Nedermoordlust.

10-07-2008 09:24 64 berichten
Ligt het nou aan mij of neemt dodelijk geweld in Nederland steeds meer toe? Afgaande op de media lijkt dat het geval te zijn. Vandaag las ik verscheidene artikelen in de krant over doden als gevolg van zwaar geweld.

In Amstelveen werd een agente neergeschoten, die later overleed. In Rotterdam werden een zwaargewonde en dode aangetroffen in een busje bij een tankstation. In Brunssum zijn 2 doden gevallen bij een steekpartij. Bij de A12 bij Utrecht werd een dode man gevonden en dinsdag werd bij een 32-jarige vrouw in IJmuiden een enorm arsenaal aan wapens aangetroffen en buitgemaakt door de politie.

Is hier sprake van een trendmatige ontwikkeling of een toevallige escalatie van geweld? Is het allemaal gerelateerd aan georganiseerde misdaad of wordt men over het algemeen steeds gewelddadiger? En natuurlijk: is er wat tegen te doen?
Alle reacties Link kopieren
Vier moorden per week

Gepubliceerd op dinsdag 22 augustus 2006 om 17:15

Organisatie: Centraal Bureau voor de Statistiek

In de afgelopen tien jaar zijn in Nederland gemiddeld 230 mensen per jaar slachtoffer geworden van moord of doodslag. In 2005 werden in totaal 198 mensen van het leven beroofd, wat neerkomt op vier moorden per week. Dat is het laagste aantal in de afgelopen tien jaar. Ten opzichte van 2004 - 223 slachtoffers - is dit een afname met 10 procent. De helft van de slachtoffers was tussen de 20 en 40 jaar en zeven van de tien slachtoffers zijn mannen. Vanaf de leeftijd van 70 jaar bestaat er weer een groter risico om van het leven te worden beroofd.

Geen idee of dat gemiddelde inmiddels weer oploopt.
Ik weet de cijfers niet, maar ik vermoed niet dat het een "trend" aan het worden is. De media geeft niet echt een realistisch beeld van het geheel. Ze vinden het natuurlijk geweldig om over dit soort zaken te berichten, lekker spannend.
Tsja, de betrouwbaarheid van media is niet altijd even groot natuurlijk. Interessante statistiek, Omen, maar zoals je al zegt: we zijn inmiddels alweer 3 jaar verder.
Volgens het CBS zijn dit de cijfers tot en met 2006

1996 211

1997 208

1998 176

1999 203

2000 180

2001 202

2002 195

2003 202

2004 191

2005 174

2006 128

Daar zit een significant negatieve trend in. Het jaarverslag van de politie geeft een soortgelijk beeld. Wil je het ook nog naar wijze van moord en doodslag hebben, kijk dan hier:

http://statline.cbs.nl/St...a&HDR=T&STB=G1,G2,G3&VW=T
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Ja, geen idee over die afgelopen drie anderhalf jaar. Ik kan er geen duidelijke informatie over vinden.

Eigenlijk reken ik op Dhelia in deze :-)
Oh wacht, dit komt niet overeen met jouw mening.

Ah wel, dan zal je het wel geen argument en niet feitelijk en overtuigend vinden.
Bedankt voor de info, Int. De trend lijkt inderdaad juist negatief te zijn, in ieder geval tot 2006.

En jammer dan weer van die laatste, onnodige opmerking.
Huh? Vind ik ook wel een rare opmerking Int? Of hebben jullie al vaker een aanvaring gehad? (niet dat die opmerking dan wél nodig zou zijn geweest)
2007 :

Goed nieuws van het misdaadfront. Met 147 moorden in 2007 - de stand van maandagmiddag 31 december - is het 'laagterecord' van 2006 zelfs iets overtroffen. Dat blijkt uit het jaarlijkse eigen onderzoek van Elsevier.

Nu ontbreekt alleen 2008 nog.

Maar het lijkt allemaal nogal mee te vallen.
runner84 schreef op 10 juli 2008 @ 09:51:

Huh? Vind ik ook wel een rare opmerking Int? Of hebben jullie al vaker een aanvaring gehad? (niet dat die opmerking dan wél nodig zou zijn geweest)

We hebben al vaker een aanvaring gehad :)

Doorgaans werden inhoudelijke argumenten van mijn kant dan van tafel geveegd als op de man spelen o.i.d. en beperkte Compli zich tot grappen, grollen en beledigingen.

Maar kennelijk hoeft dat dus toch niet altijd zo te zijn.
Int schreef op 10 juli 2008 @ 09:57:

[...]

We hebben al vaker een aanvaring gehad :)

Doorgaans werden inhoudelijke argumenten van mijn kant dan van tafel geveegd als op de man spelen o.i.d. en beperkte Compli zich tot grappen, grollen en beledigingen.

Maar kennelijk hoeft dat dus toch niet altijd zo te zijn.
Ooh...nouja...dat verklaart het wel een beetje.... :-|
Tot nu toe dus eigenlijk alleen maar gegevens die juist duiden op een afname van geweld, zelfs tot vorig jaar toe. Toch schrik ik best van zo'n serie berichten over dodelijk geweld in 1 week...
Back on topic?

De Media is in staat veel te hypen. Vroegah leek het ook opeens alsof honden, zoals pitbulls, veel agressiever werden. Wat leide tot wetgeving en verbieden van bepaalde rassen.

Het bleek echter dat de Media alle bijt incidenten uitgebreid ging verslaan, wat vroeger niet gebeurde. Hierdoor leek het alsof er veel meer incindenten waren.

Wat ook mee speelt is dat er veel meer kranten en nieuwsuitzendingen zijn die allemaal nieuws willen brengen, dan tien jaar geleden. Dit zorgt voor een enorme druk onder journalisten om daadwerkelijk ook iets 'nieuws' te schrijven. Zo word iets wat eerst achterin de krant kwam opeens voorpagina nieuws.

Zoals als deze moorden.
Ik vind vooral het geweld tegen politieagenten schokkend. En tegen een agente al helemaal.
Liselotte4 schreef op 10 juli 2008 @ 10:12:

Back on topic?

De Media is in staat veel te hypen. Vroegah leek het ook opeens alsof honden, zoals pitbulls, veel agressiever werden. Wat leide tot wetgeving en verbieden van bepaalde rassen.

Het bleek echter dat de Media alle bijt incidenten uitgebreid ging verslaan, wat vroeger niet gebeurde. Hierdoor leek het alsof er veel meer incindenten waren.

Wat ook mee speelt is dat er veel meer kranten en nieuwsuitzendingen zijn die allemaal nieuws willen brengen. Dan tien jaar geleden. Dit zorgt voor een enorme druk onder journalisten om daadwerkelijk ook iets 'nieuws' te schrijven. Zo word iets wat eerst achterin de krant kwam opeens voorpagina nieuws.

Zoals als deze moorden.
Zoiets kan elkaar dus versterken. Want het is best mogelijk dat die verhoogde media-aandacht leidt tot meer opsporing (zoals bij die honden) en dus tot een afname van de gepleegde feiten. In die zin is dat dan weer een positief effect. Het beeld bij de moorden klopt iig, want de afname is vooral van de laatste jaren.
Dit heb ik echt 6 jaar geleden op de middelbare school bij maatschappijleer gehad (over de media). Het is wel jammer dat je de krant kan lezen of naar het journaal kan kijken en eigenlijk nog niet weet hoe het eraan toe gaat, selectief over zaken berichten of feiten verdraaien :-|

Daar gaat dat boek "Het zijn net mensen" van Joris Luyendijk toch ook over? Heeft iemand dat gelezen? Of ga ik nu heel off topic?
Ja, heel erg.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Er is een periode geweest dat de media verschillende keren kort achter elkaar berichtten over kutjochies die bakstenen van viaducten af op voorbijrijdende auto's smeten. Ik heb me toen min of meer hetzelfde afgevraagd. Ook vroeg ik mij toen af of die overdadige berichtgeving sommige verknipte jongeren juist op de gedachte zou kunnen brengen ook maar eens met een paar bakstenen een viaduct te beklimmen.
Geweld tegen politie neemt wel toe, getuige deze passage op nu.nl:

In zijn in 2005 verschenen proefschrift registreerde Timmer al een stijging van geweld van burgers tegen de politie. Over de gehele linie is er sprake van een daling van de criminaliteit, maar geweldscriminaliteit neemt toe. Ook geweld tegen de politie.
runner84 schreef op 10 juli 2008 @ 10:20:

Dit heb ik echt 6 jaar geleden op de middelbare school bij maatschappijleer gehad (over de media). Het is wel jammer dat je de krant kan lezen of naar het journaal kan kijken en eigenlijk nog niet weet hoe het eraan toe gaat, selectief over zaken berichten of feiten verdraaien :-|

Daar gaat dat boek "Het zijn net mensen" van Joris Luyendijk toch ook over? Heeft iemand dat gelezen? Of ga ik nu heel off topic?

Vond het echt een geweldig boek. Echt een eye-opener. Wist niet dat het zo erg was.

Overigens hoop ik dat internet wel zal helpen het geheel wat transparanter te maken. Mensen kunnen nu zelf ook nieuws verslaan enn tegenwicht bieden aan het nieuws.
Volgens mij lijkt het maar zo, in één week ineens achter elkaar nogal wat incidenten.

Even afwachten wat het op jaarbasis oplevert.
Int schreef op 10 juli 2008 @ 15:06:

Geweld tegen politie neemt wel toe, getuige deze passage op nu.nl:

In zijn in 2005 verschenen proefschrift registreerde Timmer al een stijging van geweld van burgers tegen de politie. Over de gehele linie is er sprake van een daling van de criminaliteit, maar geweldscriminaliteit neemt toe. Ook geweld tegen de politie.
Op zich is een dergelijke ontwikkeling natuurlijk zorgwekkend genoeg.
Zamirah schreef op 10 juli 2008 @ 15:47:

Volgens mij lijkt het maar zo, in één week ineens achter elkaar nogal wat incidenten.

Even afwachten wat het op jaarbasis oplevert.
Kan natuurlijk best, dat het toevallig een week lang schering en inslag is. Ik ben inderdaad erg benieuwd hoe het verder gaat dit jaar.
En vergeet niet, het is nu Komkommertijd. Echt alles wat zich afspeelt in Nederland komt dan op het nieuws en wordt dan net iets spannender gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven