Geld & Recht alle pijlers

Bah - wat baal ik hiervan...

11-07-2014 14:52 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn net terug van vakantie. Omdat zijn zoon en diens vriendin niet op vakantie konden, hadden we afgesproken dat zij tijdelijk in ons huis konden wonen. Ze wonen niet samen en wij hebben een mooi huis dus we zagen het als een leuk gebaar waarvoor ze dankbaar waren.



Nu ben ik terug en heb ik moeten constateren dat in onze afwezigheid diverse dingen gesneuveld zijn. Er lag een briefje bij thuiskomst "sorry we zijn wat klungelig". Enerzijds vind ik dat ik een risico heb genomen om anderen in ons huis te laten wonen, anderzijds vind ik het onbegrijpelijk om 4 dingen te breken in 2 weken tijd. Het gaat om 20-ers nota bene. Bovendien zijn 2 van de 4 dingen ook nog eens prijzig...



Moet ik ze hier op aanspraken? Er van uit gaan of verlangen dat ze de zaken vervangen? Of het erbij laten zitten en denken een ongeluk (of vier...) kan gebeuren...? Meningen gewenst, ondertussen baal ik verder.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baggal schreef op 11 juli 2014 @ 17:03:

@ Patsy_Stone: ik weet zeker dat het meisje er erg mee zit. Van stiefzoon krijg ik weinig hoogte wat dat betreft. Meisje stuurde ook een appje met "ik heb slecht nieuws" en dat betrof alleen de beker.





Ik kan me voorstellen hoe zij zich moet voelen.

Maar blijkbaar is ze erg onfatsoenlijk geweest door het niet te vergoeden. Kan het zijn dat ze het geld er gewoon echt niet voor heeft?
Je hoeft niet meteen een harde preek te houden of de kosten op te eisen. Je kunt ook het dilemma en je gevoel voorleggen:



"Jongens, ik moet wat aan jullie kwijt. Ik baal heel erg van die kapotte spullen, ik was heel gehecht aan X en Y en het kostte ook nog eens veel geld. Als er één dingetje kapot was zou ik het makkelijk kunnen vergeten maar dit is wel veel, en dan ook nog met zo'n briefje erbij ipv het aan mij te vertellen.

Aan de andere kant is het wel erg kostbaar om allemaal te moeten vergoeden en snap ik dat jullie je er waarschijnlijk ook lullig onder voelen, en daarom het huis extra netjes hebben achtergelaten. Hoe zien jullie dit allemaal en wat zouden jullie een goede oplossing vinden?".



Aan de hand van de reacties kun je dan samen naar een oplossing werken. Bijvoorbeeld dat zij erg hun best gaan doen om een exemplaar van dat beeldje te vinden maar dat je iets anders dan laat zitten. Als ze zich erg schuldig voelen vergeeft het ook wat makkelijker dan wanneer ze de schouders ophalen en "Boeiuh!" zeggen.



Hoe dan ook, laat het niet in stilte passeren want daarvoor zit het je teveel dwars.
Alle reacties Link kopieren
Wel vreemd dat stiefzoon zo laconiek reageert, kan het zijn dat jouw man heeft gezegd dat hij zich geen zorgen moet maken?
@ Doreia: ik denk dat ik het zeg, zie hoe ze reageren maar niet ga volharden in een schadevergoeding. Oprechte spijt en hoe kan ik het goed maken is ook belangrijk. Als ze een bijdrage willen leveren aan iets staat hen dat vrij, maar denk niet dat ik er op ga staan.



Zolang jij het idee maar hebt dat ze dit een volgende keer niet opnieuw doen, mag je het er natuurlijk bij laten. Je stiefzoon kent je toch ook al langer dan vandaag? Weet toch ook af van je showroom reputatie? Daar had hij rekening mee mogen houden vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 11 juli 2014 @ 17:00:

[...] Zeker niet als ik het zelf ruim genoeg heb om het te vervangen.Is een beetje beide, maar ook ik moet hard werken voor de dingen. Daarbij komt ook gewoon de kater: de teleurstelling is dat 4 dingen moeten sneuvelen in een korte tijd, er alleen een briefje + bloemen ligt (maar was blij met de reactie hier dat ze wellicht dat uit schaamte deden)... Dank voor alle meningen overigens. Ik zie ze vanavond en zal even kijken hoe het gaat. Zal het wel aankaarten overigens...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
quote:patsy_stone schreef op 11 juli 2014 @ 16:59:

Oké blijkbaar zie ik het heel anders dan de meesten hier. Zeker leerzaam voor mij.



Gelukkig ben ik zelf (als enorme klungel) goed verzekerd



Zelf heb ik het altijd aangeboden hoor, maar mijn (schoon) ouders zouden zoiets nooi verlangen. Gelukkig staan er ook niet al teveel super dure dingen bij (schoon) familie.Maar dat is dus al anders, want jij biedt aan het te vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 11 juli 2014 @ 17:07:

@ Doreia: ik denk dat ik het zeg, zie hoe ze reageren maar niet ga volharden in een schadevergoeding. Oprechte spijt en hoe kan ik het goed maken is ook belangrijk. Als ze een bijdrage willen leveren aan iets staat hen dat vrij, maar denk niet dat ik er op ga staan.



Zolang jij het idee maar hebt dat ze dit een volgende keer niet opnieuw doen, mag je het er natuurlijk bij laten. Je stiefzoon kent je toch ook al langer dan vandaag? Weet toch ook af van je showroom reputatie? Daar had hij rekening mee mogen houden vind ik.Zou het kunnen zijn dat het echt per ongeluk gebeurd is?
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy_stone schreef op 11 juli 2014 @ 17:07:

Wel vreemd dat stiefzoon zo laconiek reageert, kan het zijn dat jouw man heeft gezegd dat hij zich geen zorgen moet maken?Dat denk ik niet. Hij is gewoon zo. Met de scheiding van zijn ouders, met zijn vader's nieuwe partner, met zijn eigen toekomst, met alles... Hij heeft over de meeste dingen geen mening en dat is vreemd, maar we kennen hem niet anders.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ginevra schreef op 11 juli 2014 @ 17:07:

Je hoeft niet meteen een harde preek te houden of de kosten op te eisen. Je kunt ook het dilemma en je gevoel voorleggen:



"Jongens, ik moet wat aan jullie kwijt. Ik baal heel erg van die kapotte spullen, ik was heel gehecht aan X en Y en het kostte ook nog eens veel geld. Als er één dingetje kapot was zou ik het makkelijk kunnen vergeten maar dit is wel veel, en dan ook nog met zo'n briefje erbij ipv het aan mij te vertellen.

Aan de andere kant is het wel erg kostbaar om allemaal te moeten vergoeden en snap ik dat jullie je er waarschijnlijk ook lullig onder voelen, en daarom het huis extra netjes hebben achtergelaten. Hoe zien jullie dit allemaal en wat zouden jullie een goede oplossing vinden?".



Aan de hand van de reacties kun je dan samen naar een oplossing werken. Bijvoorbeeld dat zij erg hun best gaan doen om een exemplaar van dat beeldje te vinden maar dat je iets anders dan laat zitten. Als ze zich erg schuldig voelen vergeeft het ook wat makkelijker dan wanneer ze de schouders ophalen en "Boeiuh!" zeggen.



Hoe dan ook, laat het niet in stilte passeren want daarvoor zit het je teveel dwars.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 11 juli 2014 @ 17:08:

[...]



Maar dat is dus al anders, want jij biedt aan het te vergoeden.



Ja dat klopt.

Maar tot nu toe is de reactie altijd geweest "nee joh, ben je gek. Je bent mijn dochter/schoondochter/kleindochter en je hebt het niet breed, natuurlijk hoef je het niet te vergoden" ik heb het altijd daarbij laten zitten, maar misschien had ik toch aan moeten dringen? Het een week later nog eens vragen en aangeven dat ik het gewoon kan declareren?



Ik vraag me oprecht af of mensen in het verleden zo over mij hebben gedacht als velen hier denken over stiefzoon en vriendin
Alle reacties Link kopieren
quote:Baggal schreef op 11 juli 2014 @ 17:10:

[...]





Dat denk ik niet. Hij is gewoon zo. Met de scheiding van zijn ouders, met zijn vader's nieuwe partner, met zijn eigen toekomst, met alles... Hij heeft over de meeste dingen geen mening en dat is vreemd, maar we kennen hem niet anders.



Hmmm nee dat zal het dan niet zijn idd.

Lijkt me lastig om mee om te gaan zo'n instelling...
Alle reacties Link kopieren
En laat je ons weten hoe het gaat vanavond?

Hoop dat jullie samen tot een oplossing kunnen komen waar iedereen tevreden mee is.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy_stone schreef op 11 juli 2014 @ 17:12:

[...]





Hmmm nee dat zal het dan niet zijn idd.

Lijkt me lastig om mee om te gaan zo'n instelling...Is het ook en zeker voor zijn vader die juist altijd van alles wilde bereiken. Maar hij houdt natuurlijk van zijn zoon maar wij begrijpen hem niet altijd. Zijn vriendinnetje overigens ook niet. Je hebt toch wel een mening..? Weet nog heel goed dat ik ooit tegen hem zei dat het voor hem best lastig was zijn vader te zien met iemand anders dan zijn moeder en dan ook nog iemand die wat jonger is... Was niet boeiend, geloof dat hij het voetbal belangrijker vindt . Het contact is goed en hij is nu eenmaal zo. Beetje off topic.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou jullie op de hoogte over hoe het gelopen is. Stiekem hoop ik dat zij naar Emma Bridgewater is gegaan voor een suikerpot of zo. Ik denk dat het voor mij opzich al goed is, want beeldje is een moeilijk verhaal. Heeft ze dat niet gedaan, dan leg ik het wel voor Zoals Cap.Obvious en Ginevra al zeiden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baggal schreef op 11 juli 2014 @ 17:18:

[...]





Is het ook en zeker voor zijn vader die juist altijd van alles wilde bereiken. Maar hij houdt natuurlijk van zijn zoon maar wij begrijpen hem niet altijd. Zijn vriendinnetje overigens ook niet. Je hebt toch wel een mening..? Weet nog heel goed dat ik ooit tegen hem zei dat het voor hem best lastig was zijn vader te zien met iemand anders dan zijn moeder en dan ook nog iemand die wat jonger is... Was niet boeiend, geloof dat hij het voetbal belangrijker vindt . Het contact is goed en hij is nu eenmaal zo. Beetje off topic.Ik vind het helemaal niet off topic, verklaart juist waarom hij zo reageert als hij nu doet. En dat briefje snap ik nu ook beter.. (Niet dat dat het goed praat hoor)
Alle reacties Link kopieren
Succes vanavond en fijn dat je het laat weten!

Ik ga koken, fijne avond!
Alle reacties Link kopieren
Thanks Patsy! Fijne avond & kook se
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat is wel heel veel schade voor 1 vakantie en 2 mensen. Hebben ze soms stiekem een (uit de hand gelopen) feestje gegeven terwijl jullie er niet waren?
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:patsy_stone schreef op 11 juli 2014 @ 17:12:

[...]





Ja dat klopt.

Maar tot nu toe is de reactie altijd geweest "nee joh, ben je gek. Je bent mijn dochter/schoondochter/kleindochter en je hebt het niet breed, natuurlijk hoef je het niet te vergoden" ik heb het altijd daarbij laten zitten, maar misschien had ik toch aan moeten dringen? Het een week later nog eens vragen en aangeven dat ik het gewoon kan declareren?



Ik vraag me oprecht af of mensen in het verleden zo over mij hebben gedacht als velen hier denken over stiefzoon en vriendin

Nee nee, dat denk ik niet hoor! Als jij aanbiedt het te vergoeden en ze zeggen dan dat dat niet hoeft dan is het ook klaar lijkt me. Anders moeten ze dat niet zeggen.



Als ik de tijd heb om iets te vervangen voordat de eigenaar het terugkrijgt zou ik dat trouwens wel meteen doen. Maar als je ergens op visite bent, je gooit een vaas om, je zegt dat je het wil vergoeden en dan zeggen ze hoeft niet, dan is het klaar lijkt me.
Leven jullie met name van mans geld, jouw geld, of beide?
Alle reacties Link kopieren
quote:miemels schreef op 11 juli 2014 @ 17:38:

Leven jullie met name van mans geld, jouw geld, of beide?Wat is dat nou weer voor vraag? En wat heeft het met deze situatie te maken?
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Dat er is 4 dingen stuk gaan zou best is kunnen gebeuren als je echt pech hebt, maar in dit geval vind ik het meer over komen dat ze gewoon niet zorgvuldig met jou spullen om zijn gegaan.



'' sorry we zijn een beetje kunkelig'' vind ik ook niet bepaald over komen alsof het ze wat boeit ofzo
quote:GarciaCM schreef op 11 juli 2014 @ 17:26:

Zo, dat is wel heel veel schade voor 1 vakantie en 2 mensen. Hebben ze soms stiekem een (uit de hand gelopen) feestje gegeven terwijl jullie er niet waren?

Dat idee zou ook bij mij opkomen als er 4 dingen sneuvelen waarvan eentje op de vensterbank. Een gebruiksvoorwerp kun je nog laten vallen, maar normaal gesproken zit je niet aan een vensterbank.

Zou wel 'n extra reden zijn ze nooit meer in mijn huis te vertrouwen.
quote:GarciaCM schreef op 11 juli 2014 @ 17:46:

[...]





Wat is dat nou weer voor vraag? En wat heeft het met deze situatie te maken?

Inderdaad volkomen irrelevant.



We zijn het wel vaak met elkaar eens valt me op (of ik met jou in ieder geval )
Alle reacties Link kopieren
Miemels, dat is een totaal irrelevante vraag. Als je getrouwd bent is er geen sprake van gescheiden gelden, tenzij op strikt huwelijkse voorwaarden. Maar dan nog is het voor zoonlief heb vrijbrief om de spullen van een ander (Want ja, dat is het) kapot te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven