Hoe kan ik een beter mens worden?

10-07-2008 15:50 594 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en enkele heren,

Ik zou graag een beter mens willen worden, ook op het forum. Ik heb recentelijk op een paar topics te horen gekregen dat ik dingen schreef die niet wenselijk waren, en ik was me -eerlijk waar- van geen kwaad bewust. Hoe werk ik hier aan? Misschien doe ik het ook wel in het echte leven, zal best, want ik ben hier gewoon mezelf in feite. Hoe word ik een beter mens?

PS: ik weet dat sommigen een bloedhekel aan me hebben, maar laten we alsjeblieft er geen scheldtopic van maken, ik ben oprecht geinteresseerd in ieders mening.
Nee, dit topic is echt -op het graf van oma- positief bedoeld en ik vraag naar eerlijke adviezen en meningen.

Nou, het graf van je oma ten spijt: ik denk het toch stiekem niet.

Al weet ik niet of ik dat geheel kan, want ik zit nu eenmaal een beetje anders in elkaar dan de meeste mensen. Maar de wil is er!

Ook heel typisch: jij bent nu eenmaal zo, máár je wil veranderen. Waarom wil je veranderen? Voor wie?

En anders in elkaar zitten dan de meeste mensen...Dit lijkt je basis-rechtvaardiging voor werkelijk alles wat je doet. But think girl, think... Ik dacht ook dat ik compleet anders dan de hele wereld was toen ik 14 was.
En ik vind dat je hartstikke positief reageert Digi!

Kijk eens naar jouw eerste zinnen in de posts van 16.59 en 17.02.

Als ik hele erge kritiek zou krijgen weet ik niet of ik wel zo zou kunnen reageren als jij Digi. Ik heb ook vaak kritiek gehad in het begin en weet nog precies hoe ik me toen voelde. Ik vind dat je het heel goed doet!

En ik heb in ieder geval geen hekel aan je. Maar dat weet je ook wel.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik dacht 'Ben benieuwd wanneer dit topic weer eindigt in een drama'. Maar als je blijft reageren zoals je nu doet werkt het volgens mij alleen maar positief.
Digitalis schreef op 10 juli 2008 @ 17:05:

:-d Zo lelijk als Dobby ben ik niet hoor!

DIE was het !

Diggi , zo kom je óver bij mij ; veeg de vloer met me aan , vertel vooral wat ik verkeerd doe , toe; wrijf het erin , hier is een wond ; dáár staat het zout; wrijvennnnn , ja, oeh, au , heerlijk !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oh, ik geloof wel dat je momenteel positief in het leven staat, ik geloof er alleen geen donder van dat "gewoon" en "gezellig" jouw ding zijn.

En dan kun je heel hard je best gaan doen om "erbij te horen" etc, maar dat gaat niet lukken. Misschien kun je dan beter eerst nog meer jezelf leren beschouwen, erom lachen als je bep. trekjes herkent en er proberen vrede mee te hebben (of uiteindelijk trots leren zijn op??) dat je zo in elkaar steekt.

Zoals je schrijft over dat 5kg afvallen-topic.. moet ik eerlijk gezegd een beetje om lachen.. in mijn ogen straalt het er vanaf dat zo'n topic eigenlijk niets voor jouw is, of zo'n onderwerp, maar ik krijg het gevoel dat je eraan mee wilt schrijven omdat dat misschien wel 'lekker normaal' is en sociaal geaccepteerd.
Computer says nooooo
Hi Digi,

Ga het proberen, want ik heb al vaak posts van je gelezen. Makkelijk vind ik het niet.

Toen ik studeerde, speelde ik met wat vrienden een toneelstuk dat we zelf hadden geschreven, we kregen als commentaar van de vakkundige jury: jullie zitten gevangen in een concept van valse dramatiek.

Dat vond ik toen de meest cryptische zin ooit, maar eigenlijk is hij precies van toepassing op jou. Ik vind jou een zwarte romantica, met je zelfmoordpoging, je zelfdestructieve gedrag, je gedweep met medicatie en andere geestverruimende of -vernauwende middelen. Het komt over als een pose, alsof je het zelf ook niet helemaal gelooft, maar hee, het is zo stoer. Je trekt daarbij ook alle cliché's uit de kast: de mooie, kwetsbare hoer, zo intelligent dat het pijnlijk wordt, Nietzsche, Hurt van Johnny Cash, Sing me to Sleep van the Smiths, zelfs Hans Dorrestijn wordt van stal gehaald.

Je denkt dat het heel shockerend en nieuw is, maar dat is het niet. Duizenden, misschien wel miljoenen zijn je voorgegaan. Nu hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, de meesten ervan komen uiteindelijk op hun pootjes terecht. Sommige weten er zelfs kunst of literatuur uit te slaan, al zijn dat uitzonderingen.

Ik denk (al moet ik eerlijk bekennen dat ik het bij het meelezen ook wel eens niet gedacht heb) dat je diep van binnen een goed en leuk mens bent. Die het goed bedoelt. Iemand die er jammer genoeg nog niet achter is dat je geen melodrama nodig hebt om een eigen persoon te zijn.

Gooi die flauwekul eruit, je valt momenteel helemaal samen met de borderlinediagnose. Dat is op zich niet vreemd, dat is de eerste fase. Het is echter niet zo dat je je nu ook ongestoord lekker wild en ruig borderline kunt gaan gedragen. Ik heb borderline dus ik snij, dat hoort erbij, is een verslaving en daar kan ik niks aan doen. Driewerf neen! Jij kiest ervoor om gedrag te vertonen zodat je aan alle aspecten van de diagnose voldoet. Als je niet de geniale studente kunt zijn, dan maar de allerergste gek. Ben je toch nog ergens goed in.

Ik vind het pittig om dit te posten, het is namelijk niet leuk om te horen. Neem van me aan dat het uit een goed hart komt. Je hebt een lange weg te gaan, je vecht voor zelfinzicht en dat betekent dat er hoop is. Heel veel hoop. Jouw genezing ligt daar, niet in te veel medicatie. Heel veel succes!
anoniem_69158 wijzigde dit bericht op 10-07-2008 18:36
Reden: ergens een kan in kunt veranderd, Shining weet wel waarom
% gewijzigd
summer73 schreef op 10 juli 2008 @ 17:07:

Zoals je schrijft over dat 5kg afvallen-topic.. moet ik eerlijk gezegd een beetje om lachen.. in mijn ogen straalt het er vanaf dat zo'n topic eigenlijk niets voor jouw is, of zo'n onderwerp, maar ik krijg het gevoel dat je eraan mee wilt schrijven omdat dat misschien wel 'lekker normaal' is en sociaal geaccepteerd.
Ja en? Het is toch ook 'lekker normaal'? Als ze topics opent over haar problematiek is het niet goed, maar als ze meeschrijft bij een groepje is het dus kennelijk weer niet goed.
Digitalis schreef op 10 juli 2008 @ 16:44:

[...]

Ik heb hem in een telefoongesprek duidelij kgemaakt dat dit maar eens per maand is, dat hij moet meebetalen aan de kosten die ik heb gemaakt en dat ik het spel bepaal. Ik vind het zelf ook leuk hoor. Ik stel me misschien wat te afhankelijk op, maar daar begint verbetering in te komen. Hij zorgt ook goed voor me door te koken en allerlei dingetjes voor me neer te zetten, me te knuffelen en met me mee te denken over bepaalde zaken. Het is geen slechte vent, vraag is meer of we bij elkaar passen. En, eerlijk is eerlijk, je hoort enkel mijn kant van het verhaal.

Kijk hier nou eens naar bijvoorbeeld. Evidenza merkt op dat jouw huidige relatie niet gezond is. Jij pikt er 1 detail uit (de SM), zegt dat je dat volledig in de hand hebt, en dat het verder een hele aardige vent is.

Evidenza heeft dan terecht zoiets van "He, dat ie kookt is niet echt van belang in deze!" Kijk, het is moeilijk om dingen zomaar te veranderen in je leven. Maar het helpt soms als je dingen nog een keertje overleest. Laat bezinken. Zie het als een tentamen, als je de stof 3 keer leest haal je een 8, als je het vluchtig scant krijg je gemiddeld genomen een zesje, behalve als je toevallig geluk hebt met de vragen. Tot nu toe heb je niet veel geluk gehad met de vragen in het tentamen des levens O_o dus misschien kan je beter wat gas terug nemen en de stof eens heel rustig bekijken en overdenken.
Hmm waar ik me bij jou aan erger is dat eeuwige gevis naar complimenten of aandacht. Toen je nog Pers was stonden je topics vol over hoe geweldig je jezelf niet vond. Hoe mooi, hoe intelligent, wat voor een geweldige hoer je wel niet was et etc. Daar ben je toen al redelijk vaak op gewezen dat mensen dat een beetje over the top vonden. Kom je maanden later terug als Digi is het ineens je tekortkomingen helemaal de hemel inrpijzen. Hoe BPS, Borderline, zielig, weet ik het wat je allemaal niet bent, en hoe hard je daar wel niet aanwerkt. En wat BGB zegt je weet precies met de rode lappen te wapperen, en ik denk expres. Pers had geweten dat drugs en medicatie niet mixen, Digi gaat ineens een dom naief wichtje spelen die denkt dat zij dat heus wel kan want alles is nu zo onder controle...Hmm, ik vond je toen meer onder controle dan nu en ik heb helemaal niet de indruk dat jij je stoornissen de baas bent. Je moet inderdaad beter worden, in the sense dat je moet genezen. Levensvragen komen daarna wel weer
Digi, ik zie wel dat je veranderd bent trouwens. 'Vroeger' lachte je met de meute mee als iemand belachelijk werd gemaakt op dit forum. Iedereen ( vooral ik) was politiek correct e.d. En nu, zoals ik jou laatst zag reageren op het topic van Brummetje, dat je het voor haar opneemt...dan zie ik gewoon dat je een lieverd bent. Punt.

En nog één ding; ik denk dat je je veeeeeeeeel te bewust bent van jezelf. 'Doe ik dit wel goed, doe ik dat wel goed, kom ik niet verkeerd over, heeft men een hekel aan me of niet'.

Niemand is perfect. Jij ook niet. Maar dat hóeft ook niet.
Tarantelle: :worship:
Tarantelle schreef op 10 juli 2008 @ 17:08:

Hi Digi,

Ga het proberen, want ik heb al vaak posts van je gelezen. Makkelijk vind ik het niet.

[...]

Ik vind het pittig om dit te posten, het is namelijk niet leuk om te horen. Neem van me aan dat het uit een goed hart komt. Je hebt een lange weg te gaan, je vecht voor zelfinzicht en dat betekent dat er hoop is. Heel veel hoop. Jouw genezing ligt daar, niet in te veel medicatie. Heel veel succes!
Zo eens!
anoniem_2387 wijzigde dit bericht op 10-07-2008 17:16
Reden: qoute was erg lang, wilde alleen maar zeggen dat ik hem van het begin tot het einde top vind
% gewijzigd
Tarantelle, je stukje intrigeert me. Maar ik moet bekennen dat ik mijn BPS niet vaak de schuld geef. Ik snij ook niet meer hoor. Ik vind dat zelfs iemand met een ernstige stoornis nog altijd z'n eigen verantwordelijkheid heeft. Misschien ben ik iets te melodramatisch, maar ik voel me geen enkeling. Joh, niemand is zo excentriek of een ander overstijgt dat weer. Ik ben een redelijk normaal meisje met wat scherpe of excentrieke randjes, zo zie ik mezelf. Ik zie geen slachtoffer. Ik zie een mens met een bepaalde problematiek maar iemand met een goed hart, gezond verstand en verder als een doodnormaal persoon.

Je hoeft je niet te verexcuseren voor de eventuele hardheid, ik kan het wel hebben. Het helpt me alleen maar om 'verder' te kunnen.

BGB, zo zie ik mezelf niet. Ik wil geen pijn lijden, ik wil niet dat ik word afgestraft. Pas had ik jankend Yasmijn aan de lijn, omdat ik werd afgeschilderd als chrackwhore. Het is niet 'zomaar een forum', althans niet voor mij. Ik wil positieve aandacht of geen aandacht, negatieve aandacht doet pijn en dat vermijd ik liever. Dus geen tegen de deur slaande Dobby!
Ehm, iets minder -of op selectieve plaatsen- praten over je ziekte en iets meer van de oude Perse laten zien. Je weet wel, die welbespraakte dame waarvan je geen idee had dat ze nog maar zo jong was.

Ten aanzien van je ziekte: erkennen dat borderline niet vanzelf over gaat. Jij lijkt nu te denken dat je met een paar pilletjes en een paar praatsessies klaar bent. Hell no. Het meest irritante kenmerk van die ene andere borderliner die ik ken is dat 'ie puur in het moment leeft, dat 'ie totaal geen reflectie lijkt te hebben op het verleden of op de toekomst. Ik zie dat terug in jou. Neem die ziekte serieus, luister naar andere vrouwen die hetzelfde hebben en die jarenlange therapie achter zich hebben en desondanks nog steeds worstelen, borderline is helaas wel wat meer dan alleen depressie of automutilatie.

Tenslotte: niets mis met gewoon jezelf zijn. Dat doet iedereen, dus waarom jij niet. Maar helaas kun je dan dingen triggeren bij anderen en daar hoef je op zich ook niet bang voor te zijn. Niemand, zeker hier op het forum, zal je opeten. Zo lekker ben je ook weer niet ;-)
shining schreef op 10 juli 2008 @ 17:13:

Digi, ik zie wel dat je veranderd bent trouwens. 'Vroeger' lachte je met de meute mee als iemand belachelijk werd gemaakt op dit forum. Iedereen ( vooral ik) was politiek correct e.d. En nu, zoals ik jou laatst zag reageren op het topic van Brummetje, dat je het voor haar opneemt...dan zie ik gewoon dat je een lieverd bent. Punt.

En nog één ding; ik denk dat je je veeeeeeeeel te bewust bent van jezelf. 'Doe ik dit wel goed, doe ik dat wel goed, kom ik niet verkeerd over, heeft men een hekel aan me of niet'.

Niemand is perfect. Jij ook niet. Maar dat hóeft ook niet.

Dankje. Ik ben wat milder geworden en heb ook meegemaakt dat ik werd afgefakkeld, en dat gun ik zelfs Brummetje niet.

Overigens over jouw posting over normale topics: ik zag dat topic over 5 kilo afvallen staan en dacht: he, dat wil ik ook, eens kijken. En verdomd, het werkt nog motiverend ook. Ik hoef geen ingewikkelde topics per se, behalve als het over geloof gaat Shi ;-)

Maar je hebt wel gelijk met dat 'doe ik dit wel goed'.
Wauw @ Tarantelle. Dat omschrijft ook goed hoe ik het 'Asperger-like' bedoelde, getoonde emoties die niet kloppen, te veel te weinig, niet echt. Laat al de drama, het leven is niet (zelden iig) Groots en Meeslepend, meestal is het gewoon en routine, met af en toe een tikkeltje saai en hier en daar een klodder Toffe dag.
Neem een goede therapeut in arm onder het motto:

werk aan wat je kan veranderen en accepteer waar je mee moet leren leven.
mamzelle schreef op 10 juli 2008 @ 17:18:

Ehm, iets minder -of op selectieve plaatsen- praten over je ziekte en iets meer van de oude Perse laten zien. Je weet wel, die welbespraakte dame waarvan je geen idee had dat ze nog maar zo jong was.

Ten aanzien van je ziekte: erkennen dat borderline niet vanzelf over gaat. Jij lijkt nu te denken dat je met een paar pilletjes en een paar praatsessies klaar bent. Hell no. Het meest irritante kenmerk van die ene andere borderliner die ik ken is dat 'ie puur in het moment leeft, dat 'ie totaal geen reflectie lijkt te hebben op het verleden of op de toekomst. Ik zie dat terug in jou. Neem die ziekte serieus, luister naar andere vrouwen die hetzelfde hebben en die jarenlange therapie achter zich hebben en desondanks nog steeds worstelen, borderline is helaas wel wat meer dan alleen depressie of automutilatie.

Tenslotte: niets mis met gewoon jezelf zijn. Dat doet iedereen, dus waarom jij niet. Maar helaas kun je dan dingen triggeren bij anderen en daar hoef je op zich ook niet bang voor te zijn. Niemand, zeker hier op het forum, zal je opeten. Zo lekker ben je ook weer niet ;-)
Ja, ik begrijp je post volkomen. Natuurlijk ben ik niet van mijn BPS af, maar wel van de meeste symptomen. Therapie kan gerust twee jaar duren zei mijn psych, en ik blijf gaan. Ik zal 'm deze problematiek ook voorleggen. Lijkt me wel handig dat hij weet waar ik mee zit. Overigens ben ik in real life iemand die atijd voor de ander klaarstaat, die zwervers altijd wat euro's toestop omdat ik het niet aan kan zien dat diegene daar maar zit. Een redelijk watje dus ;) Ik maak snel oppervlakkig contact en reis de longen uit mijn lijf. Ik zorg weer goed voor mezelf en ik zit in de lift.
Mevrouwdekees schreef op 10 juli 2008 @ 17:22:

Wauw @ Tarantelle. Dat omschrijft ook goed hoe ik het 'Asperger-like' bedoelde, getoonde emoties die niet kloppen, te veel te weinig, niet echt. Laat al de drama, het leven is niet (zelden iig) Groots en Meeslepend, meestal is het gewoon en routine, met af en toe een tikkeltje saai en hier en daar een klodder Toffe dag.
Zoiets streef ik ook na hoor. Ik ben bewust rust aan het inbouwen en door de meds is mijn hoofd niet zo vol met gedachten.
Digitalis schreef op 10 juli 2008 @ 17:16:

Tarantelle, je stukje intrigeert me. Maar ik moet bekennen dat ik mijn BPS niet vaak de schuld geef. Ik snij ook niet meer hoor. Ik vind dat zelfs iemand met een ernstige stoornis nog altijd z'n eigen verantwordelijkheid heeft. Misschien ben ik iets te melodramatisch, maar ik voel me geen enkeling. Joh, niemand is zo excentriek of een ander overstijgt dat weer. Ik ben een redelijk normaal meisje met wat scherpe of excentrieke randjes, zo zie ik mezelf. Ik zie geen slachtoffer. Ik zie een mens met een bepaalde problematiek maar iemand met een goed hart, gezond verstand en verder als een doodnormaal persoon.

Je hoeft je niet te verexcuseren voor de eventuele hardheid, ik kan het wel hebben. Het helpt me alleen maar om 'verder' te kunnen.

BGB, zo zie ik mezelf niet. Ik wil geen pijn lijden, ik wil niet dat ik word afgestraft. Pas had ik jankend Yasmijn aan de lijn, omdat ik werd afgeschilderd als chrackwhore. Het is niet 'zomaar een forum', althans niet voor mij. Ik wil positieve aandacht of geen aandacht, negatieve aandacht doet pijn en dat vermijd ik liever. Dus geen tegen de deur slaande Dobby!

Alles wat je hier zegt wordt door wat je doet tegengesproken. Je vermijdt negatieve aandacht helemaal niet, daar vraag je keer op keer om. Maar dat zie je niet, en geloof je ook niet als anderen het je vertellen. Op mij kom je vaak over als een puber, die zich anders en onbegrepen voelt en vooral erg interessant en uniek. En daarmee dus juist niet interessant, maar een wandelend cliche. Ik vond Tarantelles; stuk heel goed, ik denk dat ze je heel raak getypeerd heeft.

Voor mij is alleen al het openen van zo'n topic als dit zo overduidelijk en ongegeneerd aandacht vragen, ik heb moeite om dat serieus te nemen.

Als je zoekt naar een balans, dan moet je denk ik elk gedrag vermijden wat zoveel aandacht vraagt van anderen. Dus juist niet topics openen. Gewoon, zelf, alleen thuis, je leven op orde krijgen. Daar heb je niemand voor nodig dan jezelf alleen. En jezelf ontloop je, paradoxaal genoeg, door als Digitalis aandacht te vragen hier.
Gomer schreef op 10 juli 2008 @ 17:22:

Neem een goede therapeut in arm onder het motto:

werk aan wat je kan veranderen en accepteer waar je mee moet leren leven.
Die uitspraak hang ik op!
shining schreef op 10 juli 2008 @ 17:10:

[...]

Ja en? Het is toch ook 'lekker normaal'? Als ze topics opent over haar problematiek is het niet goed, maar als ze meeschrijft bij een groepje is het dus kennelijk weer niet goed.

shining, je begrijp mijn insteek niet.

Ik heb nergens gezegd dat het niet goed is als Digi topics opent over haar problematiek.
Computer says nooooo
MissMara schreef op 10 juli 2008 @ 17:23:

[...]

Alles wat je hier zegt wordt door wat je doet tegengesproken. Je vermijdt negatieve aandacht helemaal niet, daar vraag je keer op keer om. Maar dat zie je niet, en geloof je ook niet als anderen het je vertellen. Op mij kom je vaak over als een puber, die zich anders en onbegrepen voelt en vooral erg interessant en uniek. En daarmee dus juist niet interessant, maar een wandelend cliche. Ik vond Tarantelles; stuk heel goed, ik denk dat ze je heel raak getypeerd heeft.

Voor mij is alleen al het openen van zo'n topic als dit zo overduidelijk en ongegeneerd aandacht vragen, ik heb moeite om dat serieus te nemen.

Als je zoekt naar een balans, dan moet je denk ik elk gedrag vermijden wat zoveel aandacht vraagt van anderen. Dus juist niet topics openen. Gewoon, zelf, alleen thuis, je leven op orde krijgen. Daar heb je niemand voor nodig dan jezelf alleen. En jezelf ontloop je, paradoxaal genoeg, door als Digitalis aandacht te vragen hier.
Ik kan oprecht zeggen (en je hoeft me niet te geloven) dat dit topic niet is ontstaan uit aandacht vragen. Ik wil een puntje op mijn 'i'.
Digitalis schreef op 10 juli 2008 @ 17:25:

[...]

Ik kan oprecht zeggen (en je hoeft me niet te geloven) dat dit topic niet is ontstaan uit aandacht vragen. Ik wil een puntje op mijn 'i'.
Je kan zeggen wat je wilt, maar zo'n topic openen waarin je mensen vraagt om feedback over jou, IS aandacht vragen.
Digitalis schreef op 10 juli 2008 @ 17:23:

[...]

Die uitspraak hang ik op!

Ja, want dat is wat je wilt horen.

Tja Digi, ik reageer misschien niet zo uitgebreid als sommige poststers hier, maar ik bedoel het echt niet minder oprecht.

Ik wens je succes!
Tarantella, wat beschrijf je dat mooi. En goed. Jammer dat Digi het slechts vluchtig scant en al weer op zoek is naar het volgende shot.

Digi, je topics lopen altijd goed en verlopen altijd volgens hetzelfde stramien. Hoe je een beter mens wordt weet ik niet, maar wel hoe je een betere forummer wordt. Zorg dat dit topic eens anders afloopt dan al die andere.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven