middelbare school wil schooladvies basisschool niet overneme

30-05-2014 12:59 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit momenteel in groep 8 en gaat dus volgend jaar naar de middelbare school.



mijn zoon is dyslectisch en bij hem uit zich dat vooral op het gebied van spelling en automatiseren (bij rekenen). hierdoor is het voor hem heel moeilijk om op de citotoets te laten zien wat zijn niveau is, natuurlijk heeft hij een aangepaste cito (luister) toets gemaakt, maar dat helpt je niet bij het onderdeel spelling. en ook het onderdeel rekenen zonder kladpapier is voor hem lastig zijn citoscore was dan ook ontzettend laag.



de problemen die hij momenteel ondervindt bij rekenen en spelling zijn vrij eenvoudig op te lossen door het gebruik van hulpmiddelen.

kurzweil en een rekemachine



we zijn dan ook op zoek gegaan naar een school waar deze hulpmiddelen worden gebruikt en waar hij dus op zijn eigen niveau kan functioneren.



nu heeft hij zowel in groep 7 als groep 8 een zeer overtuigend havo advies gekregen, met de kanttekening dat het zelfs vwo zou kunnen zijn, maar dat dat nu moeilijk in te schatten is omdat hij het tot nog toe zonder hulpmiddelen heeft moeten doen.



het schooladvies luidt dan ook: havo/vwo brugklas

maar de plaatsingscoördinator wil hier niet in mee gaan.



toen we de citoscore binnen hadden hebben we meteen contact met hem opgenomen, hij heeft ons toen laten weten dat hij eerst een gesprek met de school wilde, daarna heeft hij ons gebeld dat zoon niet toegelaten zou worden op het technasium maar dat hij wel op school terecht zou kunnen, maar dat hij eerst een persoonlijk gesprek wilde met de leerkracht. dat gesprek heeft afgelopen dinsdag plaatsgevonden, maar hij is niet persoonlijk gekomen, hij heeft iemand gestuurd die tegen de juf mocht zeggen dat zoon best op school mocht komen maar alleen op de mavo. zij vindt dit onacceptabel zoon hoort daar niet thuis en wij zien dit ook helemaal niet zitten.



ons is trouwens tijdens de informatie avond van school ook verteld dat ze uitgaan van het schooladvies en niet van de citoscore



nu proberen we op korte termijn een gesprek te regelen met de leerkracht en de coördinator.



maar is er iemand hier die mij kan vertellen wat onze mogelijkheden zijn als dit gesprek op niks uitloopt.
quote:Snoesje666 schreef op 30 mei 2014 @ 19:25:

Jammer dat Engels verplicht is, en niet "één vreemde taal".



Beetje oneens.



Wij hebben vanwege een hobby te maken met zo´n beetje de hele wereld. Met het Engels kun je zaken doen in Europa, Amerika en China. Dat ga je met Duits of Frans niet redden.



En wij wonen in Duitsland. Hier krijgen ze op de middelbare school Engels maar de kennis van de taal is, zelfs onder twintigers, uitermate belabberd. Ze zijn beter in Latijn, maar degenen die Latijn hebben geleerd, hebben weer geen letter Frans in het pakket gehad. Een simpel woordje als ´onderdelen´ met vertaling én spelling kunnen ze niet opschrijven. En dan heb ik het dus echt over mensen die een studie gedaan hebben, niet over een mbo´er met een gerichte opleiding.
Alle reacties Link kopieren
ik wil iedereen bedanken voor de reacties tot nu toe.



het heeft mij erg geholpen om de dingen weer beter op een rijtje te krijgen en rust te vinden voor dit moment.



door de dingen die hier gezegd zijn begin ik me ook af te vragen of ik de leerkracht helemaal goed begrepen heb. zij was erg aangeslagen en vind dat zoon perse in een havo/vwo klas thuishoort en hoewel wij dit ook de meest ideale start zouden vinden hadden wij zelf allang vrede met een mavo/havo brugklas (en voordat de discussie weer losbarst over mavo/vmbo, op deze school noemen ze het echt nog steeds mavo).

dus heb haar nu een mail gestuurd of zoon wel is toegelaten tot mavo/havo of dat hij helemaal geweigerd wordt, want dat is nogal een verschil. natuurlijk willen we graag een gesprek en gaan we nog voor havo/vwo maar mavo/havo is voor ons ook prima. zoon is er helemaal klaar voor om te laten zien dat ze het verkeerd zien en zeer gemotiveerd om in het tweede jaar door te stromen naar het technasium
Alle reacties Link kopieren
In de vakantie spreek ik Nederlands, Frans en Duits.

Frans op DELF B2 niveau. Over een jaar wil ik weer verder studeren, op naar C1.

Tot die tijd red ik mij met het lesaanbod van TV5.



http://apprendre.tv5monde ... t-le-dessous-des-cartes-1



In mijn vorige baan (vakgroepsecretaresse op de universiteit) was Engels de voertaal. Ik red me er prima mee, dyslectische Moppeman spreekt ook elke dag Engels op zijn werk.



Technische specs voor machines (Siemens e.d.) zijn vaak in het Duits, of belabberd door een Duits bedrijf omgezet naar Engels. Dan lezen we toch liever de Duitse handleiding. Duitsland is tevens onze belangrijkste handelspartner.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
http://www.aob.nl/default ... rticle=10452&q=Chinees&m=
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Frans moeten ze uit t pakket schrappen. Gelukkig zijn er hier scholen die godzijdank frans voor spaans hebben verwisseld.



Frans is nutteloos. Zelf vwo examen in t vak gedaan nooit meer gebruikt. Mn Spaans daarentegen erg veel. Frans is leuk voor op de camping en als je in donker Afrika denkt te gaan werken (Canadees Frans vooruit maar Engels is daar de officiele taal).



Veel brugpiepers struikelen over dat verplichte Frans. Zo jaren 80 dat dit nog in t pakket zit...
Alle reacties Link kopieren
Als ik die oetlul uit de tweede klas in de brugklas als leraar had gehad, dan had ik NOOIT Frans gekozen.





Na een schoolwissel kreeg ik een fantastische leraar Frans, die ons op de mavo alle acht werkwoordstijden leerde, met het oog op een lui leventje op de havo.

Hij had helemaal gelijk, Monsieur Bosch, u was fantastisch !!!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Spaans heb ik nooit meer gebruikt. Leuk, die handelscorrespondentie, maar voor een biertje of een appelsap heb ik het zelfs op Mallorca niet nodig gehad. Alles ging in Engels en Duits.



Als je Frans hebt geleerd, kost Spaans je maar een jaartje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
To wat was de score van de entreetoets en van de cito-eindtoets?
Alle reacties Link kopieren
Wat is het uiteindelijk geworden TO?
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het is gegaan bij TO.



De mentor heeft vóór de toetsweek al tegen ons gezegd dat Snoezekind naar Havo-2 zou gaan, maar met de belabberde scores op taal ben ik er nog wel zenuwachtig voor. Ik hoop niet dat ze zich nog bedenken. Snoezekind hebben we nog niets gezegd hierover.



De middelbare school viel overigens zwaar tegen, de etalage was weer eens mooier dan het assortiment.



De Havo/Atheneum brugklas bleek een aantal zeer rotte appels in de mand te hebben, we hadden gewoon medelijden met de mentor. Het belastte de klas behoorlijk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 20 juni 2015 @ 00:14:

Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het is gegaan bij TO.



De mentor heeft vóór de toetsweek al tegen ons gezegd dat Snoezekind naar Havo-2 zou gaan, maar met de belabberde scores op taal ben ik er nog wel zenuwachtig voor. Ik hoop niet dat ze zich nog bedenken. Snoezekind hebben we nog niets gezegd hierover.



De middelbare school viel overigens zwaar tegen, de etalage was weer eens mooier dan het assortiment. De Havo/Atheneum brugklas bleek een aantal zeer rotte appels in de mand te hebben, we hadden gewoon medelijden met de mentor.Die school heeft toch zeker geen glazen bol waarin ze kunnen zien hoe de nieuwe brugklassertjes zijn?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik had er beter een regel wit tussen kunnen laten voor de duidelijkheid. Ik doelde op het aanbod dat er zou zijn aan (bij)vakken, die er toch niet bleken te zijn vanwege lerarengebrek, etc.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oh, op die manier. Zou wel een gat in de markt zijn: een garantie op klasgenootjes
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:djoedjoe schreef op 30 mei 2014 @ 20:15:

ik wil iedereen bedanken voor de reacties tot nu toe.



(en voordat de discussie weer losbarst over mavo/vmbo, op deze school noemen ze het echt nog steeds mavo).

Gelukkig staat er dan na 4 jaar op het uit te reiken papiertje vmbo-tl en of je dan naar de voor-, achter- of zijkant van het blaadje kijkt, er zal geen woord gelijk of gelijkend aan mavo op staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 30 mei 2014 @ 15:52:

[...]





Je bent erg slecht geïnformeerd. Juist als je werkt in het onderwijs zou je toch verwachten dat je de wet op dit gebied kent. Mavo (staat voor middelbaar algemeen voortgezet onderwijs) bestaat nog steeds. Het wordt ook in de Wet op het Voortgezet onderwijs zo benoemd.



De naam bestaat inderdaad nog. Mijn oma zegt ook nog steeds kruidenier tegen de AH.



Hier staat wat er qua naamgeving verwacht wordt. Feit is dat mavo en vbo geen titels op het diploma zijn.



http://wetten.overheid.nl ... ldigheidsdatum_20-06-2015
Alle reacties Link kopieren
quote:JaneJane38 schreef op 30 mei 2014 @ 16:51:

Hier ook zo'n probleem. Dochter is ernstig dyslectisch, heeft ook allerlei trainingen gehad en er gebeurde precies waar wij bang voor waren. Haar IQ was voor het dyslexieonderzoek gemeten en vastgesteld op 108, cognitief zou ze havo kunnen doen. Haar advies werd vmbo-bb met lwoo op basis van het citovolgsysteem.



Basisscholen lopen ver achter in de begeleiding van dyslexie. Kurzweil wordt niet gebruikt, omdat dit te duur is.Wij hebben het zelf aangeschaft en ze werkt er nu sinds een jaar mee. In dat jaar ging ze met sprongen vooruit.



Wij hebben haar opnieuw een WISC III laten doen en haat TIQ was 108, verbaal 111 en performaal 106. Ze scoorde heel hoog op abstract denken en laag op automatiseren. Het advies van de psycholoog was minimaal TL, omdat de kans heel groot is dat zij geen uitdaging vindt op basisniveau.Cognitief kan ze havo aan, maar zal tegen haar achterstand aanlopen.



Het VO, waar wij haar hebben ingeschreven, heeft in het aannamebeleid staan dat zij i.p. niet afwijken van het advies van de basisschool. Nu doen zij dit wel en wordt ze geplaatst in een kaderklas lwoo. De school heeft bb, kb en kaderklassen, zowel regulier als met lwoo en een mavoafdeling (tl). Blijkt dat zij goed scoort op de cito-vas in september kan ze overgeplaatst worden naar de mavo.



Het niet direct in de mavoklas plaatsen heeft een reden waar wij wel achter staan.Ze heeft een achterstand, die moet in kaart gebracht worden. Op basis daarvan wordt gekeken hoe zij haar het best kunnen begeleiden zonder haar te overvragen of om onderpresteren te voorkomen.



Ik had na het lezen van deze tekst op een gegeven moment gewoon kaakpijn omdat mijn kin een nieuwe plek rondom mijn gezicht had gevonden wat ver beneden het normale niveau lag.



111 en 106 en dan het advies BL? Da fuk? Hebben ze hun (orthopedagogische) diploma bij een pakje cacaoboter gekregen? 111/106 is havo. Punt. Komma. Wij hebben zelfs bl-ers met een cito van 508 en/of 81/68 WISC III die uiteindelijk een diploma halen. Hard werken voor hullie en ons en dat is het wel waard. Ook in het vervolgonderwijs kunnen ze daarna prima meekomen.



Maar 111/106 in de 1e klas (dus dat kan nog +20 worden zonder veel gezeik) die pleur je toch niet in een kaderklas? Over onderpresteren gesproken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen en misschien ben ik way out of line, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.



Ik hoop dat jullie begrijpen dat jullie met een bepaalde bril naar de situatie kijken?

Het IQ (hetgeen gebaseerd is op performaal en verbaal) is niet zaligmakend en het is ook maar zaak om inderdaad de juiste hulpmiddelen te krijgen binnen het onderwijs (waar dus ook gekeken wordt naar het IQ en niet alleen maar naar of je performaal en verbaal goed presteert; het moet het totaalpakketje zijn om te bepalen welk niveau van onderwijs het meest passend is bij de leerling) . Na het onderwijs krijg je ook niet alle tools.



Wat wanneer je dyscalculie hebt? Dit is veel minder bekend en wordt minder rekening mee gehouden. Dit heeft echter wel degelijk invloed op het totale IQniveau. Wat is jullie mening daarover?



Het gevaar is dat kinderen overschat worden door ouders/docenten en zij tenslotte een bepaalde druk ervaren om te presteren. Niet alleen van ouders en docenten, maar ook van medeleerlingen (je wordt mogelijk als 'anders' gezien door dyslexie misschien?). Is dit iets wat je je kind wil meegeven wanneer zij juist op een leeftijd zijn waarin zij heel erg gericht zijn op goedkeuring van de omgeving?

Ik vraag het me af..
'We accept the love we think we deserve.' Stephen Chbosky
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is officieel dyslectisch en officieel hoogbegaafd.

De dyslexie staat zijn iq-scores (TIQ 133) niet in de weg. Zijn schoolprestaties staat het wel in de weg

Dan kun je wel een kind hebben met gymnasium-intellect, maar ben je blij als het met goed fatsoen de Havo kan (mag) doen.





Dyscalculie en dyslexie hebben volgens mij geen invloed op iq-scores.

De eerste test was een paar jaar voordat de dyslexie ontdekt werd en toen was hij ook al hoogbegaafd bevonden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hoi Snoesje,



Precies; iq-scores zijn niet causaal gerelateerd aan dyslexie en dyscalculie.

Lijkt me inderdaad vervelend als een kind geen atheneum-advies krijg, wanneer het kind wel hoogbegaafd is. Maar is een kind dan beter af wanneer het wel op een hoger niveau ingeschaald (sorry, weet even het juiste woord niet meer) wordt, terwijl het niet de juiste handvatten geboden krijgt (want tsja; op veel scholen krijgen ze dat niet, hoe graag we dat ook zouden willen).



Bedenkt me echter direct een tegenargument; het Luzac-college geeft extra begeleiding, waardoor vaak kinderen met adhd/dyslexie e.d. vervolgens wel naar HBO kunnen (na de middelbare school), dus mogelijk is het schoolmilieu wel degelijk maakbaar.



Ik besef me trouwens nu dat ik dit topic een kant op stuur, waar het helemaal niet over gaat en ik dus offtopic ben? Excuses.



TO; het lijkt mij zeer vervelend om te zien dat je kind meer mogelijkheden heeft en deze niet geboden krijgt door de school. Hier lopen duidelijk meer mensen tegenaan, het is alleen ook voor een school soms moeilijk in te schatten. Wanneer schat je een kind nu goed in dat je niet kent? Het kan best zijn dat de basisschool een bepaalde 'gunfactor 'aan een kind toebedeeld, waardoor het kind een hoger advies krijgt dan dat het eigenlijk presteert (ik zeg niet dat dit nu het geval is; dat kan ik helemaal niet weten).
'We accept the love we think we deserve.' Stephen Chbosky
Alle reacties Link kopieren
Sinds dit schooljaar is het schooladvies bindend, na de Cito mag het advies nog wel omhoog aangepast worden, maar niet omlaag.

Helaas doen veel middelbare scholen vaak moeilijk over kinderen die 'iets' hebben, terwijl dit niet mag! Op de basisonderwijs mogen deze kids ook niet geweigerd worden nl.

Wat de school doet mag dus niet, ze moeten hem gewoon aannemen op havo niveau als dat zijn basisschooladvies is. Maar als ze zo moeilijk doen zou ik mijn kind daar niet eens meer willen hebben, kennelijk willen ze hem toch niet helpen..
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 20 juni 2015 @ 16:56:

Mijn kind is officieel dyslectisch en officieel hoogbegaafd.

De dyslexie staat zijn iq-scores (TIQ 133) niet in de weg. Zijn schoolprestaties staat het wel in de weg

Dan kun je wel een kind hebben met gymnasium-intellect, maar ben je blij als het met goed fatsoen de Havo kan (mag) doen.



Dyscalculie en dyslexie hebben volgens mij geen invloed op iq-scores.

De eerste test was een paar jaar voordat de dyslexie ontdekt werd en toen was hij ook al hoogbegaafd bevonden.



DHier ook hoogbegaafd en dyslectisch. Beide los gemeten, wisc wordt niet beinvloed door dyslexie.

Het hóeft op school ook niet in de weg te staan, kind gaat met prachtcijfers naar twee gymnasium. De dyslexie maakt langzamer, maar het hoge intellect sneller. Het één compenseert het ander. Spelling wordt rekening mee gehouden, maar is bij de vreemde talen opvallend genoeg nauwelijks een issue.
Alle reacties Link kopieren
Hier was overigens het schooladvies vwo (+), ondanks een hele lage eindtoets.

VO luisterde naar de basisschool, uiteraard in combi met het leerlingvolgsysteem (tót die eindtoets in groep 8) en de iq uitslag. Heeft kind gewoon geplaatst. Volkomen terecht, blijkt gelukkig ook. Stel dat ze op die ene toets waren af gegaan....

Ik lees vaak verhalen dat deze kinderen toch niet op gymnasia aangenomen worden en besef dat we geluk hadden met zowel basis- als huidige school.
TO, hoe is het afgelopen ??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven