Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, een niet door de Viva te negeren onderwerp.

08-09-2007 01:58 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forum vriendinnen,



weest gerust, ik ben gezond, althans redelijk gezond. Ik heb wel gezondheidsklachten, maar ik heb gelukkig geen kanker.



Toch werd ik daar vandaag zijdelings me geconfronteerd. Ik moest naar het ziekenhuis en moest in een kamertje wachten. Gezien de inrichting werden hier vooral dames met borstkanker met het slechte nieuwd geconfronteerd. De muren wemelden van de patientenverenigingen van borstkankerpatienten. 2 opengewerkte modellen van een damesborst op een kastje. Een poster met uitleg over verschillende groeistadia van tumoren. Gezien mijn honger naar kennis die ik bezit heb ik alles goed bekeken en gelezen. Een folder vertelde me dan een op de negen vrouwen te maken krijgt met borstkanker. Dat vind ik nogal wat!

Ik heb ook "komt een vrouw bij de dokter" gelezen. Ik heb letterlijk gehuild bij dit boek. Een man schrijft over zijn vrouw die doodgaat aan borstkanker. Het komt op een gegeven moment zo ver dat deze vrouw voor euthenasie kiest omdat het leven niet meer dragelijk is.

Wat me bevreemde, is dat ik de Viva nooit over deze veelvooorkomende ziekte heb gehoord. Terwijl ik al lang abbonnee ben geweest. Misschien is er een geheime regel binnen de redactie, zoiets van "al staat de wereld in brand, wij houden het luchtig". Dat vind ik om 2 redenen een slechte houding.

1. Stel: de viva brengt een speciaal kankernummmer uit, met tips hoe vrouwen zelf kanker op het spoor kunnen komen, of het kankerrisico te beperken. Als je ook maar een iemand haar leven redt op deze manier, dan vind ik zo'n special al nuttig.

2. Al is dat dan een naargeestig onderwerp, toch kan dat een positieve uitwerking hebben. Na het lezen van Komt een vrouw bij de dokter dacht ik ook: "Toon, haal uit het leven wat erin zit. Het kan zomaar afgelopen zijn."



Ik vertel dit zonder eigenbelang, ik ben niet bezig met kanker, mijn risico's zijn beperkt, ik zeg dit ook niet met de hoop dat jullie gaan zeggen van "wat een fijne vent is die Antonio toch", mijn (nobele) inborst doet niet terzake en mag na het lezen van dit stukje vergeten worden. Ik vind gewoon dat Viva dit onderwerp niet moet negeren. Om de redenen die ik net genoemd heb. Het is te groot om te negeren. En het is tevens de manier om met echte deskundigen te praten, en nou niet meer met de charlatans die normaal hun zegje doen over gezondheid in de Viva.
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje, ik ben ook maar een man die in een kamertje komt in het ziekenhuis en zich realiseert dat zich daar vele malen een rotboodschap is verteld, die denkt "dit bestaat ook nog". En ik geloof in iets goed doen, ook al is het saai (iets schrijven over borstzelfonderzoek), maar wat zou ik blij zijn als Viva als je iemand van een vreselijke ziekte kan redden. Dat is toch fantastisch? "door de Viva kon een beginnende tumor worden weggehaald en bleef mij een borstamputatie bespaard!" is toch ook een mooie ingezonden brief, of een kop van een artikel? Als iemand dreigt onder een auto te lopen, kom ik heus wel aangesneld hoor!
Alle reacties Link kopieren
Antonio,



Goed dat je dit op je eigen manier wil stimuleren, meen ik oprecht.



Maar "door de Viva kon een beginnende tumor worden weggehaald en bleef mij een borstamputatie bespaard! " Nee sorry, hier geloof ik echt niet in.

Ik denk dat iedere volwassen vrouw weet dat ze eens in de maand een borstzelfonderzoek moet doen, alleen doen vrouwen het niet altijd omdat het een ver van mijn bedshow is/lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje, ik weet niet wat vrouwen al weten of al denken. Misschien heb je gelijk. De mogelijkheid om mijn eigen ballen te bevoelen om ze op veranderingen te bespeuren is compleet nieuw voor mij, als man. Dus of het nou zo common sense is wat ik schrijf, ik vraag het me af.

Overigens, ik heb mij zegje gedaan, laat Viva zelf beslissen wat te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Antonio,



Ik wil mijn gelijk niet halen hoor, bovendien heel goed dat je als man zijnde dit topic hebt gemaakt!



Mijn neef heeft op 28-jarige leeftijd teelbalkanker gekregen, goed te behandelen overigens, ook hij voelde een knobbeltje. Dus ook voor mannen eens in de maand even checken. Kan nooit verkeerd natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Zonnetje1976 schreef op 11 september 2007 @ 18:55:

Hoi Antonio,



Ik wil mijn gelijk niet halen hoor, bovendien heel goed dat je als man zijnde dit topic hebt gemaakt!



Mijn neef heeft op 28-jarige leeftijd teelbalkanker gekregen, goed te behandelen overigens, ook hij voelde een knobbeltje. Dus ook voor mannen eens in de maand even checken. Kan nooit verkeerd natuurlijk.[/quote]





Er wordt mannen idd geadviseerd om 1 keer per maand hun testikels te controleren. Zie Lance Armstrong onder andere. Wel

een goede vergelijking met borstkanker overigens. Allebei "buiten"

het lichaam zeg maar. Ik controleer het ook regelmatig. Soms is

onwetendheid wel aangenaam, in de zin van dat je er niet steeds aan hoeft te denken (aan kanker dus). Maar diezelfde onwetendheid kan wel je leven kosten, dus dan toch maar er af toe aan denken en controleren.
Zonnetje1976 schreef op 09 september 2007 @ 13:24:Eén op de negen vrouwen krijgt in de loop van haar leven borstkanker, de gemiddelde kans zonder verhoogde risico's is 10% ervan uitgaande dat een vrouw 75 jaar zal worden. Op 30 jarige leeftijd zou dit 0,2% zijn.




Zonnetje, ben benieuwd hoe je aan dit percentage komt? (of is het 10%/(75-25), lijkt mij niet)



Verder is er genoeg aandacht voor kanker en komende maand speciaal weer voor borstkanker. Ze zouden eens wat meer aandacht moeten besteden aan inderdaad 'mannen'kankers. Vrouwen letten vaak toch wat beter op hun lichaam.
Mannen bij wie borstkanker in de familie zit, zouden ook hun testikels moeten testen/onderzoeken. Daar hoor je ook nooit iets over.
Alle reacties Link kopieren
er zijn ook mannen die borstkanker krijgen .....
Alle reacties Link kopieren
@Bergamot Bij het uitrekenen van het risico maakt men vaak gebruik van het 'Hall Model'. Hierbij kan iedereen haar of zijn borstkanker risico uitrekenen. Bovenstaande info is dus zonder bijkomende risicofactoren. Maar ja, om daar vanuit te gaan... Ik weet dat dit model zo nu en dan gebruikt wordt vandaar.

@Fleur Ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij staat teelbalkanker en borstkanker los van elkaar, ondanks dat het in beide gevallen vaak om knobbeltjes gaat.



Ik wil nog 1 ding even zeggen... Ik wil absoluut niet de wijsneus uithangen hoor!! Als ik mijn eigen berichten zo teruglees lijkt het er wel een beetje op namelijk... Maar ik heb er al zoveel over gelezen en ook al zoveel info van internet afgehaald, puur omdat ik er in mijn directe omgeving al een aantal keren mee geconfronteerd ben. Nu is het natuurlijk ook wel weer zo dat er op internet heel veel info te vinden is maar of dit altijd de juiste is.. In veel gevallen wel denk ik maar 1 op 1 contact met een arts is natuurlijk het beste
De erfelijke vorm van borstkanker kan inderdaad ook mannen treffen, al komt dat erg weinig voor. Teelbalkanker staat wel degelijk in verband met de erfelijke vorm van borstkanker.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wordt er overal en dus ook bij Viva genoeg aandacht aan borstkanker besteed!......
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-05-2014 10:21
Reden: onderzoek
% gewijzigd
Ik heb ook vaak een abo gehad op de viva en in oktober besteden ze er juist wel aandacht aan!!! Goed opletten he?
Topic is van 2007
Alle reacties Link kopieren
Ja, 1 of ander onderzoekstypje had dit uit de krochten van viva gevonden via google denk ik.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Uche... uche... ik moet hoesten van het stoffige topic. Daar is nog geen doek overheen geweest...
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik hoopte dat Antonio herrezen was, onze redder in nood bij wasmachine- en magnetronproblemen.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven