Reizen met openbaar vervoer in Engeland?

24-06-2008 17:21 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
We overwegen om naar Engeland te gaan, en daar te reizen met openbaar vervoer. We willen niet het hele land doortrekken, maar meer een bepaald gebied, denken aan het zuiden, zuid-oost.

Is het te doen met openbaar vervoer, rijden er regelmatig bussen naar bezienswaardigheden, goede verbindingen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ken dat stuk Engeland niet zo goed -muv Londen-, maar je kunt zelf plannen met:



http://www.travelinesoutheast.org.uk

(andere regio's kun je vinden via http://www.traveline.org.uk)



http://www.transportdirect.info



http://www.nationalrail.co.uk



Als je wat langere afstanden met de trein wil doen, dan is van te voren boeken (heel) veel goedkoper (of kijk naar 1 zone interrail).



Je kunt boeken (en dan op het station je van te voren geboekte kaartje uit de machine halen met de code die je gemaild wordt) via: http://www.virgintrains.co.uk
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Engeland, en op zich zijn de verbindingen wel redelijk, helemaal rondom Londen. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat het openbaar vervoer niet goedkoop is in Engeland. Ik denk dat je ws wel beter af bent om een auto te huren. Een stuk flexibler en ook goedkoper denk ik.



Zijn er bepaalde plaatsen waar je specifiek aan zit te denken? Wil je naar Kent en Surrey? Erg mooie gebieden. Rondom de kust kan ook erg leuk zijn, in de richting van Brighton.
In Schotland is het openbaar vervoer beter dan in Nederland. Heb vorig jaar met veel plezier twee weken rondgetreind; alles was prima te bereiken, de treinen en bussen gingen stipt op tijd en het personeel was ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Ik vind het een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens bij national express. Door het hele land rijden bussen, en dat is heeeel veel goedkoper dan met de trein. Verder is mijn ervaring met de treinen in zuid-oost niet bijzonder positief. Ik kom er regelmatig, en 9 van de 10 keer heb ik wel iets van vertraging/werkzaamheden/ander probleem. Let er ook op, dat als je een kortingskaart koopt, dat dat niet voor 1 maatschappij is. In Engeland zijn de spoorwegen geprivatiseerd, er er rijden veel verschillende maatschappijen. Verder vind ik het zuid-oosten altijd hartstikke leuk, dus heel veel plezier!



Ohja, east-sussex is heel mooi (vind ik), maar ook echt bejaard. Staat bekend als 'Retirement-area'....
anoniem_59093 wijzigde dit bericht op 24-06-2008 18:51
Reden: typvout + aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En niet vergeten netjes in de rij te staan voor de bussen! Dat voordringen vinden ze maar niets.
Alle reacties Link kopieren
Openbaar vervoer is inderdaad niet goedkoop hier in Engeland. Er zijn geen vaste prijzen voor treinkaartjes, net als vliegtuigtickets zijn ze goedkoper hoe eerder je ze boekt. Dus als je met de trein wilt reizen is van te voren plannen het beste.



www.nationalrail.co.uk is de plek om die te boeken. In Engeland wordt het treinverkeer door verschillende bedrijven beheerd, en dat maakt het soms een beetje ingewikkeld.



National Express is ook een goed alternatief, relatief goedkoop maar duurt meestal wat langer dan bv. trein.



Als je echt van plan bent veel te reizen is het inderdaad waard om te kijken of een auto huren niet goedkoper is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips. Nee, ik weet nog niet precies welke plaats we naar toe willen. Dus jullie ideeën zijn welkom.

Ik hou van zee, kastelen, tuinen, parken. We zoeken iets in een vakantiepark, als dit tenminste goed bereikbaar is per bus. Liefst in een wat grotere plaats, hier zal je meer bussen/treinen hebben, dus makkelijker om ergens heen te gaan.

Kent noemde iemand hier al, deze plek houd ik in mijn achterhoofd.



Er zijn geen vaste prijzen voor treinkaartjes, net als vliegtuigtickets zijn ze goedkoper hoe eerder je ze boekt.

Dit is handig om te weten.



Een auto huren, ben er wat huiverig voor. Nu zal iedereen wel zeggen dat het best meevalt. Hoe is het, als het stuur aan de andere kant zit? Moet het erg wennen?



En als je bijv. in Kent of Sussex zit, rijden er regelmatig bussen naar de bezienswaardigheden?
Alle reacties Link kopieren
Het reizen met openbaar vervoer is volgens mij goed te doen in Engeland. Alleen hebben ze meerdere bedrijven met elk eigen tarieven. Van tevoren moet je goed vergelijken wat de kosten zijn. Daarnaast vind ik het openbaar vervoer in Engeland erg duur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben met onze eigen auto gereden en dat ging prima. Dan hoef je in ieder geval niet te wennen aan rechts instappen als bestuurder.
happygirl2 schreef op 25 juni 2008 @ 17:38:

Bedankt voor jullie tips. Nee, ik weet nog niet precies welke plaats we naar toe willen. Dus jullie ideeën zijn welkom.
Een rondreisje door Kent is fan-tas-tisch. De tuin van Engeland, errug mooi. Ik zou zeker Dover, Canterbury en New Romney in je programma opnemen. En eigenlijk gewoon lekker rondkijken, prachtige dorpjes, landweggetjes, bossen en landerijen.
Ik hou van zee, kastelen, tuinen, parken.
Kent! Zit er vol mee.
We zoeken iets in een vakantiepark, als dit tenminste goed bereikbaar is per bus. Liefst in een wat grotere plaats, hier zal je meer bussen/treinen hebben, dus makkelijker om ergens heen te gaan.

Kent noemde iemand hier al, deze plek houd ik in mijn achterhoofd.
Kent is wel een compleet graafschap. Als ik me niet vergis heb je in Dover een forse camping/vakantiepark, waar je alles bij elkaar hebt wat je zoekt. Canterbury ligt niet bij zee, maar is verder wel mooi centraal en, eh, gewoon mooi.
Een auto huren, ben er wat huiverig voor. Nu zal iedereen wel zeggen dat het best meevalt. Hoe is het, als het stuur aan de andere kant zit? Moet het erg wennen?
Neem een automaat, en je bent al van veel ellende verlost. Dat stuur went snel, maar die versnellingspook aan de verkeerde kant is lastig.
En als je bijv. in Kent of Sussex zit, rijden er regelmatig bussen naar de bezienswaardigheden?
Ja hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als je onder de 26 bent kan je een kortingskaart kopen voor de trein. Dit heet een young persons rail card. Je moet dan een pasfoto meenemen. Het kost je geloof ik rond de 20 pond, maar je hebt het er vrij snel uit omdat je 30% korting krijgt.



Let op in engeland dat er in de weekenden erg vaak aan het spoor gewerkt wordt en er dus zeer regelmatig geen treinen rijden op bepaalde bestemmingen!



De bussen zijn daarentegen erg betaalbaar.



Ik heb zelf een half jaartje in Cambridge gewoond en dat is erg leuk om te bezoeken! Het ligt ongeveer 45 min met de trein ten noorden van London. De stad en de universiteit zijn erg mooi en het punten over de river Cam is zeker een aanrader! Daarnaast wordt er in Cambridge veel gefietst en is het erg leuk om op het station een fiets te huren en naar Granchester te fietsen. Een prachtig engels dorpje met mooie cottages en de beroemde Orchard, waar je in de boomgaard een high tea kan nemen.



Mocht je niet in de omgeving komen dan is Oxford ook erg leuk en in die omgeving ligt ook het dorpje Henley-on-the-thames. Ook de moeite waard!



En ohja, wat de engelsen ook erg kunnen waarderen is het gedag zeggen van de buschauffeur bij het uitstappen ;) beleefd volkje is het toch!
Alle reacties Link kopieren
Let op in engeland dat er in de weekenden erg vaak aan het spoor gewerkt wordt en er dus zeer regelmatig geen treinen rijden op bepaalde bestemmingen!



Ik weet dat ze dit vaak op zondag doen. Heb ik eens gehad toen we een weekendje Londen hadden geboekt en terug gingen op zondag. Moesten we per bus, gelukkig konden we de boot nog net halen. Het reisbureau had hierover niks verteld. :-(

Werken ze ook vaak op zaterdag aan het spoor?



Ik denk dat we naar Brighton gaan, lijkt me erg leuk. De plaatsen en tips die jullie noemen houd ik mijn achterhoofd, dus die komen zeker nog van pas.
Alle reacties Link kopieren
http://www.nationalrail.c...ons/currentAndFuture.html



Op deze website kan je kijken wanneer de treinen niet rijden!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Salisbury. De meeste mensen kennen het van de Stonehenge en de Cathedral. Openbaar vervoer is hier in het zuiden van Engeland aardig goed geregeld. Kijk op www.nationalexpress.co.uk, www.southwesttrains.co.uk Ook zijn de busverbindingen in Wiltshire en Dorset heel goed geregeld. Heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
National Express inderdaad... Voor £2 per persoon retourtje naar Bournemouth en een keer naar Cardiff geboekt. Voor £18 per persoon naar Edinburgh (allemaal vanuit Londen). Enige wat je verder nog moet doen is een leuke hoteldeal regelen (via lastminute.co.uk bijvoorbeeld)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven