Gezondheid alle pijlers

Hooikoorts dochter 9

16-06-2014 10:33 48 berichten
Mijn dochter van net 9 jaar had de laatste tijd pijnlijke, jeukende rode ogen, tranen, verstopte neus, etc. Vorige week bloed geprikt, net HA gebeld en ze blijkt dus allergisch voor grassen niveau 4 en bomen niveau 2. Ze heeft geen allergie voor huismijt waar ik dus eerder aan dacht omdat ze ook 's nachts veel last heeft. Wel slaapt ze aan de achterkant met alle tuinen met gazonnen, ook die van ons zelf en onze achterbuurman heeft zo'n beetje een voetbalveld aan gras liggen wat om de dag 's avonds wordt gemaaid als zij al in bed ligt.Ik ga dus nu alles goed schoonmaken in huis na eerst alle ramen van met dat speciale pollengaas te hebben voorzien. Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen? Zou het zinvol zijn als ik haar een slaapkamer aan de voorkant geef waar niemand bijna gras heeft liggen? Ze heeft vorige week al aerius voorgeschreven gekregen, ik heb het idee dat het helemaal niet werkt. Ze gaan overleggen of ze iets anders kan krijgen. Wie heeft goede ervaringen met homeopathische middelen en wat dan? Ze heeft op school in de klas ook last. We wonen redelijk op het platteland met overal grasland. Tips welkom!
Ik heb helaas zelf ook last van kruisreacties door de berkenpollen en daardoor ben ik bijvoorbeeld ook allergisch voor heel veel soorten fruit (steenvruchten vooral zoals appel en peer) en noten.



Tomaat is ook een beruchte. Of composieten. Zelf gelukkig geen last van. Maar mocht je dochter ooit zeggen dat ze jeuk in haar mond krijgt van fruit, noten of groenten... Neem het serieus. Het kan een voorbode zijn van een allergie.
Alle reacties Link kopieren
quote:macaron11 schreef op 16 juni 2014 @ 12:18:

Ik heb zelf geen last van hooikoorts maar ik heb inmiddels 4 mensen met hooikoorts in mijn omgeving bijenstuifmeel (van die kleine gelige korreltjes te koop bij natuurwinkel) aangeraden. Een theelepel per dag door je yoghurt/sap/thee schijnt voor hun heel erg te hebben geholpen. Misschien het proberen waard?



Ik kreeg er juist meer klachten door. Zou het niet doen.

De haren was tip voor het slapengaan die een ander al schreef werkt wel goed. Op de site pollennieuws.nl kan je zien hoeveel pollen er in de lucht zitten. Ik pas mijn buitenactiviteiten daar op aan. Is het oranje dan kan ik nog net naar mijn werk fietsen (2km) en de hond 20 min uitlaten, is de kleur rood of paars doe ik alles met de auto en ga ik ook niet buiten zitten. De kust opzoeken brengt ook verlichting zeker als de wind van zee af komt. Een paar uur op het strand maakt al verschil.
Do not dwell in the past, do not dream of the future, concentrate the mind on the present moment.
Alle reacties Link kopieren
Laat de aardbeien maar staan of ze heel kort onderdompelen in kokend water. Aardbeien zijn ondanks dat je denkt dat ze er geen last van heeft erg allergieopwekkend. Komt door de haartjes op de aardbeien.



Wat mij goed helpt is tijdens seizoen het raam van de slaapkamer dicht houden. Voordat je gaat slapen met een plantenspuit door de slaapkamer sproeien, zelf douchen en deur van de kamerdicht houden. Ik maak om de dag de slaapkamer stofvrij. Het is geen garantie op klachtenvrij maar zeker de ochtendklachten zoals alle holtes die verstopt zijn en benauwd zijn is zeker met de helft verminderd.

Daarnaast gebruik ik tabletjes maar wil dat zo lang mogelijk uitstellen ivm vermoeidheid ervan.
Vannacht was het weer waardeloos. Ze maakte me wakker en vertelde me dat ze niet kon slapen van de verstopte neus. Ik heb haar toen nog een keer extra die allergie neusspray van de HA gegeven. Vanmorgen was ze heel moe en klaagde over hoofdpijn. Ze ziet eruit alsof ze uren heeft gehuild.

Ik ben eigenwijs, ik weet het, maar ik heb besloten om toch een luchtreiniger te proberen. Deze: HR 4342 philips Voor maar 20 euro van marktplaats,met 2 setjes nieuwe filters er extra bij. daar val ik me geen buil aan. Baadt het niet schaadt het niet. Ik vind het gewoon zo ellendig voor haar dat ze zo slecht slaapt dat ik het toch wil proberen. Ik vraag me toch serieus af waarom ze ondanks aerosol, neusspay en oogdruppels toch nog zo'n last heeft. Bloedonderzoek was van vorige week, dus daar kan ondertussen echt geen andere allergie bij zijn gekomen.

Sebas, ik kan me vaag van vorig jaar herinneren dat ze eens vertelde dat ze jeuk in haar mond had van aubergine. Ik was nog niet bekend met een allergie daarvoor. Dacht dat het misschien gewoon te pittig was met de knoflook en zure yoghurt.



Voor de rest eet ze gigantisch veel fruit,daar is ze gek op. Iedere dag sowieso een appel mee naar school, gisteren kersen gegeten.Ze eet iedere dag een sinaasappel uit school, vaak kiwi of perzik na het warm eten. Eergisteren aten we watermeloen als toetje. Na het eten kwam ze naar me toe en vertelde me dat ze een zere keel had. We weten allebei niet meer of dat voor of na het eten van de meloen was. Ik vind het steeds minder leuk worden helemaal nu het lijkt dat die medicijnen niet werken.
Even een vraagje voor ik zo de HA ga bellen, ondanks aerius 0,25 mg en neusdruppels heeft ze nog steeds erge last. De aerius lijkt nog steeds helemaal niet te werken, hoe kan dat? Zal de dosering te laag kunnen zijn voor een kind van 9? Die neusspray werk ook niet lijkt wel! Ze heeft vooral 's nachts erge last, ook deze nacht ondanks dat alles nat is geregend buiten. Pollen zitten dus toch nog in haar slaapkamer. Ik ga straks haar bed verschonen en er maar weer heel goed stofzuigen. Is het zinvol om haar dekbed en kussen in de droger te doen op de stand "luchten" om eventuele pollen uit haar dekbed en kussen te blazen of toch maar dekbed en kussen uitwassen? ( 2 weken geleden ook al gedaan)
Mijn dochter kreeg een 5 milligram tablet Aerius op die leeftijd. Zou een andere neusspray proberen. En al dat zuigen poetsen verschonen, volgens mij is dat niet zo zinvol.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het verstandig om haar eens te laten testen. De kans bestaat dat ze ook voor bepaalde fruitsoorten allergisch is.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Veel te lage dosis aerius! Moet 5 Mg zijn! Bellen die huisarts!
Alle reacties Link kopieren
Ze kan inderdaad een kruisreactie hebben op het fruit. Dus inderdaad dat ook laten testen (wordt niet standaard getest, dit moet aangevraagd worden)



En verder kan het helpen om savonds haar haren te wassen. Pollen blijven wel eens plakken in haar.

Succes!
quote:007washere schreef op 30 juni 2014 @ 12:20:

Veel te lage dosis aerius! Moet 5 Mg zijn! Bellen die huisarts!

Ik heb vanmorgen gebeld. HA vertelde dat ze soms, dus niet altijd, 2 keer per dag 0,25 mg mag in plaats van 1 keer per dag. Ze is vrij tenger en licht. Maar ja, als nu 1 keer 0,25 mg al geen effect heeft neig ik zelf ook naar 1 keer per dag 0,50 te geven ipv 2 keer 0,25.

En ze krijgt een andere neusspray om te proberen en voor de nacht mag ze extra neusspray gebruiken xylometazoline. Ik ben daar niet zo gek van dus liever zoutoplossing.
quote:SuzanneSuus schreef op 30 juni 2014 @ 12:20:

Misschien is het verstandig om haar eens te laten testen. De kans bestaat dat ze ook voor bepaalde fruitsoorten allergisch is.

Ze is dus allergisch voor grassen niveau 4 en bomen niveau 2.

Als je allergisch bent voor fruit moet je dan ook niezen, verstopte neus etcetera of uit een voedselallergie zich anders? Ik ben er al wel achter dat ze allergisch is voor aubergine. Daar krijgt ze een zere mond en keel van.
Zoutoplossing helpt niet, dat laat opgezwollen slijmvliezen niet slinken. Overdag gebruik ik niks, maar als ik 's nachts nog enigszins wil slapen gebruik ik xylometazoline, in 1 neusgat.

Wij zijn hier met z'n zessen allemaal zwaar aan de hooikoorts, mijn man en oudste zoon kunnen daarnaast geen enkele fruitsoort verdragen, hazel- en walnoten gaan ook niet goed. Mijn man krijgt eerst jeuk in zijn mond, daarna krijgt hij blaasjes en tenslotte zwelt alles op en krijgt hij het heel benauwd. Oudste heeft er iets minder last van, maar hij krijgt ook weer last van tomaat en komkommer.

Dochter kan niet tegen kiwi naast de hooikoorts.

Middelste zoon gebruikt nu ventolin, bij hem uit het zich vooral in benauwdheidsklachten, had ik vroeger ook. Een paar weken geleden is hij bij een zwemmarathon van school in een buitenbad, omringd door gras en bomen, letterlijk door de gymdocent uit het water gevist, hij kreeg het benauwd, maar had in eerste instantie niet helemaal door wat er aan de hand was, was de eerste keer.
Alle reacties Link kopieren
heb zelf ook al mijn hele leven zware hooikoorts. Ben voor alles wat groeit en bloeit allergisch. positief puntje: na de pubertijd is het iets minder geworden.



Ik vaar wel bij medicijnen. elk paar jaar een andere want na zoveel tijd werken ze niet meer, dus hou dat in de gaten.



Ik mocht vroeger niet buiten gymmen, niet mee met biologieles buiten enz . Ik kan dus nog geen mus van een eend onderscheiden.



voor je dochter: de medicijnen zullen aanslaan, ze zal wel vaker binnen willen zitten, dat had ik ook. Geen lenzen laten nemen als ze wat ouder is ( en ze heeft ze nodig ), en als ze die wel wilt dan zachte lenzen.

En als je de investering kunt dragen dan zou ik voor airco in haar slaapkamer gaan.



overigens helpt honing uit dezelfde streek wel preventief tegen hooikoorts, dus haar af en toe honinglaten eten is niet eens zo slecht advies.



Oja: ik ben dus ook erg allergisch voor homeopatische middelen op basis van planten. Heb ooit een lippenbalsem met iets plantaardigs gebruikt, ik had een week lang zoeloelippen. Niet grappig.
never a failure, always a lesson
Ik moest vroeger wel mee buiten gymmen. Maar een paar seconden frutten aan mijn neus zorgde voor gegarandeerd een uur lang onophoudelijk niezen en tranen, dus ik kwam in de zomer altijd makkelijk van de door mij zo gehate gymles af .
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 30 juni 2014 @ 12:29:

[...]



Ze is dus allergisch voor grassen niveau 4 en bomen niveau 2.

Als je allergisch bent voor fruit moet je dan ook niezen, verstopte neus etcetera of uit een voedselallergie zich anders? Ik ben er al wel achter dat ze allergisch is voor aubergine. Daar krijgt ze een zere mond en keel van.





Ik wel, niet altijd maar vaker wel dan niet.



Welke medicatie krijgt ze nu precies?



Een uitgebreid allergie-onderzoek lijkt me wel op zijn plaats.



Hier thuis:

Dochter met uitgebreide hooikoorts ( eigenlijk hele jaar door op een paar weken na), getest toen ze 6 jaar was. Gebruikte beclomethason neusspray, dosering hing van het weer af. Escapemedicatie was de loratidine. Nu 10 jaar later reageert ze lang niet meer zo heftig en gebruikt ze de beclomethason alleen in piekweken, soms 1 of 2 dagen loratidine.

Het is een enorm verschil met vroeger.



Ik had alleen hooikoorts in het vroege voorjaar, kort maar zeer krachtig zeg maar. Gebruikte ook beclomehason. Dat was vanaf mijn 25ste ofzo tot mijn 40ste. Nu heb ik veel langer last maar wel minder forse klachten. Ik red het met loratidine tegenwoordig.



Daarnaast heb ik een voedselallergie ( meeste fruitsoorten, boomnoten en een deel vd nachtschade), dat kan ik allemaal prima elimineren; als het misgaat (en dan kan ik forse klachten krijgen) helpt loratidine.



Ik vond het best heftig om mijn jonge dochter toen aan de beclomethason te zetten maar volgens de allergoloog waren de nadelen van de grote en langdurige allergische klachten groter dan de dosering inhalatiesteroiden.
Je bent zelf een theepot
lughnasadh, wat enorm heftig zeg. Ze had livocab neusspray, naast de aerosol 0,25 mg en de livocab oogdruppels.

Nu heeft ze fluticason neusspray gekregen. Het lijkt beter te werken, ze is in ieder geval nog niet haar bed uitgekomen en dat was de laatste week iedere avond raak. Ik zal morgenochtend beter weten. Ze mag nu 2 keer per dag 0,25 mg aerosol.

Dit is het eerste jaar dat ze hooikoorts heeft. 2 weken geleden kregen we dus die uitslag van het bloedonderzoek. Een inhalatie allergie onderzoek. Er kwam alleen allergie voor bomen en grassen uit. Geen huisstofmijt of schimmels, vogels of andere huisdieren (die we ook nooit hebben gehad)

Ik wens jullie ook veel sterkte, ik heb het zelf nooit gehad, haar vader wel maar die heeft het de laatste jaren bijna niet meer.

fireandice, ik heb een luchtreiniger in haar kamer gezet, met hepafilter. Daarnaast stofzuig ik iedere dag haar kamer met stofzuiger met hepafilter. Ik kwam vandaag op het idee om haar dekbed en kussen voor het slapen gaan een uurtje in de droger te doen op de stand luchten om hopelijk pollen er uit te blazen.

Wat is het nut van een airco? Ik heb wel een mobiele airco hier die ik eventueel op haar kamer kan zetten?
Alle reacties Link kopieren
De fluticason gaat hoogstwaarschijnschijnlijk helpen



Het heeft een dag of 2-3 nodig om te werken



Persooblijk vonden dochter en ik het een minder fijne spray dan beclomethason.

Fluticason hoef je maar 1x per dag te gebruiken ( voordeel) maar we kregen er pijnlijke korsten van in onze neuzen,



Maw, mocht dit gaan spelen dan is er een vergelijjbaar alternatief
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het nu over aerosol ipv aerius. Krijgt ze nu aerosol of aerius? De nepversie van aerius werkt veel minder goed. Probeer dan eens die 5 Mg in 1x kijken of dat helpt.

Nogmaals laat haar testen op fruitallergie! Sommige fruitsoorten veroorzaken kruisreacties!
Alle reacties Link kopieren
Pollensoort Kruisreactie op

Graspollen (bloeiseizoen: van april tot en met half oktober, afhankelijk van het soort gras)

Aardappel, tarwe, tomaat, pinda, boekweit

Bijvoetpollen (Artemisia Vulgaris, bloeiseizoen: augustus)

Bepaalde tuinkruiden en specerijen, met name selderij, anijs en koriander, wortel

Berkenpollen (bloeiseizoen: van april tot en met mei) Bepaalde fruitsoorten

(met name verse appel, peer, kers en abrikoos), noten (met name hazelnoot), wortel, selderij, aardappel

Timothee graspollen (bloeiseizoen: van mei tot en met september) Aardappel, appel, wortel, selderij

Heftige klachten

Een kruisreactie kan veel voorkomen bij mensen met een allergie voor bijvoetpollen of voor berkenpollen. Wie een bijvoetpollenallergie heeft, kan allergisch reageren op verschillende specerijen en keukenkruiden, zoals anijs, dille, selderij en venkel. Soms kunnen heftige klachten ontstaan, zoals angio-oedeem. Bij angio-oedeem kunnen zwellingen van de oogleden, lippen en soms van de slijmvliezen van mond- en keelholte optreden.



Ongeveer 20 tot 50 procent van de mensen met een berkenpollenallergie krijgt klachten na het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Tot de berkenfamilie behoren de vroeg in het voorjaar bloeiende els, berk en hazelaar. Fruit, zoals verse appels, kunnen klachten geven als jeuk in de mond, die doortrekt naar de oren, heesheid en zwelling van lippen, tong en huig.



Dieet als oplossing

Dé oplossing bij klachten door voedselallergie is een dieet. Maar let op: advies van een diëtist is daarbij onmisbaar! Wie zelf aan het experimenteren slaat met een dieet, kan belangrijke voedingsstoffen te kort gaan komen. Bovendien is er goed onderzoek nodig om erachter te komen of er echt wel sprake is van een voedselallergie.



Bij zo'n voorgeschreven dieet kun je twee dingen verwachten: een dieet waarbij je alle voedingsmiddelen moet weglaten die klachten veroorzaken of een iets minder streng dieet waarbij je die voedingsmiddelen in 'bewerkte' vorm wel mag eten.
Mijn man en zoon hebben inderdaad geen last meer van fruit en noten als ze verhit zijn geweest. Maar door het verhitten verdwijnen er wel vitamines en een hoop fruitsoorten zijn ook niet lekker meer als je ze verhit.
quote:pollen schreef op 16 juni 2014 @ 13:26:

Hi netniet, heeft ze Aerius gekregen of van de apotheek de goedkope vervanger met zogenaamd exact dezelfde samenstelling? Bij mij maakt dat een wereld van verschil.

Verder scheelt elke avond haren wassen enorm. Het is geen pretje om 8 uur lang de pollen op te snuiven vanaf je kussen.

Ik heb ook veel baat gehad bij die stekker, kan even niet op de naam komen. Kost 3 tientjes, maar vond ik elke euro waard. Wel consequent elke dag 3 keer gebruiken. Vorig jaar hele seizoen gebruikt en geen enkele keer medicijnen hoeven gebruiken, terwijl ik maximaal uitsla op huisstofmijt, berken en graspollen.

Een goede sluitende zonnebril doet ook wonderen en ze moet zichzelf aanleren echt uit dr ogen te blijven. Scheelt enorm.

Bereid je ook voor op een mogelijke kruisreactie met fruit. Dit jaar weinig last van, maar vorig jaar kon ik ineens aardbei, kers of appel meer wegwerken of ik werd gek van de jeuk.

Overigens heb ik ook goede ervaringen met de allergiepillen van de Lidl. Kosten maar een euro. Dat een idee?

Sterkte voor je dochter, het schijnt ooit over te gaan!





De Medinose.



Geweldig ding, ik heb er inmiddels twee, eentje beneden, eentje boven. Vooral ook omdat de stekkers na een tijd (2 jaar ofzo) niet meer goed werken en ik als de dood ben om zonder dat ding te komen zitten.
Aanvulling;



Ik ben inmiddels zover dat ik de medinose het hele jaar door gebruik. In de winter 1x per dag, in de zomer 2 of 3 keer, afhankelijk van weer (en wind). In de herfst, als de boeren beginnen met maaien, tijdelijk 4x.



Het duurt ongeveer een week eer je resultaat hebt met dat ding, en dan gaat het zo geleidelijk dat je het niet echt door hebt. Totdat je ermee stopt. Na een dag of twee slaat het dan weer in als een bom. Helaas moet je die ervaring bekopen met een nieuwe start van weer een hele week. Die week kun je iets verkorten door het apparaatje een paar dagen wat vaker te gebruiken.



Hier ligt ie standaard op het toilet, ´s avonds ga ik altijd even ´stekkeren´. Boekje of tablet mee, duurt vier minuten. En op de slaapkamer ligt er eentje, als ik ´s ochtends wakker wordt neem ik ook een boekje en de medinose en daarna sta ik op.



Het werkt in 80% van de gevallen. Voor mij neemt het, in de zwaarste tijd (begin herfst) ongeveer 70% van mijn klachten weg. De overige 30% zijn afdoende op te lossen met een spray en vaseline. Dat laatste is een trucje van oma en werkt preventief.
quote:007washere schreef op 01 juli 2014 @ 02:07:

Je hebt het nu over aerosol ipv aerius. Krijgt ze nu aerosol of aerius? De nepversie van aerius werkt veel minder goed. Probeer dan eens die 5 Mg in 1x kijken of dat helpt.

Nogmaals laat haar testen op fruitallergie! Sommige fruitsoorten veroorzaken kruisreacties!

Ach, het was gisteren al laat, dom van me, sorry, aerius natuurlijk.

En het is de echte originele die ze voorgeschreven heeft gekregen door HA.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven