Werk & Studie alle pijlers

Bedrijf wil me op slinkse wijze in dienst, svp advies

10-07-2008 08:38 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kort; ik ben via een werving- en selectiebureau op gesprek geweest bij een potentiële werkgever. Gesprek was erg leuk; tweede gesprek volgde. Hierna via het werving- en selectiebureau gehoord dat ik de voorkeur heb boven de andere kandidaat, maar dat de opdrachtgever moeilijk deed over hun tarieven (voor de werving en selectie dus). Gisteren gehoord dat ze er niet uitkomen en dat de baan dus toch aan mijn neus voorbij gaat. Jammer jammer, want de baan was echt heel leuk en ik was ook de juiste match voor hen; alles klikte en de functie-inhoud komt overeen met wat ik eerder heb gedaan.

Nu heb ik via mijn Hyves een berichtje ontvangen (want ze hebben mijn NAW-gegevens niet immers; die houdt het bureau geheim zodat ze dit soort trucjes in principe niet kunen uithalen) van een van de medewerkers van het bedrijf of ik contact wil opnemen. Ik snap natuurlijk wel waar dat heen gaat; ze willen mij wel heel graag toch in dienst nemen maar dan zonder tussenkomst van het bureau. Ze hadden een andere kandidaat (die ze rechtstreeks hadden kunnen krijgen, dus voordeliger) maar de voorkeur lag/ligt bij mij.

Ik ben van de afdeling "what goes around comes around" dus het is voor mij eigenlijk geen optie om toch met het bedrijf in zee te gaan (heb nu nog geen contact met ze gehad, na dat berichtje op Hyves). Hoewel ik ook denk dat ik niet strafbaar zou zijn (ik heb nooit een handtekening gezet onder een contract dat ik via dat bureau ergens zou gaan werken), maar het lijkt me niet bepaald netjes om hier op in te gaan... En ik vind deze gang van zaken ook niet echt een opsteker voor wat betreft de mentaliteit die er heerst.

Aan de andere kant lijkt de baan me nog steeds wel super, zeker ook qua inhoud. En wat ook nog zo is; ik had liever rechtstreeks gereageerd op de advertentie van de opdrachtgever op Monsterboard. Maar ik had net gereageerd op de advertentie van het werving- en selectiebureau toen het bedrijf ook zijn eigen vacature plaatste en ik al "baalde" dat ik via het bureau was voorgesteld. Ik weet dat ik dan een brief had moeten schrijven maar dat is geen enkel probleem; in het verleden sleepte ik er altijd een gesprek uit op basis van mijn brief. Dus dat was me 99% zeker wel gelukt.

Ik wil helemaal mijn zin niet doordrijven (dat ik die baan zo graag wil) want ik heb ook alweer een ander aanbod. Maar het blijft wel een beetje knagen; die bewuste baan was wel heel erg leuk...

Iemand advies? Naar de letter van de wet ben ik "vrij" om daar in dienst te treden.. Maar de geest van de wet lijkt iets anders te suggeren? Als ze me echt zo graag willen, kan ik misschien voorstellen dat ze het werving- en selectiebureau toch een fee betalen? Ik vind dit trucje niet echt netjes..
Beer, ik zal in de praktijk heel veel te maken hebben met de mensen die dit trucje hebben geprobeerd. Het zijn de directeur/oprichter van het bedrijf en een van de senior managers. Het is maar een klein bedrijf (nog geen tien mensen op dit moment). In de praktijk zal ik ze echter niet veel "om me heen" hebben omdat ik vaak alleen op kantoor zal zitten; zij zijn 90% van de tijd gedetacheerd bij opdrachtgevers. Maar goed, deze mensen zijn dus wel mijn echte "bazen".

Ik vind het echt lastig. De baan was zo leuk, en dat is hij natuurlijk nog steeds. Toch lijkt het net of er nu een grauwsluier over heen hangt. Bah..
En ik weet niet of het veel verschil uitmaakt of het bureau de opdrachtgever heeft benaderd, of andersom. In beide gevallen moet je betalen, dat is toch logisch? En de intercedente heeft me toevertrouwd dat ze een tegemoetkoming heeft gedaan qua prijs van de grootte die zelfs risico oplevert voor haar baan als ze dit vaker dan twee keer per jaar zou doen.
Ik weet niet of ik het goed begrepen heb allemaal hoor. Maar wat ik van dergelijke bureaus weet, is dat zij bij een gelukte bemiddeling een percentage krijgen van jouw jaarsalaris. Vandaar dat dat bedrijf nu natuurlijk een lager salaris bedingt, als ze via het bureau jou aannemen (dat was toch het geval?)

Als ze het zonder bureau doen, kunnen ze jou meer bieden en zijn ze alsnog goedkoper uit waarschijnlijk.

Ik vind dat niet getuigen van een fijne instelling, en zou bij zo'n bedrijf ook niet willen werken.
Thanks Draaiorgel voor je mening.

Tot nu toe kostte het me geen moeite om principieel te zijn (getuige mijn afwijzing van hun slinkse voorstel) maar nu vind ik het lastig; alles gaat nu "netjes" en de weg is vrij; ik heb de baan als ik wil. Lastig soms hoor..keuzes maken.
Maar, wel voor een lager salaris dan in hun slinkse voorstel toch?
En inderdaad; ze betalen meer als mijn salaris hoger is. Maar aangezien het om een parttime baan gaat, en het verschil slechts ongeveer 4% is, lijkt me dat ook niet zo'n probleem.

Eerst moet ik besluiten of ik er überhaupt nog wil werken, en zo ja, of ik dan genoegen neem met het lagere salaris (waar ik dus al wel akkoord mee was in tweede instantie).
draaiorgel schreef op 10 juli 2008 @ 15:34:

Maar, wel voor een lager salaris dan in hun slinkse voorstel toch?
Zover zijn we niet gekomen; ik weet niet wat ze hadden willen bieden in dat geval.
Nou snap ik het helemaal niet meer hoor. Ze benaderen jou persoonlijk omdat ze de kosten van het bemiddelingsbureau te hoog vinden. En nu zou het gaan om 4% en dat moet het probleem niet zijn volgens jou?

Wat is dan wel de reden om jou persoonlijk te benaderen denk je?
Ik bedoelde met mijn post dat als het bedrijf een vacature "normaal" open heeft staan, en het W&S bureau erop gereageerd heeft, dat het bedrijf in eerste instantie niet er van uit ging dat ze met die kosten te maken zouden krijgen (en dit zijn toch duizenden euro's.) Je schreef toch dat je de functie ook via monsterboard had gezien?

Als ze zelf het W&Sbureau benaderd hebben met de vraag of zij iemand hadden dan vind ik dat ze niet moeten zeuren over die kosten.
beer345 schreef op 10 juli 2008 @ 15:42:

Ik bedoelde met mijn post dat als het bedrijf een vacature "normaal" open heeft staan, en het W&S bureau erop gereageerd heeft, dat het bedrijf in eerste instantie niet er van uit ging dat ze met die kosten te maken zouden krijgen (en dit zijn toch duizenden euro's.) Je schreef toch dat je de functie ook via monsterboard had gezien?

Als ze zelf het W&Sbureau benaderd hebben met de vraag of zij iemand hadden dan vind ik dat ze niet moeten zeuren over die kosten.

Ik neem aan dat als je een w&s bureau toestemming geeft voor jou te werven (en ik kan me niet voorstellen dat een w&s bureau gewoon op een advertentie reageert zonder te zeggen dat ze een w&s bureau zijn) dat je dan afspraken maakt. Ik blijf erbij: dat bedrijf is vreemd.

Voor een dubbeltje op de eerste rang
Bedoelen we nu niet hetzelfde?

Ik kan me namelijk wel voorstellen dat als een bedrijf openlijk een vacature heeft uitstaan ze niet rekenen op kosten van een W&S bureau.

Dat ze dan alsnog een kandidaat op gesprek vragen die via een W&S bureau wordt aangedragen is dan niet zo slim, maar ik kan me in die situatie wel voorstellen dat het bedrijf het om het bureau heen wil doen, juist omdat die vacature ook op andere manieren te vinden is.
Beer, weet je wel wat een werving- en selectiebureau ís???

Je zegt heel gekke dingen.
Een bedrijf wat openlijk een vacature heeft uitstaan, en dan een kandidaat krijgt via een W&S bureau, is dom als ze niet beseffen dat aan een W&S bureaeu kosten zijn verbonden. Helemaal omdat ik denk dat een W&S bureau eerst belt om te zeggen: hé wij zijn een W&S bureau, en we willen best bemiddelen, maar dat kost geld.

Als dat bedrijf zich beseft dat de vacture ook op andere manieren te vinden is, dan moeten ze gewoon NEE tegen dat bureau zeggen......... of zijn ze echt zo dom dat ze dachten dat dat W7S bureau niet met een geschikte kandidaat zou komen.....waarom dat bureau dan toch laten zoeken???

Jij gaat ervan uit dat het bedrijf niet van de kosten wist, en het daarom zonder bureau wil doen....ik denk dat dat bedrijf dat dondersgoed wist maar nu terugkrabbelt.
Okay Okay, jullie hebben ook wel gelijk, en ik zei ook al dat het van het bedrijf niet slim is een kandidaat via het W&S bureau uit te nodigen.

Maar ik kan me wel voorstellen dat ze het proberen, juist omdat de vacature openlijk te vinden is. Niet netjes, inderdaad, maar wel voor te stellen, toch?

En ja, ik denk wel te weten wat een W&S bureau is. En zij zullen inderdaad bij het reageren op een openlijke vacature wel vermelden dat ze een W&Sbureau zijn. En het is ook algemeen bekend dat daar kosten mee gemoeid zijn. het bedrijf had daar dan inderdaad niet op in moeten gaan.

Maar ik vermoed dat het best vaak zal gaan zoals het bedrijf het nu probeert.
Ik mag hopen van niet!
draaiorgel schreef op 10 juli 2008 @ 15:39:

Nou snap ik het helemaal niet meer hoor. Ze benaderen jou persoonlijk omdat ze de kosten van het bemiddelingsbureau te hoog vinden. En nu zou het gaan om 4% en dat moet het probleem niet zijn volgens jou?

Wat is dan wel de reden om jou persoonlijk te benaderen denk je?
Sorry, ik was niet volledig. Die 4% is het verschil in salaris, niet het verschil in kosten voor hen. Dus voor de opdrachtgever is het verschil kleiner, dat bedoel ik. Overigens is het verschil 5,45% in salaris (ik had het geschat, maar zat te laag). Maar goed, eerst beslissen wat ik doe en dan of ik met het lagere bod akkoord ga.
Ik vind het bedrijf erg achterbaks en berekenend. Het verhaal zoals ik het tot nu toe begrepen heb":

TO heeft gesprek, via een W & S bureau.

TO heeft de voorkeur, maar wegens de kosten van het bureau gaat het niet door, dit terwijl TO al in salaris is gezakt, om de kosten van het bureau te verlagen (immers, de kosten die het bedrijf aan een W&S bureau moet betalen, is percentage van jaarsalaris.....)

Bedrijf wil TO toch graag hebben, dus speelt het via Hyves.

Als blijkt dat TO gewoon handelt zoals het hoort, dan geeft het bedrijf uiteindelijk wel toe, maar vermeldt er nog wel bij dat het tegen het lagere salaris is. Daar haal ik dus uit dat TO veel meer had kunnen verdienen als ze om het bureau heen was gegaan en had toegehapt. Aangezien TO zelf zegt dat het verschil niet hoog kan zijn, vind ik dat bedrijf echt oerstom.
Beer, het was in dit geval: wie het eerst komt, het eerst maalt. Als het bedrijf zelf iemand had gevonden, was er inderdaad geen w&s-bureau aan te pas gekomen. Het is volgens mij wel gebruikelijk dat bedrijven zelf zoeken en dat een w&s-bureau meezoekt. Overigens vind ik het ook jammer dat ik niet rechtstreeks gesolliciteerd heb, niet in het minst omdat het bedrijf heel lang (vier weken...) heeft gewacht met de terugkoppeling op mijn c.v.. Als ik rechtstreeks had gesolliciteerd, had ik al tien keer aan de telefoon gehangen in de tussentijd, maar nu moest ik afwachten (en afwachten ligt me niet zo) of ze er bij het w&s-bureau goed achteraan zaten. Net op het moment dat ik mijn kandidatuur wilde intrekken omdat ik het te lang vond duren, kreeg ik een uitnodiginig voor het eerste gesprek.
Mirjam762 schreef op 10 juli 2008 @ 16:15:

[...]

Sorry, ik was niet volledig. Die 4% is het verschil in salaris, niet het verschil in kosten voor hen. Dus voor de opdrachtgever is het verschil kleiner, dat bedoel ik. Overigens is het verschil 5,45% in salaris (ik had het geschat, maar zat te laag). Maar goed, eerst beslissen wat ik doe en dan of ik met het lagere bod akkoord ga.

Als voor de opdrachtgever het verschil nog kleiner is, dan slaat het dus werkelijk nergens meer op. Dan vind ik het echt een bedrijf wat op de centen let hoor..... Je hebt toch wat over voor goed personeel? DAAROM HUUR JE JUIST EEN BUREAU IN. Dit is echt zo'n geval van: wij hebben geen zin om de selectie te doen, dat kost tijd, maar willen wel goede mensen, dus we huren een bureau en als zij iemand hebben gevonden, dan benaderen we die wel via een andere weg. Kost het ons en geen tijd en minder geld.

BAH!
Het komt vaak voor dat er vooraf geen tarief afgesproken wordt met een W&Sbureau, dit komt mede doordat het tarief van een W&Sbureau af hangt van de salaris eis van de kandidaat.

Volgens mij heb ik gelezen dat het om een wat kleiner bedrijf gaat. Zij hebben vaak wat minder te besteden aan loonkosten en hoe hoger het loon moet zijn, des te groter het verschil wordt tussen een tarief en de werkelijke loonkosten.

Netjes is het niet van het bedrijf, maar ik zou zelf daarom de baan niet perse weigeren.
draaiorgel schreef op 10 juli 2008 @ 16:19:

Ik vind het bedrijf erg achterbaks en berekenend. Het verhaal zoals ik het tot nu toe begrepen heb":

TO heeft gesprek, via een W & S bureau.

TO heeft de voorkeur, maar wegens de kosten van het bureau gaat het niet door, dit terwijl TO al in salaris is gezakt, om de kosten van het bureau te verlagen (immers, de kosten die het bedrijf aan een W&S bureau moet betalen, is percentage van jaarsalaris.....)

Bedrijf wil TO toch graag hebben, dus speelt het via Hyves.

Als blijkt dat TO gewoon handelt zoals het hoort, dan geeft het bedrijf uiteindelijk wel toe, maar vermeldt er nog wel bij dat het tegen het lagere salaris is. Daar haal ik dus uit dat TO veel meer had kunnen verdienen als ze om het bureau heen was gegaan en had toegehapt. Aangezien TO zelf zegt dat het verschil niet hoog kan zijn, vind ik dat bedrijf echt oerstom.

Draaiorgel, je analyse klopt redelijk.

- advertentie gezien op Monsterboard, contact met bureau en via hen voorgesteld;

- toen vier weken wachten op antwoord;

- net op het punt dat ik mijn kandidatuur wilde intrekken omdat ik niet aan een lijntje wil worden gehouden; 1e gesprek (positief; wel gezegd dat ik daar maar op het nippertje zat; omdat ze me wel heel erg hadden laten wachten, maar verder echt een leuk gesprek);

- 2e gesprek (10 dagen later); weer heel positief; ze spraken uit dat ik hun voorkeur heb;

- via het bureau gehoord dat mijn salariseis te hoog was; dat het maximaal bedrag y mocht zijn maar dat ik wel de kandidaat van hun voorkeur was, dus of ik iets wilde zakken; dit gedaan.

- van bureau gehoord dat ze er niet uitkwamen met de opdrachtgever, hoewel ook het bureau zelf een forse korting had aangeboden. Gelukkig hadden ze direct een andere vacature voor me; waarbij mijn salariseis geen enkel probleem zou zijn (direct voorgesteld);

- benaderd via Hyves

- teruggekoppeld dat ik het alleen via het bureau wilde doen

- bureau ingelicht dat ik terugwil naar mijn oude salariseis (nu ik weet hoe graag ze me willen hebben)

- nadenken of ik het überhaupt nog wil en of ik eventueel toch nog akkoord wil gaan met salaris y...
Ladida schreef op 10 juli 2008 @ 16:28:

Het komt vaak voor dat er vooraf geen tarief afgesproken wordt met een W&Sbureau, dit komt mede doordat het tarief van een W&Sbureau af hangt van de salaris eis van de kandidaat.

Volgens mij heb ik gelezen dat het om een wat kleiner bedrijf gaat. Zij hebben vaak wat minder te besteden aan loonkosten en hoe hoger het loon moet zijn, des te groter het verschil wordt tussen een tarief en de werkelijke loonkosten.

Netjes is het niet van het bedrijf, maar ik zou zelf daarom de baan niet perse weigeren.

Er wordt geen tarief afgesproken maar een percentage van het jaarsalaris. Bedrijf kan dus gewoon berekenen wat het gaat kosten. Ze weten toch van te voren ook wat ze zelf aan salaris in gedachten hebben?

Bovendien, als je een klein bedrijf bent, waarom dan uberhaubt een bureau inschakelen??
Ladida schreef op 10 juli 2008 @ 16:28:

Thanks voor je mening! Overigens is dit wel een klein bedrijf, dat klopt. Maar ze zoeken ook met alle macht naar fee-earners (consultants) die nog wel een beetje boel meer verdienen dan ik (oké; non-fee earner dus zij verdienen mijn salaris) en ze zetten daar ook w&s-bureaus voor in als dat nodig is en als die de kwaliteit kunnen leveren die zij zoeken. Dit bedrijf is dan wel klein, maar heeft echt een grote mond (positief bedoeld!) als het gaat om zijn groei-ambities. De man die me benaderd heeft bijvoorbeeld, was een duurbetaalde manager bij een zeer groot beursgenoteerd bedrijf. Die zullen ze toch ook niet voor een schijntje hebben kunnen weglokken?
Mirjam762 schreef op 10 juli 2008 @ 16:34:

[...]

Thanks voor je mening! Overigens is dit wel een klein bedrijf, dat klopt. Maar ze zoeken ook met alle macht naar fee-earners (consultants) die nog wel een beetje boel meer verdienen dan ik (oké; non-fee earner dus zij verdienen mijn salaris) en ze zetten daar ook w&s-bureaus voor in als dat nodig is en als die de kwaliteit kunnen leveren die zij zoeken. Dit bedrijf is dan wel klein, maar heeft echt een grote mond (positief bedoeld!) als het gaat om zijn groei-ambities. De man die me benaderd heeft bijvoorbeeld, was een duurbetaalde manager bij een zeer groot beursgenoteerd bedrijf. Die zullen ze toch ook niet voor een schijntje hebben kunnen weglokken?
En waarom zou jij dan wel genoegen nemen met minder salaris?
Draaiorgel, dat zou ik ook niet moeten doen denk ik. Heb net even gesproken met een kennis/vriendin. Zij heeft zelf een w&s-bureautje op secretarieel gebied en ze heeft me aan een eerdere, zeer leuke functie geholpen (op mijn beurt heb ik haar ook weer een opdracht toegespeeld trouwens). Ze vindt natuurlijk dat ik het zelf moet beslissen maar zij krijgt hier geen goed gevoel bij. Niet doen dus was haar advies. Ik heb een goed c.v. en de markt is goed, laat ik maar gewoon even de tijd nemen om iets te zoeken waar ik echt een paar jaar in vooruit kan. Overigens vond zij mijn salariswens zelfs aan de lage kant, wel prettig om te horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven