kinderen opvoeden in Spanje

29-05-2014 14:32 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er andere Nederlanders die in Spanje wonen met (kleine) kinderen en ze proberen op een Nederlandse manier op te voeden? Daarmee bedoel ik taal, bedtijden, gebruiken (sinterklaas). Bij mij is tweetalig opvoeden geen probleem en ook de Nederlandse gebruiken zijn heel normaal bij ons thuis, maar ik vindt het soms lastig om ze optijd naar bed te doen. Mijn dochter is vier en mijn zoontje anderhalf. Ik streef naar half 8, maar veel dagen, door omstandigheden wordt het later. Soms negen uur. Een kinderverjaardag begint hier pas om half zes. Schoonfamilie komt om zeven uur nog even gedag zeggen. In de zomer is het nog zo lekker op strand.... Wat zijn julie ervaringen hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Aanpassen aan het land waar je woont maar ik zie hier in Nederland ook dat dat voor héél veel mensen uit andere landen en culturen erg moeilijk is, kinderen van zes die om 23.00 nog buiten lopen te donderjagen en die 's ochtends op school zitten te slapen omdat men in Nederland doorgaans geen middagdutje doet, babies en bejaarden uitgezonderd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:betty78 schreef op 29 mei 2014 @ 15:17:

Mijn kinderen zijn half nederlands, half spaans. Ze hebben daarom het recht ook de nederlandse cultuur te mogen leren kennen en het beste van deze cultuur mee te krijgen. Bovendien vindt ik dat iedereen met een Nederlands paspoort nederlands moet kunnen spreken, dat geld ook voor mijn kinderen.

Als een buitenlander in Nederland zijn kinderen pas om elf uur naar bed doet, mag hij dat van mij helemaal zelf weten. Daar heeft niemand last van.





De Nederlandse cultuur is niet alleen om 7 uur op bed.

Ik heb een nichtje in Frankrijk, kinderen worden 2-talig opgevoed en gaan later naar bed, want op school slapen de jongsten nog 's middags. En dan is het toch handiger om ze 's avonds wat langer op te houden, want anders zetten ze op school de keet op zijn kop, omdat ze niet slapen, en thuis 's avonds ook omdat ze niet willen slapen. En kind van nichtje was helemaal blij bij Nederlandse oma, want ze aten brood 's middags, (In Frankrijk wordt op school tussen de middag warm gegeten) En ze vieren thuis sinterklaas, dus cultuur krijgen ze toch wel mee zonder dat het er door geperst wordt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
mijn man is spaans dus bij ons thuis is het constant switchen. Ik vindt het ook knap dat mijn dochter zich nooit verspreekt of dingen door elkaar haalt. Wel zegt ze bepaalde dingen met een spaanse grondslag. bijv. ´mag ik een stuk je van brood? een slokje van water?´

en soms vertaald ze net iets te veel. Zo vertelde ze me over een meisje op school de heet ´maria met een zee´. Ik snapte het eerst niet. ´ja zo heet die, Maria met een zee´. Toen viel het kwartje bij me ´bedoel je Maria del Mar´. Ja dat was het. Ik vindt het wel knap gevonden van haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 29 mei 2014 @ 15:10:

Waarom pas je je niet aan aan de gebruiken van het land waar je zelf verkiest te wonen? Als je er 1-2 jaar als expat zit, okee, maar als je daar echt je leven wil opbouwen, vind ik dat je je kinderen Spaans moet opvoeden. In Nederland willen we ook dat buitenlanders integreren/assimileren, dus als je als Nederlander emigreert hoor je datzelfde te doen.Volledig mee eens.
quote:betty78 schreef op 29 mei 2014 @ 15:17:

Mijn kinderen zijn half nederlands, half spaans. Ze hebben daarom het recht ook de nederlandse cultuur te mogen leren kennen en het beste van deze cultuur mee te krijgen. Bovendien vindt ik dat iedereen met een Nederlands paspoort nederlands moet kunnen spreken, dat geld ook voor mijn kinderen.

Als een buitenlander in Nederland zijn kinderen pas om elf uur naar bed doet, mag hij dat van mij helemaal zelf weten. Daar heeft niemand last van.



Die van mij heeft een nederlands paspoort maar spreekt nog geen 3 woorden nederlands.

Wordt ook nooit naar gevraagd als ik op het consulaat kom.



Ik ken ze hier ook hoor, die nederlanders die krampachtig vasthouden aan de nederlandse gebruiken. Geen idee waarom eigenlijk, spaanse kinderen worden ook groot.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 29 mei 2014 @ 15:44:

Aanpassen aan het land waar je woont maar ik zie hier in Nederland ook dat dat voor héél veel mensen uit andere landen en culturen erg moeilijk is, kinderen van zes die om 23.00 nog buiten lopen te donderjagen en die 's ochtends op school zitten te slapen omdat men in Nederland doorgaans geen middagdutje doet, babies en bejaarden uitgezonderd.Dit zie ik echt niet, bijzonderheden buiten gelaten zoals feest of dergelijke in de zomer.
Mijn kinderen zetten met Sinterklaas alleen hun schoen. De grote cadeaus komen met de kerst. Mijn oudste heeft afgelopen herfst twee maanden op een Nederlandse basisschool gezeten en dat was net in de aanloop naar Sinterklaas in november. Dus twee keer per week schoen zetten, Sinterklaasjournaal kijken etc. Hij werd er helemaal hyper van..
Wij wonen weliswaar in Duitsland en niet in Spanje, maar inderdaad, er zijn wat verschillen. Wij hebben altijd gezegd; we wonen nu hier dus we passen ons aan aan de gebruiken van hier. Voor mijn man iets minder fijn toen Dochter nog klein was, want die at regelmatig uit de magnetron. Ik at met Dochter warm eten na school, omdat ze dat hier allemaal doen. De kinderen zijn daarna vrij om te doen wat ze willen en eten ´s avonds nog een boterham.



Ik zie het bij onze overburen, ook Nederlanders, toch enigzins fout gaan. De kinderen moeten keurig om vijf uur binnen komen om te eten, gaan hier niet naar school, mogen na het eten niet meer buiten. Vallen buiten de groep, spelen niet met de kinderen van hier, kennen de taal niet, waardoor ze nog meer buiten de groep vallen. Zij spelen alleen met Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes en dat is door de afstand niet handig dus ook niet vaak. Zo zonde.



Maar goed, ieder het zijne. Buurvrouw vindt het heel belangrijk om samen aan tafel te zitten. Ik moet toegeven dat Man en Dochter elkaar nauwelijks zagen in de zomer, omdat Dochter vaak de hort op was of hier met tien kinderen samen in de tuin rondhuppelde. Dus voor beide opties is wel wat te zeggen natuurlijk.



Wat kinderverjaardagen betreft, ik denk dat die kinderen in de middaguren een poosje slapen en dat een verjaardag daardoor later begint.



En ik kan het nog horen . Wij zetten de kerstboom op in het weekend na sinterklaas. En de kadootjes er vast onder. Buurmeisje komt binnen. Heel verwonderd..... oooooooooooooooooh... war das Christkind schon da?????



Oeps. Dus ik heb maar snel bedacht dat die kadootjes decoratie waren. En hoe het zit met Sinterklaas hebben we Dochter ook vrij vroeg verteld. Want ik denk dat geen kind het had begrepen als zij op school had verteld wat ze allemaal van de Sint had gekregen, terwijl met kerst iedereen stapels kadootjes krijgt en zij dan weer niet. De Nederlandse traditie in ere houden is één ding, maar het is niet altijd praktisch.
Alle reacties Link kopieren
Tweetalig opgevoed worden heeft heel veel voordelen. Voor mij is het belangrijkste de band met mijn familie. Ze vinden het erg jammer niet bij hun kleinkinderen/neefje en nichtje in de buurt te wonen, maar om elkaar dan ook nog eens niet te verstaan lijkt me vreselijk. Voor mijn kinderen is het ook helemaal geen straf of moeite om Nederlands te praten, het is net zo gewoon en gemakkelijk als voor elk ander kind. Met als voordeel dat als ze in Nederland zijn net zo makkelijk met andere kinderen en familie kunnen praten. Mijn dochter heeft een hele goeie band met haar nichtje in Nederland, ze is dol op haar oma´s voorlezen en is groot fan van K3.
Alle reacties Link kopieren
quote:betty78 schreef op 29 mei 2014 @ 15:09:

Bedankt voor de reacties. Ik probeer er ook een mix van te maken en het beste van beide culturen mee te geven. Maar ik vindt dat spaanse kinderen veel te laat naar bed gaan en naar mijn mening hebben ze gewoon hun slaap nodig.

Mijn schoonouders vragen eerder te komen heb ik al geprobeert maar dat wil er niet in.Maar ze hoeven toch niet om 6 uur op? 10 uur slaap zou genoeg moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Is het slapen het grootste probleem? Of loop je tegen meer dingen aan? Ik heb hier een tweejarige rondlopen die niet meer slaapt overdag juist omdat hij dan mákkelijk tot 21:00-22:00 wakker blijft. Maar die heeft dan dus ook een kanjer van een slaapgebrek meteen want overdag 30 minuten pitten= 2,5 uur na gewone bedtijd pas weer slapen. Ik snap dus eigenlijk niet wanneer Spaanse kinderen dat bijslapen.
Ik dacht eigenlijk dat alle spaanse kinderen om 23u naar bed gingen maar niets is minder waar. Het gros van de klasgenootjes van mijn kinderen (4 jaar) liggen door de week rond 20.30u in bed, wat mij een prima tijd lijkt.

In het weekend of tijdens de zomervakantie wordt het wel vaak later.



Tweetalig zijn is inderdaad ideaal. Helaas is tweetalig opvoeden niet altijd eenvoudig.

En verder geef ik mijn kinderen ook nederlandse gebruiken mee maar wil ik ze niet in een uitzonderingspositie plaatsen door de spaanse tradities uit huis te bannen.
Alle reacties Link kopieren
"@fairy dat vraag ik me ook af. Van 21.30-07.00 is toch te weinig slaap voor een 4-jarige."



In zuidelijke landen houden kinderen toch siësta in de middag? Dan rusten ze een paar uurtjes.
Sinterklaas vieren wij trouwens wel, maar ook Reyes.

De kinderen weten dat alleen nederlandse kinderen kadootjes van Sinterklaas krijgen en leggen dat zo uit op school.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerstklok schreef op 29 mei 2014 @ 16:37:

"@fairy dat vraag ik me ook af. Van 21.30-07.00 is toch te weinig slaap voor een 4-jarige."



In zuidelijke landen houden kinderen toch siësta in de middag? Dan rusten ze een paar uurtjes.En de school beging pas om 9.00 uur.
Alle reacties Link kopieren
Je zult toch een tussenweg moeten zien te vinden. Het is heel lastig om helemaal tegen het ritme van een land in te gaan want alles is vaak op die tijden ingesteld. Dus je kunt wel vast willen houden aan 19:00 naar bed maar als de hele maatschappij daar anders over denkt en dus veel activiteiten wel om die tijd plaats vinden dan werkt het gewoon niet.

Krijgen je kinderen echt te weinig slaap kan ik me wel voorstellen dat je er voor zorgt dat ze in elk geval af en toe vroeger naar bed gaan.

Maar het is heel lastig om tegen het ritme van de rest van het land in te gaan, dat verander je toch niet. Dus een beetje meeveren is het enige wat je kan doen.



Dat is natuurlijk niet hetzelfde als thuis sinterklaas vieren of Nederlands spreken. Dat zijn zaken die je makkelijk in kan passen.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas is hier ook alleen de schoen zetten. Heb ik zelf te veel leuke herinneringen aan. De eerste keer keken ze ons wel erg raar aan. Hoezo een wortel in een schoen en dan zingen. Mis je dan toch de invloed van school.

De reyes gaan aan ons voorbij. Komen dan meestal net terug uit Holanda waar we kerst vieren.



Blijf het bijzonder vinden hoe kinderen met taal om kunnen gaan. Ze kwamen bij ons laat op gang met praten. Snap ik als je input krijgt in 3 verschillende talen. Vooral de jongste had moeite uit te leggen wat er gebeurt was op school. Daar gebeurt het in een andere taal. Nu valt mij op dat ze alles letterlijk vertalen. Vragen ze aan een Nederlands kindje; hoeveel jaar heb je?
quote:kroko schreef op 29 mei 2014 @ 17:18:

Sinterklaas is hier ook alleen de schoen zetten. Heb ik zelf te veel leuke herinneringen aan. De eerste keer keken ze ons wel erg raar aan. Hoezo een wortel in een schoen en dan zingen. Mis je dan toch de invloed van school.

De reyes gaan aan ons voorbij. Komen dan meestal net terug uit Holanda waar we kerst vieren.



Blijf het bijzonder vinden hoe kinderen met taal om kunnen gaan. Ze kwamen bij ons laat op gang met praten. Snap ik als je input krijgt in 3 verschillende talen. Vooral de jongste had moeite uit te leggen wat er gebeurt was op school. Daar gebeurt het in een andere taal. Nu valt mij op dat ze alles letterlijk vertalen. Vragen ze aan een Nederlands kindje; hoeveel jaar heb je?



Dochter kreeg hier op de Duitse school te maken met een nieuw Nederlands kindje. Toen er taalproblemen ontstonden werd haar gevraagd om te vertalen, maar dat kon ze niet. Ze kon wel met het kind praten maar niet letterlijk vertalen.



Later ging ze naar de Nederlandse school waar een Duits kind kwam. En uiteraard mocht zij weer vertalen en ook deze keer liep het in de soep. Terwijl ze moeiteloos en vloeiend beide talen spreekt.



Inmiddels in het tweede middelbare Nederlanse onderwijs en altijd negens en tienen voor Duits, maar niet in staat om haar klasgenoten uit te leggen waarom iets Der, Den, Dem of Die moet zijn .
Alle reacties Link kopieren
quote:zoetie schreef op 29 mei 2014 @ 15:18:

Wij eten pas rond 19.00 uur (gewoon wonend in NL ), dus mijn dochter is nooit vroeg naar bed gegaan. Snap ook nooit hoe men dat doet, wij zijn wat minder van de klok en kindlief doet het er prima op, hoor....... En jij woont in Spanje, dus ik zou het leven daar wat meer toelaten qua tijden.... Heerlijk toch... wie wil nou om 18.00 uur de aardappels op tafel hebben? Ikke niet in elk geval.... Oprechte vraag, maar hoe doet jouw kind dat? Mijn kinderen liggen er rond half acht in en die moet ik 's ochtends soms wakker maken, zodat we om kwart over acht naar school kunnen. Oudste is vijf en die heeft die slaap echt nodig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Denk ook echt dat het voor ieder kind anders is. Net als dat het voor iedere volwassene anders is. Mijn oudste heeft als baby al weinig overdag geslapen. Kilometers mee rond gelopen. Mijn jongste moet af en toe bijtanken. Zijn favoriete plek? In het weekend onder de parasol op het strand. Dat dan weer wel
Bij ons begint de school om acht uur en de schoolbus komt om 07.42. Mijn oudste is eigenlijk altijd uitgeslapen. Hij is het gewoon gewend dit ritme.
Alle reacties Link kopieren
Hier om 09.00 en allebei fris en fruitig,
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen wonen ook in kleine appartementen dus speelt het leven zich hier veel op straat af. Met name de speeltuinen worden hier ook echt gebruikt als speeltuin en als ontmoetingsplaats voor ouders, maar daar ga je pas naar toe als het wat minder warm is. Tussen de middag kom je er niemand tegen, maar om 18.00 is het druk.
Betty78, hoe laat ben jij dan thuis van je werk? De kantoortijden in Spanje zijn vaak toch tot 18/19h. Dan nog naar huis, koken, eten, bad.... half acht op bed is dan erg moeilijk.



Hier slapen de kleuters nog anderhalf uur op school. Vanaf 2º primaria niet meer.
Alle reacties Link kopieren
We wonen in Frankrijk en hier al heel snel het Franse ritme aangehouden en dus door de week tussen 20.30 en 21 uur naar bed, zodra ze een beetje baby-af waren. Jongste van 4 slaapt inderdaad nu nog op school, na de vakantie niet meer dus ben benieuwd hoe dat zal gaan.



Verder inderdaad een kwestie van 'best of both worlds'. We zijn allebei NL dus qua gebruiken thuis is dat niet zo moeilijk. Maar in het weekend bij vrienden eten, daar tegen 19.30 uur verwacht worden en dan natúúrlijk gewoon je kinderen meenemen en om 23 uur gewoon nog met je kids over straat, het was even wennen maar we vinden het nu ideaal. Tussen de middag eten we brood, eten er Franse vriendinnetjes mee dan eten we warm. Met Sinterklaas wordt de schoen gezet en begin januari eten we een 'galette des rois' voor driekoningen.



De jongste is hier geboren en het latere naar bed gaan zorgde er wel voor dat we nooit meer 's ochtends om zes uur met een klaarwakker kind in de woonkamer zaten zoals in NL met haar zussen wel het geval was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven