Gevaarlijke Marburg-virus

10-07-2008 19:51 49 berichten
Er is een Nederlandse vrouw ziek door dit levensgevaarlijke virus. Ze heeft het opgelopen in een vleermuizengrot in Uganda. Ze ligt in quarantaine in het LUMC. 100 mensen waarmee ze in aanraking is gekomen worden in de gaten gehouden, want het is een heel besmettelijk virus. Het is bijna altijd dodelijk, er bestaat geen vaccin.

Vind het toch wel een akelig idee eigenlijk, jullie?
Hopelijk heeft ze geen tussenlanding in Zwitserland gemaakt.
Een Ebola variant, dus inderdaad wel shocking.

Heftige ziekte die nogal naar verloopt. Hopelijk blijft het bij 1 persoon want je moet er niet aan denken...
Alle reacties Link kopieren
hmm...hoorde juist op de radio dat het niet besmettelijk is...
complicated schreef op 10 juli 2008 @ 20:13:

Hopelijk heeft ze geen tussenlanding in Zwitserland gemaakt.
X-D
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Niet besmettelijk???

Geintje zeker... je zou er de boekjes op na kunnen slaan.

Niet door lucht of zo, maar wel door spuug, bloed, kots ed.

Ik geloof dat een derde er aan bezwijkt in tegenstelling tot de Ebola variant die 9 op de 10 is.
Het LUMC???? Qu' est-ce que c' est?
LUMC=leids universitair medisch centrum

En ja het is erg besmettelijk.
Ben je er van geschrokken Leaf? Je post klinkt angstig.
Nou Liselotte, ik eerlijk gezegd wel. Ze doen er wel erg rustig onder he? Het is een vorm van Ebola, maar dat noemen ze liever niet. Geen paniek zaaien?

Waarom worden er 100 mensen in de gaten gehouden? Omdat ze niet weten hoe het zich verplaatst. Er wordt stiekem veel serieuzer mee omgegaan dan men doet geloven op het nieuws.
dood eng.

en toevallig ga ik volgende week naar Uganda...

maar volgens mij is er geen negatief reisadvies, maar eng vind ik het wel!
IN Afrika zijn altijd wel sluimerende virusjes of plaatselijke uitbraakjes van ebola of andere ziektes. Geen reden voor een negatief reisadvies. Zorgwekkende is de enorme toename van overgewicht en diabetes ll of de mogelijke pandemie van de gemuteerde vogelgriepvariant. Of gewoon een Influenza variantje
Naar wat ik begrepen heb is de ziekte, afhankelijk van de voor handen zijnde medische zorg, in 25 tot 92% van de gevallen dodelijk. Dat lijkt me dus in Nederland een behoorlijk goede prognose... er zijn ziektes met minder rooskleurige vooruitzichten.
ow en Elize... deze mevrouw was in botsing gekomen met een vleermuis, wat de vermoedelijke bron van het virus is geweest. Ook al weet men niet zeker dat het virus door vleermuizen wordt overgedragen. Het is hoe dan ook zo dat vleermuizen allerhande enge virussen met zich meedragen zonder daar zelf ziek door te raken. Ze worden zelfs gevangen voor onderzoeksdoeleinden omdat ze allerhande onbekende virussen bij zich hebben. Zo heb ik mij laten vertellen door mijn viroloog-huisgenoot tenminste ;) En vleermuizen vliegen ook vrolijk in NL rond.

Lekker genieten van oeganda!!! (heb je de film wel gezien? :p)
. argh quote >.<
Batman
elize schreef op 11 juli 2008 @ 00:22:

dood eng.

en toevallig ga ik volgende week naar Uganda...

maar volgens mij is er geen negatief reisadvies, maar eng vind ik het wel!

Nonsens. Het is niet alleen in Uganda, maar overal in Afrika.

De kans is minimaal dat je het oploopt, als je bang bent, dan blijf weg uit de vleermuisgrot. Simpel.

In Kenia heeft ooit een Deense jongen het opgelopen.

De kans is echt superklein.

Pas maar meer op voor malaria, smeer met deet en slaap onder een klamboe.

En gewoon genieten, Afrika is een mooi continent, wel hel en paradijs tegelijk, maar als toerist komt het wel goed.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
hey, bedankt voor jullie reacties.

ja natuurlijk ga ik gewoon! heb er ook wel zin in, maar vind het ook spannend, ben normaal niet van de grote reizen. dus nu ga ik een keer en dan hoorde ik dit nieuws:-(

ik zal zeker genieten!

zenniiba: welke film bedoel je?
meds schreef op 11 juli 2008 @ 00:33:

IN Afrika zijn altijd wel sluimerende virusjes of plaatselijke uitbraakjes van ebola of andere ziektes. Geen reden voor een negatief reisadvies. Zorgwekkende is de enorme toename van overgewicht en diabetes ll of de mogelijke pandemie van de gemuteerde vogelgriepvariant. Of gewoon een Influenza variantje
Overgewicht? Afrika? 8-P
elize schreef op 11 juli 2008 @ 11:22:

hey, bedankt voor jullie reacties.

ja natuurlijk ga ik gewoon! heb er ook wel zin in, maar vind het ook spannend, ben normaal niet van de grote reizen. dus nu ga ik een keer en dan hoorde ik dit nieuws:-(

ik zal zeker genieten!

zenniiba: welke film bedoel je?

Outbreak?

Maar dan ipv een vleermuis een aapje...
Heh nee... ik bedoelde ' the last king of scotland' . Ik nam zo aan dat als je naar uganda zou gaan iedereen je wel zou vragen of je die gezien hebt. Zo niet: ga hem kijken (en alle anderen ook!) het gaat over een britse geneeskunde student die naar uganda gaat ten tijde van het bewind van Idi Amin.... zeer mooie en zeer vreselijke film. Ik heb hem zelf gezien vlak voor ik naar Zimbabwe ging en hoewel de landen niet te vergelijken zijn is het wel heel bizar om te zien dat het afgrijselijke bewind van Idi Amin (die als held begon) eindigde een paar jaar voordat Mugabe (als held) begon in Zimbabwe. Je zou toch denken dat... anyway, dit is niet over zim, maar over Uganda ;)
misschicken schreef op 11 juli 2008 @ 11:25:

[...]

Overgewicht? Afrika? 8-P
Yep. Zelfs in Ethiopië, dat toch bekend staat als hét hongerland, lopen talrijke mensen met overgewicht (daar ook wel bekend als 'corruption belly')
Ik lees net op Nu.nl dat de vrouw is overleden.
De film moet je gaan zien, een briljante rol van Forrest Whitaker!

Leverde hem ook een oscar op.

Hij zet Amin geweldig neer, kippevel film.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
domnaiefmutsje schreef op 10 juli 2008 @ 20:27:

Niet besmettelijk???

Geintje zeker... je zou er de boekjes op na kunnen slaan.

Niet door lucht of zo, maar wel door spuug, bloed, kots ed.

Ik geloof dat een derde er aan bezwijkt in tegenstelling tot de Ebola variant die 9 op de 10 is.

Ja dus als die mevrouw in de trein of iets dergelijks heeft zitten hoesten of niezen zullen er vast meer dan 100 mensen in aanraking zijn gekomen

Vind het ook een beetje eng..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven