Verborgen reflux

06-07-2010 11:20 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn dochtertje van 5 weken heeft verborgen reflux. Ze is hiervoor in het ziekenhuis opgenomen toen ze 1 week oud was. Er is daar johannesbroodpitmeel aan haar voeding toegevoegd en dat ging toen goed. Toen ze uit het zh kwam, was ze wel weer onrustig en zijn we haar in gaan bakeren. Dat is 2 weken goed gegaan, ze huilde nog wel maar veel minder en ze sliep vele malen beter.



Nu sinds een paar dagen gaat het weer helemaal mis. Veel huilen, ook s nachts. Op de arm is ze wel stil maar ik kan moeilijk 20 uur per dag een kind op mijn arm houden.



Wat ik zo lastig aan het hele verhaal vind is dat haar onrust in 'golven' lijkt te komen; het gaat even goed en dan gaat het toch weer slechter. Ik heb voor komende maandag een afspraak bij de kinderarts staan maar wil graag weten of jullie dit herkennen bij verborgen reflux? dat de klachten niet altijd even heftig aanwezig zijn?



Haar klachten zijn:

- veeeeeel huilen

- veel slikken

- enorm veel de hik

- vaak willen drinken en dan niet te grote hoeveelheden.



Ik hoor heel graag of jullie de 'golfbwegingen' in de onrust herkennen.



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Hey!



Ik herken het helemaal! Volgens de kinderarts is dat pasend bij reflux, en duurt het enkele maanden voor ze erover heen groeien. Dat was bij ons ook zo. De eerste maanden waren slopend, met inderdaad op en af slechte periodes. Steeds als het goed leek te gaan, kwam er weer een dip. Daarna veranderde ons kindje van een pijnlijk, huilend meisje naar een altijd vrolijke dame!



Veel sterkte in deze uitputtende tijd...
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar. Goede tip die ik kreeg, als ze moet boeren altijd van onder naar boven strijken, kloppen op het ruggetje. Dus niet heen en weer wrijven want dan wrijf je alle lucht op en neer. En de lucht moet er juist uit. Ook na een voeding recht houden en als ze aan de borst drinkt (zoals mijn kindje) proberen haar zo recht mogelijk te zetten (voedingskussen is absoluut een must). En verder heel veel geduld en de gedachte dat ze er inderdaad overheen zal groeien, dametje hier is nu een vrolijke 2 jarige peuter, had ik niet gedacht na al de krijsbuien die we hadden (bij haar werd de verborgen reflux pas na een paar maanden ontdekt...)
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ook geweldig, een draagdoek. Bracht heel veel rust, voor haar en mij (www.draagdoek.nl, daar had ik de mijne vandaan, maar er zijn vast andere plaatsen waar je ze kunt kopen, investering beslist waard want ze kan er nu nog in. Ze kunnen je daar ook uitleggen hoe je de doek moet knopen!)
Alle reacties Link kopieren
Ons jongste zoontje heeft ook verborgen reflux. Hij sliep na elke voeding standaard een half uurtje om daarna wakker te worden en niet meer te slapen maar te gaan huilen tot de volgende voeding. Na diverse bezoekjes aan de HA waar ik altijd met een kluitje het riet in werd gestuurd, was ik het na 3 maanden zat en heb een verwijskaart voor de KA gevraagd. Daar kwamen we er dus achter wat hij mankeerde. Vanaf het moment dat hij aan de medicijnen is gegaan heb ik een totaal ander kind gekregen.

Hij kreeg Nexium (1x p/d 7 ml) en Motillium (4x p/d 2 ml).

Nexium is een maagbeschermer die ook het maagzuur neutraliseert waardoor het eten dat omhoog komt niet zo zuur is en dus geen pijn doet en Motillium zorgt ervoor dat de voeding sneller van de maag naar de darmen getransporteerd wordt.



Ik denk, gezien de symptomen die je noemt, dat je kindje het met johannesbroodpitmeel alleen niet gaat redden. Het klinkt alsof de slokdarm al beschadigd is van al het zuur, maar ik ben natuurlijk geen arts. Natuurlijk kun je ook aan een draagdoek beginnen, maar dat moet je liggen...



Veel succes en sterkte, ik weet dat je situatie verre van prettig is. Als je nog vragen hebt, lees ik het wel.
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin... :-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje had ook babygaviscon, hielp ook.



Wat we ook deden was het bedje met het hoofdeind omhoog zetten, lag ze niet helemaal plat in haar bedje, scheelde na de nachtvoeding weer een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt idd helemaal als reflux (hier geen kinderen, maar vanwege werk veel ervaring mee). Aan welke dosering nutriton zit je nu? Als dat al maximaal is, en dochter heeft nog steeds zoveel klachten, zal de KA idd waarschijnlijk zuurremming gaan voorstellen (verschillende mogelijkheden, maar nexium is er idd één van). Dan kan je iig al vast bedenken hoe je daar tegenover staat en wat je voor vragen hebt. Zal dan wsl voor enkele maanden zijn, want (nagenoeg) alle kinderen groeien over de reflux heen, op de leeftijd van 1 jaar, heeft nog maar 10% van alle kinderen die eerder klachten hadden, deze nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Hey Juul, ik sluit mij helemaal aan bij de conclusie van Nadine.

Mijn dochter is nu 9 weken oud en is met 2.5 week opgenomen via onze huisarts (waar wij gelukkig wel veel aan hebben gehad) in het zh. Het huilen werd steeds erger. Achteraf logisch: de slokdarm raakte steeds meer geirriteerd. Ze zou voor 1 week worden opgenomen: obersevatie en onderzoek om de oorzaak te achterhalen. Binnen 1 dag was het echter al duidelijk: verborgen reflux in extreme mate. Ze slikte enorm, overstrekte zich extreem, hikken etc etc.



Opname 1: 2x per dag 5mg Nexium (10 dus op 1 dag in totaal) en verdikking van de voeding met Nutriton/johannesbroodpitmeel. Daardoor ging het al een stuk beter. Motilium lukte toen nog niet omdat ze daar extreme darmkrampen van kreeg. Ook rust ritme en regelmaat in het zh geleerd: troosten in bed en dus niet meer rondzeulen! Het bedje staat erg schuin en dat helpt (we hebben een schuimrubberkussen in haar bed aan de zijkant om het bed te verkleinen zodat ze niet scheef kan glijden en een handdoek opgerold onder haar billen zodat ze niet kan zakken) en verder continu hetzelfde schema: slapen, wakker maken/verschonen, fles geven, 30 minuten rechtop houden/spelen en naar bed (dit laatste half uur is nu ze iets ouder is al 45 mins ongeveer). Geen gedoe. Reflux wordt erger door onrust dus ja.. je gaat er minder uit, maar so be it. Niet te veel nieuwe indrukken en gesjouw van hot naar her dus. Je merkt meteen dat ze dan extra last krijgt.



Na de eerste week weer thuis nog een terugslag, weer opgenomen in het zh maar wel eruit gekomen als een totaal andere baby. Tijdens deze opname heeft ze ook de motilium gekregen, 3x per dag 2mg.



Nu dus: 2x per dag 5mg Nexium, 3x per dag 2ml Motilium en de voeding aangelengd met Nutriton. Let wel: ze krijgt Nutramigen voeding. Reflux hebben alle baby's in principe, maar kan erger worden door een koemelkallergie. Dit kunnen ze zo klein nog niet vast stellen. Nutramigen is op basis van algenmelk en dus in alle opzichten veilig (mocht het nu wel of geen koemelk zijn).



Mijn dochter is nus dus 9 weken: ze kan na de fles binnen 15 mins gewoon plat in de bugaboo, haar bed staat bijna plat en we hebben - even afkloppen - al zeker 3 weken geen enkel spoor meer gezien van de reflux en ze kwam het zh in met een diagnose "extreme verborgen reflux".



Medicijnen, hoe vervelend ook, en de voeding en daarbij dus de extra tips en trucs (bed omhoog, na de fles omhoog, rust ritme en regelmaat) hebben ons in de baby-hemel gebracht. Geloof mij, het was verschrikkelijk de eerste weken.. ik sliep zelf niet meer en wij zaten er echt door heen. Maar, nu heb ik een baby die alleen maar lacht en heus nog huilt maar dan omdat haar luiers vies is of ze heel moe is maar denkt dat ze niet naar bed wil



Heel veel sterkte. Ik hoop dat je in aanmerking komt voor onderzoek/observatie in het ziekenhuis... met idd alleen de Nutriton kom je er niet ben ik bang... (maar, ik ben geen arts.. geef puur weer hoe het hier is gegaan).
Alle reacties Link kopieren
(oh ja, wij zijn ook 2x naar de osteopaat geweest: veel aan gehad!)
Alle reacties Link kopieren
wat fijn, al deze reacties! ook al heb ik er voor de pijn van mijn dochtertje niks aan, de herkenning is enorm fijn zeg!



Leeza, jij zegt dat jouw dochtertje er overheen gegroeid is; had jij geen medicatie of andere voeding voor jouw dochtertje? de tijd heeft alles geheeld bij haar?



Bloempje, bedankt voor de tip voor het boeren. mijn dochtertje boert inderdaad lang niet altijd goed. ik heb haar lang rechtop na een voeding maar soms komt er gewoon géén boer.



wat is dat babygaviscon? is dat ook medicatie?



Nadine, jouw zoontje dus aan de medicatie. was dat de eerste stap die ze namen voor hem?

hier heeft de kinderarts nl gezegd dat de volgende stap andere voeding is (ik meen Em.... AR, ben de naam even kwijt).

mijn vraag aan jou is hoe snel het beter ging nadat je zoontje medicatie kreeg? zag je in een paar dagen verbetering toen?

en kreeg hij dan weer geen krampjes van de medicatie?



Hupseflups, wat zijn de nadelen van medicatie?

uiteraard wil ik liever niet dat mijn kleine meid medicatie krijgt maar het is nóg vervelender om haar zo'n pijn te zien hebben (want dat hééft ze!). ik ken alleen Zantac van naam en daarover hoorde ik dat krampjes weer een bijwerking kunnen zijn. daar zitten we ook niet op te wachten natuurlijk....



ze zit trouwens niet aan de maximale dosering nutriton. ze krijgt 3 scheppen op de 100cc voeding en maximaal is volgens mij 4 scheppen op de 100cc?



Sennaaa, wat fijn om jouw verhaal ook te lezen. ik word door jullie ervaringen wel gesterkt dat het gewoon niet goed is met mijn dochtertje. zij is onze 2e en ik weet dus uit eerdere ervaring dat een baby heus wel huilt maar niet zoveel als zij doet.



toevallig dat je dat zegt over de Nutramigen want mijn dochtertje krijgt sinds gister Pepti in overleg met het CB. zij begeleiden ons erg goed en zeiden dat het ook koemelkallergie kan zijn (wat ik niet denk). ze adviseerden om over te gaan op Pepti zodat we kunnen kijken of dat al enige verbetering geeft.

waarom kreeg jij meteen Nutramigen en niet eerst Pepti?



ik ben idd ook al erg van de rust en regelmaat, neem haar niet veel mee op pad. máár ik trek het niet om haar 3 uur aan een stuk in bed te laten huilen. uiteraard met troosten tussendoor maar op dag 1 trek ik dat nog wel, op dag 4 ben ik daar helemaal klaar mee.



huilden jullie kinderen ook s nachts?

mijn dochter huilt eerst een paar dagen alleen overdag en dan komen de nachten er ook bij. mijn man kan momenteel niet helpen dus ik sta er alleen voor en dat is enorm pittig (zeker omdat we ook nog een peuter rond hebben lopen).



en wat waren bij jullie de kenmerken van de verborgen reflux, behalve de onrust?

mijn dochter slikt heel geregeld voeding weg maar zeker niet altijd. in de wat rustiger dagen (zoals de afgelopen 2 weken) hoor ik haar weleens voeding wegslikken maar het kan ook een dag zijn dat ik dat helemaal niet hoor.



en hebben jullie kinderen geen van allen onderzoek gehad middels die Ph-meting?



en de laatste vraag voor jullie allemaal over de medicatie: hoe snel werkt dat?

als ik die maandag krijg (wat wellicht zou kunnen) dan vind ik het prettig om te weten hoe snel het werkt, kan ik me er een beetje op instellen.



meiden, enorm bedankt voor jullie reacties, doet me heel goed. want ja, ik zit er wel doorheen....
Alle reacties Link kopieren
Oh Juul, kun je nagaan dat ik 3 maanden zo gelopen heb. Dikke knuffel voor jou, ik weet hoe je je voelt.



Ik zat op 1 dec bij de KA, ben op 2 december begonnen met de medicijnen en op 3 december sliep hij al langer dan 'n half uur (45 min. tot 75 min.). Hij heeft nooit last van krampjes gehad van de medicijnen. Binnen een week sliep hij gewoon van voeding tot voeding!! Ik had plots zeëen van tijd voor onze oudste, ik heb gehuild van blijdschap!!

Voor die tijd zijn wij idd ook bij een osteopaat geweest en dat hielp ook een heel eind maar medicijnen was echt het antwoord voor ons! 's nachts ging het redelijk goed en viel hij ook netjes in slaap voor langere tijd (3-4 uurtjes).

Wij hebben geen Ph meting gehad. Bij ons in het ziekenhuis waren ze daar niet zo happig op omdat het vrij heftig is voor zo'n kleintje. Ik vind het wel raar dat ze die medicijnen niet willen geven en eerst jhbpm willen proberen en dan ook nog andere voeding. Juist het maar kleine beetjes willen drinken is een teken dat drinken haar pijn doet.



als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel.
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin... :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik herken ook veel van je verhaal. Mijn zoontje kreeg met 4 weken eerst jhbpm door zijn voeding maar dat hielp niets. Met 5 weken zaten we bij de kinderarts en al heel snel zijn we gestart met motilium en zantac.

En ook ik kreeg er een ander kind voor terug.



Hier ook geen ph-meting. Ze proberen het liever met medicijnen omdat zo'n onderzoek heel vervelend is.



Met 9 maanden heeft hij een gigantische terugval gehad, een paar honderd gram afgevallen, associeerde eten met pijn in zijn slokdarm en at dus niets meer. Toen zijn we overgestapt op nexium, daar uiteindelijk de ook nog eens de volle dosis van.



Nu met 15 maanden is hij er zo goed als vanaf. Hij krijgt geen medicijnen meer. Een enkele keer is een maaltijd niet zo geschikt voor hem, hij geeft dit meestal tijdens het eten al aan. Hij is dan de nacht ook wat onrustiger. Daarna weten we dus gelijk dat hij dat eten niet meer krijgt.



De draagdoek was hier trouwens een uitkomst, en troosten in bed heb ik nooit gedaan. Ik kon (en kan) hem gewoon niet laten huilen. Oppakken en lekker tegen mij aan liggen was de oplossing of in de draagdoek. Maar goed ik had hem alleen en geen peuter rond lopen.



Sterkte meis ik weet hoe zwaar het kan zijn
Alle reacties Link kopieren
Vier schepjes nutriton mag zeker. Daar kan je evt ook wel mee beginnen voor je naar de KA gaat. Nadelen aan medicatie: m.i. niet zo gek veel, maar veel ouders vinden het een vervelend idee om kinderen aan zo jong met medicatie te laten starten. Natuurlijk kunnen overal bijwerkingen als krampjes van komen, maar dat is even uitproberen. Hier beginnen we meestal met Losec mups, en als tweede stap Nexium, maar dat zal ik elk centrum anders zijn. Hebben kinderen meestal niet zoveel bijwerkingen van hoor! Doseringen als boven beschreven zeggen natuurlijk niet zoveel, want is afhankelijk van gewicht van kind. Mijn persoonlijke mening is: als een kind echt zoveel klachten heeft, en met medicatie goed geholpen zou kunnen zijn, heeft het er wel recht op om iig medicatie te proberen. Maar goed, dat is verder natuurlijk helemaal iets tussen jou en je kinderarts, daar ga ik me verder niet mee bemoeien



Medicatie werkt heel snel, zuurremming gaat direct werken, maar klachten van je kindje zullen in dagen minder worden, de slokdarm is natuurlijk wat beschadigd van al dat zuur, en dat kost wel even om te herstellen.



Nutrilon AR is gewone FV met nutriton, alleen dan lager gedoseerd dan dat je nu doet (ik meen, uit mn hoofd +- 2,5 schepjes op 100 ml) dus zou wel apart zijn als dat de volgende stap zou zijn. Mag ik ik vragen of je eerst nog borstvoeding hebt gegeven, of meteen flesvoeding. Want de kans dat kinderen met een koemelkeiwit-allergie (neem aan dat je dat bedoelde ipv koemelkallergie, is stiekem nogal een groot verschil) klachten hebben bij borstvoeding is heel klein, dus misschien kan je nog vergelijken of de klachten erg veranderd zijn sinds de flesvoeding. Overigens is borstvoeding natuurlijk weer onwijs lastig met nutriton te combineren, dus ik denk dat jouw kindje vast wel bij de flesvoeding gebaat is, maar dan kan je een beetje het effect van het omzetten van de voeding inschatten.
Alle reacties Link kopieren
ik zit gewoon lachend hier achter mijn laptop. jullie hebben geen idee hoe goed jullie verhalen mij doen joh! er is HOOP

haha, dat had ik ook vóór jullie verhalen hoor maar zoveel herkenning én goede verhalen over de medicatie doen mij echt goed. heb mijn man jullie reacties laten lezen en die werd er ook blij van. hij zit met zijn been in het gips en kan dus vrij weinig doen en ziet mij maar stuntelen en moe zijn, voor hem ook heel lastig. we drinken er nog maar een wijntje op vanavond



maar ik heb nog wel wat vragen: jullie hebben het (bijna) allemaal over motilium. ik weet dat motilium iets anders doet dan het zuur remmen maar wat doet dat precies?



toen mijn dochtertje uit het zh kwam en een terugval kreeg hebben we gebeld met de poli en toen kregen we Zantac voorgeschreven van de dienstdoend kinderarts. omdat het s avonds weer écht niet te houden was, hebben we de afdeling (opname) gebeld en zij wilden mijn dochtertje toch weer opnemen. de KA die daar dienst had wilde niet beginnen met Zantac en daarom zijn we daar nooit mee gestart. maar ik heb de Zantac dus wel in huis, inclusief voorschrift van de hoeveelheid. mijn zusje zei al: geef het gewoon, dan heb je maandag meteen te zeggen of het werkt of niet.

hmmm, lastig lastig.



o ja, nog een vraag (haha, hebben jullie wel tijd om alle vragen te beantwoorden?): was de hoeveelheid medicatie in 1x goed bij jullie kinderen?



ik lees alleen bij mimpje dat ze 1x gewisseld is van medicatie maar was het bij de rest meteen goed.



meiden, bedankt voor jullie steun. ik heb heel veel hulp van familie en vrienden en ze leven allemaal mee maar dat is tóch anders dan moeders die hetzelfde meegemaakt hebben en weten hoe zwaar dit is.



maar jullie hebben nu allemaal lieve baby's, dreumesen en peuters dus ik weet zeker dat onze kleine meid straks net zo'n hartedief wordt als haar grote peuterbroer.
Alle reacties Link kopieren
Hupseflups, wij postten volgens mij tegelijk.



mijn dochtertje krijgt flesvoeding. ik heb bv geprobeerd maar dat was dikke drama, kwam niet op gang, ontstekingen etc etc. dat in combinatie met een huilend kind en een vreselijke ervaring met bv bij mijn zoontje heeft mij doen stoppen na een week. dus ik kan de vergelijking bv-fv niet zo goed maken helaas.



ik hoor inderdaad vaak van Losec mups en Nexium maar onze KA heeft het dus over Zantac (en dat ook voorgeschreven, weliswaar door een andere KA, zie mijn reactie hierboven).

waarom hoor ik daar zo weinig over? zitten daar veel nadelen aan tov de andere medicijnen?



en jij kunt de vraag over dat motilium vast beantwoorden...waarom wordt dat er vaak bij gegeven? als de KA daar niet over begint, is dat dan de moeite waard om zelf over te beginnen?



fijn dat ik me zo al een beetje kan verdiepen in de wondere wereld van medicatie, dan overvalt het me maandag wat minder.



veel plezier met voetbal kijken voor degenen die dat gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
oh en hupseflups, de KA had het niet over Nutrilon AR maar over Emgamin AR (ik weet niet zeker of het Emgamin was maar iets wat erop leek). dat is iets anders dan Nutrilon AR toch?



maar dat zal ze vast niet krijgen nu omdat ze aan de Pepti zit en dat Emgamin was al niet eens hypo-allergeen dus ik neem aan dat ze die stap overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Juul wij zijn gestart met zantac, maar kregen dit niet zonder eerst motilium te hebben geprobeerd. Motilium zorgt er (volgens mij.. ) voor dat de voeding sneller naar de darmen wordt getransporteerd. Dan is het maagje dus minder lang vol.



Zantac hielp op een gegeven moment gewoon niet meer genoeg en volgens mijn kinderarts was nexium toen net nieuw. Of net nieuw bij kleine kinderen dat weet ik niet meer.



De medicatie wordt aangepast aan het gewicht van je kindje. En als je kind dus hard groeit geef je ook sneller wat meer.



Ik denk niet dat ik nu zomaar zonder arts de medicijnen zal gaan gebruiken. Er zal maar wel iets gebeuren.



En natuurlijk komt het goed met je meissie!
Alle reacties Link kopieren
Heel heel herkenbaar!

mijn zoontje heeft ook verborgen reflux. Wegens een verslikincident opgenomen geweest in het ziekenhuis toen hij 2 weken was, toen hij was thuis was ook huilenhuilenhuilen...

Hij heeft toen motilium en nexium gekregen.Na een half jaar zijn we gestopt met de motilium maar de nexium heeft hij nog steeds. Hij is nu net een jaar geworden.

Nu hij zelf kan gaan zitten gaat het een stuk beter. Je merkt ook echt dat hem dat helpt.

Ik zou er op aan dringen om medicijnen voor je kindje te krijgen, want dat is echt een verlichting voor de kleine..!

suc6!
Alle reacties Link kopieren
Motilium zorgt er idd voor dat de voeding sneller van de maag naar de darmen wordt getransporteerd. De dosering van alle medicatie wordt gebaseerd op het gewicht van je kindje.

Zantac en Nexium doet volgens mij hetzelfde, volgens mijn KA is Nexium wat sterker.



En als je niet happy bent met je KA, gewoon een andere KA aanvragen hoor. Het welzijn van je kindje gaat boven alles!



hou ons op de hoogte!
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin... :-D
Alle reacties Link kopieren
He Juul, Gaviscon is net zoiets als Zantac, maar ik woonde toendertijd in Engeland dus dat wordt daar vaak voorgeschreven.

Je vroeg naar meer "symptomen". Bij mijn dochtertje was het het volgende:

vaak drinken, erg luidruchtig drinken, vaak de hik, altijd als je haar aan het lachen maakte begon ze ook te hikken (durfde het op een gegeven moment niet meer want ze bleef maar aan het hikken), overstrekken, huilen met diepe uithalen (soms werd ze helemaal paars) en als ze dan wel eens spuugde dan was het net de exorcist, muren bed en alles zat dan onder.

Onze kleine meid was ook onze tweede (ook een peuterjongetje rondlopen) en ik vond de draagdoek echt de uitkomst. Meisje werd er zoveel rustiger van en ik had altijd de handen vrij voor nummer 2. Voor de draagdoek ging al mijn aandacht naar mijn meisje, je bent er gewoon de hele dag mee bezig, met vier maanden zo'n doek geleend van een vriendin en eindelijk weer tijd voor mijn manneke. Kind had het echt gemist (voelde me ook vreselijk schuldig).



Enige waar je wel voor moet waken is dat je nu geen foute gewoontes kweekt. Onze kleine meid heeft tot 8 maanden in mijn bed gelegen omdat ze daar het rustigste was, manlief sliep beneden want die kon niet meer concentreren op zijn werk door al het gehuil 's nachts. Daarna ging ze in haar bedje maar ik heb haar nooit laten huilen omdat we zo gewoon waren op elke kik te reageren. Gevolg dat ze nooit doorsliep. We hebben haar op een gegeven moment echt door moeten laten janken om die gewoonte te doorbreken.
Alle reacties Link kopieren
Vraag maar hoor!



Wat medicatie betreft. Zantac is een iets 'lichter' middel om mee te beginnen. I.p. wordt dat ook aanbevolen als eerste middel om te proberen, daarna kan je altijd nog op losec/ nexium/ etc overstappen. Gewoon een kwestie van een beetje proberen wat bij jouw kindje het beste werkt.



Van motilium wordt idd gezegd dat het ervoor zorgt dat de voeding sneller uit de maag doorstroomt naar de darmen. Het is een beetje de vraag, niet helemaal 'evidence-based', en de ene kinderarts zal het dan ook vaker geven dan de andere, afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en ervaringen. In mijn ervaring werkt het bij sommige kinderen wel, en bij sommigen zie je helemaal geen verschil, dus dat zou ik maar even met de KA overleggen, is wellicht wel het proberen waard, maar mijn inziens is de zuurremming als eerste stap nog wel belangrijker.



Die voeding die je noemt ken ik niet, maar als je sowieso net aan de Pepti begonnen bent, is het wel gebruikelijk dit iig een week of 6 door te zetten, en dan pas weer andere voeding terug te introduceren, om zo goed de verschillen en reacties van je kindje te kunnen observeren (en zn weer terug op pepti natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Die andere voeding is Enfamil AR. Het is in zoverre vergelijkbaar met Nutrilon AR dat het indikt. Alleen Nutrilon AR is al dikker in de fles, Enfamil AR is dat niet, dat dikt pas in in de maag.



Het schijnt alleen niet in combinatie met Losec gebruikt te kunnen worden, omdat Losec de aanmaak van maagzuur remt, en Enfamil dat maagzuur juist nodig heeft om in te dikken.



Motilium zorgt er inderdaad voor dat het maagdarmstelsel gestimuleerd wordt, zodat er minder over blijft om uit te spugen, en je kind wel zoveel mogelijk voeding op kan nemen.



Hier trouwens ook ervaring met een spuger, inmiddels 4 jaar. Hij heeft redelijk vlot Losec gekregen omdat hij veel spuugde, en bij hem was het niet direct gerelateerd aan het moment van voeden, hij kon namelijk ook rustig een half uur voor de volgende voeding spugen. Omdat hij al in het ziekenhuis lag vanwege wat andere problemen, en hij al lang over een voeding deed, had hij al een sonde. Hij heeft toen de Enfamil gekregen in combinatie met Nutrilon, omdat dat door de sonde heen kon.



Uiteindelijk zijn we iets eerder begonnen met bijvoeden (met 5 maanden), omdat dit wellicht zou kunnen helpen. Daarnaast heeft hij, tijdens een bezoek aan de kinderarts, een demonstratie projectielspugen gegeven. Dat was voor de kinderarts voldoende om een pH-meting te plannen en contrastfoto's te maken van zijn maag. Daar kwam uit dat zijn slokdarm al iets ontstoken leek, hij een fikse reflux had (zodra de contrastvloeistof in zijn maag kwam, trok deze al weer samen) en de medicijnen bijna verdubbeld werden in dosis.



Toen hij met 10 maanden ging staan, is ook het spugen drastisch verminderd, eigenlijk gestopt. De zwaartekracht heeft bij hem echt geholpen. Met ziekte nog wel wat makkelijker, maar hij is verder gelukkig zelden ziek.



Overigens is jongste absoluut geen spuger, die konden we zonder te laten boeren weer neer leggen, en is in haar 2,5 jaar 2 keer ziek geweest met flink overgeven. En de mondjes waren echt mondjes, in plaats van een klein plasje
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kindje schuin leggen helpt goed. Haast zittend laten slapen
Schuin leggen helpt niks, volgens kinderarts moet bedje dan zowat rechtop staan. Bij echte verborgen reflux helpt jammer genoeg alleen medicatie. Die geven ze niet bij een beetje melk terug geven of een lichte vorm van normale reflux, die hebben de meeste kindjes als ze geboren zijn, die verdwijnt wel weer snel meestal.



Vraag verwijzing kinderarts als je die niet al hebt en bij veel huilen en zuur aan de medicijnen, mijn kind knapte in 2 dagen helemaal op, na 1,5 jaar afgebouwd, gaat ws nooit helemaal over maar gaat echt redelijk tot goed meestal.



Ow en ga echt niet naar een osteopaat, die kan echt geen reflux genezen. Ze kunnen alleen maar kwaad doen als ze op maagje of slokdarm gaan zitten drukken!!!!
De baby waar dit topic over ging, is inmiddels een kleuter:

Geupt door spammer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven