Geschrokken van mijn moeder

10-07-2014 13:48 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Ik ben 3 maanden in verwachting van ons eerste kindje, mijn vriend en ik zijn heel gelukkig.



Niets aan de hand, zou je zeggen.



Maar nou heeft mijn moeder vorige week iets gedaan waar ik best verdrietig om ben. Een maand geleden hebben vriend en ik het nieuws gedeeld met familie. We wilden het iedereen persoonlijk vertellen. Onze familie woont redelijk ver weg, dus we hebben er een 'dagje' van gemaakt. Eerst zijn we naar mijn vader geweest (mijn ouders zijn gescheiden) om het te vertellen. Toevallig waren mijn zus en haar man daar ook, dus die hebben we het ook meteen vertelt. We hebben er voor gekozen om eerst naar mijn vader te gaan omdat mijn moeder tot 5uu moest werken. Om 5 uur zijn we met het grote nieuws naar mijn moeder geweest en hebben daar gegeten. Mijn moeder was dolgelukkig! De rest van de familie wilden we het de volgende maand vertellen.



Nou ben ik er achter gekomen dat mijn moeder, zonder dat wij dit wisten, het nieuws aan andere familie vertelt heeft. Op zich is dit niet zo erg. Maar ik belde er met haar over om uit te leggen dat ik het fijn zou vinden als ze in het vervolg even aan ons vraagt of wij dit okey vinden, de zwangerschap is immers nog pril.



Maar nu komt het: mijn moeder reageerde erg aanvallend op mijn vraag. En ze vertelde dat ze het niet leuk vond dat zij als allerlaatste (??) van onze zwangerschap op de hoogte was. Dit, terwijl ze de 3e(!) was die we het vertelt hebben! Waar het op neer komt is dat het haar verdriet deed dat ik het niet meteen met haar gedeeld heb, maar eerst aan mijn vader vertelt heb en mijn zus en broer. Ik heb uitgelegd dat we het erg belangrijk vonden om het iedereen persoonlijk te vertellen en dat het dus daarom zo uitkwam (zij was immers aN het werk), maar ze zegt dat het toch steekt dat zij niet de eerste was die het wist.. Ik heb verdrietig opgehangen en moest huilen. Ik vind het niet eerlijk, helemaal omdat we juist zo ons best gedaan hebben om het op een leuke manier te vertellen. Wat vinden jullie?
Mijn zusje had eerder aan haar leidinggevende op het werk verteld dat ze zwanger was dan tegen de familie (misschien wel logisch). Ik hoorde het vervolgens van de man van haar leidinggevende (die ik via een andere weg ken). Dat was natuurlijk helemaal niet de bedoeling, maar ik vond het echt niet leuk dat ik het pas daarna hoorde. Zusje natuurlijk woest op haar leidinggevende, dus dat was allemaal helemaal niet leuk. Uiteindelijk heb ik mijn mond gehouden tegen de rest van de familie die ze pas na 15 weken (!) wilde informeren.

Van enthousiaste oma's kun je overigens niet zomaar verwachten dat die het nieuws stil houden. Als je mijn moeder zoiets vertelt, kun je het net zo goed openbaar op Facebook zetten.
anoniem_158526 wijzigde dit bericht op 10-07-2014 14:24
Reden: een d
% gewijzigd
quote:lucifers schreef op 10 juli 2014 @ 14:19:

Waarom mag je moeder dat niet erg vinden? Ik zou ook gewoon sorry zeggen. Niet perse sorry, dat ik het fout heb gedaan (volgens haar) maar sorry dat je haar onbedoeld verdriet hebt gedaan. Dat zij die dag tot 5 moest werken heeft er niets mee te maken. Je kon eerst om 5 uur daarheen en daarna naar je vader. Of een andere dag. Dat ze het verder verteld snap ik ook. Het is echt iets groots als je kind, kinderen krijgt. Het is verder ook geen staatsgeheim. Als je later oma word zul jij dat ook doorvertellen. Je bent trots en blij dan.Nooit sorry zeggen voor iets wat je niet gedaan hebt. Je hebt nooit de intentie gehad haar te kwetsen dus daar hoef je je niet voor te excuseren. Als ik zwanger wordt dan is mijn moeder niet de eerste die het zal weten, simpelweg omdat zij emotioneel claimt. Net zoals sommigen hier blijkbaar doen. Je kind is volwassen en bepaalt zelf. Moeilijk te accepteren blijkbaar..
Jullie stellen je allebei aan. Je moeder zeurt omdat ze niet de eerste was die het hoorde en jij zeurt dat ze had moeten zwijgen tegen andere familieleden. Vind zwangerschappen verzwijgen zoiets kinderachtigs.
quote:lilalinda schreef op 10 juli 2014 @ 14:14:

Hmmm, stel:

over 25 jaar is dat mini-mensje dat nu in je woont zwanger. het belangrijkste mens op de wereld. En ze (gaan we maar even vanuit) vertelt het eerst aan anderen en dan pas aan jou.anderen?? haar vader en broer/zus zijn toch geen "anderen" ?
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 10 juli 2014 @ 14:22:

[...]





Nooit sorry zeggen voor iets wat je niet gedaan hebt. Je hebt nooit de intentie gehad haar te kwetsen dus daar hoef je je niet voor te excuseren. Ook als je per ongeluk iemand kwetst mag je best sorry zeggen hoor, omdat je iets bijvoorbeeld uit onnadenkendheid zegt
Ik zie dus echt niet waarom de moeder belangrijker zou zijn dan de vader en meer recht heeft om dat soort nieuws eerder te horen. Als kind moet je een keuze maken waar je eerst heen gaat en op welke grond je dat ook doet maakt eigenlijk niet uit. Ook al heb je nooit partij gekozen op dat soort momenten word je daar dus wel indirect van beschuldigd. Of je nou 8 of 30 bent dat is voor een kind gewoon niet leuk en daar moeten ouders boven staan ook als hun kind volwassen is. Moeder moet dus gewoon haar mond houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:citronella schreef op 10 juli 2014 @ 14:24:

[...]





anderen?? haar vader en broer/zus zijn toch geen "anderen" ?jawel, anderen dan haar moeder
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld, dat je moeder zich aanstelt en jij last hebt van je hormonen (moeder misschien ook wel? Overgang?)



Ligt het er erg aan hoe de situatie is tussen TO en haar moeder en de relatie tussen moeder en ex-man en hoe de scheiding verliep.



Maar ik wilde mijn zwangerschap idd als eerste aan mijn moeder (vader zat ernaast) vertellen en daarna pas aan 'anderen'.
Jeetje wat doen jullie moeilijk.

Dat kan nog wat worden ...



Wees blij met de zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Wat moeten jullie een zwaar leven hebben als dit al tot emotionele momenten kan leiden.



Jullie gedragen je als Simba die net zijn vader is verloren.



Kom op zeg.
quote:horenzienenzwijgen schreef op 10 juli 2014 @ 14:33:



Wees blij met de zwangerschap!Oma was er dus niet blij mee want te druk met beledigd zijn.
Je moeder moet zich niet zo ontzettend aanstellen en door zo emotioneel te reageren geef je gaar ook nog het signaal dat ze een punt heeft..

Knip de navelstreng door, je wordt nu zelf moeder en het is handig om wat eelt op je ziel te kweken. Je zal nog wel meer doen dat je moeder 'anders zou hebben gedaan' straks.
Alle reacties Link kopieren
quote:optimaal2014 schreef op 10 juli 2014 @ 14:47:

Wat moeten jullie een zwaar leven hebben als dit al tot emotionele momenten kan leiden.



Jullie gedragen je als Simba die net zijn vader is verloren.



Kom op zeg.





Dat was ook mijn gedachte. Hoe moet het in hemelsnaam gaan als er echt wat ergs aan de hand is?

Ik heb moeite te begrijpen dat iemand zo van de leg is omdat je goed nieuws een uurtje later hoort. En dat TO daar weer zo mee zit en zelfs van schrikt.
quote:elninjoo schreef op 10 juli 2014 @ 14:23:

Jullie stellen je allebei aan. Je moeder zeurt omdat ze niet de eerste was die het hoorde en jij zeurt dat ze had moeten zwijgen tegen andere familieleden. Vind zwangerschappen verzwijgen zoiets kinderachtigs.



Mensen wachten meestal omdat er in de eerste drie maanden nog erg veel mis kan gaan. Niet zo gek dus.



TO, je moeder stelt zich aan. Geef het aan, droog je tranen want dat is ook overdreven en laat het verder rusten. Klaar.
quote:fancypants schreef op 10 juli 2014 @ 13:53:

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik ben nogal fel wat betreft gescheiden ouders met eisen omtrent volgordes en prioriteiten.



Als zij hadden bedacht dat ze niet goed zo bij elkaar passen voordat ze kinderen op de wereld zetten, had het hele probleem niet gespeeld. Dan had je het tegelijk kunnen vertellen.



Dus je moeder moet niet mouwen.100% mee eens.
quote:schattigheid schreef op 10 juli 2014 @ 14:47:

[...]



Oma was er dus niet blij mee want te druk met beledigd zijn.

Dochter ook niet. Want, hoewel ze het niet erg vond dat oma het doorverteld had, moest daar toch wél een telefoontje aan gewaagd worden....



Kom op, dochter en moeder ga allebei genieten van de zwangerschap.

Alle reacties Link kopieren
quote:fancypants, 1 uur geleden

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik ben nogal fel wat betreft gescheiden ouders met eisen omtrent volgordes en prioriteiten.



Als zij hadden bedacht dat ze niet goed zo bij elkaar passen voordat ze kinderen op de wereld zetten, had het hele probleem niet gespeeld. Dan had je het tegelijk kunnen vertellen.



Dus je moeder moet niet mouwen.Eens. En zelf niet mauwen dat ze het in haar blijdschap met anderen gedeeld heeft dat ze oma wordt, drie maanden is niet zo heel pril meer.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:fancypants schreef op 10 juli 2014 @ 13:53:

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik ben nogal fel wat betreft gescheiden ouders met eisen omtrent volgordes en prioriteiten.



Als zij hadden bedacht dat ze niet goed zo bij elkaar passen voordat ze kinderen op de wereld zetten, had het hele probleem niet gespeeld. Dan had je het tegelijk kunnen vertellen.



Dus je moeder moet niet mouwen.Eens, leuk zeg om het zo te vergallen voor je!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Vervelend dat je moeder zo heeft gereageerd.



Helaas is dit vaak de situatie bij gescheiden ouders en niet jou probleem. Heb je aan je moeder nadrukkelijk gevraagd het nog niet door te vertellen?



Vaak kunnen mensen uit enthousiasme en trots hun mond niet houden.
Alle reacties Link kopieren
Zou het misschien kunnen dat je moeder teleurgesteld is in het feit dat ze niet meteen op de hoogte werd gebracht? Een dag na de test bijvoorbeeld? Veel moeders hopen zo'n band te hebben dat dochterlief zoiets meteen wil delen met haar en ik zou me kunnen voorstellen dat dit maakt dat je moeder heeft gereageerd zoals ze deed.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Ik had tegen haar gezegd dat ze niet zo moest zeuren omdat het nou eenmaal zo uitkwam. Maar dat hij hier zo'n verhaal van bouwt snap ik ook niet. Laat gaan. Volgende week heeft niemand het er nog over.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe zeg!

Ik heb zelf twee zonen waarvan er één getrouwd is. Toen er een kind onderweg was heeft mijn zoon mij gewoon gebeld om dat te zeggen. Het is nooit in mijn hoofd opgekomen om hem te vragen of ik de eerste was die het nieuws hoorde.

Wat maakt dat nu in hemelsnaam uit!?!

Toen hij trouwde waren mijn andere zoon en een broer van de bruid getuigen.

Nou en? Stopt de wereld dan?

Ik vind dat TO van een mug een olifant maakt en dat haar moeder een mierenneukster is.
Jammer dat je moeder jouw loyaliteit ten aanzien van je beide ouders bevecht.

Ik vind dat echt een zeer foute en trieste instelling, en ik zou het haar ook letterlijk zo duidelijk maken.



Jij hebt prima gehandeld. Stel je voor je had het je ma eerst verteld.....misschien was je pa dan verdrietig geweest.



Onzin, jij wordt moeder en vanaf nu bepaal jij zelf wat goed is!

Je komt nu in een andere rol terecht en dit is een van de zaken waarmee je zult leren omgaan. Komt goed.



Laat moeders maar mokken. Ga daar niet in mee. Ze heeft evenveel of evenweinig recht op de term 1e.
quote:lilalinda schreef op 10 juli 2014 @ 14:27:

[...]



jawel, anderen dan haar moederdat ze gepikeerd zou zijn als je het eerst aan de buurvrouw of de kassadame vertelt ok, maar vader/broers/zussen beschouw ik niet als anderen en er is geen rangorde van eerst moeder dan vader.. wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
quote:citronella schreef op 10 juli 2014 @ 15:18:

[...]





dat ze gepikeerd zou zijn als je het eerst aan de buurvrouw of de kassadame vertelt ok, maar vader/broers/zussen beschouw ik niet als anderen en er is geen rangorde van eerst moeder dan vader.. wat mij betreft.het zal wel gaan om papa en "de del waarvoor hij haar verlaten heeft" oid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven