Banksparen.

19-06-2008 10:37 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig zijn er al veel hypotheken waarmee je kan banksparen. Aangezien dit een nieuw product is, is er over de lange termijn nog niet veel over te zeggen. Maar wat is jullie gevoel, is banksparen een verstandige beslissing?
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn idee wel. Weet niet wat voor administratie kosten ze rekenen en hoe het precies in elkaar zit. Maar mijn gevoel is goed. Wel zou ik alleen maar bij een betrouwbare bank willen gaan. Met die kredietcrisis valt de een na de andere om. Heb je het risico dat je al je geld kwijt raakt.

Beleggingshypotheken zou ik sowiezo nooit doen. Wat een geldklopperij is dat.
Alle reacties Link kopieren
In Duitsland hebben ze dit product al jaren en heet het Bausparen. Principe is hetzelfde. Ik zou zeggen google daarop en kijk of het je iets lijkt. Ik zou wel goed informeren naar de administratieve kosten die ze rekenen en evt. boeteclausules (je zou de staatsloterij maar eens winnen!)



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me inderdaad af hoe het zit met de kleine lettertjes, want uiteraard zetten banken die niet op hun site.

En ook hoe het bijv. zit met overstappen naar een andere geldverstrekken, zitten daar boete's aan vast. Vandaar dat ik op zoek was naar ervaringen en/of andere meningen...
Alle reacties Link kopieren
Banksparen is een manier om vermogen op te bouwen waarmee je je hypotheek kan aflossen. Voorheen kon dit alleen met verzekeringen. Een verzekering of bankspaar product hoort bij een bepaalde hypotheek constructie, waarmee extra fiscaal voordeel wordt behaald. Je moet wel aan die voordelen kunnen voldoen, omdat zowel banksparen als de verzekering anders niet altijd verstandig is. Vaak is een losse beleg- of spaarrekening voor het vermogensopbouw een veel goedkoper alternatief. Je hebt dan geen fiscaal voordeel, maar je kunt een adviseur laten berekenen wat de voor en nadelen zijn van een bankspaar constructie.

Een site over banksparen is www.bank-sparen.nu Hier vind je onafhankelijk (niet commerciele) informatie over de voor en nadelen van banksparen.



Groet Dolce
Alle reacties Link kopieren
vriendin van mij wil ook gaan banksparen, zgn opbouwhyp bij de rabo

zij moet echter een aparte ovr verzekering afsluiten. is dit bij een gewone spaarhypotheek ook zo of zit dat bij de prijs in?
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef op 19 juni 2008 @ 13:56:

En ook hoe het bijv. zit met overstappen naar een andere geldverstrekken, zitten daar boete's aan vast.
Overstappen naar een andere hypotheekverstrekker, daar zitten altijd kosten aan. Ook als je bij dezelfde bank een ander product wilt moet je daar bijna altijd een boete voor betalen. En de kosten voor alle nieuwe akten enzo. Je moet dus wel goed weten waar je aan begint.
Alle reacties Link kopieren
Bij een spaarhypotheek (verzekering) betaal je een deel voor de spaarpremie en een deel voor de levensverzekering. Bij overlijden of einde looptijd krijg je een van tevoren afgesproken bedrag.



Bij banksparen betaal je in principe alleen voor het spaargedeelte. Als je bv na 5 jaar overlijdt zit er nog niet veel geld in de pot. Daarom is het aan te raden dat je ook een levensverzekering afsluit.



Zelf hebben wij besloten geen bankspaarhypotheek te nemen. Fiscaal gezien zitten er toch nog wel enige nadelen aan. En wij willen bij overlijden en op het einde van de looptijd een vast bedrag. Bij het banksparen is het maar de vraag of je dat bedrag haalt, met name door de fiscale regelingen.



Bij het banksparen is het ook zeker nodig dat je als ongehuwden een samenlevingscontract of testamenten hebt. Als je dit niet regelt en je bent met zijn tweeen aan het banksparen dan gaat bij overlijden van een van de twee de helft van de spaarrekening naar de erfgenamen.... sta je mooi te kijken. Dit vertellen de banken niet (de Rabobank bij ons niet tenminste) dat moet je lezen in de voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het verschil trouwens ook maar 10 euro in de maand. Over 30 jaar is dat tuurlijk nog een flink bedrag. Maar gezien de mogelijke nadelen, betalen we maar 10 euro meer per maand.
Alle reacties Link kopieren
joh, vriendin van mij heeft opbouwhypotheek.... scheelt best veel hoor per maand. hebben julile al inzichtelijk wat de precieze nadelen kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Het grootste nadeel is meteen ook het grootste voordeel lijkt mij: dat een bankspaarconstructie geen verzekering is. Dat scheelt je premie en bespaart je extra kosten, maar je neemt wel een risico. Als een van beide partners overlijdt dan kan je niet meer uitgekeerd krijgen dan je hebt opgebouwd.

Een samenlevingscontract/testament of huwelijk lijkt me zowieso altijd aan te raden als je aan een hypotheek begint! (Maar misschien zie ik dat verkeerd?)
Alle reacties Link kopieren
Nou een huwelijk voor een hypoheek lijkt me een beetje ver gaan, mijn vriend ziet me al aankomen :-)



Ik snap wat je ermee bedoelt, zeker even een praatje met de notaris maken als je als samenwoners een huis koopt!
Alle reacties Link kopieren
Het is sowieso altijd al verstandig (geweest) om alles te ontkoppelen, dus hypotheek apart, 'opbouwen' apart en overlijdensrisicoverzekering apart.

Dat scheelt echt zo ontzettend veel geld!! Helaas zijn er maar weinig mensen die dat weten of die zich wijs laten maken door hun bank / hypotheekverstrekker dat ze verplicht zouden zijn daar een orv af te sluiten.

Bij zaten qua orv eerst bij Zwitserleven en zijn nu overgestapt naar TAF; we hebben nu een hoger verzekerd bedrag voor minder premie.



Banksparen met een aparte orv is vele malen goedkoper (en flexibeler)!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven