dat je het allemaal zelf financieel weet rond te breien. En niks is zo kwetsend terwijl je zo goed je best doet om je aan te vallen m.b.t. je kind. Dat is waar je een moeder het hardste pakt. Vind het eerlijk gezegd een beetje dom en laag. Maar super van je. En dit zegt meer over haar dan over jou moet je maar denken. Zie hier ook de reacties.
zondag 6 juli 2008 om 21:29
[quote]
Wow, krijg helemaal een blos op m'n wangen . Wat een complimentjes!
Ik ben altijd een beetje mutserig wat dat betreft, bedenk later pas als ik de situatie in alle rust kan analyseren wat ik dan gezegd had moeten hebben.
Niks dan respect, Scarlet, laat die domme doos toch praten zeg.
:Wow, krijg helemaal een blos op m'n wangen . Wat een complimentjes!
Ik ben altijd een beetje mutserig wat dat betreft, bedenk later pas als ik de situatie in alle rust kan analyseren wat ik dan gezegd had moeten hebben.
Niks dan respect, Scarlet, laat die domme doos toch praten zeg.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
zondag 6 juli 2008 om 21:44
Hmmmm, ik vind het dan juist weer irritant dat mensen altijd gaan zeggen "ooooooh, wat knap van je" of "jaaaaaaaaa, je hebt ook geen keus he" op zo'n meelevend toontje. Of zeggen"ik vind 4 dagen kinderopvang teveel hoor, maar ja, in jóuw geval.... "
Hou toch op zeg, hele volksstammen vrouwen werken 4 dagen per week, waarom is het knapper als je als alleenstaande moeder 4 dagen werkt?
en ja, ben ook alleenstaand en werk ook 4 dagen.
Hou toch op zeg, hele volksstammen vrouwen werken 4 dagen per week, waarom is het knapper als je als alleenstaande moeder 4 dagen werkt?
en ja, ben ook alleenstaand en werk ook 4 dagen.
Am Yisrael Chai!
zondag 6 juli 2008 om 22:10
Ik begrijp eigenlijk de topictitel niet. De opmerking ging toch alleen over werken en kinderopvang? Het is best mogelijk dat deze vrouw dezelfde opmerking had gemaakt als TO wel een partner had gehad. Er lopen genoeg mensen rond die het per definitie niks vinden als een kind naar de opvang gaat.
Ga in therapie!
zondag 6 juli 2008 om 22:23
Jawel hoor, maar ik hang dat niet op aan het feit dat ik werk. En ik denk niet dat ik de moeilijke momenten niet zou hebben als ik wél een partner had. Ik vind eigenlijk alleen omgaan met dingen als ziekte van mijn zoon of zorgen om mijn zoon moeilijk, dat je die nooit kunt delen. En dat je trots niet kunt delen met iemand die dezelfde verhouding met dat kind heeft, maar altijd met iemand voor wie het minder belangrijk is omdat het zijn/haar kind niet is.
Maar dat heeft dus niks te maken met de hoeveelheid die ik werk en ik weet zelfs zeker dat als ik wél een partner had ik méér zou werken. Dus dat is soms ook wel lastig, dat ik niet zomaar een avond door kan halen of niet zomaar een werktrip kan doen. Die dingen zou ik wel doen als ik een partner had.
Ik krijg eerlijk gezegd een beetje het gevoel dat je zelf een probleem hebt met je alleenstaande moederschap, is dat zo?
Am Yisrael Chai!
maandag 7 juli 2008 om 00:08
Nou dat kan best Dubiootje, misschien moet het ook alleen maar omdat er verder niemand anders is om de kost te winnen. Dat kan.
@Scarlet: Niks van aantrekken, er zullen altijd mensen zijn die vinden dat zij het beter doen/kunnen. Terwijl niemand het perfect doet hoor. En soms zijn de omstandigheden er gewoon naar dat je niet anders kan. Er zal simpelweg geld verdient moeten worden, klaar. Wat zij daar ook van vindt. En je bent echt geen slechte moeder omdat jouw kind naar een oppas moet als jij werkt. Kom nou...
Wat een naar gedrag trouwens, om jou zo'n rotgevoel te geven.
@Scarlet: Niks van aantrekken, er zullen altijd mensen zijn die vinden dat zij het beter doen/kunnen. Terwijl niemand het perfect doet hoor. En soms zijn de omstandigheden er gewoon naar dat je niet anders kan. Er zal simpelweg geld verdient moeten worden, klaar. Wat zij daar ook van vindt. En je bent echt geen slechte moeder omdat jouw kind naar een oppas moet als jij werkt. Kom nou...
Wat een naar gedrag trouwens, om jou zo'n rotgevoel te geven.
maandag 7 juli 2008 om 00:15
Natuurlijk is het niet ideaal om je kind 32 uur per week uit te besteden aan een oppas, maar in dit geval is het toch niet anders? Misschien als TO een man zou hebben met een baan, dat of zij of hij meer thuis zou zijn. Maar ik vind het wel knap dat je ondanks dat je alleenstaand bent je zoveel uur werkt en jezelf en je kind goed kan onderhouden. Ik heb gezien hoe zwaar dat kan zijn en veel mensen vinden de bijstand dan toch wel makkelijk. Je bent geen slechte moeder, juist heel goed.
maandag 7 juli 2008 om 00:17
Goed juist dat je werkt!!
Beter dat dan thuis zitten, niet werken omdat je dan minder krijgt als de bijstand (zo 1 ken ik er!)
Verder de hele discussie of je je kind zoveel uur naar de oppas mag brengen? Moet je zelf weten toch, het is jou kind en jij voedt jou kind op zoals jij dat wil.
Ik ben nu nog student maar heb bovenstaande discussie al heeeeeel vaak met mijn schoonzus gehad. Als ik kinder kan krijg later dan blijf ik werken. Kijk waarschijnlijk niet 5 dagen, maar ik vind het anders ook zonde van mijn opleiding enzo, dan bouw je een carriere op en dat moet je dan daarna opgeven. Natuurlijk is het een keus die je maakt als je kinderen krijgt. Maar ik vind dat je gewoon kunt gaan werken als je kinderen hebt. En van de 'kritiek' moet je je al helemaal niks aantrekken, want hoe je het ook doet er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is!!
Beter dat dan thuis zitten, niet werken omdat je dan minder krijgt als de bijstand (zo 1 ken ik er!)
Verder de hele discussie of je je kind zoveel uur naar de oppas mag brengen? Moet je zelf weten toch, het is jou kind en jij voedt jou kind op zoals jij dat wil.
Ik ben nu nog student maar heb bovenstaande discussie al heeeeeel vaak met mijn schoonzus gehad. Als ik kinder kan krijg later dan blijf ik werken. Kijk waarschijnlijk niet 5 dagen, maar ik vind het anders ook zonde van mijn opleiding enzo, dan bouw je een carriere op en dat moet je dan daarna opgeven. Natuurlijk is het een keus die je maakt als je kinderen krijgt. Maar ik vind dat je gewoon kunt gaan werken als je kinderen hebt. En van de 'kritiek' moet je je al helemaal niks aantrekken, want hoe je het ook doet er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is!!
maandag 7 juli 2008 om 00:25
Ik sluit me aan bij Minny en Ambrosia. Ik vind dat je er trots op mag zijn dat je de zorg voor je kind in alle opzichten op je neemt. Werken is ook een vorm van zorgen! Het is een beetje de omgekeerde wereld als je je schaamt of schuldig voelt omdat je werkt. Je werkt om jezelf en je kind te onderhouden. Dat is zo ongeveer gelijk aan voedsel zoeken voor leeuwinnen, die trekken er daarvoor ook opuit en laten hun kroost dan ook tijdelijk achter. In minder goede handen dan jij, maak ik me sterk.
Verschuil je niet achter de noodzaak omdat je alleenstaande moeder bent, maar wees er trots op dat je zelfstandig en onafhankelijk bent.
Verschuil je niet achter de noodzaak omdat je alleenstaande moeder bent, maar wees er trots op dat je zelfstandig en onafhankelijk bent.
Ga in therapie!
maandag 7 juli 2008 om 00:29
jij bent toch zelf gastouder of nanny oid? Waarom dan weer die opmerking dat het NATUURLIJK niet ideaal is? Hoezo natuurlijk?
Ik snap al die ophef daarom echt niet, het merendeel van de wereld heeft kinderen die 5 dagen per week een uur of 7 naar school gaan, wat is het verschil?
Dat medelijdende wat in al die reacties doorsijpelt, bah. Je zegt zelf precies hetzelfde als die kennis hoor, alleen verzacht je de klap door er snel achteraan te zeggen dat TO heus wel een goede moeder is. Wat een onzin, je kan een goede moeder zijn als je de hele week thuis bent, maar ook een slechte. En je kan een goede moeder zijn als je de hele week werkt, maar ook een slechte. Werken of niet werken heeft NIETS met je moederschap te maken. Wat is er nou knap aan werken? Poeh poeh, geef die vrouw een standbeeld want ze WERKT!
Ik vind het zelfs beledigend, als je een kind krijgt heb je toch niet ineens polio en geen hersens meer? Als het vóórdat je een kind krijgt niet knap is als je werkt, is het daarna ook niet knap. Werk is gewoon een middel om geld op de bank te krijgen, meer niet. Wat dat met je moederschap te maken heeft zie ik echt niet.
Am Yisrael Chai!
maandag 7 juli 2008 om 00:36
Alsof het je kind iets uitmaakt of je thuis staat te strijken of dat je ergens anders achter een bureau zit, daar denkt een kind toch helemaal niet over na? Kind denkt gewoon: oh ja, ik ga naar school of oh ja, ik ga naar de creche. Of zoals mijn zoon dagelijks vraagt: mamma, is het vandaag de blauwe dag? (Lees: schooldag of geen schooldag, de dagen hebben kleuren op school).
Waar jij uithangt in die tijd zal dat kind echt worst wezen hoor, we moeten eens af van dat onzalige idee dat kinderopvang hel ende verdoemenis betekent. Voor de meeste kinderen betekent de creche niets meer of minder dan "oh ja, vandaag ga ik spelen met mijn vriendjes bij de juf".
Waar jij uithangt in die tijd zal dat kind echt worst wezen hoor, we moeten eens af van dat onzalige idee dat kinderopvang hel ende verdoemenis betekent. Voor de meeste kinderen betekent de creche niets meer of minder dan "oh ja, vandaag ga ik spelen met mijn vriendjes bij de juf".
Am Yisrael Chai!
maandag 7 juli 2008 om 00:42
Ik heb eerlijk gezegd ook niet echt het idee dat mijn kinderen last hebben van het feit dat ze naar de opvang moeten. Kinderen vinden iets wat ze gewend zijn de normaalste zaak in de wereld. Bovendien is het ook wel leuk dat ze met leeftijdsgenootjes kunnen spelen, veel thuisblijfkinderen (om het zo maar te noemen ) vind ik soms zelfs een beetje zielig omdat ze geen andere kindjes hebben om mee te spelen. Die zitten de hele dag alleen met mama thuis. Maar goed, ook voor die kindjes is dat de normaalste zaak ter wereld dus het ligt meer aan mij dat ik dat zielig vind
maandag 7 juli 2008 om 00:50
Die is leuk ja. Loop je op een maandagochtend over straat met je baby in de draagzak, krijg je meewarige opmerkingen: "ach, is het een thuisblijfkindje?".
Sorry, ik word hier een beetje melig van. FV, ik ben het helemaal met je eens dat het de normaalste zaak is om te werken, ook als je kinderen hebt. Ik vind ook dat je trots mag zijn op dingen die gewoon zijn, zeker als je die dingen "gewoon" goed doet.
Sorry, ik word hier een beetje melig van. FV, ik ben het helemaal met je eens dat het de normaalste zaak is om te werken, ook als je kinderen hebt. Ik vind ook dat je trots mag zijn op dingen die gewoon zijn, zeker als je die dingen "gewoon" goed doet.
Ga in therapie!
maandag 7 juli 2008 om 07:41
Ik vind ook dat je trots mag zijn op de dingen die je doet, ik ben zelf ook trots op mezelf. En TO mag ook trots op zichzelf zijn, daar gaat het me helemaal niet om. Het gaat me meer om het feit dat TO zich beledigd voelt over het feit dat ze aangevallen wordt op het feit dat ze werkt, en dat de meeste reacties hier eigenlijk hetzelfde zeggen. Dat ze heus een goede moeder is hoor, maaaaaaaaaaaaar.... dat het eigenlijk heel zielig voor haar kind is. En dat is gewoon niet zo.
Trouwens... dat thuisblijven je niet per definitie een goede moeder maakt kunnen we allemaal in de programmas van Supernanny zien. En persoonlijk denk ik zelfs dat júist als je alleen de zorg voor een kind draagt dat het dan heel gezond is voor beide partijen dat het kind naar de opvang gaat.
Trouwens... dat thuisblijven je niet per definitie een goede moeder maakt kunnen we allemaal in de programmas van Supernanny zien. En persoonlijk denk ik zelfs dat júist als je alleen de zorg voor een kind draagt dat het dan heel gezond is voor beide partijen dat het kind naar de opvang gaat.
Am Yisrael Chai!
maandag 7 juli 2008 om 10:14
Volgens mij heeft TO nergens gezegd, dat ze zielig is. Ik denk, dat TO liever meer thuis was geweest bij haar kind. Dat was mét partner waarschijnlijk mogelijk en nu zonder partner in ieder geval niet. Ze werkt nu 32 uur en zou het liefst 24 uur werken om een dag extra bij haar kind te zijn.
Ik lees niets over niet naar de kinderopvang willen brengen of hartverscheurend afscheid nemen of niet kunnen functioneren door werken. Ik lees een vrouw, die na een verandering in plannen, iets meer werkt dan haar hart haar lief is en zich aangevallen voelt als een ander zegt, dat 32 uur per week werken te veel is, omdat ze een kleine heeft.
En dat snap ik prima!
Die van die bemoeial is goed. Ik ben iets grover in de mond en zeg dan 'hoor ik daar een lama schijten?'. Doet het ook best leuk. Niks van aantrekken dus en lekker je eigen leven leiden.
Ik lees niets over niet naar de kinderopvang willen brengen of hartverscheurend afscheid nemen of niet kunnen functioneren door werken. Ik lees een vrouw, die na een verandering in plannen, iets meer werkt dan haar hart haar lief is en zich aangevallen voelt als een ander zegt, dat 32 uur per week werken te veel is, omdat ze een kleine heeft.
En dat snap ik prima!
Die van die bemoeial is goed. Ik ben iets grover in de mond en zeg dan 'hoor ik daar een lama schijten?'. Doet het ook best leuk. Niks van aantrekken dus en lekker je eigen leven leiden.
maandag 7 juli 2008 om 10:48
Jeej, wat veel reacties!
Natuurlijk raakte die bekende m´n zwakke plek! Want ik zou (zoals eerder gezegd) graag iets minder willen werken zodat ik mijn kind meer kan zien. Als ik nog getrouwd was geweest zou ik rond de 24 uur werken ipv 32 uur. Maar dat is niet anders. Ik ben gewoon boos dat iemand zo oordeelt zonder te weten waar ze het over heeft.
Verder ben ik niet zielig hoor, dat hoor je mij niet/nergens zeggen. Ik wilde gewoon even mijn frustratie uiten.
Natuurlijk raakte die bekende m´n zwakke plek! Want ik zou (zoals eerder gezegd) graag iets minder willen werken zodat ik mijn kind meer kan zien. Als ik nog getrouwd was geweest zou ik rond de 24 uur werken ipv 32 uur. Maar dat is niet anders. Ik ben gewoon boos dat iemand zo oordeelt zonder te weten waar ze het over heeft.
Verder ben ik niet zielig hoor, dat hoor je mij niet/nergens zeggen. Ik wilde gewoon even mijn frustratie uiten.
maandag 7 juli 2008 om 15:04
Nee, vader toont geen belangstelling. Er is wel een omgangsregeling, maar die komt hij alleen na wanneer het hem uitkomt (lees 1x in de paar maanden). Het is een lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik niet meer mee werk aan de omgangsregeling, omdat het niet in het belang van spruit is dat er af en toe een ´meneer´ naar hem komt kijken, en vervolgens niets meer van hem laat horen.
Ik ontvang geen alimentatie, ex is een eigen bedrijf begonnen, heeft naar eigen zeggen geen cent te makken. Ik vind het wel prima, red het evengoed wel. Over een aantal jaar zal ik eens een herberekening laten doen, en dan zullen we zien wat er waar van is..
Ik ontvang geen alimentatie, ex is een eigen bedrijf begonnen, heeft naar eigen zeggen geen cent te makken. Ik vind het wel prima, red het evengoed wel. Over een aantal jaar zal ik eens een herberekening laten doen, en dan zullen we zien wat er waar van is..