Wonen zoals het hoort

29-05-2008 16:41 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier op de wonenpijlert lezen we natuurlijk allemaal de woonbladen. Laten we eens kijken of we goed genoeg weten hoe je hip moet wonen.



Om te beginnen heb je geen keuken om alleen maar te koken, maar een zgn. leefkeuken. In deze keuken (strak met betonnen aanrechtblad) staat een kookeiland, "zodat je niet met je rug naar je gasten staat als je aan het koken bent". Je hebt namelijk regelmatig vrienden over de vloer die blijven eten (let op: alleen vrienden, nooit schoonouders of oma’s ofzo).



En terwijl je vrienden, gezeten op eames-stoelen aan de lange tafel die ooit een andere bestemming had in een oud pand, zich vergapen aan de zelfgemaakte placemats en tafeldecoraties, sta jij een eenvoudige maar heerlijke maaltijd te koken op je rvs zespitsfornuis met behulp van de restaurantspoelkraan, de quooker en de Amerikaanse ijskast.



Heb je plantenborders in je tuin en houd je van een beetje natuur bij je huis? Dat doe je dan helemaal fout! In een moderne tuin wordt niet getuinierd maar geloungd (spreek uit: gelaunzsjt). Wat daar precies onder wordt verstaan word je geacht gewoon te weten, maar je doet het in ieder geval op peperduur kolossaal meubilair "die in een zithoek niet zou misstaan" op je natuurstenen terras. Omdat het in Nederland driekwart van het jaar geen lekker weer is om buiten te zitten, hebben we de helft van de tuin overdekt met een stijlvol afdak of we bouwen een veranda. Zo kunnen we ook als het regent gezellig onder het afdak zitten koukleumen. Wat daar precies de fun van is doet er niet toe; het is hip dus we doen het. Dus sleep je vrienden naar buiten, voorzie ze van warme chocolademelk en een woonplaid, steek de buitenhaard aan en lounge je suf.



Een moderne tuin is ook niet compleet zonder buitenkeuken. Alleen maar bbq-en is helemaal passé. Onder je afdak hoort een complete keuken, dus sleep je je hele hebben-en-houwen naar buiten en verplaats je je gasten naar de Piet Hein Eektafel met steigerhouten bankjes. Vervolgens doe je daar precies hetzelfde wat je in je leefkeuken doet. Omdat je vrienden ook allemaal een afdak en een leefkeuken hebben, zijn je dagen aardig gevuld.



Er komt heel wat kijken bij hip wonen. Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Qua groen is dit een voorbeeld van wat ik bedoel:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mukske schreef op 25 mei 2014 @ 12:52:

[...]





Aaaaaaargh!.... Quelle horreur!.... Hoe kon ik hem vergeten! Die hoort in dezelfde categorie als de tuinposter en de 'Zen' Boeddha.





Mijn ouders hebben en de buitendouche en de Boeddha... Hahahaha!
De stenen pizza-oven in de tuin hoort er natuurlijk ook bij.
Alle reacties Link kopieren
Ach leuk...leuk...dat is toch helemaal niet belangrijk. Hip moet het zijn! Laten we alsjeblieft niet denken dat we zelf smaak hebben, maar dat aan de woonstylisten over laten. Die hebben er voor doorgeleerd. Dus als de VT-Wonen zegt dat een peertje aan een strijkijzersnoer hip is..dan knutsel jij een peertje aan een strijkijzersnoer.



Kunnen lichtgevende bloempotten eigenlijk nog?
Ik vind hier dingen van.
Ik denk dat jij de tuin van mijn ouders wel leuk zou vinden, Enn!
Alle reacties Link kopieren
quote:mukske schreef op 25 mei 2014 @ 00:36:

Volgens de huis, tuin en keuken programma's moet je tegenwoordig toch minimaal een 'riante master bedroom met ensuite badkamer en walk in closet voor hem en haar' hebben.



Waar je kinderen in je oerhollandse dus petieterige rijtjeshuis vervolgens moeten slapen?



Vervolgens worden maaltijden bereid in je riante keuken met kookeiland en alle apparatuur achter deuren. Dat je daar je halve woonkamer voor moet inleveren.... Wie boeit dat?



Oh.... En in je woonkamer staat natuurlijk geen oerdegelijke salontafel maar een stel schattige, liefst zelf in elkaar gedraaide bijzettafeltjes. Dat die omflikkeren zodra je uberhippe keffer er tussen/onderdoor rent, en jij het geurkaarsenvet/rode wijn/bloemenwater/toastjes met eiersalade van je 'des Bouvrie' vloerkleed ligt te schrapen, daar rept niemand over.



Waar laat je vent trouwens zijn maat 45 op zo'n petieterig tafeltje?



Vervolgens steken we allemaal buiten de terrashaard aan en roken we de complete lokale muggenbevolking uit alvorens neer te vlijen in onze 'hot tub' die vanzelfsprekend onder je dertien in een dozijn terrasoverkapping in je onderhoudsvrije, geheel bestrate, tuin staat.



Ben ik nog iets vergeten? Eerlijk gezegd is dit allemaal best wel 2008 hoor. (Zie OP)
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 25 mei 2014 @ 13:16:

Kunnen lichtgevende bloempotten eigenlijk nog?Die kunnen nooit
quote:Sabeltandcavia schreef op 25 mei 2014 @ 13:16:

Kunnen lichtgevende bloempotten eigenlijk nog? Uuuhhmm... Ja hoor, die blijven mooi.
quote:Sabeltandcavia schreef op 25 mei 2014 @ 13:16:

Ach leuk...leuk...dat is toch helemaal niet belangrijk. Hip moet het zijn! Laten we alsjeblieft niet denken dat we zelf smaak hebben, maar dat aan de woonstylisten over laten. Die hebben er voor doorgeleerd. Dus als de VT-Wonen zegt dat een peertje aan een strijkijzersnoer hip is..dan knutsel jij een peertje aan een strijkijzersnoer.



Kunnen lichtgevende bloempotten eigenlijk nog?Dat peertje hangt dan wel in een schone kesbeke pot waar augurken in hebben gezeten.
En de lampen zijn verder van jielde.
quote:Hilary schreef op 25 mei 2014 @ 13:16:

[...]







Mijn ouders hebben en de buitendouche en de Boeddha... Hahahaha!



De mijne zijn de trotse bezitters van een overkapping.... Net als mijn innig geliefde zus.... Die ook een schommelbank heeft



Ikzelf had aan mijn vorige huis een echte Amerikaanse 'porch' compleet met hardhouten deck en balustrade...



Helaas is daar bij mijn huidige woning geen plek voor maar als je zo'n 'echte' gehad hebt vind je een overkapping maar.. mwoh.

Die komt er dus ook niet!
Alle reacties Link kopieren
Whahaha ik heb dit topic zelf weer omhoog gegooid en ik zie nu dat ik me schuldig maak aan zoveel hipheid!



Peertje aan strijkijzersnoer: check

Betegelde tuin met veel bakken en hangende kruidentuin: check

Maskingtape om foto's (en anzichtkaaren) mee op te hangen: check

Slinger met tekst: check

Walk-in closet: check

(mexicaanse)terrashaard: check



Ik ben verdorie het toonbeeld van hipheid
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Kleine salontafeltjes zijn natuurlijk nie zomaar leenbakker of ikeatafeltjes. Ze zijn tweedehands en dat noem je dan thrifted (of misschien noem je het niet zo irl tegen je man, maar wel minstens op het woonblog da je bijhoudt). Je hebt ze zelf geschuurd en wit geverfd, maar niet helemaal wit: de onderkanten van de pootjes of juist de bovenkant van het tafeltje of, als je heel gewaagd wilde doen, een grappig schuin zijstuk, heb je een fel kleurtje gegeven. Dat noem je dip-dye, maar eigenlijk heeft het weinig met dippen te maken en veel met heel goed afplakken, spuitbussen verf en schelden op druipers.

Op die wankele tafeltjes kan je ook zeker je voeten niet leggen, want er staat heel decoratief een stuk serviesgoed p van een of ander scandinavisch merk, dat nooit gebruikt wordt waar het voor ontworpen is omdat het servies véél te prijzig is om als echt gebruiksvoorwerp bij elkaar te sparen. Dan heb je verdorie 4 van die bordjes nodig in plaats van 1 en dat is je halve vakantiegeld.

Je gebruikt het bordje wel om af en toe je (paleo, natuurlijk paleo-)lunch mooi op uit te stallen en te fotograveren. Natuurlijk ook weer voor op je blog en je instagramfollowers vinden dat ook leuk.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Wat anno 2014 natuurlijk echt niet in je huis kan ontbreken zijn vetplanten, die we (want het klinkt natuurlijk voor geen meter) 'succulents' noemen.

Daarbij moet de rest van het huis dan met cactussen (van groot tot klein) gevuld worden.

Maak van je huis een prarie.



















Alle reacties Link kopieren
Naast de cactussen staat een retro pauwenstoel waar Sylvia Kristel als Emanuelle ook zo graag in zat.



Rotan is sowieso weer hip....het kan niet lang meer duren voordat ook het landelijke grenen weer bon ton is







Zwarte muren en koeienschedels (maakt samen met de cactussen een heerlijk western sfeertje) mogen ook niet ontbreken.



Alle reacties Link kopieren
Die peacock-chair mag ook in een moderne design versie maar dan wel de uitvoering van Patricia Urquiola (die sowieso de designer van dit moment is).

Bijkomend voordeel is direct dat iedereen ziet dat je duizenden euro's uitgeeft aan een meubelstuk.

(Dat is ook zo fijn bij Piet Boon die je vakantiehuis moet doen....dat iedereen direct ziet wat het heeft gekost....en dat het dan dus automatisch goed is)



Alle reacties Link kopieren
Kunnen we eigenlijk nog eten aan de grote-landelijke-eettafel-met-blad-waaraan-je-ziet-dat-er-geleefd-wordt-en-chromen-poten met 6 verschillende designstoelen er omheen (waarvan 5 wit en een in je accentkleur)? Of moet er alweer iets anders staan?



En pastel met fluor gecombineerd en ombre hier en daar, is dat alweer van vorig jaar?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
En omdat we nu na de fifties en de sixties in de seventies zijn aanbeland (de eighties komen er nu ook aan) mogen de macramé creaties en andere wandweefsels uiteraard niet ontbreken.







Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk die oude retro poef. Die je zelf hebt bekleed met vintage leer of natuurlijk grof gebreid garen.



Niet te vergeten en design aquarium. Vissen? Neeeeee we hebben enkel een aquarium voor het mooie licht en het design. (wel led lampjes erin natuurlijk).



Trend waar ik me zelf schuldig aan heb gemaakt: een schilderijtje met ENJOY erop boven de commode van aankomende dochter. Je moet wat als je de poepluier aan het verschonen bent.



ps.. tegenwoordig is een gewone kinderkamer ook al compleet uit de mode. Het lijken wel volwassen kamertjes met zo min mogelijk kleuren/speelgoed.
Alle reacties Link kopieren
Sta ik ff voor lul hier met m'n interieurblog en bijna volledig witte huis
Shit Spijker, die post van jou slaat echt op mij. Ik heb ook van dat idioot dure scandinavische servies wat uitgestalt staat op mijn Nisse String/Tomado rek. Vintage uiteraard.

Heel soms gebruik ik het. Voor foto's op instagram (zit jij daar ook??)
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 26 mei 2014 @ 11:44:

Shit Spijker, die post van jou slaat echt op mij. Ik heb ook van dat idioot dure scandinavische servies wat uitgestalt staat op mijn Nisse String/Tomado rek. Vintage uiteraard.

Heel soms gebruik ik het. Voor foto's op instagram (zit jij daar ook??)Ik zit sinds kort op instagram ja Maar ik ben niet zo heel erg actieverig. Ik vergeet namelijk meestal mijn telefoon van thuis mee te nemen
Zeg maar Spijker.
Het is heel erg verslavend, beste bron voor wooninspiratie.
Alle reacties Link kopieren
Megamosterd hier, maar wat een grappige OP!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dit nu ook pas nav het vensterbank topic, te grappig!!!



Ik houd echt van buitenleven dus ik voel me heerlijk hipperdepip
DTEEZ!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven