Gezondheid alle pijlers

Blaasontsteking (alweer!)

11-06-2014 09:51 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik heb sinds eind vorig jaar bijna om de maand een blaasontsteking, hiervoor ga ik naar de HA en dan krijg ik Furabid mee als antibiotica. Deze antibiotica vind ik persoonlijk een wondermiddel, want binnen 1-2 dagen is de vreselijke pijn weg. Maar om zo vaak antibiotica te slikken vind ik inmiddels geen goed plan meer.



De oorzaak van mijn blaasontstekingen zijn niet bekend, komt ook niets uit verder onderzoek. Het komt van de een op andere dag acuut opzetten en ik voel het direct als ik wakker wordt op een ochtend. De pijn wordt steeds erger en ik vind het gewoon 'eng' steeds naar het toilet te moeten, vanwege die vreselijke pijn. Ik zit gewoon te kermen op het toilet en op mijn werk is het ook niet echt fijn steeds van mijn plek te moeten.



Vanochtend was ik het zat, het is weer de eerste dag. Plassen gaat helemaal niet, dus een potje kan ik niet langsbrengen bij de HA en nu bleek ook dat hij met vakantie is en de vervanger de komende (3!!) weken al vol zit met afspraken.



Ik ben naar de apotheek gereden, gevraagd om Furabid zonder recept en wilde dit uiteraard zelf betalen. Helaas kreeg ik dit niet mee. Wel een of andere doos vol Vitamine C capsules. Hierna ben ik naar de supermarkt gereden en heb ik liters Cranberry sap gekocht en Ibuprofen vanwege de ontstekingsremmende werking.



Heeft iemand ook deze ervaring met blaasontsteking? Wat valt eraan te doen? Ik houd me eigenlijk al aan alle htk-tips, mijn hygiëne is goed en zo ook daar beneden.



Help
Alle reacties Link kopieren
quote:izzyz schreef op 11 juni 2014 @ 16:41:

Ik heb geen idee of het effect heeft op pil. Mag hopen van niet, want die slipte ik toen ook al. (En was ongeveer 19 toen) Ik weet ook niet hoe laag de dosering was, maar ik denk echt heel laag. Het heeft bij mij wel geholpen in ieder geval.



Haha, nou dan denk ik van niet toen





@evelinepien, @Beeldig : Inmiddels ben ik bij de HAP aangekomen maar is inderdaad nog dicht en de afspraak staat om 17.15. Ik heb me in de auto moeten strompelen (reed niet zelf, collega had haast die zag me wit wegtrekken en wist er al van). Zitten doet verschrikkelijke zeer. Het lijkt inmiddels wel alsof mijn baarmoeder eruit getrokken wordt zo'n zeer doet het. (rare vergelijking, maar ongesteldheids pijntjes zijn nog maar deels te vergelijken met deze immense steken).



Stom dat de HAP zo dichtbij is en je het zelf wel denkt te redden.



Bedankt, ik laat nog weten hoe het af loopt!
Alle reacties Link kopieren
Succes, wat een gedoe



Ik heb 2 linkjes voor je met info over cranberry en blaasontstekingen. Wellicht goede achtergrondinfo



1



2
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Allereerst heel veel succes! Ik heb enkele jaren geleden zo'n periode meegemaakt. Constant blaasontstekingen en kreeg iedere keer dezelfde AB kuur mee. Na ruim een halfjaar ben ik doorverwezen naar de uroloog, dit leverde ook niks op. Toen heb ik uiteindelijk een AB onderhoudskuur gekregen van een halfjaar. Wel een andere dan die ik slikte tijdens mijn blaasontstekingen. Je slikt dan elk dag een AB pilletje gedurende 6 maanden. Na deze 6 maanden heb ik nooit meer ergens last van gehad. Vitamine C en Cranberry sap hielpen bij mij toentertijd nooit wat. Hopelijk krijg je snel wat meer duidelijkheid want kan me goed herinneren hoe niet begrepen je je kan voelen!
Live the life you love..love the life you live!
Alle reacties Link kopieren
Sterkte en succes!



En beterschap natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
dit klinkt mij heel bekend.



elke maand of vaker blaasontsteking. Deed zon zeer dat ik er van zweette en al.



Na lang van het kastje na het muurtje gestuurd te worden ( blaas opgerekt zonder verdoving, echt geen pretje) heb ik zelf om een verwijzing gevraagt na alant vrouw in utrecht.

Daar een onderhoudskeur voor een jaar gekregen. Elke dag 2 pillen en toen ben ik er langzaam vanaf gekomen.



Ik leef helemaal met je mee.
Goed dat je gegaan bent! Niet kunnen plassen is sowieso niet goed, niet goed kunnen uitplassen ook niet. Twee liter drinken is leuk, maar twee liter in je blaas hebben zitten niet. De volgende keer dat je merkt dat je niet kunt plassen terwijl je wel veel gedronken hebt, kun je beter ook gelijk bellen.



Zou toch die afspraak bij die vervanger over 3 weken plannen, mocht er bij de HAP weinig uit komen. Baadt het niet, dan schaadt het niet. Een andere arts heeft soms een hele andere frisse blik.



Heb wel eens gehoord dat sommige vrouwen zo gebouwd zijn dat ze er sneller last van hebben, een anatomisch foutje.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamondgloss schreef op 11 juni 2014 @ 16:48:

[...]





Haha, nou dan denk ik van niet toen





@evelinepien, @Beeldig : Inmiddels ben ik bij de HAP aangekomen maar is inderdaad nog dicht en de afspraak staat om 17.15. Ik heb me in de auto moeten strompelen (reed niet zelf, collega had haast die zag me wit wegtrekken en wist er al van). Zitten doet verschrikkelijke zeer. Het lijkt inmiddels wel alsof mijn baarmoeder eruit getrokken wordt zo'n zeer doet het. (rare vergelijking, maar ongesteldheids pijntjes zijn nog maar deels te vergelijken met deze immense steken).



Stom dat de HAP zo dichtbij is en je het zelf wel denkt te redden.



Bedankt, ik laat nog weten hoe het af loopt!





Och meid wat naar. Ik hoop dat je inmiddels verlost bent van de ergste pijn en dat je een katheter hebt gehad.

Succes en beterschap (en eis een verwijzing naar de uroloog!)
Mijn Wikipedia-pagina is langer, dus ik ben belangrijker!
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je gegaan bent. Hoe voel je je nu?
Alle reacties Link kopieren
En? Hoe gaat t nu?
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels ben ik weer thuis, het heeft gisteren al met al vrij lang geduurd.



Er is een echo en röntgenfoto van mijn buik gemaakt en hieruit kwam naar voren dat er nierstenen zijn, die hoogst waarschijnlijk ook de blaasontstekingen veroorzaken (?) mijn urine is op kweek gezet en hierover word ik over 1 week gebeld. Hierbij wordt er ook gekeken of de nierstenen verwijderd moeten worden, zo ja dan zal dit operatief zijn in mijn geval.



Hoe het allemaal precies zit is me niet helemaal bijgebleven, ik was alleen bij de HAP en had niemand kunnen bellen. Kon me bijna alleen op de pijn concentreren en wat minder op het verhaal van de dokter. Ik zal straks de HAP nog bellen of ze het een en ander kunnen uitleggen via de telefoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelinepien schreef op 11 juni 2014 @ 18:29:

[...]





Och meid wat naar. Ik hoop dat je inmiddels verlost bent van de ergste pijn en dat je een katheter hebt gehad.

Succes en beterschap (en eis een verwijzing naar de uroloog!)



Er is inderdaad een katheter ingebracht dmv een slangetje in de plasbuis. Gelukkig wel met verdovende gel, maar het branderige gevoel werd natuurlijk nog erger. Het was sowieso geen pretje.



Inmiddels heb ik wel gewoon kunnen plassen vannochtend bij het wakker worden, deed wel veel zeer maar beter dan niet kunnen plassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamondgloss schreef op 12 juni 2014 @ 09:04:

Er is een echo en röntgenfoto van mijn buik gemaakt en hieruit kwam naar voren dat er nierstenen zijn, die hoogst waarschijnlijk ook de blaasontstekingen veroorzaken (?)





Allereerst hartstikke fijn dat het iets beter gaat en je weer thuis bent.



Het is inderdaad zo dat bepaalde bacteriën in nierstenen of blaasstenen kunnen overleven, en zelfs stenen kunnen veroorzaken.

De bekendste is de Proteus Mirabilis, zou me ook niets verbazen als ze dit kweken.



In ieder geval veel beterschap en hopen dat je er snel weer van af bent.
Though lovers be lost, love shall not and death shall have no dominion
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat ze al die acties hebben ondernomen. Hopelijk knap je snel op!



En een wijze les voor de volgende keer (en voor iedereen die lief met cranberrytips e.d. kwam, maar die over het alarmsymptoom heen las): niet kunnen plassen is dus echt een reden om direct en met spoed aan de bel te hangen bij de arts. En een blaasontsteking die pijn in je flanken geeft ook. Je nieren zijn te belangrijk om te verwaarlozen!



Nogmaals sterkte en beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Dank-jullie-wel



Hopelijk gaat het snel wat beter, want lopen gaat nog steeds niet zo goed. Ik voel me net een hoogbejaarde vrouw die beter achter haar rollator kan gaan lopen haha
Alle reacties Link kopieren
Hopen dat je van de problemen af bent als die nierstenen weg zijn (er is nu in ieder geval een oorzaak gevonden).
Gulden regel voor vrouwen met (en ook zonder problemen maar ter voorkoming van) blaasproblemen: zorg er altijd voor dat je helemaal volledig en compleet uitplast dus bij elke plas op het laatst helemaal voorover buigen om het laatste restje uit je blaas te krijgen. Juist dat kleine restje urine zorgt voor problemen, kun je nog zoveel granberry drinken en medicatie gebruiken maar volkomen leegplassen is nou net het belangrijkste.

Ervaringsdeskundige dus hier, sinds ik bij elke plas volledig uitplas heb ik 0,0 problemen meer, en dat al een jaar of 12.

Probeer het maar eens en moet je eens zien hoeveel urine er nog uit komt als je vlak na het plassen helemaal voorover buigt op je wc-bril en helemaal uitplast! En een beetje persen tot de laatste druppel
Alle reacties Link kopieren
Thaorchid, heb je tip een aantal keer geprobeerd te volgen, maar ik merk er niks van... hoe ver ik ook naar voren buig
Alle reacties Link kopieren
Ik juist wel! Goede tip.



Fijn dat het nu behandeld wordt. En eens met Beeldig, ik las ook over het alarmsignaal heen en zat meer op de 'Het komt steeds terug, wat doe ik er aan?' Goed dat anderen nauwkeuriger lazen.



Mocht je trouwens echt geen urine inleveren? Dat is toch idioot?
Alle reacties Link kopieren
Fiorah, urine inleveren kon wel, maar omdat ik niet weer aan de antibiotica wilde vanwege complicaties en het steeds terug komen van de blaasontsteking wilde ik de dokter eigenlijk op afspraak. Dit ging niet want de vervanger zit nog ruim overvol door vakantie.



Overigens ben ik wel blij dat ik het niet gedaan heb, want dan was er vast niet uit gekomen dat er nierstenen zijn en was het nog een tijdje doorgesukkelt
Alle reacties Link kopieren
Het cranberrysap en de pillen komen trouwens echt mijn neus uit, vind het met de dag viezer worden. Bah!
quote:diamondgloss schreef op 13 juni 2014 @ 08:45:

Thaorchid, heb je tip een aantal keer geprobeerd te volgen, maar ik merk er niks van... hoe ver ik ook naar voren buig



Drink je ook wel genoeg? Veel blaasproblemen komen ook door te weinig drinken (water hè, geen jenever of wodka )

Dat je niet uit kunt plassen heeft wellicht toch te maken met te weinig drinken, veel water drinken (elk uur een glas water is aan te raden) zorgt voor dunnere urine dus plas je beter en komt dat uitplassen ook beter op gang. Troebele urine is dus ook dikker dus blijft er meer in je blaas hangen en dat zorgt voor bacterien en dus ontstekingen.

Je moet ook zeer elegant zowat met je neus op je enkels hangen met dat uitplassen, hoe dieper hoe beter (en ik ben al jaren geleden opgehouden met te bedenken hoe debiel dat er uit ziet maar hé, er zit een slot op de wc )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven