Tekenen jullie wel eens voor iets aan de deur?

11-07-2014 19:22 131 berichten
Gisteren had ik weer een meisje van KWF kankerbestrijding aan de deur. Ik had de deur nog niet eens helemaal open en ze begon al aan haar verhaal zonder komma's, punten of een halve seconde om adem te halen. Uiteraard was het doel dat ik zou tekenen om geld te doneren, omdat ze nu maar 1x per jaar met een collectebus mogen rondgaan.



Ik teken eigenlijk nooit voor iets aan de deur en merk dat, hoe goed het verhaal ook is (KWF kankerbestrijding zal heus wel goede dingen doen, evenals de nierstichting, diabetesfonds, unicef, een stichting voor gehandicapte kinderen en weet ik wat nog meer langskomt) ik geïrriteerd raak van de opdringerigheid, dat ze direct afsteken met een ellenlang verhaal waar ik niet tussenkom. Als ze al iets bereiken is het dat ik helemaal niks meer met ze te maken wil hebben.



Maar blijkbaar loont het, want er komen regelmatig mensen aan de deur met dit soort acties. Daarom ben ik benieuwd, tekenen jullie wel eens aan de deur voor zoiets? Ik heb het zelf 1x gedaan en ben overgestapt naar Nuon, was toen ook wel een prima actie, geen addertjes onder het gras ofzo. Maar tegenwoordig doe ik het nooit. Heb zelfs een vrij agressieve verkoper van 'zakelijk stroom' aan de deur gehad, die eiste dat ik mijn jaarrekening zou laten zien. Ik moest flink voet bij stuk houden om het gesprek af te ronden waarop ik uit eindelijk ook een flinke sneer van hem kreeg. Oh, er komen nog meer verhalen boven... Een memorabele was de verkoper die, toen ik de deur opendeed, vroeg of mijn man thuis was en daarna pas of ik anders ook wel over de energie/financiën ging.



Maar goed, mijn vraag dus, wie tekent wel eens voor iets aan de deur? Of misschien hebben jullie ook nog vermakelijke verhalen hierover
quote:marseille schreef op 11 juli 2014 @ 22:57:

@buaya de agressieve aansmeertechnieken werken dus echt? De beleefde verkopers haalden hun targets niet en de agressieve verkopers wel?

Bizar.



Ja, omdat je daarmee bepaalde mensen dus zo overrompeld dat ze er in mee gaan. Sommige mensen zijn makkelijk ergens in te lullen, hoor. Die geloven gewoon (bijna) alles.



Nogmaals: dit is natuurlijk allemaal mijn persoonlijke ervaring. En die is vrij beperkt, want ik was snel weg daar. Maar mij lijkt ook: als het niet zou werken, zou het allang niet meer gebruikt worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nog het ergste vind, is hoe ze oude mensen manipuleren! Mijn helaas overleden vader (85 jaar geworden) heb ik regelmatig moeten 'redden'. Ze bleven net zo lang doorgaan , tot hij ja zei. Hij kon niet goed lopen/ staan, dus zei op een gegeven moment maar JA omdat hij bang was dat hij zou vallen .
Telefonische verkoop doe ik ook niet aan normaal gesproken . Toch ben ik er laatst ingetuind . Mijn telefoonprovider ( ik zou zo graag de naam vermelden!) belde op omdat mijn abonnement van twee jaar was verlopen. Ze kwam met een nieuwe aanbieding maar ik besloot dat ik sim only wilde omdat ik mijn toestel nog niet zat was. Prima dat kon. Het was een jaar contract wat ik elk moment kon omzetten naar een ander abonnement . Dat heb ik nadrukkelijk gevraagd.

En nu dat moment daar is blijkt het niet te kunnen!! Nee mevrouw zo'n abonnement heeft u niet! Mijn enige kans is de band opname die gemaakt is . Daarin heb ik een paar keer ja geantwoord en ik hoop zo dat ook het belangrijke punt erin genoemd wordt.

Afwachten dus.



Het was de eerste en gelijk de laatste keer dat ik telefonisch iets doe. Ben er zo boos over!
quote:buaya schreef op 11 juli 2014 @ 22:15:

1x "nee, bedankt" zeggen werkt meestal niet, omdat je in je training dingen leert als dat 3x nee pas nee is. Ik ben helemaal geen onaardig persoon, heb het dus heel vaak vriendelijk geprobeerd maar dat werkt gewoon echt niet. Dus ik zeg nu maar sjagrijnig "nee, ik wil niks!" maar zelfs dat werkt vaak niet, haha. Tenzij het op straat is en je gewoon door kan lopen.Ik doe op het moment dat ik 'geen interesse' zeg de deur gelijk dicht dus bij mij krijgen ze geen kans nog 3 keer door te zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik teken niet. 1 keer kwamen ze voor kinderprostitutie ( terres de homes ? ) aan de deur voor machtigingen. M'n dochter stond bij me en ik wilde niets geven. Maar mevrouwtje u heeft zelf een dochter en u wilt toch niet dat ze ook zo eindigt. Door dat mevrouwtje was ik er toen helemaal klaar mee.....



Aan collectes geef ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Thuis kan ik door de intercom zeggen dat ik geen interesse heb. Buiten zeg ik gewoon `nee bedankt, nog een fijne dag`, dat voldoet altijd.



Zelf loop ik meestal wel collecte voor de dierenbescherming (is gewoon vrijwilligerswerk), maar ik vraag alleen `heeft u wat over voor de dierenbescherming?`. Meer niet, dus iemand hoeft alleen ja of nee te zeggen.



Gelukkig nog nooit iets vervelends meegemaakt qua reacties.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:mitsig schreef op 11 juli 2014 @ 22:29:

Hier voor het station staan altijd een paar van die gladde jongens opgesteld om de reizigers van alles aan te smeren. Hoewel ik altijd 'nee, bedankt,' zeg, blijven ze het toch proberen. Laatst was er een die maar achter me aan bleef lopen en met allerlei argumenten bleef drammen. Ik heb toen gedaan alsof ik doof was, totdat hij het opgaf en afdroop. Heel slecht om te doen alsof je gehandicapt bent, maar het werkte wel.





Ik heb daar wat op gevonden. Wij wonen in Duitsland maar zijn van oorsprong Nederlands.

Als ze hier op een markt ofzo staan dan antwoord ik in het Nederlands en als ik in Nederland lastig gevallen wordt krijgen ze een babbeltje in het Duits.



Aangezien de grenzen nog niet zover open zijn dat ze iets kunnen met een buitenlands adres, praten ze er verder ook niet over



Pas wel aangehouden samen met een vriendin; Wilt u even helpen? Zo luidde de vraag. Bleek dat het weer om een paar euro ging. Per maand graag. Voor minimaal een jaar.

Grrrrrr.
Alle reacties Link kopieren
quote:amy70 schreef op 12 juli 2014 @ 06:51:

Wat ik nog het ergste vind, is hoe ze oude mensen manipuleren! Mijn helaas overleden vader (85 jaar geworden) heb ik regelmatig moeten 'redden'. Ze bleven net zo lang doorgaan , tot hij ja zei. Hij kon niet goed lopen/ staan, dus zei op een gegeven moment maar JA omdat hij bang was dat hij zou vallen .Hier heb ik gezien dat 2 studenten die voor kika op straat stonden een oude vrouw met rollater klem zetten en steeds als ze probeerde er langs te lopen gingen ze er zo voor staan dat ze niet weg kon, toen ik het door had ben ik er op af gegaan en heb ze gevraagd of ze niet helemaal goed in hun bol waren,ik word nog giftig als ik er aan terug denk.
Alle reacties Link kopieren
Tijdje geleden verhuisd van een omgeving met veel jongeren naar een omgeving met veel ouderen, en ik merk echt verschil: nu veel meer mensen aan de deur dan eerst. Dus ja, die ouderen zijn echt de doelgroep.



Kleingeld voor collectebussen ligt klaar, maar ze komen voornamelijk steeds met machtigingen, en dat gaat dus niet gebeuren.



Moet helaas toch nóg doortastender gaan worden, want nu al spijt van dingen. Eerst Artsen zonder Grenzen, met zo'n machtiging om donateur te worden. 'Ik wil best iets geven, maar ik ga niet tekenen.'

'Dit is nu eenmaal veel veiliger voor ons dan een collectebus en u kunt het zo weer opzeggen.'

'Ik wil geen donateur worden, dus dan gaat het over.'

'Ja, maar ik zie dat u wel iets wilt geven...' zeur, zeur, echt heel opdringerig, zo vervelend dat ik na afloop besloot te klagen bij Artsen zonder Grenzen. Die pakten het op zich goed op, voelde me serieus genomen, waar en wanneer was dat gebeurd, excuses, dat was niet de bedoeling, onjuiste informatie want je kon wél ook eenmalig doneren.

Dat klopte, er stond een formulier op de site daarvoor, maar ik dacht: Ja, daaag, dan hebben ze alsnog al mijn gegevens en gaan ze bellen en zo, weet je wat, ik maak gewoon een paar euro over.

En dat was dus heel dom van me. Ik had ze mijn adres gegeven zodat ze wisten wie ze aan moesten spreken op dat opdringerige gedrag, en nu sturen ze bedelbrieven :(



En laatst een meisje met een vaag verhaal over zielige kinderen aan de deur, met een ballon en allemaal verschillende ansichtkaarten die ze wilde verkopen. Pas nadat ik haar weggestuurd had, besefte ik dat het misschien nep was. Toen ik op internet niks kon vinden over het 'goede doel' dat ze genoemd had, heb ik de politie gebeld, maar ik had haar niet om legitimatie gevraagd en kon ook geen goed signalement geven, dus ze konden er niet veel mee. Ik weet haast wel zeker dat daar ook weer mensen ingetrapt zijn bij mij in de straat, en ik voel me nog steeds schuldig omdat ik niet méér gedaan heb (al had ik maar gekeken in welke richting ze verdween).
Alle reacties Link kopieren
Als ik toevallig open doe,zeg ik altijd heb geen interesse en doe dan de deur dicht.
Wees gewoon jezelf
Alle reacties Link kopieren
Nee. Zolang ik nog over mijn verstandelijke vermogens beschik teken ik niets aan de deur, ik teken sowieso niets zonder eerst de kleinste lettertjes te hebben gelezen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik teken niet aan de deur.



In principe sta ik ook niemand te woord aan de deur en vertel ik meteen dat ik geen interesse heb.



Zelfs met collectes geef ik niets. Dan maak ik het liever over, dan heb ik een betalingsbewijs en is het aftrekbaar van de belasting.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 11 juli 2014 @ 19:52:

Zo direct ff geen verkoop aan de deur sticker aangevraagd. Voor wie ook wil gratis via de consumentenbond: https://www.consumentenbo ... l-niet-aan/?view=Standardbedankt! gelijk aangevraagd, het was deze week weer druk aan de deur..
Alle reacties Link kopieren
Pas geleden stond er een meid voor kika aan de deur.

Heb wel getekend omdat het een goede aanbieding was.



Wordt donateur en je krijgt je lot inleg 12,50+2,50 terug.

Had maar even getekend voor 2 loten

Mooiste stukje , je kon ook gelijk weer opzeggen, uiteraard ook gedaan.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
1 keer gedaan, want het was echt maar eenmalig volgens die knul. 3 dagen later een brief: Fijn dat u lid bent geworden.

Lesje geleerd, meteen opgezegd, en niet meer tekenen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel moeilijk om deze mensen af te wimpelen, ik blijf te vriendelijk en daardoor blijven ze openingen vinden om verder aan te dringen. Toen ik net op mezelf woonde ben ik ook wel eens ergens ingetuind, had me laten overrompelen door een verkoper van een energieleverancier. Die liet me tekenen voor een informatiepakket (geheel vrijblijvend hoor!) terwijl het achteraf een contract bleek te zijn. Hoe stom kun je zijn maar goed, door schade en schande wordt men wijs.



Sindsdien gaan alle alarmbellen af als er weer iemand een aanbieding heeft en ik ga nergens meer op in. Maar omdat ik het lastig vind om mensen in hun verhaal te onderbreken breekt het zweet me altijd uit als er weer iemand voor de deur staat met zo'n gruwelijk mapje. Zo vervelend hoe opdringerig en agressief verkopers kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik lag laatst net in een schuimbad te relaxen (op zondag) en opeens dingdong de bel ...

ik verwacht niemand, dus ik laat me iets verder zakken en denk "ze komen maar terug als het belangrijk is"...

dan weer dingdong

en ik begin al een beetje te denken "wie zou het zijn"

dan opeens "DINGDONGDINGDONGDINGDONGDINGDONGDINGDONG"

dus uit bad gesprongen, badjas aan (lichte ongerustheid bij mij want wat zou er aan de hand zijn)

raam open, natte hoofd naar buiten : "ja mevrouw we wilden u even spreken over uw energie rekening

kansloos !

ik moet ook zo'n sticker aanvragen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
is het heel erg dat ik nooit iets teken aan de deur, maar ook ( zoals ik hier wel lees) ook maandelijks helemaal niks overmaak naar goede doelen?



Collectebussen aan de deur meestal 50 cent
Alle reacties Link kopieren
quote:ieniemienie82 schreef op 20 december 2014 @ 14:13:

Ik vind het wel moeilijk om deze mensen af te wimpelen, ik blijf te vriendelijk en daardoor blijven ze openingen vinden om verder aan te dringen. Toen ik net op mezelf woonde ben ik ook wel eens ergens ingetuind, had me laten overrompelen door een verkoper van een energieleverancier. Die liet me tekenen voor een informatiepakket (geheel vrijblijvend hoor!) terwijl het achteraf een contract bleek te zijn. Hoe stom kun je zijn maar goed, door schade en schande wordt men wijs.



Sindsdien gaan alle alarmbellen af als er weer iemand een aanbieding heeft en ik ga nergens meer op in. Maar omdat ik het lastig vind om mensen in hun verhaal te onderbreken breekt het zweet me altijd uit als er weer iemand voor de deur staat met zo'n gruwelijk mapje. Zo vervelend hoe opdringerig en agressief verkopers kunnen zijn.Ben ook altijd vriendelijk,maar als je geen interesse hebt zeggen ze niet eens goeiedag ofzo nou dat is ook niet vriendelijk maar ja.
Wees gewoon jezelf
Hier niet zo zeer aan de deur, maar ik word vooral aangesproken op 't station.



Ik teken nooit iets en geld kunnen ze ook niet krijgen.

Ik heb mijn eigen kleine "goede doelen" waar ik aan geef.



Overigens ... zelfs als ik geïnteresseerd zou zijn, dan kijk ik liever naar de website en stort ik wel op een moment dat het MIJ past. Ik heb bovendien zelden cash geld op zak ;) (ik betaal zowat alles met mijn kaart).



Telefonisch wil ik wel effe luisteren naar hun verkoopspraatje, maar bedank ik daarna toch ook vriendelijk.



De enigen die hier geld krijgen - als ik op zak heb - zijn kinderen uit de buurt die ik ken.

Komen hier soms wafeltjes ofzo verkopen voor school of hun hobby.

En dan heb ik dus nog de wafels in ruil voor mijn centen ;).
Alle reacties Link kopieren
SabatticalMeds, meestal verdienen ze er een tientje per uur mee.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:Penelopeia schreef op 11 juli 2014 @ 20:07:

Laatst kwam er een jongen van Greenpeace aan de deur die volgens mij nog in training was ofzo, want er stond nog iemand bij hem. Ik vond het een heel aardige jongen, dus ik zei "Ik wil niet onbeleefd zijn, maar ik ben eigenlijk niet geïnteresseerd." Waarop hij reageerde: "O, maar dat is niet onbeleefd hoor! Nee dat geeft helemaal niks. Dag!"



Ik denk niet dat die jongen geknipt is voor het vak



Vriend heeft nog voor GP gewerkt toen hij studeerde. Hij zegt juist dat je beter geen langere tijd kan investeren aan mensen die toch niet duidelijke interesse tonen, maar beter in mensen die wel interesse lijken te tonen. Mensen die lid zijn geworden onder druk blijven vaak geen lid en kosten een organisatie eigenlijk meer dan dat ze opbrengen. Zegt hij toch.



Gelukkig wonen wij in een appartement, dus als ik iemand in de camera zie die ik niet ken, doe ik niet eens open. Sorry



* Haha, sorry, heb gereageerd op iets dat al een tijdje geleden geschreven is!
anoniem_148696 wijzigde dit bericht op 20-12-2014 21:25
Reden: Woeps!
% gewijzigd
Ik teken en koop niets aan de deur, nooit!
Hier stonden een keer twee jonge mannen aan de deur die een beetje verwijtend zeiden dat ze eerder langs waren geweest maar dat ik niet thuis was toen (uhh alsof ik verantwoording af moest leggen).

Vervolgens begonnen ze allemaal misplaatste opmerkingen te maken. Ik was op baby neefje aan het passen, ze dachten dat het een meisje was, dat ik 'er nu wel even uit zou zijn' (neefje was toen al 1 en waar bemoeien ze zich mee?!)

Daarna begon hun goede doel verhaal en toen ik zei dat ik dat niet zonder overleg met vriend zou doen zeiden ze 'je overlegt toch ook niet als je een zak chips koopt'.

Toen ik echt niet wilde tekenen waren de heren beledigd en zeeeer snel verdwenen

Wat een losers waren dat zeg. Jammer want ik stond op zich best achter het goede doel waar ze voor kwamen.
Alle reacties Link kopieren
Kan me nog herinneren dat ik als kind ergens op een beurs o.i.d. liep en een meneer aan mij vroeg of ik een teddybeer wilde. Die wilde ik natuurlijk wel. Toen kwamen mijn ouders dat dat niet ging gebeuren, was ook van één of andere stichting.



Ik ben er 1 keer ingetuind. Nou ja, niet zo zeer ingetuind maar toen durfde ik nog geen nee te zeggen. Is al heel lang geleden, toen kwamen ze langs of je lid wilde worden van BNN (Hij gaat voor Ceeeeee ). Kostte toen iets van 6 euro per maand ofzo. Na de betreffende periode meteen opgezegd.

Nu laat ik me niet meer overdonderen, al vind ik het nog steeds soms moeilijk. Aan de deur staan ze hier niet vaak maar tegenwoordig wordt je overal lastig gevallen.



Vorig jaar door de Mc Drive; na mijn bestelling werd er gevraagd of ik ook nog iets wilde geven aan het Ronald McDonald Fonds. Ik zei nee en kreeg toen een rooie kop Maar ja.

Zelfde als je aan het tanken bent en in zo'n winkeltje af gaat rekenen, of je er ook nog een pakje kauwgom bij wil voor een euro. Heb daar zo'n pesthekel aan. Ga dus meestal tanken bij onbemande tankstations of in België, daar heb ik het nog niet meegemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven