Gezondheid alle pijlers

Domme vragen die je als chronisch zieke gesteld krijgt..

02-07-2014 19:37 873 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een topic waarin je kan spuien over de domme vragen/opmerkingen die je krijgt als je vertelt over je ziekte of aandoening (of die van je man, of kind).



Ter vermaeck, maar ook ter lering..



Naar aanleiding van dit topic. Waarin forumster xchan vertelde over de domme vragen die ze over haar suikerziekte krijgt..

Sommige Facebook berichten grrrquote:xchan__ schreef op 02 juli 2014 @ 15:34:

Oh maar wel de leukste opmerking die ik tot nu toe gekregen heb;

Doen die naalden pijn?



Euh nee natuurlijk niet, mensen met diabetes zijn immuun voor pijn TO begint!



Oh, je bent autist? Wist je dat dat juist een voordeel is? Jullie zijn zo nauwkeurig en analytisch.... In de computer wereld zitten ze te springen om jullie soort mensen!



Eehm.. nee dus. Ja er zijn een paar bedrijven die met autistische software testers werken. Maar dat is een meer een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen dan knokken om schaars talent. Heel veel autisten kunnen nog steeds geen baan vinden/houden.



Als je werk kan krijgen als autist is het ondanks je aandoening, en niet dankzij.

En oh ja, niet iedere autist is 'goed met computers'. Was het maar zo.



Nu is het jullie beurt!



Edit; Vraag je je af wat je nu wel en niet kan zeggen tegen mensen met een chronische ziekte? Dit artikel vat het allemaal mooi samen. http://mens-en-gezondheid ... n-een-cronisch-zieke.html
--
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 07 juli 2014 @ 10:43:

[...]





Een mooier voorbeeld van de domheid die we bedoelen kun je niet krijgen



Als jij een andere denkwijze dom vind, dan is dat prima. Maar dan geldt het net zo goed voor jezelf.



Ik neem niet klakkeloos dingen over van mensen die daar zogenaamd verstand van hebben, tenzij het om zaken in de exacte wetenschap gaat. Bijvoorbeeld 1 + 1 = 2. Dat is gewoon een feit. Ik vertrouw lang niet altijd op het 'deskundige' oordeel van mensen omdat er toevallig een studie voor hebben gedaan. Neem bijvoorbeeld laatst de Europese verkiezingen. Twee hoogleraren economie aan het woord in één vandaag. De ene hoogleraar is pro Europa en ziet de voordelen en de andere hoogleraar was kritisch richting Europa en zag de nadelen. Wie heeft er gelijk? Mogelijk beide, maar mogelijk ook beide niet. En dat is moeilijke met niet-exacte wetenschap.



Ik blijf liever zelf nadenken. Vooral als de diagnose door iemand is gesteld die niet onafhankelijk is.
Dank je pixiedust, nu snap ik m.
quote:bubblesdevere schreef op 03 juli 2014 @ 17:34:

Chronisch depressieve buurvrouw die mij vertelde dat ik niet wist wat depressief zijn was.

:



Dit heb ik ook wel eens gehad, tijdens mijn stage in een verzorgingshuis jaren geleden. Een vrouw die was daar tijdelijk ook omdat ze depressief was. Ze zou bijna naar huis gaan en zag daar tegenop.

Toen ik begrijpend stond te knikken kreeg ik een sneer dat ik het allemaal vast wel begreep. Ik was een jaar of 19 denk ik.

Ik heb op mijn 13e een zeer ernstig, bijna dodelijk, ongeval gehad met blijvend letsel. Ik heb zeer hard moeten knokken en ben een paar jaar depressief geweest daardoor. Ik ben er niet op ingegaan, maar het was wel zeer pijnlijk om eerlijk te zijn.
Ik vind de stomme en lullige opmerkingen (ik kan er een boek over volschrijven) van mensen die mij niet kennen en niks weten van mijn verleden trouwens wel lastig.

Want (en daar zijn er hier meer heb ik al gezien) je ziet nou eenmaal niks aan mij, dat kan ik een ander niet kwalijk nemen.



Van de andere kant, en daar kan ik niks aandoen, mensen oordelen wel heel erg hard als je niet voldoet aan het 'normale patroon' zeg maar.



Ik vind dat denk ik het lastigste van al die stomme opmerkingen, dat ik het ze niet eens kwalijk kan nemen aangezien je het aan mij niet kan zien...
quote:-kuuk- schreef op 07 juli 2014 @ 13:08:

[...]





@Cumulus: Wahaha! Maar ík ben lekker niet op mijn teentjes getrapt!! (bij gebrek aan teentjes, voor de lezers die mij niet kennen)
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 06 juli 2014 @ 18:18:

Waar ik trouwens ook een beetje allergisch voor ben, maar dat is echt mijn probleem, zijn mensen, die enorme last hebben van een muggenbeet. Ik heb eczeem, vrijwel altijd jeuk. Als er dan mensen moeilijk over een muggenbeet of 3 en of ik wel weet hoe dat jeukt (eh.. jaaa) en hoe erg dat is. (joh)



En van de grootste zeuren hierin, in mijn ogen, is mijn man

We zijn het er overigens allebei over eens dat het gezoem van muggen het ergste geluid is dat er is. Zéker 's nachts.



En bedankt hè Laiverd! ;)

Ik heb een muggenallergie... Een muggenbeet brandt enorm, jeukte het alleen maar... Na de derde muggenbult kan mijn lichaam het niet goed opruimen en wordt het een enorme bult en vervolgens een blauwe plek.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Nou, oké dan Suzy, van jou kan ik het hebben (maar dat is ook even meer als "aaargh wat jeukt zo'n muggenbeet en waaarom bijten ze jou nooit" Eh.. ik kan er misschien beter tegen, omdat ik gewoon altijd jeuk heb. En.. ohja. .ik slik anti-histamine, waardoor ik misschien inderdaad wat minder jeuk heb.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een opmerking gehad waar ik niet boos van werd, maar mijn man wel een beetje..

Man had onverwacht een paar dagen vrij. We besloten om er vandaag maar eens op uit te gaan. Zelf zit ik dan in de rolstoel en onze 3 maanden oude dochter zit/hangt/ligt in de draagdoek. Mooi systeem in mijn situatie.

Komt er een vrouw naar ons toe en zegt "Goh, dat is ook een mooie manier van een kinderwagen uitsparen!'



Eerste reactie die ik kon bedenken was "Maar we hebben ook een kinderwagen hoor, ik kan er alleen zelf niet achter lopen...."

Mijn man stond er bij en keek er naar. Pas toen de vrouw weg was kwam zijn ergernis.

Met dit hele topic in mijn achterhoofd vertelde ik hem dat deze vrouw het vast niet zo bedoelde..... Zijn reactie "Dan moet ze het ook niet zo zeggen, want jij zou niets liever willen dan achter een kinderwagen lopen!" Tja.....
Alle reacties Link kopieren
@ Kuuk, misschien dat ze het gewoon er schattig uit vond zien, dat jij je dochter dus draagt, terwijl je zit.

En waarschijnlijk helemaal niet besefte, dat het ook een pijnlijke opmerking is.

Maar ik snap goed dat veel van die opmerkingen gewoon rot zijn.



Ik heb ook wel gehad dat een oudere man het onzin vond, dat ik even naast hem op een bankje ging zitten. Ik was jong, dus moest ik dat niet nodig hebben.

Ik reageerde met 'leeftijd zegt niet alles'.

Maar leuk is het niet, als mensen iets standaards zeggen of denken, terwijl dat in jouw (mijn) situatie dan helemaal niet opgaat.

Zelf ben ik dus ook niet gezond, en heb best forse beperkingen, maar niet direct zichtbaar dus.
Alle reacties Link kopieren
@tinydancer, ik heb zelfs een keer woorden gehad met een BOA. (staat dat niet voor Buitengewoon Opsporins Ambtenaar?)

Hij zag dat ik parkeerde met mijn (vorige) bestelbusje (aangepast voor rolstoel) "Zeg, jij mag hier niet staan!"

-"Jawel meneer, ik heb een kaart:

"Ja, dan kun je wel zo'n sticker op de achterkant hebben, maar dat zegt niet dat je hier mag staan!"

-"Jawel meneer, ik heb een IPK"

"Ja, maar die moet dan ook van jou zijn en niet van je opa ofzo!"

-"Kijk meneer, hij is echt van mij. Mijn foto er op, kaart is geldig, B-tje plus een P-tje.. En hier heeft u ook mijn legitimatiebewijs."

"Ja maar... Je liep net gewoon!"



Het leek gewoon alsof hij me niet eens geloofde! Het was ook de toon waarop het ging. Hij dacht echt dat hij een flinke bekeuring uit kon gaan schrijven. Op zo'n moment voel je je ook echt heel lullig dat je jezelf moet verdedigen...
Alle reacties Link kopieren
quote:tinydancer schreef op 10 juli 2014 @ 20:27:

@ Kuuk, misschien dat ze het gewoon er schattig uit vond zien, dat jij je dochter dus draagt, terwijl je zit.

En waarschijnlijk helemaal niet besefte, dat het ook een pijnlijke opmerking is.

Maar ik snap goed dat veel van die opmerkingen gewoon rot zijn.



Ik heb ook wel gehad dat een oudere man het onzin vond, dat ik even naast hem op een bankje ging zitten. Ik was jong, dus moest ik dat niet nodig hebben.

Ik reageerde met 'leeftijd zegt niet alles'.

Maar leuk is het niet, als mensen iets standaards zeggen of denken, terwijl dat in jouw (mijn) situatie dan helemaal niet opgaat.

Zelf ben ik dus ook niet gezond, en heb best forse beperkingen, maar niet direct zichtbaar dus.





Oh ja, dat had mijn broertje eens, van buiten een stevige jongeman, van binnen heel erg ziek. Een dag sleepte hij zich naar het ziekenhuis, zo ongeveer op het toppunt van zijn ziekte, hij had nauwelijks energie, met de tram. Stonden er vrouwen achter hem, niet eens zo heel oud, ergens in de 60, die heel hard tegen elkaar aan roepen waren, duidelijk over hem dat ' die jeugd van tegenwoordig ook niet meer opstaat voor ouderen. Belachelijk! Wat een onopgevoed volk!'.



Hij is stug blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me zelfs met 47 jaar nog schuldig als ik blijf zitten mevrouw. Vroeger liep ik dan extra moeilijk de bus uit.



Er is een site, onzichtbaar ziek. Degene die deze site startte kwam hierop doordat ze in het ziekenhuis in de lift het verwijt kreeg, van een oudere dame, dat zo'n jonge meid toch wel de trap kon nemen



Ik hoop nooit zo'n zure oudere dame te worden
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
@Dreamer, gek eigenlijk dat vooral de ouderen dit soort opmerkingen maken he. "Jij hebt nog jonge benen.." Ik heb al eens teruggegrapt dat ik pas écht jonge benen heb. Nog veel jonger dan dat ze dachten (ik krijg elke 3 jaar, maar soms vaker, nieuwe protheses, haha)

Het is mij ook weleens gebeurd dat een oudere man een opmerking maakte op mijn bestelbus. "Wat moet zo'n jonge meid nou met zo'n grote bus?!" Terwijl er dus duidelijk zichtbaar was (was mijn vorige auto, nu heb ik een iets kleinere) dat het ging om een aangepaste bus. Zo één met een automatische plaat in de achterdeuren, waardoor je met de rolstoel de auto in kan.



Ik heb trouwens weleens een dergelijke opmerking gehoord in de lift. Tegen een ander dan. Bij mij durven ze niet

En dat meisje zei "Voor een hoop ziektes hoef je niet oud te zijn. En voor veel ziektes heb je geen rolstoel nodig!"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een stoma gehad.. Ik vond het vreselijk! Nog steeds trouwens.. Was helemaal aan het stressen of je het zou zien zitten, dat ik nooit meer een bikini aan zou kunnen, of je het zou ruiken, dat soort dingen allemaal.. Ben nog best jong, 36, en een echt ijdeltuit.

En ik had mijn stress en zorgen kenbaar gemaakt bij mijn vrienden. Toen zei een van ze;" wees blij dat ie niet op je voorhoofd zit!?"..
Alle reacties Link kopieren
Omg lisajane, dat is een ... eh.. Bijzondere opmerking inderdaad



Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:suzyqfive schreef op 07 juli 2014 @ 20:24:

[...]





En bedankt hè Laiverd! ;)

Ik heb een muggenallergie... Een muggenbeet brandt enorm, jeukte het alleen maar... Na de derde muggenbult kan mijn lichaam het niet goed opruimen en wordt het een enorme bult en vervolgens een blauwe plek.

Hier nog eentje. Heeft met mijn ziekte te maken ik heb lyme en cvs. Ben ooit door een hommel gestoken die in mijn jurk vloog en kreeg een blauwe bult zo groot als een golfbal. Maar ik snap de strekking dat mensen over een mug niet moeten zeiken 😇



Oh ja en ik heb een miskraam gehad op 12 weken en eentje op 7 wk en toen kreeg ik te horen: ben blij dat het niet met 20 weken was. Wat een gare opmerking waar ik echt niets mee kan!
Alle reacties Link kopieren
@lisajane, wat een opmerking?!



@feeerieke, nee, daar heb je echt niets aan!



Beide opmerkingen zullen wel een soort van 'onmacht' zijn... Maar oh, waarom denken ze niet even na?!
Alle reacties Link kopieren
Misschien omdat de eerste 12 weken nog als 'gevaarlijk' bekend staan bij zwangerschappen?



Feerieke, dat klinkt ook niet prettig nee. Brr..
Later is nu
quote:grian schreef op 02 juli 2014 @ 23:11:

Oh bah, ik doe ook even mijn ergenis neerschrijven, omdat ik tegenwoordig mijn mond maar houd om pijnlijke stiltes te voorkomen. Mijn zoontje, 5 jaar, heeft taaie slijmziekte. Afgelopen weekend, voor de zoveelste keer... " Ik hoor net dat jouw kind CF heeft" ( ja klopt) " je ziet helemaal niks aan hem!" ( dat is toch heerlijk voor hem)

" hoe oud worden " ze" nu tegenwoordig?" ( tsja.. Hoe oud gaat jouw zoon worden? Misschien komt ie morgen wel onder een auto!... Denk ik dan hè .. Zeg ik niet)

" ik las laatst dat "ze" tegenwoordig al 40 worden!!" (Donder toch op mens! ... Zullen we het even over de levensverwachting van jouw kind hebben? Zeg ik ook niet, brabbel iets over de wetenschap gaat verder, mijn kind gaat mij overleven etc etc).

Kan na vijf jaar moeder zijn van m'n prachtige zoon nog steeds geen passend, confronterend antwoord op vinden :(

Arrrch, dat lijkt me verschikkelijk, om iemand zo in 'borrelpraat' over de levensverwachting van je lieve zoon te horen babbelen . Kan je iets antwoorden als 'Ja, en dat zou van mij nog wel een jaar of 40, 50 meer mogen'. Misschien dat dat mensen die zo stom lopen te **** met hun neus op het feit drukt hoe dit gespreksonderwerp voor jou is?

Alle reacties Link kopieren
quote:-kuuk- schreef op 10 juli 2014 @ 21:57:

@tinydancer, ik heb zelfs een keer woorden gehad met een BOA. (staat dat niet voor Buitengewoon Opsporins Ambtenaar?)

Hij zag dat ik parkeerde met mijn (vorige) bestelbusje (aangepast voor rolstoel) "Zeg, jij mag hier niet staan!"

-"Jawel meneer, ik heb een kaart:

"Ja, dan kun je wel zo'n sticker op de achterkant hebben, maar dat zegt niet dat je hier mag staan!"

-"Jawel meneer, ik heb een IPK"

"Ja, maar die moet dan ook van jou zijn en niet van je opa ofzo!"

-"Kijk meneer, hij is echt van mij. Mijn foto er op, kaart is geldig, B-tje plus een P-tje.. En hier heeft u ook mijn legitimatiebewijs."

"Ja maar... Je liep net gewoon!"



Het leek gewoon alsof hij me niet eens geloofde! Het was ook de toon waarop het ging. Hij dacht echt dat hij een flinke bekeuring uit kon gaan schrijven. Op zo'n moment voel je je ook echt heel lullig dat je jezelf moet verdedigen...



@@ Kuuk, eigenlijk had je zijn naam moeten vragen, zodat je achteraf een klacht had kunnen indienen over zijn buitengewoon botte gedrag. Echt niet professioneel.

Stel dat hij twijfelt, mag hij gewoon beleefd vragen naar de Invalidenparkeerkaart. Maar meer ook niet. Controleren mag, maar zo brutaal uit de bocht vliegen niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een vraag voor de mensen die chronisch ziek zijn of een handicap hebben waarvan andere mensen dan wel ineens 'de oplossing' komen aandragen.

Wat zeg je op de zoveelste tip, van 'je moet echt dit of dat doen, die kuur, arts, etc. blababla..'.



Ik ga me dan meestal verdedigen en uitleggen wat ik allemaal al gedaan heb, en word dan helemaal emotioneel. Dat wil ik niet meer.

Dus heb behoefte aan een kort antwoord om dan te kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ze even lekker in een rijtje zetten.



Astma (ik heb het soort astma waar ik óf helemaal geen óf heel erg veel last van heb. Als ik er last van heb, ben ik ook niet in staat om de trap af te lopen zonder daarna even te gaan zitten) :

- 'Maar mensen met astma kunnen toch niet sporten en jij komt net van de sportschool af!'

- 'Lopen mensen met astma niet continu te piepen en te kuchen?'

- 'Goh zo'n jonge meid als jij zou niet hoeven te gaan zitten na zo'n klein stukje lopen. Weet je zeker dat het niet gewoon je conditie is?' (als ik er dus last van heb)



Psychische problemen (ik heb een stemmingsstoornis, word binnenkort onderzocht op borderline en heb een eetstoornis):

- 'Hoe kun jij nou psychische problemen hebben, het gaat toch hartstikke goed met je? Je hebt een relatie, je studeert, je doet er van alles naast... Jouw leven is prima!'

- 'Weet je wat jij moet doen? Gewoon eten als je honger hebt en stoppen als je vol zit.'

- 'Ja, dat overgeven daar moet je misschien maar mee stoppen want dat is natuurlijk wel slecht.' (net alsof ik het voor mijn lol doe!)

- 'Maar alle mensen met een eetstoornis zijn toch dun?'

- 'Gewoon schouders eronder, even slikken en weer doorgaan.'

- 'Ik vind het echt superegoïstisch dat je een zelfmoordpoging gedaan hebt. Ík zou de gedachte niet aankunnen dat ik al mijn nabestaanden ermee beschadig!' (nee duh, en daarom heb jij ook geen psychisch probleem en ik wel)

- Deze komt VAN MIJN BEHANDELAAR: 'Ik denk niet dat jij een stoornis hebt, want jij functioneert nog. Mensen met een stoornis kunnen uberhaupt hun bed niet meer uit.' Zelf denk ik dat het feit dat ik mijn hele leven volprop om maar geen tijd te hebben om na te denken, een aardige indicatie is van het feit dat er iets mis zit. Maar hee, wie ben ik, ik heb er niet voor gestudeerd natuurlijk.



En zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik word er nu alweer boos van.
Van tegen de stroom in zwemmen word je sterker. -Loesje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lichamelijk en psychisch chronisch ziek. De opmerkingen die heb gehad.

Je ziet niks aan me en dus ben ik niet ziek genoeg

Ik vind opmerkingen van onbekenden niet erg, die block ik uit mijn systeem en de persoon negeer ik verder het zijn juist de opmerkingen van familie, ouders en vrienden die me verdrietig maken.
quote:tinydancer schreef op 13 juli 2014 @ 15:45:

Ik heb nog een vraag voor de mensen die chronisch ziek zijn of een handicap hebben waarvan andere mensen dan wel ineens 'de oplossing' komen aandragen.

Wat zeg je op de zoveelste tip, van 'je moet echt dit of dat doen, die kuur, arts, etc. blababla..'.



Ik ga me dan meestal verdedigen en uitleggen wat ik allemaal al gedaan heb, en word dan helemaal emotioneel. Dat wil ik niet meer.

Dus heb behoefte aan een kort antwoord om dan te kunnen geven.Ik zeg altijd iets in de trant van: "als het zo makkelijk op te lossen was, dan bestond mijn ziekte helemaal niet meer, dus daar ga ik me allemaal niet mee bezig houden".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven