Actueel
alle pijlers
Gevaarlijke Marburg-virus
donderdag 10 juli 2008 om 19:51
Er is een Nederlandse vrouw ziek door dit levensgevaarlijke virus. Ze heeft het opgelopen in een vleermuizengrot in Uganda. Ze ligt in quarantaine in het LUMC. 100 mensen waarmee ze in aanraking is gekomen worden in de gaten gehouden, want het is een heel besmettelijk virus. Het is bijna altijd dodelijk, er bestaat geen vaccin.
Vind het toch wel een akelig idee eigenlijk, jullie?
Vind het toch wel een akelig idee eigenlijk, jullie?
donderdag 10 juli 2008 om 23:46
Nou Liselotte, ik eerlijk gezegd wel. Ze doen er wel erg rustig onder he? Het is een vorm van Ebola, maar dat noemen ze liever niet. Geen paniek zaaien?
Waarom worden er 100 mensen in de gaten gehouden? Omdat ze niet weten hoe het zich verplaatst. Er wordt stiekem veel serieuzer mee omgegaan dan men doet geloven op het nieuws.
Waarom worden er 100 mensen in de gaten gehouden? Omdat ze niet weten hoe het zich verplaatst. Er wordt stiekem veel serieuzer mee omgegaan dan men doet geloven op het nieuws.
vrijdag 11 juli 2008 om 00:33
IN Afrika zijn altijd wel sluimerende virusjes of plaatselijke uitbraakjes van ebola of andere ziektes. Geen reden voor een negatief reisadvies. Zorgwekkende is de enorme toename van overgewicht en diabetes ll of de mogelijke pandemie van de gemuteerde vogelgriepvariant. Of gewoon een Influenza variantje
vrijdag 11 juli 2008 om 00:47
ow en Elize... deze mevrouw was in botsing gekomen met een vleermuis, wat de vermoedelijke bron van het virus is geweest. Ook al weet men niet zeker dat het virus door vleermuizen wordt overgedragen. Het is hoe dan ook zo dat vleermuizen allerhande enge virussen met zich meedragen zonder daar zelf ziek door te raken. Ze worden zelfs gevangen voor onderzoeksdoeleinden omdat ze allerhande onbekende virussen bij zich hebben. Zo heb ik mij laten vertellen door mijn viroloog-huisgenoot tenminste ;) En vleermuizen vliegen ook vrolijk in NL rond.
Lekker genieten van oeganda!!! (heb je de film wel gezien? :p)
Lekker genieten van oeganda!!! (heb je de film wel gezien? :p)
vrijdag 11 juli 2008 om 11:05
Nonsens. Het is niet alleen in Uganda, maar overal in Afrika.
De kans is minimaal dat je het oploopt, als je bang bent, dan blijf weg uit de vleermuisgrot. Simpel.
In Kenia heeft ooit een Deense jongen het opgelopen.
De kans is echt superklein.
Pas maar meer op voor malaria, smeer met deet en slaap onder een klamboe.
En gewoon genieten, Afrika is een mooi continent, wel hel en paradijs tegelijk, maar als toerist komt het wel goed.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
vrijdag 11 juli 2008 om 11:22
vrijdag 11 juli 2008 om 11:32
Heh nee... ik bedoelde ' the last king of scotland' . Ik nam zo aan dat als je naar uganda zou gaan iedereen je wel zou vragen of je die gezien hebt. Zo niet: ga hem kijken (en alle anderen ook!) het gaat over een britse geneeskunde student die naar uganda gaat ten tijde van het bewind van Idi Amin.... zeer mooie en zeer vreselijke film. Ik heb hem zelf gezien vlak voor ik naar Zimbabwe ging en hoewel de landen niet te vergelijken zijn is het wel heel bizar om te zien dat het afgrijselijke bewind van Idi Amin (die als held begon) eindigde een paar jaar voordat Mugabe (als held) begon in Zimbabwe. Je zou toch denken dat... anyway, dit is niet over zim, maar over Uganda ;)