Gezondheid alle pijlers

dingen 'echt zien' tijdens slaap (hallucinaties)

08-07-2008 14:23 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw hier en val maar meteen met de deur in huis. Al sinds kinds af aan word ik 's nachts geregeld wakker omdat ik ervan OVERTUIGD ben dat ik spinnen aan draden langs de muur naar beneden zie lopen, of kevers of sprinkhanen bijv over mijn laken/deken zie kruipen...



Ik zie ze écht, schrik me kapot, slaak een kreet en doe het licht aan. Het aparte is dat ik vervolgens binnen no time weer als een blok in slaap val.



Nu ben ik zelf doodsbang voor spinnen en andere insecten en heb ik altijd gedacht dat dit daarmee te maken zou hebben. Tot ik zo'n 2/3 jaar geleden in Psychologie Magazine een stukje hierover las... het bleek een vaker voorkomend probleem te zijn. Een soort hallucinaties. Ik weet de term niet meer en heb het hele internet af afgezocht en kom het dichtst in de buurt bij hypnangoge hallucinaties of visuele/optische hallucinaties.



Mijn vriend zegt dat ik dit inmiddels gemiddeld 1x per week heb. Elke keer moet hij het licht aan doen, kijken of er écht geen beestjes zijn en dan val ik echt meteen weer in een diepe slaap. Dat is raar, want als ik ze ECHT zou zien (wat natuurlijk niet zo is) zou ik ook nooit zo snel weer in slaap vallen... ik zou eerst zelf klaarwakker mijn hele bed op z'n kop zetten om er zeker van te zijn dat er niets zit.



's Morgens kan ik me er meestal niets meer van herinneren. Heel af en toe gedurende de dag begint het me te dagen dat het 'weer raak was'. Sinds ik nu weet dat dit vaker voorkomt is het zelfs zo dat wanneer het gebeurt, ik al zeg: "maar dit keer is het écht, het moet echt zijn!" Al zijn ze er niet, ik heb mijn ogen open en zie de spinnen of andere beesten -voor zolang het duurt- ook heel realistisch en wijs ze aan maar mijn vriend ziet niets...



Vreemd he! Herkent iemand dit of weet je hoe het heet en wat ik eraan kan doen?



Ik ben heel benieuwd!
Ja, dat heb ik ook wel eens. Ook voel ik soms iets (bv een slang bij mn voeten) wat er niet is. Ik heb ook wel eens een vos gezien in de tent, haha. Toen moest vriend ook kijken. Hij snapte er niets van (ik had hem midden in de nacht wakker gemaakt) en ik werd bozig omdat hij niet ging kijken. Daardoor werd ik wakkerder en besefte ik me dat er helemaal geen vos was. Ik viel zo weer in slaap maar vriend was wakker. Ook heb ik eens konijntjes in de tent gezien, twee jaar eerder.



Ik praat ook veel in mijn slaap en als ik half wakker ben of half wakker gemaakt word ben ik vaak boos :-$ Toen we net samenwoonde moest vriend hier erg aan wennen want als ik al op bed lig en hij komt wat later lig ik vaak te slapen met mn ogen open. Hij denkt dan dat ik wakker ben en begint tegen me te praten. Ik wordt dan kwaad en geef hem er (verbaal) van langs, haha.



Behalve veel praten slaapwandel ik ook. Van de laatste jaren kan ik me niks herinneren maar in het verleden is het al vaak gebeurt. Mn moeder en broer doen dit ook.
Alle reacties Link kopieren
In je droom verwerk je dingen die je overdag hebben bezig gehouden. Wel vreemd dat het bij jou telkens spinnen, insecten zijn.



En vriendinnetje van mij had ook van die enge dromenSowieso doet ze het laatste uur voordat ze naar bed gaat niets inspannends meer. Televisie uit en niet te veel prikkels. Zo maakt ze zich klaar voor de nacht en zijn de dromen er minder op geworden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties al!



Ik denk dat het echt los staat van mijn angst voor spinnen en insecten, want zo abnormaal is die ook weer niet. Ik ben er wel bang voor maar het kan in veel ergere mate. Bovendien is het nooit zo (voor zover ik weet) dat ik zo'n "hallucinatie" krijg nadat ik die dag bijv een spin heb gezien of eraan heb gedacht. Het staat echt los van wat ik meemaak, want ik kan geen patroon ontdekken.



Bovendien is het geen droom, het is altijd hetzelfde: ik zie die beestjes (bijv spinnen) gewoon op dat moment in mijn kamer. Slaap ik ergens anders? Dan zie ik ze daar. Ook met open ogen. Het is nooit zo dat ik dan toevallig daarover droomde...



Misschien dat ik het eens een keer aan mijn huisarts kan vragen ook. Ik ben ook alleen het moment dat ik ze denk te zien even bang, maar val dan heel snel gewoon weer in slaap en de volgende dag herinner ik me vaak niets. Ik ben ook nooit bang om te gaan slapen zo van: straks gebeurt het weer...



In dat artikel in dat blad las ik toen juist specifiek over mensen die spinnen en andere insecten zien. Ik heb de redactie van Psychologie Magazine gemaild om te vragen of zij dit nog weten. Hoop op een freactie!
Alle reacties Link kopieren
misschien kun je eens googlen op pavor nocturnus, dat komt vooral voor bij kinderen maar het schijnt ook bij volwassenen voor te komen, ik heb niet direct een link maar misschien kun je hier meer info vinden. Succes
Alle reacties Link kopieren
Hi teigetje29, thanks voor je tip. Ik heb even gegoogled en sommige symptomen kloppen inderdaad. Maar over het algemeen gaat dat echt om een plotseling aanval van angst of paniek (meestal onduidelijk waarom) en dat is ook weer niet het geval.



Maar het feit dat je half wakker, half slapend bent en niet echt aanspreekbaar, én het de volgende dag meesatl niet herinnert klopt wel allemaal...



Ik ga nog verder zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken dit ook, dan wordt je wakker en dan zie je een grote spin of andere beesten op de muur lopen, dan ga ik echt mijn ogen inspannen of ik het echt goed zie en dan na een tijdje is het weer weg, heel raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vriend die snachts altijd helemaal in paniek is en over van alles en nog wat begint. Soms schreeuwt hij zelfs de hele boel bij elkaar en dan kijkt hij je met grote angstige ogen aan. Geen idee wat ik met hem aan moet!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar!

Ik 'droom' regelmatig dat ik gewoon in bed lig en er een spin (of iets wat er op lijkt) vanaf het plafond op mijn gezicht gaat landen. :-O



Het voelt net alsof ik gewoon wakker in bed lig, maar pas als ik wakker schrik merk ik dat ik in feite sliep. Ik schrik me dan ook helemaal de pleuris. Licht aan, overstuur schud ik vriendlief wakker, even naar de wc, bed weer in en ik slaap al voordat m'n oor het kussen raakt. Ik heb trouwens geen spinnenfobie, maar van die nachtelijke spinnen schrik ik me helemaal lam.
Ik snap helemaal wat je bedoelt! Ik zie ook beesten als slangen en spinnen terwijl ik eigenlijk slaap, en reageer er ook op.



Het gebeurt bij mij een paar keer per jaar, waarbij ik meestal reageer door direct uit bed te springen en het licht aan te doen. Vrij snel daarna word ik helemaal wakker, waarna ik me realiseer dat ik het weer heb en meteen weer rustig ga slapen. Het gebeurt eigenlijk alleen als ik net in bed lig (zeg maximaal een half uur tot een uur). Verder denk ik inderdaad dat ik wakker ben, aangezien ik mijn echte omgeving 'meedroom'. Het kan ook zo zijn dat ik mijn ogen open heb, mijn omgeving registreer en daar de beesten bijdroom.



Groot verschil met jou is dat ik in het echt niet bang ben van deze beesten. We hebben zelfs 3 slangen en een vogelspin als huisdier X-D.



Twee leuke voorbeelden:



Ik en mijn vriend liggen net in bed en zijn net in slaap gevallen. Ik droom dat een slang (1 van de exemplaren die we echt hebben) over mijn vriends gezicht kruipt. Dit terwijl hij gewoon naast mij in bed ligt..dus ik denk dat het echt is. Ik heb mijn kussen gepakt en mijn vriend vol in zijn gezicht gemept. Dit als poging om de slang weg te jagen. Let wel: als ik wakker was geweest had ik dit nooit gedaan en de slang rustig gepakt en weer in zn hok geduwd :rolling: Anyhow ik kan je verklappen dat mn vriend niet echt blij was met deze actie, hij schrok zich helemaal de $W^@$^.



Ik was een jaar of 18 en woonde nog bij mijn ouders thuis. Ik lag net in bed toen ik aan de andere kant van de kamer een GIGANTISCHE witte spin op me af zag lopen. Denk echt aan formaat herdershond 8-. Ik heb al mijn moed verzameld, ben met een gigantische sprong over de spin heengesprongen (terwijl ik dus sliep!!) en ben naar beneden gerend. Mijn ouders die de gigantische BAF al gehoord hadden waren erg verbaasd toen ik mijn verhaal begon te doen. "Eh ja er zit een gigantische witte spin in mn kamer...en hij zit er nog steeds en zo kan ik natuurlijk niet gaan slapen .........". Terwijl ik het aan het vertellen was dacht ik 'Nee hé niet weer". Heb welterusten gezegd en ben weer gaan slapen :-d



In ieder geval lijkt het me een vrij onschuldig fenomeen. Achteraf moet ik er altijd wel om lachen. Ik praat ook in mijn slaap, dus ik heb nog wel eens gedacht dat mijn hersenen niet helemaal goed 'afsluiten' voor de slaap. Heb wel eens gelezen dat bepaalde gebieden zoals beweging worden uitgeschakeld om de slapende te beschermen tegen droom-schade.



Veel succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie vaak mensen in mijn kamer als ik net in slaap ben gevallen. Ik lig dan gewoon in mijn eigen bed en kijk mijn kamer rond en dan staat daar iemand. Dan word ik heel bang, dus ik ga schreeuwen en wil bewegen. Dat laatste lukt niet, want mijn lichaam slaapt gewoon. Pas als ik echt wakker ben is het weg. Het is altijd heel beangstigend, dat gevoel dat er iemand is en je niks kan doen.

Inmiddels kan ik mezelf wel sneller 'wakker maken' . Ik moet ook echt even bewegen en in een andere houding gaan liggen, anders gebeurt het meteen weer.

Het lijkt wel op wat jij beschrijft met die beestjes.. maar ik weet niet of het helemaal hetzelfde is. Ik heb er ooit wel op gegoogeld en het viel wel in de categorie hypnagoge hallucinaties.
anoniem_28853 wijzigde dit bericht op 09-07-2008 01:45
Reden: ehm..hypnagogische: hoe kom ik erop ;-) ?
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
haha ik vind het wel grappig om al jullie reacties te lezen! Alhoewel ik me bij sommigen zoals bij jou Himmie, kan voorstellen dat het ook heel vervelend kan zijn. Dat zijn volgens mij inderdaad hypnagoge hallucinaties.



Ik heb er zelf verder eigenlijk ook weinig 'last' van, aangezien het snel overgaat en ik me er vaak ook weinig van herinner later.



Voor mijn vriend is het minder leuk... steeds wakker schrikken door mij, het licht aan moeten doen en mij voor de zoveelste keer duidelijk maken dat er echt geen spinnen om ons heen zitten... meestal slaap ik dan echt meteen weer en duurt het voor hem langer om weer in slaap te komen.



Maar goed. Ik blijf het wel vreemd vinden, ook jullie verhalen. Vooral omdat het echt anders is dan een droom. Dit komt dus vrij regelmatig voor als ik het zo al lees.
Alle reacties Link kopieren
Night Terrors Symptoms: Sudden awakening from sleep, persistent fear or terror that occurs at night, screaming, sweating, confusion, rapid heart rate, inability to explain what happened, usually no recall of "bad dreams" or nightmares, may have a vague sense of frightening images. Many people see spiders, snakes, animals or people in the room, are unable to fully awake, difficult to comfort, with no memory of the event on awakening the next day.

Night Terrors.org
Alle reacties Link kopieren
heb een keer gedroomt dat ik op de wc ging zitten ik "voelde" de bril echt...... en ja wel met 18 jaar gewoon flink in bed geplast.... ik dacht echt klaar wakker te zijn en als ik er aan terug denk voel ik de koud bril weer...hahahah
ik heb ook van die half wakker half in slaap acties, maar die zijn altijd anders.. zo had ik een keer dat ik in bed lag, en me opeens besefte dat er naast me nog 20 mensen lagen, en ik naakt in bed lag! dus ik heel voorzichtig en onopvallend naar m;n kast geslopen en kleren aangetrokken, en weer in bed gaan liggen, en sochtends wordt ik met kleren aan wakker. Dan was ik echt in de volle overtuiging dat het echt was!

Og dat ik mn wekker op de grond zet, de deur van de kamer open zet, opeens een schone onderbroek aan doe omdat m;n vrienden me strax komen ophalen, echt de vreemste dingen!

ik herinner het me sochtend vaak wel, en weet dan dat het niet echt was, maar op het moment zelf zeg ik vaak nog tegen mezelf dat ik echt niet droom, en dat het deze keer echt echt is!!



geen idee waarom ik dat steeds heb trouwens..
Gohhh zeg wat prettig om dit te lezen. Dacht al dat ik maf was. Ik heb het zo'n 3 of 4 keer per jaar denk ik.



De laatste keer was het toevallig ook een spin. Ik lag op mijn zij, werd wakker, deed mijn ogen open en er liep KEIHARD een mega grote spin naar mijn gezicht toe over het matras.

Naaaah ik heb een soort oerbrul gegeven en stond acuut rechtop. Vaag realiseerde ik me dat de spin écht te groot was om echt te zijn maar ik deed het licht aan en ben even over de overloop gaan wandelen. Mijn vriend was zich ook helemaal lam geschrokken van mijn onelegante brul dus die kwam al kijken. Pffff ik stond echt te hyperventileren van de schrik. Heb het nog niet eerder zo eng gehad (rennende spin naar je gezicht) maar in het verleden wel dat ik mijn ogen dan open deed 's nachts omdat ik dus wakker werd en er dan een soort sprookjes achtig ding boven me zweefde.



WHUH!?! Snel kop onder de dekens, schud schud met hoofd en nog een keer kijken. Ja dan is het weg.

Ben langzaam gewend aan het raken aan dit "nog even doordromen terwijl je je ogen al open hebt" maar raar is het wel.



Ook wel boeiend. Je doet je ogen open en het plaatje uit je droom manifesteert zich toch nog even in de werkelijk omgeving. Grappig hoe je hersenen dat nou weer projecteren toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het spinnen- en insectenverhaal ook, vooral vroeger tot ongeveer mijn achttiende. Ik zou alleen niet weten of ik op dergelijke momenten echt mijn ogen open heb. Het gebeurt wel aan het begin van de slaap, volgens mij nogal eens in de fase dat ik nog niet diep in slaap ben, maar het gebeuren volgt elkaar volgens mij snel op. Ik zie inderdaad een spin (of een hele kudde insecten op me afvliegen, denk aan de gnoes (of wat zijn het) in Lion King haha. Dan de brul en dan naast het bed staan en tot het besef komen dat het weer zo ver was. Maar in de minder overweldigende vorm heb ik dan wel vaker de indruk dat ik wakker ben. Dat er een spin op mijn bed zit of een ander beest (van een aannemelijk formaat), maar ik denk dat ik dan toch echt al aan het inslapen was. Oh en bij mij was verandering van woonomgeving (maar misschien in grotere mate de veranderingen die daarmee gepaard gingen) aanleiding tot een grote afname van het aantal voorvallen.



Wat iemand hier opmerkte over het afsluiten van de hersenen zou in mijn geval wel hout snijden wellicht. Ik heb dit, maar ook andere dingen vaak in de aanloopfase naar de (diepe) slaap.

Zo heb ik een aantal dingen die vaak terugkomen. Omdat het moeilijk terug te halen is de volgende dag, weet ik het niet precies, maar het lijkt wel alsof gedurende een periode een vast thema terugkeert in die fase. Soms zijn het gedachten die bijna als letters rondzwerven: een zin die in mijn hoofd zit, die nergens op slaat, maar die ik niet los kan laten en die me er ook van weerhoudt in slaap te vallen.

Een concreter voorbeeld van iets wat zo nu en dan opduikt (nav het naakt slapen verhaal hierboven) is dat ik in de veronderstelling verkeer dat mijn slaapkamer openbaar gebied is (of in ieder geval toegankelijk voor allerlei bewoners die ik niet goed ken). Ik lig dan dus in de toestand tussen slaap en wakker te malen over het feit dat ik niet aangekleed ben en hoe dat kan en wat ik moet doen. Ik kan dan niks doen, want ik lig in die slaap-waak-fase. Heeft iemand dit ook? Ik word er niet altijd wakker vna, maar registreer het wel op hwr moment zelf soms, ookal kom ik er niet altijd uit. Zou dit een volwassen versie kunnen zijn? Dat ik me echt stoor aan die mantra-achtige dingen (zo'n gedachtegang of situatie kan echt nachten achtereen terugkeren zonder dat ik er op dat moment wat aan kan doen) is wel iets vrij nieuws. Of eigenlijk: dat het zo gaat. Vroeger waren het veel vaker de insecten enzo, maar sinds ongeveer een jaar ben ik me er bewust van dat het zich op een andere manier uit, lijkt het.... Iemand die dit herkent ook?
Alle reacties Link kopieren
Haha droomertje, met uitzondering van wanneer het gebeurt, kan ik er ook wel om lachen hoor. Het is een bizar iets, die waarnemingen die zo echt lijken.

Volgens mij komen zgn. hypnagoge hallucinaties voor aan het begin of einde van een slaapcyclus. Op de grens van slapen en waken dus. Zelf ervaar ik het alsof mijn lichaam al helemaal weg is, maar mijn hoofd nog even doorwerkt. Laura, ik herken wel wat jij schrijft dat je ligt te malen over dingen die heel reeel lijken op dat moment. Ik lig ook gewoon op een rare manier na te denken als ik die mensen in mijn kamer zie. Dan ga ik ook nog plannen maken om ervoor te zorgen dat ze mij niet zien en zo X-D .
Alle reacties Link kopieren
Kon niet slapen van harde regen, dus nog maar even gezocht op internet (blijft interessant fenomeen, die hallucinaties).



Ik heb duidelijk last van slaapverlamming (slaapparalyse). Dat komt voor bij het begin van slaap. Dit is zo ongeveer wat er op Wikipedia over wordt gezegd:

Lichaam is al verlamd zoals in REM-slaap. Dat zou eigenlijk pas later moeten gebeuren als je helemaal in slaap bent, maar het gebeurt in dit geval al op de grens van slapen en waken. Dit gaat gepaard met hallucinaties, omdat je in REM-slaap droomt. Alleen ben je er nog wel half bij in dit geval, waardoor je dingen ziet die er niet zijn in de normale omgeving.Dat kunnen voorwerpen zijn, schaduwen of enge mensen/figuren of deuren/ramen die open gaan. Het zijn bijna altijd bedreigende beelden die extreme angst oproepen. Je wilt er iets tegen doen, maar je lichaam kan niks omdat het verlamd is.



Vaak horen mensen ook gezoem of geschreeuw al dan niet in combi met tinteling of vibratie door het lichaam (nu ik het zo zag staan, bedacht ik me dat ik dat laatste ook heb).

Soms hebben mensen het gevoel niet te kunnen ademhalen of dat er iets of iemand op hun borst drukt. (Ieuw, dat heb ik dus ook weleens, het idee dat iemand me neer drukt op mijn bed of op me komt zitten.)

Vermoed wordt dat veel mensen dit fenomeen verwarren met paranormale ervaringen, zoals uittredingen of alien abductions. X-D



Grappig, die figuur die op me drukt blijkt een klassieker haha! Daar zijn zelfs verhalen omheen bedacht in de loop der tijd in diverse culturen (Shakespeare noemt het ook in Romeo and Julliet). Vroeger dacht men dat het demonen waren bijvoorbeeld. Wordt ook wel The old hag genoemd.



Is dit allemaal ook herkenbaar voor de 'beestjes-zieners' (misschien in een andere vorm?) of is dat toch anders?
Alle reacties Link kopieren
Wat jullie hebben lijkt ook op night terror ofwel pavor nocturnus.



O wacht, ik zie net dat ik mosterd ben.
Alle reacties Link kopieren
Droomertje, mijn zus heeft hier last van als ze 's avonds cola light drinkt......?! Ze is hier opeens achter gekomen. Toeval of niet. Zeker weten doe je het nooit natuurlijk, maar het feit blijft dat ze vaak gillend wakker wordt of rare dingen ziet als dit 's avonds voor het slapen gaan drinkt en niet als ze het niet drinkt.

Altijd het proberen waard mocht jij ook cola drinken voor het slapen gaan. Groetjes van Inci
Alle reacties Link kopieren
Hoi droomertje,



Volgens mij heb je last van hypnagogische hallucinaties. Dit zijn levendige en meestal beangstigende droomachtigende gewaarwordingen die voorkomen tijdens het inslapen of 's nachts 'wakker' worden. Het lijkt alsof het echt is! Ik heb er ook soms last van. Heel irritant. Het is een normal verschijnsel. Niks om je zorgen over te maken in ieder geval. Maar het kan wel heel beangstigend zijn. Probeer het te negeren.



Groetjes

Jen
Alle reacties Link kopieren
Haha iedereen bedankt voor jullie goede reacties en tips!



@Inci, ik drink bijna nooit cola of cola light en al helemaal niet voor het slapen gaan. Maar ik ga wel eens opletten of ik een soort patroon kan herkennen...



Wel fijn om te horen dat meer mensen zulk soort dingen hebben. Lange tijd dacht ik ook echt dat ik de enige was...



Maar veel mensen hebben wel 'iets' qua slaap. Ik praat ook heel veel in mijn slaap, maar of dat er verder mee te maken heeft... denk t niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven