Geld & Recht alle pijlers

ortho kosten aftrekbaar

12-07-2014 19:25 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik moet binnenkort een beugel of mijn kies moet eruit worden getrokken en dit is natuurlijk minder mooi.

Ik ben 26 jaar en een beugel wordt bij de meeste zorgverzekeraars niet meer vergoed. Ik had het er met een collega over en die vertelde dat je het bedrag bij de belasting kan terugvragen klopt dit?
Kan je niet per januari overstappen naar een uitgebreidere verzekering die wel een deel vergoed?



de tandartskosten zijn nu geloof ik nog wel aftrekbaar, maar er zijn plannen om dit af te schaffen. En je krijgt natuurlijk altijd maar een deel terug. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger ook de aftrekdrempel.
Alle reacties Link kopieren
En op je 26e kun je niet googlen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En ook hier geldt: als je het al af mag trekken, is het een aftrekpost, geen teruggave. Dat betekent dat je de belasting over dat bedrag terugkrijgt, maar niet het hele bedrag. Dat scheelt nogal. Daarnaast is er een drempel die je niet af mag trekken.



Bv: als je 30.000 euro verdiend is de drempel ongeveer 500 euro. Jij geeft 3000 euro uit aan de tandarts. Dan mag je 2500 aftrekken (3000-500). Over dit bedrag krijg je de betaalde inkomstenbelasting terug. Dat zal dan ergens rond de 800 euro zijn. Deze bedragen zijn maar een voorbeeld, de drempel hangt af van je inkomen, en hoeveel te terugkrijgt van hoeveel belasting je betaalt. Maar het geeft wel een idee van de verhoudingen. Bij een modaal inkomen, zou je van 3000 aftrekbare kosten zo'n 800 euro terug krijgen.
Alle reacties Link kopieren
En er zijn inderdaad elk jaar plannen om deze aftrekpost te laten vervallen, dus altijd goed kijken of de regeling nog geldt voor het jaar waarin jij er gebruik van zou willen maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 12 juli 2014 @ 19:59:

En er zijn inderdaad elk jaar plannen om deze aftrekpost te laten vervallen, dus altijd goed kijken of de regeling nog geldt voor het jaar waarin jij er gebruik van zou willen maken.De aftrekpost specifieke zorgkosten zal met alle waarschijnlijkheid in 2015 nog bestaan. Daarna is het koffiedik kijken. Bron: informatie inspecteur werkzaam bij belastingdienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven