Is dit misbruik

09-07-2014 14:20 67 berichten
Ik weet niet zo goed wat ik van het volgende verhaal moet denken en ben benieuwd naar jullie mening en gedachten.

Een goede vriendin vertelde me laatst dat ze een nachtje met haar broer in bed had geslapen, toen zij 10 jaar was en hij 15 jaar. Hij zou aangestuurd hebben op seksuele handelingen (gevraagd hebben of hij haar geslachtsdeel mocht zien en aanraken. Ook zijn eigen geslachtsdeel laten zien en laten aanraken). Ze zegt dat ze zich hier erg voor schaamt, omdat ze er toen ook erg nieuwsgierig naar was en het leek te willen.

Wat vinden jullie: valt haar iets kwalijk te nemen, omdat ze het wilde?

Valt dit onder misbruik?
Alle reacties Link kopieren
Praat er een keer over met je huisarts. Dan kunnen jullie samen bepalen over er meerdere gesprekken nodig zijn.



Ik denk nog steeds dat het ontdekken was.

Volkomen eens met bloemetje77
Alle reacties Link kopieren
Mona, ga als je blieft praten met een professional. Het maakt niet uit of dat je dit nu wel of niet misbruik noemt, of welke naam je het ook geeft. Je hebt er NU last van.



Je kan niet veranderen wat er gebeurd is, maar wel hoe je er mee omgaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je er 15 jaar later nog steeds regelmatig aan denkt en er een rotgevoel over hebt, dan is het niet ok. Zo simpel is het. Het maakt niet uit of een ander het helemaal prima, normaal en acceptabel vindt: voor jou voelt dat niet zo. Als het voor jou onder de ontdekkingsfase had gevallen net als het gefriemel met je leeftijdsgenootjes, dan had je er geen vervelend gevoel onder en bleef dat gevoel niet steeds terugkomen.



Het is aan jou om te bepalen of jij er met je broer over wil praten of niet. Misschien is nu het moment niet, misschien wel nooit. Belangrijk is dat JIJ dat bepaalt. Niet zoals op dat moment 15 jaar geleden waarin jij niets te zeggen had.



En voor alle duidelijkheid: het maakt niet uit of jij op dat moment alleen maar afkeer voelde of toch ook wat nieuwsgierigheid of prettige gevoelens. Dat betekent NIET dat jij erom vroeg: jij lag in bed met je broer en had het volste recht hem te vertrouwen. HIJ is degene die misbruik maakte van de situatie.



Als jij als 15-jarige nieuwsgierig was geweest naar jongens, denk je dat jij die nieuwsgierigheid had mogen uitleven op een broertje van 10 als je dat had gehad? Of misschien het broertje van een vriendinnetje of een neefje van die leeftijd dat jou vertrouwde? Was dat ok geweest in jouw ogen? Had je die mogen aanraken en hem mogen vragen jou te betasten? Nee toch? Zou je dan achteraf zeggen dat die jongen het zelf wilde omdat hij geen nee zei of wegliep maar erin meeging? Een jochie van 10? Nee toch?



Dus nee, je overdrijft niet en jou valt helemaal niets kwalijk te nemen. Neem je eigen gevoel serieus en doe ermee wat jij wilt. Met een goede vriendin praten, er hier over schrijven, het vertellen tegen een professional, het opschrijven in een dagboek, of er helemaal niet over praten. Jij bepaalt.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:mabelle schreef op 09 juli 2014 @ 16:36:

Praat er een keer over met je huisarts. Dan kunnen jullie samen bepalen over er meerdere gesprekken nodig zijn.



Ik denk nog steeds dat het ontdekken was.

Volkomen eens met bloemetje77Met alle respect maar dat kun jij niet voor mona invullen. Zij voelde zich smerig en rot erna. Dat klinkt niet als ontdekken en in elk geval niet als iets wat zij zelf graag wilde. Eerder als een situatie waar zij door hem in gepraat werd zodat ze het gevoel kreeg dat het normaal was.
Ga in therapie!
Ik vind dat jullie beiden niks te verwijten valt, dat zijn onhandige dingen die soms gebeuren in de ontwikkeling. Ik heb ook een dergelijke ervaring met mijn neef, tijdens een logeerpartij bij oma.



Niet groter maken dan het is, gebeurd en toevoegen aan de categorie 'genante kinderdingen'. Voor allebei.
Wat hamerhaai zegt. Wat rot voor je, TO, dat dit je af en toe nog steeds zo bezighoudt.



Heb je je ooit (later dus) afgevraagd waarom je er niet met je ouders over gesproken hebt?
Alle reacties Link kopieren
Dubiotje, jij kan ook niet voor TO invullen waarom ze zich de volgende dag rot voelde. Zat vrouwen die zich de morning after kapot schamen. Of misschien was er toch meer aan de hand. Hoe dan ook kan TO dat het beste met een professional bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik probeer ook niets in te vullen, ik ga af op wat TO schrijft, namelijk dat ze hier 15 jaar later nog steeds aan moet denken, zich ervoor schaamt en het zichzelf kwalijk neemt. Het zit haar dus dwars.



Inderdaad is het een gevoel dat vrijwel alle vrouwen na misbruik hebben.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Wellie, er is een verschil tussen leeftijdsgenoten die SAMEN willen experimenteren of ontdekken en een ouder kind dat een jonger kind (in dit geval een zusje) overhaalt om seksuele handelingen te verrichten.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
What the fuck! Zijn er hier nou echt mensen die vinden dat het hoort bij volwassen worden dat je je op je vijftiende aan je tienjarige zusje vergrijpt? Zieke shit.
Vrienden, het leven is een hel en wij, proletariers, moeten voor alles boeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier met je broer over praten. Ik zou benieuwd zijn over hoe hij dat heeft ervaren. De ene 15-jarige is de andere niet. De één is dan al redelijk volwassen, de ander speelt nog met autootjes.



Ik weet niet of het misbruik is.

De reden dat je het aan ons vraagt zegt eigenlijk al genoeg.
Een goede test om te weten of iets misbruik is of valt onder normale seksuele ontwikkeling:Draai de situatie eens om. Dus in dit geval meisje 15, jongen 9. Krijg je er hetzelfde gevoel van misbruik bij?Zap de hele setting naar een ontwikkelingsland. Nog steeds misbruik of peanuts?Maak het niet groter dan het is. Door er zelf het label "misbruik" aan op te hangen geef je het geen kans om vergeten te worden. Blijf je er toch mee worstelen, vind je dat dit voorval je als volwassene emotioneel of relationeel hindert zoek dan inderdaad professionele hulp. Dat laatste is misschien sowieso een goed idee, alleen al wegens je laag zelfbeeld en het aandeel van je ouders daarin.
Probeer het te relativeren. Zoals je het omschrijft is het gewoon een ontdekkingstocht. En natuurlijk voel je schaamte. Ik heb het denk ook rond die tijd een keertje gehad, dat schaamtegevoel. Toen was het met mijn neef en broertje. Ik denk er nog wel eens aan terug, maar ik heb het gerelativeerd. Het was voor ons allemaal een ontdekkingstocht. Er is geen sex aan te pas gekomen,beetje voelen en aanraken. En als je er 15 jaar later nog zo ontzettend mee zit, moet je misschien is een keertje hulp gaan zoeken.
quote:Tommy_Gun schreef op 09 juli 2014 @ 21:17:

What the fuck! Zijn er hier nou echt mensen die vinden dat het hoort bij volwassen worden dat je je op je vijftiende aan je tienjarige zusje vergrijpt? Zieke shit.+1
Alle reacties Link kopieren
Eens met Clubmedfan en Geve.

Heb er met je huisarts over zodat die kan helpen de situatie te analyseren en in perspectief de zien.
quote:mabelle schreef op 10 juli 2014 @ 14:25:

Heb er met je huisarts over zodat die kan helpen de situatie te analyseren en in perspectief de zien.Waarom ga je zelf niet even langs de huisarts om te vragen of het normaal is dat een 15-jarige jongen een 9-jarig meisje aanrandt. Daarna meteen door naar de zedenpolitie om die ervan te overtuigen dat het er allemaal gewoon bij hoort.
Ik zou me er niet druk om maken. Het is wel een gevoels ding, maar ik denk dat heel veel kinderen experimenteren. Mijn stiefdochter wil ook experimenteren met mij, maar ik heb haar verteld, dat ze dat later moet doen met haar vriend. dank je de koekoek.

Ik heb vroeger ook geexperimenteerd met mijn broer, als ik daar terug aan denk, heb ik ook zoiets van was dat nodig. maar op het moment was het best wel spannend. Dus maak je niet druk, er is niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Is toch niet raar, als ik bij me broer ben en ik blijf daar slapen lig ik ook gewoon bij hem hoor
quote:anoniemxxoxxo schreef op 10 juli 2014 @ 14:47:

Is toch niet raar, als ik bij me broer ben en ik blijf daar slapen lig ik ook gewoon bij hem hoorZit hij dan ook in je onderbroek te grabbelen?
quote:WellieB schreef op woensdag 09 juli 2014 18:50 Ik vind dat jullie beiden niks te verwijten valt, dat zijn onhandige dingen die soms gebeuren in de ontwikkeling. Ik heb ook een dergelijke ervaring met mijn neef, tijdens een logeerpartij bij oma.



Niet groter maken dan het is, gebeurd en toevoegen aan de categorie 'genante kinderdingen'. Voor allebei. Dit! Helemaal mee eens.
De reacties maken het niet makkelijker ;)

Er lijkt een tweedeling te zijn, maar ik denk dat ik het volgende er uit kan halen: welke naam je het ook geeft of hoe je het ook uitlegt, als ik er last van heb kan ik er beter met iemand over praten.

Nou zit ik wel weer met het volgende. Maak ik het in mijn hoofd groter of is het voor mij daadwerkelijk een issue. Ik vind dat altijd erg lastig.
Dit was en is duidelijk misbruik.
Niet alles moet je bedekken met de mantel der liefde, als een ieder zo zou gaan denken zie ik het in de toekomst somber in.
Je opent er een topic over, dus is het voor jou een issue. En dus moet je er met iemand over praten. Neem je gevoelens serieus.



Wat ik wel als kanttekening zou willen meegeven: praat dan ook over de rest van je thuissituatie. Ik denk dat deze gebeurtenis en het gevoel dat je er aan over hebt gehouden voortkomen uit de niet-zo fijne omgeving waarin jij èn je broer zijn opgegroeid.



Sterkte meid.
Alle reacties Link kopieren
Mona, ik denk dat misbruik zo vaak voorkomt dat het een beetje genormaliseerd is. Zoals je hier leest, zijn er diverse mensen die dit hebben meegemaakt en het onder de noemer "experimenteren" scharen. Misschien was het dat in hun geval ook, misschien ook niet. Feit is dat misbruik nog steeds met een sterk schaamte- en schuldgevoel is omgeven en dat kinderen, zelfs als ze later volwassen zijn, moeite hebben het zo te noemen. Net zoals veel verkrachte vrouwen niet het idee hebben dat ze verkracht zijn omdat ze de verkrachter kenden of zelfs een relatie met hem hadden. We hebben een bepaald beeld bij die termen en de situatie die je zelf hebt meegemaakt voldoet vaak niet aan dat beeld.



Je hebt hier 15 jaar later nog last van, dat zegt denk ik genoeg. Je kunt je eigen gevoel wel gaan zitten wegrelativeren (het woord alleen al, echt!) maar daarmee gaat het niet weg, dat blijkt wel. Laat je niet aanpraten dat je overdrijft.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven