Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

07-12-2009 02:50 4061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:16:

[...]









Tuurlijk, jouw kinderen zullen vast heel tolerant zijn en ook helemaal geen negatieve denkbeelden hebben over moslims, zwarte mensen, mensen die links stemmen, allochtonen in zijn algemeen... Geloof je het zelf?Ach ja, jouw kinderen hebben vanzelfsprekend geen enkel vooroordeel, Vooral niet over die verschrikkelijk blanke Nederlanders. Onder Surinamers zelf is ook helemaal geen sprake van racisme, discriminatie en vooroordelen, welnee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa schreef op 11 juli 2014 @ 16:14:

[...]



Ga niet beweren dat alle mensen met Surinaamse, Antillaanse enz. roots zich slavernijslachtoffer voelen.Dat beweerde ik ook niet. Ik beweerde dat ik een zwart kind dat met zijn huidskleur wordt gepest niet "zwaar leed" zou willen noemen, maar vrij normaal. Helaas, maar waar. Ik moet het eerste zwarte kind nog tegenkomen dat nog nooit uitgescholden is om zijn huidskleur.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:13:

[...]





Nee, ik ga ervan uit dat het kind van Markovic eerder iets dergelijks zal zeggen. Waarom? Omdat zijn vader (je bent een man, toch?) dergelijke denkbeelden ook heeft, die heeft ie hier tot in den treure geuit.

Ach, het zegt wel degelijk heel wat over jezelf. Jij uit je tegenover je kinderen blijkbaar precies hetzelfde als in een online discussie tussen volwassenen hier. Je gaat er tenslotte vanuit dat ik dat ook doe.



Ik kan dus wel raden hoe jou kinderen over blanken denken en praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 11 juli 2014 @ 16:16:

[...]



Jij, noch die andere minieme midnerheid die zo loopt te rellen, gaat erover of en hoe Sinterklaas in de toekomst gevierd gaat worden.



Als ik thuis een Sinterklaas wil met een Zwarte Piet in zijn tradionele uitvoering, dan is dat mijn goed recht. Dat dat jou dan zogenaamd kwetst boeit me dan weer helemaal niet.





Het interesseert me dan ook geen ene fluit wat jij in je eigen huis doet. Al heb je het hele jaar een stel Zwarte Pieten in huis waar je mee swingt, I couldn't care less.



Zo lang die Zwarte Pieten maar niet in het openbare leven te zien zijn, ga je je goddelijke gang maar.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 11-07-2014 16:24
Reden: never mind
% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:18:

[...]





Dat beweerde ik ook niet. Ik beweerde dat ik een zwart kind dat met zijn huidskleur wordt gepest niet "zwaar leed" zou willen noemen, maar vrij normaal. Helaas, maar waar. Ik moet het eerste zwarte kind nog tegenkomen dat nog nooit uitgescholden is om zijn huidskleur.

Ik moet het eerste kind nog tegenkomen dat überhaupt nog nooit is uitgescholden. Vanwege huidskleur, accent, te dik of te dun, lelijk, apart, afwijkend, anders, lang, kort, rood haar etc. etc.



Het zal je verbazen hoeveel kinderleed er nog meer is.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:10:

[...]





Wie wentelt er hier nu in de slachtofferrol? Kind, je viert je maar een ongeluk. Ik verbied niemand iets, ik wil alleen dat Zwarte Piet in de vorm waarin ie een soort karikaturale versie van een zwarte man is, niet langer onderdeel is van een kinderfeest waar ook gekleurde kinderen mee opgroeien. Maak van Zwarte Piet een zwart fantasiefiguur dat helemaal niet op een bestaand mens lijkt en je hoort mij nergens meer over.



Jouw zoontje is 10 weken, als we dat dit jaar invoeren is Sinterklaas over 5 jaar net zo spannend, magisch en leuk voor hem als dat het voor jou in je jeugd was.No fans, maar jij loopt of ziet bruine mensen er ook bij lopen met rode lippenstift gouden oorbellen en een pietenpak? Zo niet. Dan is het toch een fantasie figuur?
Trots!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:21:

[...]





Het interesseert me dan ook geen ene fluit wat jij in je eigen huis doet. Al heb je het hele jaar een stel Zwarte Pieten in huis waar je mee swingt, I couldn't care less.



Zo lang die Zwarte Pieten maar niet in het openbare leven te zien zijn, ga je je goddelijke gang maar.Helaas voor jou gaat er nog altijd een meerderheid over wat in het openbare leven wel of niet aanvaardbaar is. Niet een klein groepje schreeuwers zoals jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 11 juli 2014 @ 16:17:

[...]





Is zwarte Piet niet al lang een fantasiefiguur? Ik heb geen enkele donkere kennis die ook maar in de verste verte op een zwarte Piet lijkt. Ik heb ook geen donkere kennissen die moeite hebben met zwarte Piet, hun kinderen vierden altijd met plezier het Sinterklaasfeest inclusief Pieten, net als hun kleinkinderen nu.



Ja, dan kom je op wat ik al eerder aangaf: zwart van roet, dus een pikzwarte Piet vond ik als kind wel een beetje eng, maar gewoon een donkergekleurde man niet. Het is dus eigenlijk al een fantasiefiguur.

Maar goed, ik ben zelf blank, dus vind het daarom moeilijk te oordelen of je als donkergekleurde medemens nou wel of niet problemen met Piet moet hebben.

Om alle discussie over de uiterlijke stereotypering van Piet te voorkomen, en om inderdaad de link met zwarte mensen geheel uit te bannen stel ik voor om het kroeshaar gewoon helemaal te laten verdwijnen. Gebeurd volgens mij ook al.

Daar kan niemand toch problemen mee hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 11 juli 2014 @ 16:24:

[...]





Helaas voor jou gaat er nog altijd een meerderheid over wat in het openbare leven wel of niet aanvaardbaar is. Niet een klein groepje schreeuwers zoals jij.We shall see. Over 10 jaar meeten in dit topic?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Maar @fashionvictim... hoe weten jou kinderen dat zwarte piet racistisch is? Heb jij ze dat stiekem ingefluisterd? En wat als er nou een zwarte piet met pepernootjes naar je kind (eren) toe loopt trek je ze dan ook weg? En zeg je dan dat ze racistisch zijn?
Trots!
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa, 11 minuten geleden





Ga niet beweren dat alle mensen met Surinaamse, Antillaanse enz. roots zich slavernijslachtoffer voelen. En/of Piet daarom verbannen willen zien. Er zijn er genoeg die daar helemaal niks mee hebben en er ook niks mee wíllen hebben. En ja, ik ken ze ook persoonlijk.



Een van die mensen is de in Suriname geboren Adjiedj Bakas. Hier een artikel van hem op de Postonline:

Op toekomstige arbeidsmarkt verliest Klaagneger van Turboneger en Braboneger



En hier Adjiedj Bakas in Nieuwsuur in debat met advocaat Gerald Roethof:

http://nieuwsuur.nl/video ... d-blind-voor-racisme.html
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:modepop- schreef op 11 juli 2014 @ 16:27:

Maar @fashionvictim... hoe weten jou kinderen dat zwarte piet racistisch is? Heb jij ze dat stiekem ingefluisterd? En wat als er nou een zwarte piet met pepernootjes naar je kind (eren) toe loopt trek je ze dan ook weg? En zeg je dan dat ze racistisch zijn?Dat weet mijn kind (nog) helemaal niet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 11 juli 2014 @ 16:24:

[...]





Ja, dan kom je op wat ik al eerder aangaf: zwart van roet, dus een pikzwarte Piet vond ik als kind wel een beetje eng, maar gewoon een donkergekleurde man niet. Het is dus eigenlijk al een fantasiefiguur.

Maar goed, ik ben zelf blank, dus vind het daarom moeilijk te oordelen of je als donkergekleurde medemens nou wel of niet problemen met Piet moet hebben.

Om alle discussie over de uiterlijke stereotypering van Piet te voorkomen, en om inderdaad de link met zwarte mensen geheel uit te bannen stel ik voor om het kroeshaar gewoon helemaal te laten verdwijnen. Gebeurd volgens mij ook al.

Daar kan niemand toch problemen mee hebben?Zoals ik al zei, ik heb heel wat donkere, zelfs twee bijna zwarte, kennissen maar niet één van hen heeft ooit een probleem gehad met zwarte Piet. Zij vinden Sinterklaas niets meer dan een leuk kinderfeest en zij zijn echt niet de enigen die er zo over denken. Het is een klein select groepje dat van Piet een probleemgeval maakt. Mijn kleindochter zou zich onmiddellijk opsluiten in een kast of op de WC als ze plotseling een knalblauwe of kanariegele Piet zag binnenkomen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:18:

[...]





Dat beweerde ik ook niet. Ik beweerde dat ik een zwart kind dat met zijn huidskleur wordt gepest niet "zwaar leed" zou willen noemen, maar vrij normaal. Helaas, maar waar. Ik moet het eerste zwarte kind nog tegenkomen dat nog nooit uitgescholden is om zijn huidskleur.

En als ouders hun kind dan ook nog gaan bijscholen over de slavernij, en waar dat allemaal wel niet vandaan komt, en dat Zwarte Pieten racistische symbolen zijn van racistische blanken, ja, dan creëer m.i. zelf iets in je kind wat er helemaal niet hoeft te zijn: een slachtoffergevoel.



Een ouder die zich zelf slachtoffer voelt, zal dat ook eerder overbrengen op z'n kind. En zo is de cirkel weer rond.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:13:

[...]





Nee, ik ga ervan uit dat het kind van Markovic eerder iets dergelijks zal zeggen. Waarom? Omdat zijn vader (je bent een man, toch?) dergelijke denkbeelden ook heeft, die heeft ie hier tot in den treure geuit.



Tja, hoe jij je kind opvoedt spreekt ook duidelijk uit de denkbeelden die jij hiet tot in den treure hebt gepost en dat is echt niks beter. Splinter, balk.



Ik noem bijvoorbeeld het sletje van de klas over een basisschoolleerlinge en andere seksistische uitlatingen, de complottheoriën die volgens jou gretig aftrek vinden bij moslims, de opvoedkundige tik en je overduidelijke racistische denkbeelden. Maakt me verder geen hol uit, maar doe dan niet alsof je Roomser dan de paus bent, daar stoor ik me wel aan.



Wie een ander minacht, overschat zichzelf.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 11 juli 2014 @ 16:24:

[...]





Ja, dan kom je op wat ik al eerder aangaf: zwart van roet, dus een pikzwarte Piet vond ik als kind wel een beetje eng, maar gewoon een donkergekleurde man niet. Het is dus eigenlijk al een fantasiefiguur.

Maar goed, ik ben zelf blank, dus vind het daarom moeilijk te oordelen of je als donkergekleurde medemens nou wel of niet problemen met Piet moet hebben.

Om alle discussie over de uiterlijke stereotypering van Piet te voorkomen, en om inderdaad de link met zwarte mensen geheel uit te bannen stel ik voor om het kroeshaar gewoon helemaal te laten verdwijnen. Gebeurd volgens mij ook al.

Daar kan niemand toch problemen mee hebben?

Jawel. Ik heb er problemen mee als er dingen aangepast moeten worden onder druk van een kleine, luidruchtige minderheid.



Deze minderheid wil überhaupt geen compromis. Zwarte Piet is hoe dan ook fout en mag hooguit als een smurf gekleurd verder.



Ik vind het principieel fout om toe te geven aan de bezwaren van zo'n klein groepje. Er zijn moslims die oprecht gekwetst worden door onze westerse levensstijl, Dan als compromis maar geen drank meer kunnen consumeren in het openbaar? Vrouwen een dresscode? Niet meer eten overdag in het openbaar gedurende de ramadan?



Dit soort gezeur is een glijdende schaal en daar moet je nooit in meegaan. Over principes onderhandel je niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:30:

[...]





Dat weet mijn kind (nog) helemaal niet.





Dus je bent feitelijk bezig om een kinderfeest te verzieken voor je eigen kind? En kinderen van heel nederland? Kan je je die paar weken nou niet even overheen zetten? Als volwassene

en vier jullie het ook niet?Hoe doe je dat met school? Kan mezelf nog herinneren dat pieten en sint langs kwamen in de klas en dat iedereen snoepgoed kreeg. Een grote vreugde
Trots!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:26:

[...]





We shall see. Over 10 jaar meeten in dit topic?

Ik? Nog tien jaar lang op dit forum rondhangen?



Ik hoop van niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:modepop- schreef op 11 juli 2014 @ 16:36:

[...]





Dus je bent feitelijk bezig om een kinderfeest te verzieken voor je eigen kind? En kinderen van heel nederland? Kan je je die paar weken nou niet even overheen zetten? Als volwassene

en vier jullie het ook niet?Hoe doe je dat met school? Kan mezelf nog herinneren dat pieten en sint langs kwamen in de klas en dat iedereen snoepgoed kreeg. Een grote vreugdeYep, alles voor het goede doel.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 11 juli 2014 @ 16:35:

[...]



Jawel. Ik heb er problemen mee als er dingen aangepast moeten worden onder druk van een kleine, luidruchtige minderheid.



Deze minderheid wil überhaupt geen compromis. Zwarte Piet is hoe dan ook fout en mag hooguit als een smurf gekleurd verder.



Ik vind het principieel fout om toe te geven aan de bezwaren van zo'n klein groepje. Er zijn moslims die oprecht gekwetst worden door onze westerse levensstijl, Dan als compromis maar geen drank meer kunnen consumeren in het openbaar? Vrouwen een dresscode? Niet meer eten overdag in het openbaar gedurende de ramadan?



Dit soort gezeur is een glijdende schaal en daar moet je nooit in meegaan. Over principes onderhandel je niet.



Dat vind ik wel weer van een andere orde.

Maar goed, ieder zijn mening. Ik heb een paar dagen geleden al geschreven dat ik geloof dat door het verstrijken van de tijd die paar aanpassingen die eventueel nodig zijn om alle verbanden die Piet nog kan hebben met een karikatuur van een neger, vanzelf wel waren gekomen. Maar als het op deze manier gebeurd, dus onder protest, dat de kans groter is dat die veranderingen helemaal nooit meer gaan komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juli 2014 @ 16:30:

[...]





Dat weet mijn kind (nog) helemaal niet.Goh, ik zou dat zo willen houden. Je haalt alle glans weg door er jouw gevoelens op te projecteren. En in het ergste geval geef je het stokje van slachtofferschap door. Terwijl dat helemaal niet hoeft. Kijk naar hoe iemand als Adjiedj Bakas in het leven staat. En zo zijn er genoeg.
Alle reacties Link kopieren
3 jaar verder en nog geen flikker opgeschoten hier. Hou me er nog steeds buiten. Ik weet waar het figuur zwarte piet op gebaseerd is en dat is idd niet netjes. Heeft dat betrekking op het huidige feest? Niet direct. Is het een hekel onderwerp? Ja!



Van mij mag hij een make over, gebeurt dat niet ook leuk! Heb gelukkig belangrijkere dingen aan mijn hoofd. Ben overigens geenzins klaar om afscheid van de sint te nemen.



Voorspelling: over 10 jaar is de sint ook fout want dat is een ouwe kerel in een jurk die kindjes op schoot neemt en een ongezonde machtspositie heeft die hij uitbuit door middel van chantage ofzo. Veel plezier nog met zijn allen
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam, 71 seconden geleden

3 jaar verder en nog geen flikker opgeschoten hier. Hou me er nog steeds buiten. Ik weet waar het figuur zwarte piet op gebaseerd is en dat is idd niet netjes. Heeft dat betrekking op het huidige feest? Niet direct. Is het een hekel onderwerp? Ja!



Van mij mag hij een make over, gebeurt dat niet ook leuk! Heb gelukkig belangrijkere dingen aan mijn hoofd. Ben overigens geenzins klaar om afscheid van de sint te nemen.



Voorspelling: over 10 jaar is de sint ook fout want dat is een ouwe kerel in een jurk die kindjes op schoot neemt en een ongezonde machtspositie heeft die hij uitbuit door middel van chantage ofzo. Veel plezier nog met zijn allen









Ik zou willen dat ik zo wijs was als jou. Maar ja, Belg hè.



Ik denk trouwens dat de sint beschuldigt gaat worden van grooming.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa schreef op 11 juli 2014 @ 16:45:

[...]



Goh, ik zou dat zo willen houden. Je haalt alle glans weg door er jouw gevoelens op te projecteren. En in het ergste geval geef je het stokje van slachtofferschap door. Terwijl dat helemaal niet hoeft. Kijk naar hoe iemand als Adjiedj Bakas in het leven staat. En zo zijn er genoeg.





Wie zegt dat ik dat doe? Mijn kind gelooft inmiddels niet meer, maar was de allerlaatste in zijn klas die nog geloofde. Ik maak elk jaar van Sinterklaas een enorm feest. Ik voel me ook zeker geen slachtoffer, en mijn kind al helemaal niet.



Hij is echter inmiddels wel op de leeftijd dat hij op school - zeer summier - over slavernij leert en dat hij naar het (volwassen) journaal kijkt. Hij heeft mij dus helemaal niet nodig om zichzelf daar in de loop van zijn leven een mening over te vormen, net zoals ik mijn ouders niet nodig had om een mening te vormen.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven