Aanraders en miskopen voor je baby/kind

22-04-2014 16:23 273 berichten
Hallo,



Ik ben nu bijna twintig weken zwanger van mijn eerste kindje.

Na de twintig weken echo willen we graag beginnen met het kopen van de baby-uitzet.



Nu gaf mijn schoonzusje al de tip om voor de kleine maatjes kleding te kiezen voor overslagrompers en shirtjes omdat kleintjes het soms echt vervelend vinden als er iets overhun hoofdje moet.

En een vriendin raadde aan om vooral heel veel hydrofiel doeken aan te schaffen om dat de zes die op de uitzetlijsten staan gewoon te weinig zijn, en ze zei ook dat als je voor de maxi-cosi kiest zo'n basis waar je hem op kan klikken echt een enorme aanrader is.



Nu vraag ik me echt af wat de aanraders (en miskopen) van anderen zijn.....

Dus welk merk kleertjes is fijner en waarom, welke verzorgingsproducten, wat staat er niet op de uitzetlijsten maar is echt super handig, wat staat er wel op de lijsten maar heb je echt bijna nooit gebruikt, etc, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 28 april 2014 @ 19:54:

[...]



Maar moet ik het aanschaffen denk je, die adapters?



Hm, het kost 40 euro zie ik. Ik ga er nog even over nadenken.Ik vind het wel handig. Niet zozeer voor naar de supermarkt (ik ga speciaal naar de AH iets verder weg waar ze maxi cosi opzetplankje met gordel op sommige karretjes hebben) maar als ik even naar de bakker wil, of de hema in. Zoon zit maximaal een uur in de maxi cosi, maar het scheelt echt heel veel gedoe om even de MC op de wagen te klikken ipv zoon uit de MC te halen, in de wagenbak en als we terug bij de auto zijn weer uit de wagenbak en in de MC.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 28 april 2014 @ 19:54:

[...]



Maar moet ik het aanschaffen denk je, die adapters?



Hm, het kost 40 euro zie ik. Ik ga er nog even over nadenken.



Als je een beetje sterk bent dan kan je ook nog altijd de maxicosi los in de winkelkar zetten in zo'n geval. Maar dan niet met je karretje naar de auto want dat vond ik dan te hobbelig voor kind. Echt wandelen met maxi cosi op het onderstel van de kinderwagen heb ik nooit gedaan. En ach het is natuurlijk maar hooguit een paar minuten werk meer dat omwisselen.



Reden om het wel adapters te kopen is dat een slapend kind uit de maxicosi halen om neer te leggen in een bak wel eens een wakker wordend huilend kind wil opleveren.
quote:Desperate_Housewive schreef op 26 april 2014 @ 18:46:

Moet het er wel in zitten en het ook mogelijk zijn bij je autostoel. Dat was bij ons niet dus dan houdt het op.



Bij ons ook niet, en zo'n losse basis paste ook niet in mij suzuki alto uit 2000 lol.

Hier werd baby voor de enige keer per week dat hij met mij in de auto meeging op de voorstoel vervoerd in maxi cosi, want ergens anders past deze niet. Vrij snel overgegaan op een 0+ stoel van de hema op de achterbank. Deze kan ook achteruit, in ligstand en heeft speciale verkleiner, en past wel in de auto. Maxi cosi was dus achteraf niet handig ,maar auto werd pas gekocht toen zoon 3 maanden was, en daar had ik geen rekening mee gehouden :P. Was een snelle aanschaf nodig omdat man ineens ivm reorganisatie 100km verder moest gaan werken en ik ook naar mijn werk moest (zo goedkoop mogelijke auto lol)
Adapters heb ik nooit gebruikt. Nou ja, misschien 1x ofzo.

Ik ga eigenlijk zelden met de auto.(man heeft de auto nodig voor zijn werk en we hebben maar 1 auto) Alles ging lopend. Wanneer we wel met de auto gingen, dan namen we de hele kinderwagen mee en hevelden kind even over.
Alle reacties Link kopieren
Die adapters heb ik destijds ook niet direct gekocht. Wij dachten ook die gebruik je niet, en kind mag niet zolang in MC enzo.

Toen dochter er eenmaal was hebben we ze heel snel besteld.

Wij moesten in het begin bijvoorbeeld vaak op controle in het ziekenhuis, ik vond het heel onhandig om dan op een groot overvol parkeerterrein in de regen eerst die wagen neer te zetten en dan vervolgens een slapend kind te moeten overleggen.

Vond die dingen toen wel super handig.
Ik vind de adapters heel handig met boodschappen doen etc. Het is niet alleen veel sneller en best handig als kind slaapt, maar anders moet je ook altijd die hele bak meeslepen. Ook als je even naar de supermarkt/andere winkel gaat. Dan zit je auto best vol.
Als je boodschappen doet met de auto is het denk ik wel handig.

Maar tja, ik deed alles lopend.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of ik er overheen heb gelezen maar ik had het geluk een DOOMO voedingskussen over te kunnen nemen van de buurvrouw.

Beste koop ever! (Verschrikkelijk duur nieuw maar via MP goed te krijgen)



Zitten zachte bolletjes in die zich evenredig verdelen dus perfecte steun voor borstvoeding. Neemt vorm aan. Zacht maar ook gesteund. Ook zo tegen elkaar aan te vormen dat er in het midden een kuiltje ontstaat; zo lag ze ook niet te hard in de box en lekker geborgen.



Ook lkkr als je nog zwanger bent. In bed met je benen omhoog of om je buik te steunen!



Ok jullie zien al dat ik m top vind :Imao:
Alle reacties Link kopieren
Ik vond die adapters ideaal. In het ziekenhuis, even snel de Hema in, van de parkeerplaats naar de het appartement van mijn ouders. Voor kleine stukjes heb ik heel veel de maxi cosi op het onderstel gehad. Een easy base was ook handig. In mijn auto stond de maxi cosi eerst voorin, bij mijn vriend op de easy base. Toen ik een andere auto kocht (vijf deurs) was dochter tien maanden en is de easy base naar mijn auto gegaan. Wij hadden een die met de gordel vast kon, dus geen isofix nodig.



Andere handige dingen:

- Hema stretchrompers

- spuugdoekjes en hydrofielen (wij hadden een spugertje)

- bij flesvoeding een voedingstoren/-bakje, dat voorkomt dat je melk weg moet gooien omdat je de tel kwijt bent.

- bij flesvoeding een kleine termosfles voor onderweg. Daar deed ik heet water in, flesje koud water in de tas en als het tijd was voor een fles 1/3 heet water, 2/3 koud water en de perfecte temperatuur voor een fles. Scheelt een hoop gedoe met te hete/te koude flessen in restaurants of weet ik veel waar.

- babyfoon. Ons huis is nogal goed geisoleerd en als de woonkamerdeur dicht is, dan horen we dochter echt niet.



Onhandige dingen:

- vestjes/truien met capuchon bij kinderen die nog niet zitten.

- overslagrompers
Hier ook regelmatig de autostoel op het onderstel. Ik had een stokke besafe izisleep en die kan volledig plat gelegd worden. Geen belasting voor het ruggetje en ze kon lekker verder slapen. Ik gebruikte het idd vaak als we naar de supermarkt gingen ofzo. Maximaal 2 uur hield ik wel alsnog aan, maar vond het wel heel prettig dat dochter niet continu zo opgepropt erin lag en gewoon lekker kon liggen. En ik had dus geen losse adapters nodig, leek me zo'n gedoe. Dit klikte ik zo op het onderstel van de stokke.
Alle reacties Link kopieren
Wat handig is en wat niet, hangt ook af van jouw persoonlijke omstandigheden. Bijv kruik gebruik: heb je een klein babykamertje dat makkelijk op temperatuur blijft? Of een grote/tochtige kamer? Dan gebruik je de kruiken wel veel.



Over maxi cosi/kinderwagen: wij hebben geen iso fix, maxi cosi met gordel vastzetten werkt prima. Combi kinderwagen gebruikte ik dagelijks, deed er ook boodschappen mee. Dan is een stevige tassenhaak en ruime boodschappenmand handig.



Doe je boodschappen vooral met de auto, dan is een pippi rekje voor in het supermarktkarretje handig (te koop via babypark.nl). Of de maxi cosi op onderstel kinderwagen klikken.



In het algemeen kan ik je aanraden spulletjes tweedehands te kopen. Dan is het niet zo'n teleurstelling als je de tummy tub of wipstoel maar weinig blijkt te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Babyfoon met camera vind ik trouwens ideaal. Zonder babyfoon hoor je je eerste kind ook wel huilen. Maar als je in de tuin zit of meerdere kids hebt die herrie maken, wordt dat al lastiger. Camera vind ik fijn omdat je dan ziet of je kind echt wakker is, of gewoon wat huilt in haar/zijn slaap.
Alle reacties Link kopieren
quote:onmisbaar: zo'n zitje voor in bad waar de baby in kan liggen. zo kon ik zelf dochter in bad doen (heb handafwijking, waardoor ik niet tegelijkertijd kind kan vasthouden en wassen).Vond ik ook heel handig, het lukte mij met twee handen ook niet om baby tegelijk vast te houden en te wassen. Dan kreeg ik last van mijn rug.
quote:mary1986 schreef op 29 april 2014 @ 11:04:

Babyfoon met camera vind ik trouwens ideaal. Zonder babyfoon hoor je je eerste kind ook wel huilen. Maar als je in de tuin zit of meerdere kids hebt die herrie maken, wordt dat al lastiger. Camera vind ik fijn omdat je dan ziet of je kind echt wakker is, of gewoon wat huilt in haar/zijn slaap.Huh? Bij je eerste kind zit je namelijk nooit in de tuin? Dan hoor je die toch ook niet. Snap de link niet met een eerste kind. En ik hoor onze dochter zo ook niet als ze huilt en ik zit beneden. Dan moet ze heel hard huilen, wil ik het horen. Zeker als de tv aan staat, dan hoor ik haar helemaal niet. Verschilt gewoon heel erg per huis of je het hoort of niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier qua zoogcompressen altijd die van hema: die zijn zachter dan die van kruidvat en etos en natusan. Ze kunnen niet vastgeplakt worden maar dat heb ik nooit gedaan. Die van medela vind ik nog fijner, maar die zijn 4x zo duur, dat vind ik een beetje te gortig.



Hier ook fan van een grote hydrofiel (van swaddle me) die gebruik ik om over mezelf en zoon te gooien als ik borstvoeding geef in het openbaar/bij anderen.



Ik heb een maxitaxi onderstel voor de maxicosi, deze ligt standaard in mijn auto. Zo hoef ik de gewone kinderwagen niet steeds mee te slepen als ik een snelle boodschap moet doen.



Bij hema verkopen ze netjes voor aan je kinderwagen, dan heb je extra plek voor je boodschappen, of spullen.



En haken voor aan de kinderwagen waar je een tas aan kunt hangen, ook heel handig!



Ik heb geen tummytub: ik heb zoon twee keer in een grote emmer gewassen na een spuitluier omdat het even snel moest. Verder gaat hij in het babybad, met mij in het grote bad of onder de douche.



Wipstoeltje is hier geen succes, zoon ligt liever op het aankleedkussen op de grond om te kijken wat ik doe of in de box.



Draagdoek was hier heel fijn tijdens huiluurtjes, baby erin en stil was hij. Ik had de tricot versie van bykay. Ook heel fijn wanneer het druk was, zoon was snel overprikkeld en hier kon ik ook zijn hoofdje in verstoppen zodat hij kon slapen.
Alle reacties Link kopieren
Nog tips van hoeveel je van iets nodig hebt? Ik hoor van veel kanten ' koop niet teveel kleertjes' maar wat is dan een mooi aantal om ook weer niet tekort te hebben als er een keer wordt gespuugd oid?
quote:elfje1 schreef op 30 april 2014 @ 23:38:

Nog tips van hoeveel je van iets nodig hebt? Ik hoor van veel kanten ' koop niet teveel kleertjes' maar wat is dan een mooi aantal om ook weer niet tekort te hebben als er een keer wordt gespuugd oid?



Moeilijk te zeggen, ik had heeeeeeel veel kleertjes. Tweedehands vooral maat 50/56 gekregen en als kraamkado alleen maar 62. Dat was een beetje jammer want ik had ook al een paar leuke dingetjes zelf gekocht, en uiteindelijk heeft hij niet eens alle kleren aangehad. Je hebt al snel favorieten die lekker zacht zijn en makkelijk aan/uitgaan en dan blijven leukere kleertjes soms liggen voor die ene keer dat je eens op stap gaat.



ik denk dat ik per maat meer dan genoeg had gehad aan 2 boxpakjes, 3 rompers zonder mouw, 3 met lange mouw (voor gewoon of onder T-shirt), 2 T-shirts korte mouw en 2 longsleeves, 3 neutrale lange broekjes.



Maar ik had dan ook geen spugertje en waste om de andere dag.
Alle reacties Link kopieren
Aanraders: sokjes van de kruidvat, zo'n grote hydrofiele doek, slaapzakje voor de maxicosi in de winter, zeker die adapters voor de mc, broekjes van Little label, rompers van de Hema, zo'n inbakerslaapzakje.
Inmiddels is kind bijna 4 weken.

Nog steeds vooral pakjes met voetjes er aan. De pakjes van de HEMA hebben geen strak elastiek onderaan, daar kan ze haar voetjes gewoon ook in strekken ookal zit het slofje niet helemaal goed. Enige is wel dat ze sneller te klein zijn. Losse sokjes werkt mevrouw binnen 1 minuut uit. Met dit warme weer overigens geen probleem, dan heeft ze gewoon blote voetjes. Ze is wel een spuger, dus veel meer kleertjes dan volgens de standaard lijstjes nodig.



De flanellen doeken gebruik in nauwelijks, badstof spuugdoekjes heb ik extra gekocht, want een seconde zonder en mamma zit onder. OOk de extra grote hydrofielen, ik gebruik ze soms als laken of om na het badje kind in te wikkelen.



Verder ben ik blij met de extra grote kap op de bugaboo buffalo zodat zonder extra parasol of dookie kind toch altijd in de schaduw ligt. Voor ven boodschappen maxi-cosi-adapters erg handig, al is het weer onhandig dat ze dan wel in de zon ligt.



Verder heb ik gemerkt dat de rompertjes van de V&D een stuk krapper zijn dan die van HEMA, die van de V&D passen al niet meer, terwijl de HEMA's in dezelfde maat nog prima passen.
Nu ik vijf maanden mama ben heb ik zelf in ieder geval al een aantal ervaringen die ik hier toch nog even wil delen:



Afraders;

- hydrofielen en monddoekjes van de prenatal, na vier keer wassen is het net schuurpapier, daar wil je je kleintje niet mee afdrogen.

- het babybad (hadden we zelf g.eleend) precie drie keer gebruikt in de kraamweek, verder douchen we samen of gaan samen in bad.

- in ons geval; broekjes van prenatal en Hema en de de nijntje kleding van V&D, ons jongetje is wat langer en slanker dan gemiddeld, voornoemde merken kwamen tot z'n knieën en ellebogEn als het goed zat in z'n taille, en nee; het waren geen korte broeken.....



Aanraders;

- een mobile van Tiny love; ons jongetje vond hem echt tien keer leuker dan de mobile van nijntje die we de eerste weken hadden, via marktplaats ook nog best voor een redelijke prijs te kopen, en door de batterijen hoef je zelf ook niet continu het ding opnieuw op te winden.

- hydrofielen van aden&anais en Hema, blijven lekker zacht

- veel hydrofielen (ze vlogen er hier doorheen met overproductie bij de borstvoeding en een kindje met reflux)

- kleertjes voor het begin van veel verschillende merken; alles valt anders en sommige merken zitten gewoon echt niet bij ons ventje, terwijl andere wel heel mooi zitten.

- een omslagdoek in de maxicosi, geen gedoe met jasjes als je naar buiten gaat, en in de warme auto of winkel ook snel open te slaan en bij het naar buiten stappen weer lekker warm dicht.

-speeltjes van Lamaze, hij vind ze vanaf het begin helemaal geweldig.



Oh en waar ik ook blij mee ben dat ik niet op voorhand een startpakket van een bepaald merk fles heb gekocht, het was voor ons even zoeken en proberen uit welke hij goed dronk.

Net als met spenen trouwens, vijf merken geprobeerd voordat hij er eentje accepteerde.
Alle reacties Link kopieren
Overslagrompers zijn ondingen. Voor je het weet heb je ze weer scheef dichtgedaan.

Gewone rompers hoeven niet over het hoofdje. Die kun je prima via de voetjes aan en uittrekken.
wow 5 spenen geprobeerd! ik heb het na 2 opgegeven; dan geen speen. Werkt ook prima (bij beide kinderen trouwens. Duimen ook allebei niet)



Niet gebruikt; box, tummy tub, badje, hydrofiele washandjes, sudocreme (wat een troep!), wieg.



Nauwelijks gebruikt; wipper, wagenbak (quinny is klein, kind is er snel uit), regenkappen, veel hydrofielen (had er aan 10 genoeg, wassen doe je veel met twee kleintjes) magnetron sterilisator, difrax fles (onding) , camping bed



Veel gebruikt; pacco bakerdoek, adapters mc, gewone luieremmer, medela kolf, avent fles, deryan tent, nachtlichtje met bewegingssensor, slaapzakken van de hema
Alle reacties Link kopieren
Niet de box en wieg gebruikt Diaa? Waar lag jouw kind dan in?
Ze lag vooral bij mij in bed en ging vrij vlot naar t ledikant. Wiegje vond ze maar niks.



Toen ze nog niet kon draaien lag ze gewoon op de bank met het voedingskussen er omheen (of op t voedingskussen, met handdoek er omheen)



Toen ze mobieler werd op de grond op een kleed. Box echt niet gemist, wieg vond ik zo schattig naast mn bed, maar zij wilde er niet in (vaak t voedingskussen tussen ons in gelegd met haar erop)



Toevoeging veel gebruikt; voedingskussen
Vijf spenen geprobeerd omdat hij enorm zuigbehoefte had, en om nou steeds mijnpink te geven 😁 dan kwam ik helemaal nergens meer aan toe......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven