Werk & Studie alle pijlers

Bedrijf wil me op slinkse wijze in dienst, svp advies

10-07-2008 08:38 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kort; ik ben via een werving- en selectiebureau op gesprek geweest bij een potentiële werkgever. Gesprek was erg leuk; tweede gesprek volgde. Hierna via het werving- en selectiebureau gehoord dat ik de voorkeur heb boven de andere kandidaat, maar dat de opdrachtgever moeilijk deed over hun tarieven (voor de werving en selectie dus). Gisteren gehoord dat ze er niet uitkomen en dat de baan dus toch aan mijn neus voorbij gaat. Jammer jammer, want de baan was echt heel leuk en ik was ook de juiste match voor hen; alles klikte en de functie-inhoud komt overeen met wat ik eerder heb gedaan.

Nu heb ik via mijn Hyves een berichtje ontvangen (want ze hebben mijn NAW-gegevens niet immers; die houdt het bureau geheim zodat ze dit soort trucjes in principe niet kunen uithalen) van een van de medewerkers van het bedrijf of ik contact wil opnemen. Ik snap natuurlijk wel waar dat heen gaat; ze willen mij wel heel graag toch in dienst nemen maar dan zonder tussenkomst van het bureau. Ze hadden een andere kandidaat (die ze rechtstreeks hadden kunnen krijgen, dus voordeliger) maar de voorkeur lag/ligt bij mij.

Ik ben van de afdeling "what goes around comes around" dus het is voor mij eigenlijk geen optie om toch met het bedrijf in zee te gaan (heb nu nog geen contact met ze gehad, na dat berichtje op Hyves). Hoewel ik ook denk dat ik niet strafbaar zou zijn (ik heb nooit een handtekening gezet onder een contract dat ik via dat bureau ergens zou gaan werken), maar het lijkt me niet bepaald netjes om hier op in te gaan... En ik vind deze gang van zaken ook niet echt een opsteker voor wat betreft de mentaliteit die er heerst.

Aan de andere kant lijkt de baan me nog steeds wel super, zeker ook qua inhoud. En wat ook nog zo is; ik had liever rechtstreeks gereageerd op de advertentie van de opdrachtgever op Monsterboard. Maar ik had net gereageerd op de advertentie van het werving- en selectiebureau toen het bedrijf ook zijn eigen vacature plaatste en ik al "baalde" dat ik via het bureau was voorgesteld. Ik weet dat ik dan een brief had moeten schrijven maar dat is geen enkel probleem; in het verleden sleepte ik er altijd een gesprek uit op basis van mijn brief. Dus dat was me 99% zeker wel gelukt.

Ik wil helemaal mijn zin niet doordrijven (dat ik die baan zo graag wil) want ik heb ook alweer een ander aanbod. Maar het blijft wel een beetje knagen; die bewuste baan was wel heel erg leuk...

Iemand advies? Naar de letter van de wet ben ik "vrij" om daar in dienst te treden.. Maar de geest van de wet lijkt iets anders te suggeren? Als ze me echt zo graag willen, kan ik misschien voorstellen dat ze het werving- en selectiebureau toch een fee betalen? Ik vind dit trucje niet echt netjes..
Mijn idee is dat jij niet hier de boze boeman bent als je er wél op in zou gaan. Het bedrijf zelf echter vind ik zich schuldig maken aan schending van de afspraken met het W&S-bureau, en dat is op zijn zachtst gezegd inderdaad niet netjes en net als voor jou ook voor mij een teken dat ze niet te beroerd zijn om persé en met inzet van alles wat niet geoorloofd is, hun zin te krijgen.

Het is niet dat zo'n bedrijf pas als ze rond zijn met een kandidaat, te horen krijgt wat de fee moet zijn. Daarover worden al bij de aanname van de opdracht door het W&S-bureau schriftelijke afspraken gemaakt.

Maar dat is het probleem van het bedrijf, niet van jou. Jij bent vrij om te beslissen wat je wil, waarbij je je kan afvragen waar je je inderdaad beter bij voelt en in hoeverre je een goede verstandhouding wilt houden met beide partijen. Jij bent in ieder geval niets aan beiden verschuldigd!
De netste manier lijkt me om het w&s bureau op de hoogte te stellen dat hun klant jou heeft benaderd. Vind ik niet klikken, dat bedrijf gaat als eerste de fout in door buiten het w&s bureau contact op te nemen. Er zullen voordat het w&s bureau ging zoeken toch minstens mondeling afspraken gemaakt zijn.

Daarna kun je met het bedrijf bekijken of je alsnog die baan wilt en via welke constructie. Maar je kunt je afvragen of dit de stabiele, betrouwbare werkgever is waar jij bij in dienst wilt treden?
Leg het hun voor: zij gingen van tevoren met het W&S bedrijf in zee, ze wisten de tarieven, er onstaat een match en nu willen ze de fee niet betalen. Hoe vinden zij dat het overkomt? Ik vind jouw houding ook proffessioneel als je laat blijken dat je niet een type bent wat in achterafkamertjes nog duistere afspraakjes maakt, of via via iemand een loer draait. Ik hoorde ook eens in een winkel dat er klanten zijn die willen iets kopen, en dan zeggen tegen zo'n verkoper "joh, het kost 1000, ik geef je 800, hou die lekker zelf en zeg dat het apparaat gestolen is". Daar lijkt dit contact ook een beetje op.
Ik heb twee vrienden waarbij dit ook is gebeurd.

Zij hebben de baan aangenomen en kregen ook een hoger salaris dan ze via het w&s buro zouden hebben gekregen.

Het is vast niet netjes, maar wel begrijpelijk, van beide kanten.

Zoals hierboven al gezegd; jij bent beiden niets verschuldigd!

En als de baan leuk is, de gesprekken goed waren; doen!
bergamot schreef op 10 juli 2008 @ 09:00:

De netste manier lijkt me om het w&s bureau op de hoogte te stellen dat hun klant jou heeft benaderd. Vind ik niet klikken, dat bedrijf gaat als eerste de fout in door buiten het w&s bureau contact op te nemen. Er zullen voordat het w&s bureau ging zoeken toch minstens mondeling afspraken gemaakt zijn.

Daarna kun je met het bedrijf bekijken of je alsnog die baan wilt en via welke constructie. Maar je kunt je afvragen of dit de stabiele, betrouwbare werkgever is waar jij bij in dienst wilt treden?
Dit is wel zo stom, ze willen contact opnemen, en wat dan nog? Misschien om te zeggen dat haar shawl er nog ligt, of dat de jongen van de expeditie helemaal hoteldebotel van Mirjam is. Je moet op zijn minst weten wat de inhoud van het contact is. Als het inderdaad is van "say no more say no more, maar we nemen je in dienst maar zeg niks tegen dat bureau", dan zou ik zeggen: "zo werk ik niet! Je wilt me, dan doen we het ook op een nette manier." Willen ze dat niet dan lijkt het me toch een raar bedrijf.
Ik vind dat Mirjam haar waardigheid dreigt te verliezen, als ze op dit eventuele voorstel ingaat, en dat is een zeer hoog goed. Iets anders is, als er een eventuele periode bestaat tussen het contact, en ze opnieuw kan solliciteren. Zeg maar iets als het concurrentiebeding: soms mag je een X periode niet voor een werkgever werken in dezelfde branche. Misschioen kan Mirjam daarna aan de slag bij hen.
Bedankt voor de reacties! Ik heb daarnet het W&S-bureau gesproken en heb open kaart gespeeld, wat ze heel erg waardeerden. Ik heb van hen gehoord hoe het contact is verlopen met de opdrachtgever, m.b.t. de tariefafspraken en dat ze een flinke aderlating hebben gedaan om mij toch te kunnen bemiddelen; ik zou bij wijze van spreken de emailwisseling mogen zien die dit aantoont. Zelfs nadat ze enkele duizenden euro's waren gezakt in prijs, werden ze eigenlijk nog keihard uitgelachen door de opdrachtgever. Ik heb met het W&S-bureau afgesproken dat ik nog wel even contact opneem met de opdrachtgever, om helderheid te vragen over hun berichtje via Hyves en ze dan inderdaad (zoals ik al voorstelde) voor de keus te stellen; ik ga alleen met hen in zee ga als het op de voorwaarden van het W&S-bureau is. (sowieo moeten ze een "straf"fee betalen als ze mij binnen een half jaar rechtstreeks in dienst nemen en natuurlijk zou dit uitkomen als ik het niet zou melden). Maar ik denk niet dat dit gaat werken, en dan is het ook prima; dan gun ik ze mij ook niet.

Omdat ze bij het W&S-bureau mijn openheid zo waardeerden, heb ik ze wel nog even gevraagd een stapje harder te lopen voor andere vacatures:).
Netjes opgelost! En je staat ook als betrouwbare werknemer te boek nu.
Antonio schreef op 10 juli 2008 @ 09:09:

[...]

Dit is wel zo stom, ze willen contact opnemen, en wat dan nog? Misschien om te zeggen dat haar shawl er nog ligt, of dat de jongen van de expeditie helemaal hoteldebotel van Mirjam is. Je moet op zijn minst weten wat de inhoud van het contact is. Als het inderdaad is van "say no more say no more, maar we nemen je in dienst maar zeg niks tegen dat bureau", dan zou ik zeggen: "zo werk ik niet! Je wilt me, dan doen we het ook op een nette manier." Willen ze dat niet dan lijkt het me toch een raar bedrijf.
Helemaal eens dus Antonio! Haha, wel lekker om zo sterk te staan. Laten ze hun andere (rechtstreekse maar tweede keus-)kandidaat maar aannemen en daar hun spelletjes mee spelen (of misschien valt dat ook wel mee..)
Goed aangepakt Mirjam.

Je kunt je ook bedenken; een bedrijf wat zulke akties niet schuwt, zal ook er op andere fronten (wellicht ten koste van hun werknemers) niet voor terugschrikken alles uit de kast te trekken om hun zin te krijgen en goedkoop af te zijn. Ik zou niet voor zo'n bedrijf willen werken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Antonio schreef op 10 juli 2008 @ 09:09:

[...]

Jeetje Antonio, iets minder fel mag ook hoor.... Maar jij denkt dat ze de moeite nemen om hyves te gaan afspeuren omdat ze haar shawl is vergeten?? Een telefoontje naar dat w&s bureau kost veel minder moeite.

Mirjam, fijn dat je eruit bent. Succes met zoeken.
Netjes opgelost.
Top opgelost Mirjam!
En toch weet ik het niet. Kennelijk hebben ze met het W&S bureau ook de afspraak dat ze zelf mogen adverteren op Monsterboard. Het is dus niet exclusief aan het W&S bureau voorbehouden. Zij zijn dus niet verplicht iemand via hen in te huren, zij werven ook zelf. In dat kader vind ik dat ze ook andere wegen mogen bewandelen om personeel te werven.

Van jou vind ik het wel heel netjes en het bedrijf verdient geen schoonheidsprijs, maar helemaal onethisch vind ik het niet.

Wat ik wel raar vind is dat ze kennelijk de tarieven niet vóór het werven hebben besproken met elkaar.
Bergamot, het komt harder over dan ik het bedoel. Ik had ook kunnen zeggen: dit is geen goed idee. Ik zal mij voortaan netter uitdrukken.

Ik ken zat bedrijven die zeggen: aquisitie op basis van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Dat kan. Toch is er handel in de werving en selectie wereld kennelijk.
Hoi Miriam, ik zie dat je al een beslissing genomen hebt. Is op zich heel netjes hoor.

Ik denk alleen dat als ik jou was ik eerst met het bedrijf had gesproken, dan had je redenen gehoord waarom ze het buiten het bureau om wilden doen. Kan best dat geld alleen niet de reden was. je had dan alsnog kunnen besluiten het niet op die manier te doen.

En tja, het gaat natuurlijk om jou leven, en plezier in je werk.

Maar wel heel loyaal hoor, is een goede karaktertrek!

Ik ben misschien wel een beetje bevooroordeeld, bij ons op het werk speelt ook iets dergelijks, iemand die al bij ons werkt via een uitzendbureau, die heel graag wil blijven, die wij heel graag willen behouden, maar door het hogere management is besloten dat het te duur wordt ivm de afkoopsom. Als over een paar maanden zal blijken dat we toch niemand anders kunnen vinden (kans zeer reeel ivm geboden loon) kunnen we weer iemand tijdelijk in dienst nemen. (Dus opnieuw inwerken etc etc, is uiteindelijk veel duurder). Maar ja, overheid, dus beslissingen nemen letterlijk maanden in beslag.
Voor hen, die niet bekend zijn met de voorwaarden van uitzendbureaus, werving- en selectiebureaus, etc. Daar leven deze bedrijven van en daardoor bestaan ze.

Als elk bedrijf naar eigen wens uitzendkrachten of geworven en voorgestelde kandidaten zelf in dienst gaat nemen, is het hele principe uitzenden, werven en selecteren naar z'n grootje.

Als je dus geen extra kosten wil hebben, moet je óf zelf een recruiter in huis halen óf gewoon accepteren, dat werkenden via bovengenoemde bureaus niet in dienst te nemen zijn.
[quote]beer345 schreef op 10 juli 2008 @ 11:18:

Hoi Miriam, ik zie dat je al een beslissing genomen hebt. Is op zich heel netjes hoor.

Ik denk alleen dat als ik jou was ik eerst met het bedrijf had gesproken, dan had je redenen gehoord waarom ze het buiten het bureau om wilden doen. Kan best dat geld alleen niet de reden was.[
quote]

Ehm, ik kan toch echt niets anders bedenken dan dat het hier om pegels gaat. Het bedrijf is erg kieskeurig; 3 van de 4 mensen wijzen ze af in het algemeen (ze willen heel graag hard groeien maar zijn zeeeer selectief; bijna niemand is "goed" genoeg voor hen en ik ben dat kennelijk wel). Ze hebben voor deze functie al (veel) meer kandidaten gezien maar vrijwel iedereen is afgevallen en ze hebben wel keihard iemand nodig, ook om te ondersteunen bij de drukte die ze verwachten (want het bedrijf loopt als een trein). Verder heb ik al eerder deze week gehoord van het W&S-bureau dat de opdrachtgever moeilijk deed over de tarieven en kreeg ik de vraag om alsjeblieft een beetje te zakken qua salariseis. Dat heb ik dan wel gedaan, met een beetje moeite, maar de baan is inhoudelijk zo leuk dat ik het er wel voor over had. Het loopt echt mis op het tarief van het W&S-bureau; ik mag zoals gezegd zelfs de emailwisseling zien tussen opdrachtgever en bureau die dit aantoont. Maar ik geloof het bureau eerlijk gezegd wel en ik begrijp ook niet dat de opdrachtgever zo moeilijk doet; natuurlijk moeten ze betaling voor de bemiddeling, dat is toch logisch...

Ik heb het bedrijf al gebeld maar er neemt niemand op (wat niet gek is, want ze zijn bijna allemaal gedetacheerd en dus veel buitenshuis). Ik zal ze anders wel een emailtje sturen met sec de opmerking dat ze kennelijk contact met me willen en dat ik het wel merk als dat inderdaad zo is. Als ze me inderdaad echt willen, gaat het op mijn voorwaarden (en dus die van het bureau) en dan eis ik ook mijn oorspronkelijke salaris... Ik verwacht hier verder niets van maar als ze toch over de brug komen, vind ik dat wel super. Ik zou dan ook niet bang zijn voor de cultuur/mentaliteit; ik ben er altijd nog zelf bij en juist in de gesprekken heb ik heel goed aangegeven hoe ik in elkaar zit en dat sprak hen nu juist zo aan. Ik denk dat ze zelfs een beetje verbaasd zouden zijn als ik nu zomaar op hun achterdeurplannetje in zou gaan; voor zover ze me nu kennen is mijn oplossing heel passend bij mijn persoonlijkheid; graag of niet..
Dat heb je netjes gedaan. Ik ben heel benieuwd naar de reactie van het bedrijf.

En als ik dat zo lees, vind ik de bedrijfscultuur ook wel een beetje riskant. Ik hoop wel dat het je lukt een leuke andere baan te vinden.
kaar schreef op 10 juli 2008 @ 10:28:

En toch weet ik het niet. Kennelijk hebben ze met het W&S bureau ook de afspraak dat ze zelf mogen adverteren op Monsterboard. Het is dus niet exclusief aan het W&S bureau voorbehouden. Zij zijn dus niet verplicht iemand via hen in te huren, zij werven ook zelf.

Dat mogen ze natuurlijk ook, zij zijn de opdrachtgever en zij betalen. Ze hebben met dit bureau de afspraak "no cure, no pay" en dus gaat de teller pas lopen op het moment dat ze mij in dienst zouden nemen. Maar nu zo zwart-op-wit aantoonbaar is dat ik via dat bureau bij hen in dienst zou komen (ook al zou het via dit "trucje" gaan), dan moet het bedrijf gewoon nog steeds dokken. Maar hier komt geen rechtszaak van; want ik leen me hier niet voor.

Overigens wel een opsteker, dit soort dingen. Ik ben benaderd door iemand van het bedrijf die ik nog helemaal niet ken. Zouden ze gisteren een overlegje hebben gehad; we willen Mirjam762 in dienst nemen maar hoe kunnen we haar vinden? En dat 1 van de jonkies dan zegt; ik spoor haar wel op via Hyves. Haha..(of komt hoogmoed voor de val en ben ik toch gewoon mijn sjaal vergeten? :-d En nu ik het zeg; die jongen van de expeditie knipoogde naar me toen ik wegging..)
Update: heb net gebeld. Gesprek ging als volgt:

- "Goedemiddag, met Mirjam762. Ik had een berichtje via Hyves met de vraag om contact op te nemen dus zeg het maar."

- "Ehm, ja, nou ja, we willen je wel heel graag in dienst nemen maar we lopen tegen de exorbitante tarieven van bureau X aan".

- "Tja, voor zover jullie me hebben leren kennen, kunnen jullie weten dat ik niet van dit soort constructies houd."

- "Wat voor constructies?"

- "De constructie om mij achter de rug van bureau X om in dienst te willen nemen. De baan lijkt me nog steeds leuk maar ik wil graag via bureau X bij jullie in dienst komen, en anders maar niet."

- "Oh, eh, ja. Nou, we zullen dan aan het eind van de middag nog contact opnemen met bureau X"

- "Dat is goed, ik merk het wel. Overigens heb ik nu ook een ander aanbod, dus het kan hard gaan".

- "Oh, oké. Nou, we zullen contact opnemen met bureau X".

Hahahaha. Ik vind dit wel humor. Overigens weet ik niet of ik nu echt nog in zee wil met dit bedrijf. Ze hadden een fake-profiel aangemaakt via Hyves om me te kunnen benaderen (vandaar dat die naam me niets zei), toch wel een looser-actie.. (ik denk ook dat ik me bij wijze van spreken zou moeten bedwingen om die vent (niet de man met wie ik daarnet sprak, maar zijn collega) niet bij zijn fake Hyves-naam aan te spreken als ik daar toch zou gaan werken :).

Ik heb nog even contact gehad met bureau "X" en zij laten het natuurlijk direct weten als ze iets horen. Overigens heb ik mijn salaris weer laten terugschroeven naar het oorspronkelijke niveau; als ze me echt zooooo graag willen, hoort die eis er bij (en dat andere aanbod dat ik heb heeft hetzelfde salaris en daar zit nog veel doorgroeimogelijkheid in..).

Wordt vervolgd dus..
mirjam762 wijzigde dit bericht op 10-07-2008 13:04
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ben gebeld door het Werving- & Selectiebureau en de opdrachtgever wil me graag in dienst nemen, maar wel voor het lagere salaris. Pff, wat een gedoe. Ik heb aangegeven dat ik het maandag laat weten. Ik hoop dat ik dan ook weet of ik op gesprek kan bij het andere bedrijf (van dat andere aanbod).

Ik weet het nu even niet meer. De baan is inhoudelijk erg leuk, daar ben ik vrij zeker van. Maar ik vind dit wel een erg valse start zo..

Iemand nog een advies?
Tja, het is inderdaad wel lastig zo. Heb geen advies, vooral op je gevoel af gaan.

Heb je daar in je dagelijks werk ook rechtstreeks te maken met degenen die nu zo moeilijk doen over die kosten, of werk je in een team dat daar verder buiten staat?
Wat ik trouwens wel interessant vind, heeft het bedrijf het W en S bureau benaderd, of andersom? In het laatste geval kan ik me dan wel voorstellen dat ze tegen die hoge kosten aanhikken, in het eerste geval vind ik dat ze niet moeten zeuren....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven