Geld & Recht alle pijlers

Creditcard gehackt

02-06-2014 12:23 16 berichten
Ik werd vorige week gebeld door de fraude-afdeling van Visa. Of ik die dag een aantal transacties van een paar honderd euro had gedaan? Nee dus, en omdat Visa het al verdacht vond hebben ze gelukkig gelijk mijn creditcard geblokkeerd.

De laatste betaling die ik zelf had gedaan was bij asos.com, dus nu vraag ik me af of daar 'het lek' zit, of dat de boeven misschien al eerder achter mijn cc-gegevens waren.

Hebben jullie wel eens zo'n gehackte creditcard gehad? En ook bij Asos? Ik ben wel blij dat ik nu een heel nieuw nummer krijg, en dan toch maar nóg voorzichtiger zijn (al is dat bijna niet mogelijk, want ik betaal alleen bij bekende bedrijven met cc en ik let op of er een slotje in de adresbalk staat).
Ja, hier maand of 2-3 geleden ook gehad.



Ik had al een tijd niets meer gekocht met mijn cc. En had ineens meer dan 10 vliegtickets gekocht, werden ze ook wantrouwig van.



Weet ook nog steeds niet hoe ze aan mijn gegevens zijn gekomen
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb het ook gehad. Het schijnt heel veel voor te komen. Bij mij hadden ze geen idee waar het vandaan kon komen. Ook omdat ik heel voorzichtig ben in het gebruik. Inmiddels nog veel voorzichtiger dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook wel eens gehad, ik denk dat het nummer van mijn card is genoteerd toen ik er in het buitenland mee betaalde.

Visa reageerde erg goed, ze hebben me idd gebeld en ik heb zonder enig probleem mijn geld terug gekregen.



Misbruiken van een creditcard wordt wel moeilijker. Als ik er op internet mee betaal moet ik tegenwoordig langs de Visa-server en een wachtwoord opgeven en in winkels steeds vaker een pincode.
.
Die criminelen houden hier toch niets aan over? De creditcardmaatschappij kan betwiste betalingen altijd weer terug halen. Ik heb ook wel eens gehad dat er in een maand een paar keer een klein bedrag was afgeschreven. Omdat ik mijn cc zo weinig gebruik valt dat natuurlijk direct op. Na het invullen van een formulier is dat geld ook gewoon weer terug gestort.
Alle reacties Link kopieren
Mij is verteld dat sommige mensen het dus niet doorhebben, bijvoorbeeld omdat ze hun kaart veel gebruiken en afschriften niet checken. Blijkbaar is het dan wel de moeite waard. Ze hebben gewoon pech als ze iemand als jij en ik tegenkomen
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig houdt Visa ook in de gaten of er ongebruikelijke betalingen worden gedaan met de card. Zij hadden het eerder door dan ikzelf.



Ik weet niet of Visa het geld zelf ook weer kan terugvorderen. Dan zou uiteindelijk een winkelier de dupe worden, die heeft gewoon spullen geleverd.
.
Vriend van me heeft het gehad bij een onbemande benzinepomp. Daar schermde hij zijn pincode niet af, want er was niemand om af te kijken dacht hij. Tja, bleek er toch apparatuur voor skimmen in te zitten. Precies weet ik het niet, maar door zijn verhaal scherm ik nu altijd mijn pincode af, of er nu mensen staan of niet.
Alle reacties Link kopieren
Goed je afschriften controleren want het komt vrij vaak voor met credit cards. Ik gebruik hem niet meer wanneer ik zonder pincode kan betalen. Een vorige buurman is het wel een keer overkomen, er was ineens een hotelrekening ergens in Verweggistan afgeschreven, iets van 3.000 Euro, hij was zelfs de stad niet uitgeweest in die tijd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik hebben het alletwee al 2x gehad, dus komt best vaak voor denk ik. We werden inderdaad gebeld door de bank (ging om een mastercard) of die transacties klopten, ging ook om vliegtickets. Ook met gewone bankrekeningen zijn ze heel alert. Wel eens iemand gehoord die binnen 5 minuten zowel hier in Nederland als in Zweden pinde met dezelfde pas, die werd gelijk geblokkeerd. Zelf hadden we laatst een fors bedrag over gemaakt naar het buitenland (klopte wel), werden we ook gelijk over gebeld. Ik vind het wel prettig dat ze zo alert zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier al diverse keren meegemaakt. Soms werd ik gebeld of teanscpactie wel klopte en waren ze er op tijd bij soms te laat. Mijn man reist veel een keer zijn kaart geskimd in het hotel. Mijn kaart hebben ze ook geprobeerd maar aangezien ik deze nog nooit had gebruikt hadden ze die zelf al geblokkeerd. Waren voornamelijk hotels mee geboekt in landen van Spanje , Italië tot aan Amerika. Waar mijn man dus vaak verblijft. Uiteindelijk alles nieuw gekregen want zelfs de oas die nig naar ons onderweg was hadden ze al weer de gegevens van. Gelukkig kost het je niks maar de banken natuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Helaas ook ervaring mee. Ik wilde vliegtickets boeken maar de kaart deed het niet. De bank wist mij te vertellen dat ze de kaart geblokkeerd hadden ivm verdachte activiteit (en dat klopte ook helemaal gezien onze betalinghshistorie).

Kaart is waarschijnlijk geskimd bij de parkeerautomaat van de Villa Arena.
Alle reacties Link kopieren
Doet me denken aan The Michelle Brown Story, een film over een vrouw wiens creditcardgegevens werd gejat door een secretaresse van een makelaar waar zij een nieuw huis wou kopen.



Alleen gebeurde dit in extreme mate. Ze had kennelijk een heel groot kredietlimiet. Haar kaart werd gecharged (of hoe zeg je dat) voor een totaal van 30 000 dollar, terwijl mijn eigen creditcard een kredietlimiet heeft van 999 euro. (Dat kan alleen worden vergroot als ik een positief creditcardsaldo heb, waardoor de kaart feitelijk een debetkaart wordt).



Doordat Connie Volkos, de secretaresse, extreem ver ging, kwam Michelle Brown in grote problemen.



Mijn creditcardrekening wordt - net zoals de spaar- en betaalrekening - nauwlettend in de gaten gehouden. Er gebeuren weinig verdachte dingen. De afboekingen van ongeveer 1 euro naar obscure websites worden ofwel teruggedraaid, ofwel de naam van de gemachtigde wordt bekend. Geen grote bedragen.
World of Warcraft: Legion
Mijn creditcard was al gehackt voordat ik hem gebruikt had. Ik had hem voor een reis naar Florida aangeschaft, daar aangekomen deed hij het niet Gebeld, had iemand voor heel veel geld in Zweden gewinkeld, dus kaart geblokkeerd. Speciaal (gratis) telefoonnummer gekregen, als ik mijn cc wilde gebruiken, dan kon ik dat nummer bellen en werd mijn cc voor die afschrijving gedeblokkeerd. Bij thuiskomst kon ik direct een nieuwe kaart halen. Goede service
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 02 juni 2014 @ 12:41:

Die criminelen houden hier toch niets aan over? De creditcardmaatschappij kan betwiste betalingen altijd weer terug halen. Ik heb ook wel eens gehad dat er in een maand een paar keer een klein bedrag was afgeschreven. Omdat ik mijn cc zo weinig gebruik valt dat natuurlijk direct op. Na het invullen van een formulier is dat geld ook gewoon weer terug gestort.Nou ja wel dus, crimineel betaalt iets met de CC, krijgt de goederen, jij betwist de transactie en de CC-maatschappij stort het geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg net trouwens een nep-mail van ICS,

Die moet je dus ook meteen wissen en vooral niet klikken op de activeerlink!

Hij is bekend bij http://www.fraudehelpdesk ... en_druk_met_valse_e_mails



Beste gewaardeerde klant,

Er is een probleem geconstateerd met uw account,

en om ongeautoriseerde toegang te voorkomen

hebben we je account gelimiteerd.

Klik hier op de stappen de doornemen om uw account te activeren.



Bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Mr.Logan Marcus

Online beveiliger
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven