Geld & Recht alle pijlers

Opname in verzorgingstehuis

04-06-2014 17:03 10 berichten
Mijn schoonvader is permanent opgenomen in een verzorgingstehuis. Hij heeft dementie en het was helaas niet meer mogelijk om thuis te wonen. Wie kan er vertellen wat er allemaal qua verzekeringen ed geregeld moet worden ?

Het tehuis zou in principe een adreswijziging moeten doorgeven aan de gemeente maar dat is nog niet gebeurd. Ik ben gaan zoeken op internet wat er allemaal geregeld moet worden maar ik kan niet veel vinden. Mijn schoonmoeder blijft gewoon op het woonadres.



Het loopt met de communicatie tussen schoonmoeder en het tehuis niet helemaal soepel en zij heeft gevraagd of ik haar wil helpen hiermee. We hebben voor volgende week een afspraak aangevraagd maar daar nog niets van gehoord.



Ik weet dat ze aan de gemeente moet doorgeven dat ze nu alleen woont en dat dan de afvalstoffenheffing aangepast wordt en andere gemeentelijke belastingen. Ook op de site van de SVB iets gevonden over de AOW. Maar ik denk meer aan:

- moet je de huisarts opzeggen want hij valt nu onder de verpleeghuisarts

- bij de bank iets wijzigen ? Alles staat op en/of dus ik zou denken van niet.



Er zullen hier vast mensen zijn die ervaring hiermee hebben, alvast bedankt voor de tips !
Alle reacties Link kopieren
Het verzorgingshuis hoeft geen adres wijziging door te geven aan de gemeente, dat is de verantwoording voor de naasten van de familie. De huisarts kan je bellen dat je schoonvader is opgenomen in een verzorgingshuis. Overigens is het de vraag of hij onder de verpleeghuisarts valt. Is je schoonvader in een verzorgingshuis opgenomen of in een verpleeghuis? Dat is nogal een verschil. In een verzorgingshuis blijft je schoonvader onder zijn eigen huisarts vallen. Er hoeft niets aangepast te worden in de en/of rekening. Er komt nog een hoop op jullie af van dat kan je het beste bespreken met de eerstverantwoordelijk verzorgende. Probeer zelf aan te dringen op een afspraak op korte termijn. Ze hebben vast een informatiemarkt o.i.d. Waar alles in beschreven staat. Sterkte!
leef, geniet en eet!
Alle reacties Link kopieren
nvt
Alle reacties Link kopieren
http://www.stemvandemantelzorger.nl/opn ... ghuis.html
Neem eens contact op met het maatschappelijk werk/zorgbemiddeling van het verzorgingshuis. Zij kunnen je er alles over vertellen. En ook verstandig is om aan je schoonmoeder te vragen wat ze al heeft afgesproken en wat niet en met wie ze heeft gesproken.
Alle reacties Link kopieren
De instelling geeft in principe de adreswijziging van uw partner door aan de gemeente. Veel post voor uw partner zal dan automatisch naar het verpleeg- of verzorgingshuis gaan. Dat gaat nogal eens mis. want de post kan ergens blijven liggen. Uw schoonvader kan de post niet in de gaten huden. Het adres van uw schoonmoeder kan op verzoek als postadres worden opgegeven. Dit kan uw schoonmoeder bij de gemeente regelen.

Als het verpleeg- of verzorgingshuis de verhuizing van uw partner doorgeeft aan de gemeente, worden de tarieven als het goed is automatisch aangepast.



Verzekeringen ; zelf verzorgen:

inboedelverzekering voor eigen spullen, aansprakelijkheidsverzekering. Premie voor een ziektekostenverzekering + evtl. aanvullende verzekering kunnen dezelfde blijven.

Welke kosten voor rekening komen van het verzorgingstehuis en welke kosten uw vader zelf moet betalen is te vinden in de brochuren:

https://www.loc.nl/nieuws ... -zorg-een-awbz-instelling



Wat betreft de belastingen:

De toeslagen wijzigen niet, behalve een evtl. huurtoeslag. Voor de huurtoeslag telt bij opname partner in het verpleegtehuis diens inkomen niet meer mee. Er kan dus ook (een nieuw) recht op huurtoeslag ontstaan.



Uw ouders krijgen nu een AOW voor gehuwden, circa ¤ 9600 bruto per jaar. Er kan voor beiden bij de SVB een AOW-voor alleenstaanden worden aangevraagd. Deze is ¤ 4000 bruto per jaar hoger, dus voor beiden ¤ 8000. Maar dat betekent wel dat de lage Eigen Bijdrage aan het CAK gewijzigd wordt in de hoge Eigen Bijdrage. Bij een inkomen van uw schoonvader van minder dan ¤ 15000 (AOW ¤ 13.600 + heel klein aanvullend pensioen) zeker te overwegen. Bij een inkomen tussen ¤ 15.000 en ¤ 20.000 een rekensom maken van plussen en minnen. Bij een hoger inkomen dan ¤ 20.000 af te raden. Het extra inkomen van 2 x ¤ 4000 weegt dan in het algemeen niet op tegen de hogere Eigen Bijdrage alleenstaande die te betalen is. Deze Eigen Bijdrage is immers gebaseerd op het inkomen van degene die opgenomen is.



Een vaak vergeten punt is ook dat er bij wijziging naar een AOW voor alleenstaanden de persoon die niet opgenomen is niet langer meelift in de zorg. Er moet als er zorg nodig is een aparte Eigen Bijdrage worden betaald. Die is niet verschuldigd als de AOW voor gehuwden van kracht blijft.

En opgelet: de wijziging naar een AOW voor alleenstaanden kan niet meer worden teruggedraaid!



Informatie (PDF-bestand): googel op: leidraad duurzaam gescheiden leven anbo

Ook: http://www.svb.nl/int/nl/ ... en_scheiden/verpleeghuis/
Bedankt voor de link en de info, die had ik al doorgelezen en werd er niet echt wijzer van wbt de practische zaken.

Hij zit op een gesloten afdeling in een verpleegtehuis, daar valt hij onder de verpleeghuisarts die stelt ook zijn medicijnen in en schrijft ook nieuwe voor.

Ze ziet er niet overheen momenteel om wat te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben evv-er op een gesloten afdeling voor dementerende ouderen.

In principe regelen wij de adreswijziging niet, dat laten we over aan de familie. Dit omdat er nogal eens iets mis is gegaan daarbij.



Verder zou ik bellen en vragen naar de verantwoordelijke verzorgende voor je schoonvader. Als ze er niet is, vraag dan om een e - mail of wanneer zij weer werkt (kan natuurlijk ook een man zijn, hier toevallig alleen vrouwen) en neem dan opnieuw contact op.



bij de huisarts gewoon aangeven dat je schoonvader opgenomen is en waar, en vraag hem of haar om de medische gegevens door te sturen voor zover dat nog niet gedaan is.



wbt de post, wij sturen geen post door. Familieleden kunnen het ophalen of desgewenst bij de bedrijven een postadres opgeven. Dit omdat wij er anders een dagtaak aan hebben alles uit te zoeken en door te sturen.



En zorg dat het voor jullie en ook voor het verpleeghuis duidelijk is wie er eerste aanspreekpunt is. Jij of je schoonmoeder?
Erger u niet, verwonder u slechts!
Dank je wel Belbe voor de info. Het verpleegtehuis geeft de verhuizing door de aan de gemeente met als postadres het huisadres van schoonmoeder. Zij is eerste aanspreekpunt en als ze haar niet te pakken krijgen bellen ze ons.

We hebben vorige week gesproken met de evv, er was sprake van een communicatiestoornis tussen haar en schoonmoeder. Het is nu opgelost en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
Check even goed of het doorgeven van de verhuizing wel goed gaat. Zoals je het nu omschrijft, klopt het namelijk niet.



De instelling kan een adreswijziging doorgeven. Het hoofd van de instelling zorgt dan voor inschrijving met een woonadres op het adres van de zorginstelling. Je kunt dan bij bedrijven een postadres doorgeven, maar dit zul je zelf moeten regelen. In principe kan dit ook niet bij overheidsinstanties, want die zijn gebonden aan het inschrijfadres, dus het adres zoals het geregistreerd is in de BRP.

Als het de bedoeling is dat schoonvader een briefadres krijgt, moet schoonmoeder dit zelf regelen. Zij moet er namelijk voor tekenen dat ze zorgt voor een zorgvuldige afhandeling van de post. Let op: in dit geval wordt dan het oude woonadres omgezet naar een briefadres. Schoonvader blijft dus ingeschreven op hetzelfde adres, maar verblijft ergens anders (in het verpleeghuis).



Er is dus een groot verschil tussen een woonadres in combinatie met een postadres, en een briefadres. Voor mensen in een verpleeghuis is een briefadres het meest gebruikelijk, omdat dan alle officiele post naar iemand toegaat die ook voor de afhandeling zorg draagt. Laat je schoonmoeder hier dan ook even goed naar informeren bij de gemeente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven