Werk & Studie alle pijlers

Fraude collega van vriend

14-05-2014 15:52 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:



Mijn vriend en 8 van zijn collega's verliezen hun baan, niets aan te doen, er valt niemand iets te verwijten, het bedrijf gaat anders helemaal onder en alles wordt netjes en transparant behandelt.

Hij krijgt een ontslagvergoeding, WW etc, het is rot, maar alles is goed geregeld.



Dus - het probleem, hij is aan het soliciteren. Hij heeft een erg specifieke baan, 1 ander persoon doet dat soort werk ook en die is ook ontslagen.

Nou is er 1 bedrijf in de omgeving (alsnog 2 uur reistijd per dag, maar goed) die een goed passende functie open had staan.



Je raadt het al, ze hebben beiden gesoliciteerd en beiden een gesprek gehad, ze wisten dit natuurlijk van elkaar, hebben elkaar succes gewenst "may the best man win" en de "winnaar" zou de ander mee nemen op een borrel.

Alles prima.

Ze waren benieuwd of 1 van hen de baan zou krijgen, ze zijn even oud, hebben evenveel werkervaring, echter mijn vriend heeft een HBO-diploma en universitaire master in het debetreffende beroepsveld, de andere collega heeft dezelfde HBO diploma maar geen master. Hij heeft in de 1,5 jaar tijd dat mijn vriend de master deed gereist.



Vorige week donderdag keek ik eens op de LinkedIn van die collega en tot mijn verbazing stonden daar allerlei leugens.



Zo zou hij vrijwillgerswerk doen voor een instantie die mijn tante runt, is niet waar. <knip> een hele riedel aan skills die hij niet heeft </knip> en als klap op de vuurpijl, hij zou dezelfde master hebben gedaan als mijn vriend, dus dezelfde school, jaar alles.



Mijn vriend heeft ook echt met verbazing staan kijken, er stonden echt grove leugens op.

De dag erop werkte hij vanuit huis en heeft hij hem er niet mee geconfronteerd, wel heeft hij printscreens gemaakt van de pagina.

Die dag kreeg hij ook te horen dat hij de baan niet had gekregen, hij was hun tweede keuze, en mocht de eerste keuze de baan niet aannemen dan zou er contact worden opgenomen.



Hij heeft daarna de collega opgebeld om te vragen of hij het was geworden en dat was zo, mijn vriend heeft hem toen direct geconfronteerd met de LinkinIn leugens.

De collega reageerde heel laconiek, ach, hij had zijn CV een beetje opgeleukt, "who cares", mijn vriend moest zich niet zo aanstellen en geen slechte "verliezer" zijn, op het liegen over de master reageerde hij niet.

Een uur later was de LinkedIn pagina echter aangepast, nog steeds veel leugens, maar de master opleiding was verwijderd.



Wat nu te doen?



In mijn ogen lijkt het me een "lose-lose" situatie, als hij dit gaat aankaarten bij het bedrijf kan ik me goed voorstellen dat ze zowel mijn vriend als die collega niet gaan aannemen.

Het erbij laten zitten en het "laten gaan" en "gewoon een andere leuke baan zoeken" en wachten op "karma" voor die collega is natuurlijk een optie, maar is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, als iedereen zegt "laat maar" dan zullen meer mensen zich gemotiveerd voelen om te liegen. Bedrijven controleren het toch niet, en mensen die het weten houden hun mond. Nu kan iedereen wel gaan liegen, is dat waar we naartoe willen?



Ik had de tactiek van Rary toegepast.
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-05-2016 14:25
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Esfa schreef op 14 mei 2014 @ 17:47:

Dit probleem lost vanzelf op. De collega moet kopieën van zijn diploma indienen. Hoeft niet hoor. Ik heb mijn diploma's nooit hoeven laten zien. Zelfs niet bij mijn eerste baan. Maar als iemand de boel bij elkaar verzonnen heeft moet je wel een hele goede acteur zijn om er mee weg te komen.
Alle reacties Link kopieren
Die collega kwam waarschijnlijk beter over als persoon en is daarom aangenomen?
Ehmm. Dit topic is uit 2014

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven