Omgaan met kritiek

17-06-2014 09:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand een briljante tip voor mij? Ik heb onze buren in een gezellig gesprek ook gevraagd of ze iets niet meer wilden doen. Het was vriendelijk, kreeg ik later terug van een gezamenlijke vriendin waarmee we stonden te praten (het onderwerp kwam terloops ter sprake). Het enige dat ik terug kreeg was dat ik een aso was en dat ze het voor mij niet gingen laten?! We hebben normaal gesproken een goede band met hen.

Hoe kan je kritiek geven of een verzoek indienen zonder zo'n reactie? Is dat uberhaupt mogelijk? Of is het zo kwetsend iets niet goed te doen dat men vaak zo reageert?

By the way: dit is voor het eerst in 12 jaar dat ik iets verzoek aan ze...
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Dit was niet voor jouw oren bestemd. En ik vind je vriendin ook niet zo aardig dat ze aan het stoken is.
Alle reacties Link kopieren
Hoe en wat heb je dan precies gezegd? Dat is wel van belang om hier iets van te kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ok, zal helderder zijn:



We stonden gezellig te praten over voetbal, hoe tof het was dat de eerste wedstrijd zo super goed ging. En dat het zo'n herrie was. Toen gaf de buuf zelf aan dat hun zoontje van 7 om 22 uur wel 52 minuten lang op de toeter met gasveer had gedrukt. Hoe leuk. Ik gaf aan dat dat door merg en been ging en dat het een heel naar geluid was. DAt ik blij was dat zij aan gaf dat zij het waren. En of het wellicht eventueel mogelijk was dat het de volgende keer wat korter is.

Toen zij zo boos werd en weg liep, vroeg ik onze vriendin of ik het zo slecht had geformuleerd. Die vond van niet.

Zo was het dus... En of ik gelijk heb met dat vragen of niet, maakt me niet zoveel uit. Ik wil heel graag weten hoe ik zoiets in de toekomst kan voorkomen.

Ik ga het straks met haar ook bepsreken. Misschien kwestie van verkeerd moment, verkeerde plaats. Ik weet het niet! Maar alle advies hoe ik het beter aan kan pakken is zeer welkom!
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt dit niet voorkomen, omdat je niet met 100% zekerheid kunt voorspellen hoe de ontvanger op je boodschap reageert.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het goed gedaan.

OBSERVEREN

Er word herrie gemaakt

GEVOEL en BEHOETFE

Ik voel me geirriteerd omdat ik behoefte heb aan stilte en rust

VERZOEK

Zou het m ogelijk zijn om volgende keer minder lawaai t emaken zo laat op de avond.



Dit ging allemaal over jou en wat jij voelt en waar jij behoefte aan hebt..dus geen aanval naar haar toe.

Nu zou je kunnen kijken waar zij behoefte aan had op dat moment dat ze kwaad werd;



OBSERVATIE

Er word herrie gemaakt

GEVOEL en BEHOEFTE

Voel jij je geirriteerd omdat je behoefte hebt aan samen hang en gemeenschapgevoel.

VERZOEK

Zou je mij eens kunnen vertellen hoe ik dat volgende keer anders aan jou zou kunnen vragen. Zou het je meer op je gemak stellen als ik het je in de keuken zou vragen als je alleen met mij bent?



Dit heet geweldloze communicatie..

http://www.ai-opener.nl/d ... _herinneringskaartjes.pdf



Is maar ene voorbeeld wat ik net noemende..maar probeer niet te veroordelen, vereisen..anders heb je kans dat je alleen maar agressie aanwakkert bij haar.

Je moet en beetej spelen ermee en vergt wat oefening.
Confusion is the only suffering in this World!!
Alle reacties Link kopieren
Heel hartelijk dank! Ik ga vanmiddag met haar praten. En lees nu je kaartjes even.
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Was het die avond voetballen? Het hoort er een beetje bij, hoe irritant ook. Ik zou die dingen nooit in huis halen, wat een vervelend geluid is dat.

Het is natuurlijk ook zo dat dit niet elke dag aan de hand is, verder heb je geen last van hun toch.
Alle reacties Link kopieren
Hoe een vraag (verzoek is een moeilijk woord, dat is heel dwingend) overkomt, ligt ook aan je relatie met de ander.

Waarom noemt je buuf je 'aso'?
Tja, als ik me in probeer te leven in de buurvrouw:

Zij vond het onwijs leuk dat haar zoontje zo enthousiast was over het voetbal dat hij lekker herrie gemaakt had. Ja herrie hoort niet, maar hé het was feest. Iedereen was toch nog volop aan het feesten?

Ze vertelt het aan jullie omdat ze het zelf dus leuk vond en denkt dat iedereen dat leuk vindt.

Dat jij zegt dat je het niet leuk vond en of ze het volgende keer willen laten/korter willen houden, ervaart ze misschien als een persoonlijke aanval op haar opvoedkwaliteiten en omdat ze heus wel door had dat 50 minuten met een gastoeter spelen om 10 uur 's avonds gewoon not done is, voetbal of geen voetbal.

Feitelijk is ze dus boos op zichzelf dat ze er toen geen paal en perk aan gesteld had en is boos dat jij haar daarop wijst (je weet niet hoe het gegaan is....misschien had ze wel gezegd dat hij moest stoppen, maar vond papa dat het best kon. Dan krijgt zij nu nog eens de kritiek op haar brood die voor papa bedoeld was).



Hoe dan ook, jij hebt het netjes gezegd, dat zij nu boos is, is haar probleem.
quote:meesmv3 schreef op 17 juni 2014 @ 10:29:

Was het die avond voetballen? Het hoort er een beetje bij, hoe irritant ook. Ik zou die dingen nooit in huis halen, wat een vervelend geluid is dat.

Het is natuurlijk ook zo dat dit niet elke dag aan de hand is, verder heb je geen last van hun toch.Nou een uur op zo'n toeter drukken zou ik ook niet blij van worden
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen kunnen idd niet omgaan met kritiek, feedback ed. Bijna altijd zal het gezien worden als een persoonlijke aanval, hoe goed je het ook neerzet.

In een wereld waarin je alles zo goed mogelijk moet doen ( veel vrienden op social media hebben, je werk snel en nauwkeurig moeten doen anders sta je als eerste op straat in deze tijd, kinderen perfect moeten opvoeden anders zal de rest van de wereld je een slechte ouder vinden, je huis moet spik en span zijn anders ben je een viezerik, enz enz) zal aanspreken vaak gezien worden als een aanval.

Vooral bij de mensen die aangeven dat je alles tegen ze kan zeggen als je het ergens niet mee eens bent ben ik voorzichtig. Uit eigen ervaring gebleken dat dat zeker niet kan en vatten alles persoonlijk op. Die contacten zullen dan ook altijd oppervlakkig blijven.
Alle reacties Link kopieren
zo'n toeter is heel irritant, maar ik weet niet of ik er wel wat van had gezegd. als het verder prima buren zijn, had ik het gewoon laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
overigens heb ik de toeter van mijn zoon na het EK weggegooid omdat ik er gek van werd
Alle reacties Link kopieren
Ha, ha, ha, Rosie! Ik had er ook nooit wat van gezegd als ze er zelf niet over was begonnen. Juist omdat ik (ook als niet voetbalfan) begreep dat het iets uitzonderlijks was.



Lillalinda: ze vond het aso dat ik er geen begrip voor had. Want daar viel ik wel over. Ik vroeg wat er aso was aan mijn vraag. Het was aso dat ik niet door had hoe bijzonder het was... Haar begrip van aso is anders dan de mijne. Dus.



Starshine: inderdaad, dat realiseer ik ook. Ik weet niet wat er was gebeurd. Gezien onze relatie ga ik gewoon met haar praten straks.



Somama: die ervaring heb ik ook. Ik hoor ook de laatste tijd vaak dat ik een van de weinige ben die wel kritiek kan ontvangen over mijn kind. Dat ik daar thuis nog uren over pieker weet bijna niemand, maar ik probeer altijd te bedanken voor de opmerking en te zeggen dat ik daar over na zal denken. Gewoon omdat ik haat als mensen zo reageren als zij deed.



Groeien... pfff... Lastig!
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, sorry! Netjes aangepakt. Je hebt keurig verwoord wat jij er van vond ( zonder het is aso oordeel) en dat zij moeite heeft met die boodschap tja, daar kun je weinig aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens kunnen oefenen op een andere vriendin (ander voorbeeld), en daarna vragen hoe het overkwam.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar een suggestie gedaan over saamhorigheid omdat iedereen feest had en jij afweek door er wat van te zeggen. Jij was de ASO in haar ogen.

Maar misschien moet je een paar keer doorgraven/vragen voordat je bij het antwoord komt van wat haar behoefte is..waarom ze zo geirriteerd was..vaak gaat het om heel andere dingen.

Misschien word ze niet gehoord door haar kerel, kan ze de opvoeding niet aan, heb je de auto voor haar raam geparkeerd etc...

Pfff zijn 1001 mogelijkheden voor....

Vaak zie je wel de diep zucht of de ontspanning bij iemand als je de juiste snaar raakt.



Maar misschien had ze wel wat wijntjes op, en lost het zichzelf vanavond makkeilijk op.....Maar ben benieuwd..als nederland doorgaat met het WK. Heb je nog genoeg tijd om te oefenen!! Grapje, STERKTE



..
Confusion is the only suffering in this World!!
Alle reacties Link kopieren
Wil jullie graag bij praten... Het is met een sisser afgelopen. Ik ben ook niet meer op het aso deel ingegaan. Ik weet dat ik niet de aso ben.



Ze vindt het niet leuk dat ik iets zei over haar kind. En ze vindt het moeilijk haar kinderen in de hand te houden als ze enthousiast zijn en ze wil graag dat haar kinderen kind kunnen zijn.

Haar man begreep me echter wel en afgelopen woensdag ging het prima. Paar toetertjes bij een doelpunt en klaar!



Voor mij is het ok zo. Bedankt voor jullie reacties! Waardeer het heel erg!
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het nog netjes hebt aangepakt. Een beetje herrie tijdens en na het voetbal, prima, natuurlijk hoor je wel wat feestgeluiden in de buurt en daar hoort ook getoeter bij, maar als iemand 52 minuten lang op achter elkaar op een toeter drukt dan word je knettergek.



O, en mijn kinderen mogen echt wel kind zijn, maar dit zouden ze echt NIET mogen. Kind mogen zijn betekent zeer zeker niet dat je alles mag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
hier reden automobilisten al vóór de wedstrijd toeterend in de rondte. Ik word daar niet blij van
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven