Laag libido partner, hoe ga ik daarmee om?

17-03-2013 19:15 2437 berichten
Hallo allemaal,



Hier is iedereen welkom om te praten over het (langdurig) lage of afwezige libido van je partner.

Dit probleem kan een groot issue zijn binnen de relatie.

Waar loop je tegenaan? Hoe ga je ermee om? Wil je ervaringen delen, van je af huilen of even lekker "zeuren"?

Schrijf het hier van je af!



Dit topic is een vervolg op Depressief door laag libido vriend



Dat topic heeft inmiddels de 3000 postings bereikt.

Er valt blijkbaar zoveel over te schrijven dat dit deel niet specifiek over één persoon gaat, maar over iedereen die hier tegenaan loopt.



Voor iedereen die het eerste topic nog niet heeft gelezen:

Ik heb zelf niet meer met het probleem te maken, maar schrijf hier wel mee om mijn ervaringen te delen. Er is behoefte aan een deel twee, dus bij deze heb ik deze geopend.
Alle reacties Link kopieren
Dan is er vast iets mis gegaan want zat juist op jou te wachten
ben je toch gescheiden van die man die geen seks met je wou Lilith?
Alle reacties Link kopieren
Mika, ik wilde even kort reageren hoewel ik nieuw ben hier.



Ik lees soms wel een verschil tussen relaties waar het vooral de seks is die mist, en andere relatie waar naast geen seks, ook geen knuffel / kus / handje vast intimiteit is. Ik denk dat daar wel een verschil is, als je de andere intimiteit nog wel hebt is er wie weet wel wat meer kans?
Alle reacties Link kopieren
Het is weer stil op het topic, hopelijk heeft iedereen een fijne vakantie. Ik wilde toch nog even reageren op endagmar, ook al is het wat laat.



Natuurlijk is het fijner om een relatie te hebben met lichamelijk contact dan zonder, ook al is er in beide gevallen geen seks. Maar in mijn ervaring gebeuren er met dat contact over tijd twee dingen:



1. als je nooit seks hebt, wordt het op een gegeven moment alleen maar frustrerend om wel te knuffelen etc. Je wil zo graag meer. En bij de ander voel je die grens: wel een lief kusje, geen passie of lust. Ik weet nog hoe ik na een goedenacht-knuffel vaak stilletjes lag te huilen naast mijn man. Toen heb ik hem dus gevraagd of we apart konden slapen, dat gaf me toch minder verdriet. Hij vond het uiteraard geen punt



2. door het ontbreken van seks in een relatie gaat meestal de liefde er ook aan. Knuffelen etc. is een uiting van liefde en genegenheid. Maar na jaren frustratie en teleurstelling slijten die af. Ik heb geloof ik al eens verteld dat mijn man en ik momenteel nog minder dan vrienden zijn. We zijn teamgenoten, een soort collega's in het ouderschap en het draaiend houden van het huishouden. Prima collega's, goed op elkaar ingespeeld, gunnen elkaar wat, maar liefde? Nee. We kussen en knuffelen dan ook nooit meer, raken elkaar zelden aan. Dat was vroeger wel anders, de volle 15 jaar dat we probeerden ons huwelijk te redden bleven we dat wel doen. Maar nu is het voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al lange tijd mee op dit topic en ook ik kan niets anders zeggen dan dat het allemaal herkenbaar is.



Ik ben al meer dan 20 jaar samen met mijn partner en helaas is er bijna geen seks meer in onze relatie. Zij is gewoon niet zo lichamelijk ingesteld daar komt het op neer. We doen het misschien nog een keer of 3 per jaar en dat is alleen op haar initiatief. Mij is alle lust ontnomen om nog initiatief te nemen. Als je steeds wordt afgewezen dan kun je de kracht simpelweg niet meer opbrengen om nog aan te dringen.



Na al die jaren met vele gesprekken en ruzies die tot niets lijden, accepteer ik liever dat we geen seks hebben dan steeds te worden afgewezen.



Ik wil niet bij haar weg want we zijn een goed team en we hebben best een goede relatie voor zover je dat kunt zeggen als je nooit seks hebt. We hebben jonge kinderen die ik graag samen met haar wil groot brengen. Maar het is erg moeilijk om te accepteren dat ik seksloos door het leven moet.



Ik heb een tijd geleden ook al meegepraat in de discussie over een minnaar zoeken of hebben. Toen was ik er van overtuigd dat ik een minnares wilde maar dat is er nooit van gekomen helaas. Nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen. Ik denk er vaak aan om uit elkaar te gaan maar dat is eigenlijk niet wat ik wil. Ik hou van haar.



Wel fijn om hier mijn gedachten anoniem te kunnen delen.

Sterke en veel wijsheid voor iedereen die het zelfde meemaakt als ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cristoffel schreef op 31 augustus 2014 @ 10:23:

...Zij is gewoon niet zo lichamelijk ingesteld daar komt het op neer.

...



Zo 'gewoon' is dat niet. Seks is 1 van de menselijke basisbehoeften, naast eten, drinken, ademhalen en veiligheid. En dan heb je het nog niet eens over een relatie waarin je als partners intimiteit wilt delen met elkaar, omdat je elkaar liefhebt.



'Ik heb er gewoon geen zin in' vind ik dan ook absoluut geen geldig argument om je ermee vanaf te maken. Dan heb je als niet-willende partner wel een issue waar je aan moet werken.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 31 augustus 2014 @ 10:29:

[...]





Zo 'gewoon' is dat niet. Seks is 1 van de menselijke basisbehoeften, naast eten, drinken, ademhalen en veiligheid. En dan heb je het nog niet eens over een relatie waarin je als partners intimiteit wilt delen met elkaar, omdat je elkaar liefhebt.



'Ik heb er gewoon geen zin in' vind ik dan ook absoluut geen geldig argument om je ermee vanaf te maken. Dan heb je als niet-willende partner wel een issue waar je aan moet werken.Bedankt voor je reactie. Ja ben het met je eens, voor mij voelt seks als een basisbehoefte. Maar voor haar niet. Ze wordt maar heel af en toe opgewonden en daar blijft het bij. Zij kan het niet opbrengen om bewust met seks bezig te zijn en zich als vrouw seksueel te gedragen. Dat is iets waar we samen al veel over hebben gepraat.
quote:Cristoffel schreef op 31 augustus 2014 @ 10:33:

[...]





Bedankt voor je reactie. Ja ben het met je eens, voor mij voelt seks als een basisbehoefte. Maar voor haar niet. Ze wordt maar heel af en toe opgewonden en daar blijft het bij. Zij kan het niet opbrengen om bewust met seks bezig te zijn en zich als vrouw seksueel te gedragen. Dat is iets waar we samen al veel over hebben gepraat.

Maar ze kon dat wel om zwanger te worden?



Begrijpt ze eigenlijk wat ze jou aan doet? Ze kiest niet alleen voor zich zelf zo'n houding te hebben maar ook voor jou...dat is toch ontzettend egoïstisch? om dat zij 'niet kan op brengen zich als vrouw seksueel te gedragen' moet jij ook maar sexloos bestaan leiden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cristoffel schreef op 31 augustus 2014 @ 10:33:

[...]





Bedankt voor je reactie. Ja ben het met je eens, voor mij voelt seks als een basisbehoefte. Maar voor haar niet. Ze wordt maar heel af en toe opgewonden en daar blijft het bij. Zij kan het niet opbrengen om bewust met seks bezig te zijn en zich als vrouw seksueel te gedragen. Dat is iets waar we samen al veel over hebben gepraat.



Ik ben wel benieuwd hoe zo'n gesprek dan gaat. Zegt je vrouw -even heel kort door de bocht- 'sja joh, ik heb er niet zoveel zin in en raak hooguit 3 keer per jaar opgewonden, en daar moet jij het maar mee doen'? Geef je aan dat het voor jou wél belangrijk is? Dat ongewild seks hebben slecht is, maar ongewild géén seks ook niet goed is?



Al serieus gepraat over gesprekken met een therapeut? Heb je aangegeven dat dit voor jou echt een zware wissel op je leven en jullie relatie trekt, en dat jij je afvraagt of je zo nog 20 jaar volhoudt?
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 31 augustus 2014 @ 10:39:

[...]





Ik ben wel benieuwd hoe zo'n gesprek dan gaat. Zegt je vrouw -even heel kort door de bocht- 'sja joh, ik heb er niet zoveel zin in en raak hooguit 3 keer per jaar opgewonden, en daar moet jij het maar mee doen'? Geef je aan dat het voor jou wél belangrijk is? Dat ongewild seks hebben slecht is, maar ongewild géén seks ook niet goed is?



Al serieus gepraat over gesprekken met een therapeut? Heb je aangegeven dat dit voor jou echt een zware wissel op je leven en jullie relatie trekt, en dat jij je afvraagt of je zo nog 20 jaar volhoudt?



Natuurlijk gaan gesprekken niet zo van ik heb geen zin dus pech voor jou. Er is wederzijds veel begrip en respect voor elkaar. Maar dat neemt niet weg dat de frustratie bij mij er wel is. Nachten lang wakker liggen omdat je zo graag wil vrijen maar zij ligt naast je en je kunt haar niet aanraken. Dat doet wat met je.



Natuurlijk hebben we aan therapie gedacht en er meerdere keren over gesproken. Maar ik en zij zien niet in waarom therapie haar lust zou opwekken. Jij wel?



Het klinkt gek maar na al die gesprekken waarbij emoties hoog oplopen hebben we er een weg in gevonden. Ik dring niet aan want afgewezen worden is erger dan geen seks hebben en we praten er niet meer over. De relatie is zo als die is. Ik accepteer het of niet. Zo is het nou eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 31 augustus 2014 @ 10:39:

[...]





Ik ben wel benieuwd hoe zo'n gesprek dan gaat. Zegt je vrouw -even heel kort door de bocht- 'sja joh, ik heb er niet zoveel zin in en raak hooguit 3 keer per jaar opgewonden, en daar moet jij het maar mee doen'? Geef je aan dat het voor jou wél belangrijk is? Dat ongewild seks hebben slecht is, maar ongewild géén seks ook niet goed is?



Al serieus gepraat over gesprekken met een therapeut? Heb je aangegeven dat dit voor jou echt een zware wissel op je leven en jullie relatie trekt, en dat jij je afvraagt of je zo nog 20 jaar volhoudt?En wat is jouw verhaal? Waarom lees jij mee op dit topic?
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je er 'een weg' in gevonden hebt. Maar dat is dan wel 'haar weg'. Zij wordt nooit meer lastig gevallen door jou als ze geen zin heeft, en wellicht denkt ze 'ach hij is er ook wel aan gewend' en heeft ze geen idee dat jij, ook zonder initiatief te nemen, kapot gaat aan frustratie daarover.



Het klinkt hard als ik het zo zeg, maar ik vind dat ZIJ het probleem heeft, niet jij. Graag seks willen met je vrouw lijkt mij namelijk vrij normaal.



Ik snap ook niet dat je bij voorbaat therapie afwijst. Zoals het nu gaat, komt het niet vanzelf goed. Je sprak al over een minnares, en dat geeft aan dat je eigenlijk de handdoek al in de ring hebt geworpen. Zonde, dan zou ik eerder therapie een kans geven om te kijken of er nog iets te redden is.



Ik lees BTW wel meer topics... heb zelf gelukkig niet de ervaring die jij hebt, maar ik vind -ook in m'n omgeving- wel dat er vaak makkelijk overheen wordt gestapt als een partner nooit 'zin' heeft. Zo van: 'dat is nou eenmaal zo, moet je maar mee leren leven'.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 31 augustus 2014 @ 11:13:

Je zegt dat je er 'een weg' in gevonden hebt. Maar dat is dan wel 'haar weg'. Zij wordt nooit meer lastig gevallen door jou als ze geen zin heeft, en wellicht denkt ze 'ach hij is er ook wel aan gewend' en heeft ze geen idee dat jij, ook zonder initiatief te nemen, kapot gaat aan frustratie daarover.



Het klinkt hard als ik het zo zeg, maar ik vind dat ZIJ het probleem heeft, niet jij. Graag seks willen met je vrouw lijkt mij namelijk vrij normaal.



Ik snap ook niet dat je bij voorbaat therapie afwijst. Zoals het nu gaat, komt het niet vanzelf goed. Je sprak al over een minnares, en dat geeft aan dat je eigenlijk de handdoek al in de ring hebt geworpen. Zonde, dan zou ik eerder therapie een kans geven om te kijken of er nog iets te redden is.



Ik lees BTW wel meer topics... heb zelf gelukkig niet de ervaring die jij hebt, maar ik vind -ook in m'n omgeving- wel dat er vaak makkelijk overheen wordt gestapt als een partner nooit 'zin' heeft. Zo van: 'dat is nou eenmaal zo, moet je maar mee leren leven'.



Het is echt geen kwestie van makkelijk over heen stappen. Waarom zou een vrouw die een laag libido heeft ineens heel veel zin krijgen als ze in therapie gaat? Als een soort magie of zo? Ook al zou ze met hel veel moeite kunnen opbrengen om bijvoorbeeld 1 keer per maand met mij te vrijen, dan nog is het slechte seks waar ik echt niets mee opschiet, behalve dat ik een keer klaar kom. Ik wil een vrouw die zich helemaal durft te geven en dat is zij niet en wordt ze ook nooit. Dat zit in je of niet!



Voor mij is het duidelijk, of ik accepteer het, of ik doe er wat aan.



Ik hoop dat je het begrijpt. Ben jij trouwens een man of vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Waarom stel je vragen over wat je aan therapie zou hebben, als je het bij voorbaat al afdoet als kansloos? Ik noem maar eens wat:



- meer begrip bij je vrouw over hoe normaal het is om een seks-drive te hebben

- meer zelfkennis bij je vrouw, waar komt die onwil vandaan (dat kun je m.i. niet alleen maar verklaren met 'ze heeft nou eenmaal een laag libido')



Magie bestaat helaas niet, eerlijkheid en hard ergens aan werken wel. Wat bedoel je met 'of ik doe er wat aan'? Toch maar een minnares erbij?



Ben man trouwens.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 31 augustus 2014 @ 11:27:

Waarom stel je vragen over wat je aan therapie zou hebben, als je het bij voorbaat al afdoet als kansloos? Ik noem maar eens wat:



- meer begrip bij je vrouw over hoe normaal het is om een seks-drive te hebben

- meer zelfkennis bij je vrouw, waar komt die onwil vandaan (dat kun je m.i. niet alleen maar verklaren met 'ze heeft nou eenmaal een laag libido')



Magie bestaat helaas niet, eerlijkheid en hard ergens aan werken wel. Wat bedoel je met 'of ik doe er wat aan'? Toch maar een minnares erbij?



Ben man trouwens.



Wat schieten we op met begrip? Dat hebben we echt wel voor elkaar. Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan zeggen, een vrouw die alleen af en toe zin heeft en dan alleen maar 5 minuten recht op en neer wil, zonder voorspel of naspel verandert echt niet zomaar in een nymfomaan die er geen genoeg van kan krijgen.



Na 20 jaar met nauwelijks seks zit ik niet meer te wachten op halve maatregelen begrijp je dat? Ik wil voor de hele mikmak gaan met alles er op en aan. Zij gaat me echt niet zomaar pijpen terwijl ze daar nooit iets van heeft willen weten. En zij gaat ook echt niet met haar benen wijd liggen zodat ik haar kan beffen.



Maar het blijft moeilijk om zomaar een ander te zoeken, ik wil samen blijven maar toch ook weer niet. Moeilijk dus en veel twijfel bij mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cristoffel schreef op 31 augustus 2014 @ 11:39:

[...]





Wat schieten we op met begrip? Dat hebben we echt wel voor elkaar. Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan zeggen, een vrouw die alleen af en toe zin heeft en dan alleen maar 5 minuten recht op en neer wil, zonder voorspel of naspel verandert echt niet zomaar in een nymfomaan die er geen genoeg van kan krijgen.



Na 20 jaar met nauwelijks seks zit ik niet meer te wachten op halve maatregelen begrijp je dat? Ik wil voor de hele mikmak gaan met alles er op en aan. Zij gaat me echt niet zomaar pijpen terwijl ze daar nooit iets van heeft willen weten. En zij gaat ook echt niet met haar benen wijd liggen zodat ik haar kan beffen.



Maar het blijft moeilijk om zomaar een ander te zoeken, ik wil samen blijven maar toch ook weer niet. Moeilijk dus en veel twijfel bij mij.



'Begrip hebben voor' vind ik een holle term als er in praktijk niets mee gedaan wordt. 'Goh ik snap dat het voor jou erg vervelend is' en er dan niets mee doen. Juist daarom zou ik zeggen: zoek samen professionele hulp. Baat het niet, dan schaadt het ook niet toch?



Maar ik vind de situatie echt wel zwaar klote voor je.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Hallo allemaal,



Hier een oud gediende. Christoffel, heel vervelend en naar waar je nu in zit. Ik ken of beter gezegd kende het helaas, een partner met nauwelijks tot geen libido en niets hielp.



Ik ben het trouwens zeer eens met invankar. De persoon met het lage libido heeft in feite een issue waar hij/zij aan zou moeten werken. Zeker waar.



Maarrrrr, ... wat je zo vaak ziet in deze relaties is dat diegene met het lage libido er vaak geen bal aan doet. Die passieve houding van "Ik kan er niks aan doen. Ik ben eenmaal zo. Ik wil niet", die maakt je gewoon machteloos. Die machteloosheid kun je alleen doorbreken door zelf als "sekswillende" uiteindelijk een keuze te maken.



Christoffel, ik begrijp dat je argwanend staat tegenover therapie, ik zou toch nog wel een heel goed gesprek met haar aangaan. Je mag verwachten dat er iets veranderd gaat worden en niet dat ze weer in de verdediging gaat schieten van "Jaaahaa, ik zal kijken wat ik eventueel zou kunnen gaan doen", nee, ze gaat in therapie en wil ze dat niet - wat ik helaas vrees - dan zouden jullie eventueel de optie minnares kunnen bespreken. Je hebt natuurlijk wel de kans dat ze hier ook op tegen is. En ja, dan zul je, hoe pijnlijk ook, moeten inzien dat je partner er gewoon niet aan wil werken. Dan kom je op een zeer pijnlijk punt: accepteer ik dit voor de rest van mijn leven of zullen we dan toch maar uit elkaar gaan. Heel cru, maar andere oplossingen zijn er dan helaas niet meer.



Voor wat betreft eventueel een minnares, lees de postings van ikbeneruit eens. Zij heeft nu een minnaar naast haar huwelijk. Zij beschrijft de dingen zeer wijs vind ik. Zij kent het proces.
Alle reacties Link kopieren
Loreley 12 bedankt voor je aardige reactie!



Ik weet wel dat ik inderdaad met haar moet praten en haar duidelijk moet maken dat zij echt iets moet gaan doen, maar ik schiet daar uiteindelijk niets mee op. Zoals ik al zei iemand die nauwelijks behoefte heeft aan seks verandert niet ineens in een wellustige vrouw. Daar helpt geen therapie aan.



Kun jij mij ook vertellen in welk sub forum ik de berichten van ikbeneruit kan vinden?
Wat ook nog wel eens werkt, gezien ook dat jullie een jong gezin zijn, is om haar meer te steunen in de dagelijkse dingen. Hoe hebben jullie de huishoudelijke en opvoedkundige taken verdeeld?
Heel verdrietig Christoffel dat ook praten niet meer helpt. Reacties van ikbeneruit staan op dit topic.



Als je andere verhalen leest, zie je dat veel mensen hier met hetzelfde worstelen en dat er helaas weinig verandert. En hoe pijnlijk ook, je zult ook lezen dat velen de relatie uiteindelijk beëindigd hebben, om dat er niets verandert in de houding van de libidoloze.

Sommige hebben inmiddels een nieuwe partner waarmee het seksueel goed klikt.



Ik wou dat ik de gouden tip had, maar dan zou dit topic niet bestaan.

Heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Lastig pakket Christoffel.

Bij ons ben ik degene die geen behoefte meer heeft aan sex met mijn vriendin. In het begin lastig, zeker. Maar we zijn inmiddels ruim 12 jaar zonder sex, maar wel een goede relatie. We gaan niet uit elkaar, maar we hebben allang geaccepteerd dat sex er bij niet bij is. We praten er nooit meer over. Het is geen issue meer...
Goh Ivankar, ik kan het toch effe niet laten hoor. In het topic "minnares zijn" spreek je je nogal gôh laten we zeggen, duidelijk uit over minnaars en minnaressen maar in dit topic spreek je je weer behoorlijk duidelijk uit over mensen die geen seks (meer) willen. Nu ben ik toch wel heel benieuwd naar jouw ideeën van dit oplossen. Therapie? Is therapie zaligmakend? Je zou begrip en empathie kunnen kweken tijdens therapie, je kan inzichten verwerven. Maar ik lees in de postings van Cristoffel dat die empathie en dat begrip er wel is. Er wordt gesproken maar het lost geen bal op!

De enige therapie die ik in dit geval voor me zou zien zou een consultje huisarts zijn om lichamelijke klachten uit te sluiten.

Cristoffel, heb jij je vrouw op de hoogte gebracht van het feit dat je een minnares wilde zoeken? Ik klink vast als een ramptoerist maar ik ben ergens wel benieuwd hoe ze hierop zou reageren.



Wamozart, zou jouw partner seks met een vriendje buiten de deur mogen praktiseren van jou?
Alle reacties Link kopieren
Dank je Roos, je bent me voor..



Ivankar, hoe kun je in dat andere topic zo veroordelen, en er maar vanuit gaan dat mensen nog niet gepraat hebben met elkaar, dat er geen therapie aan de orde is geweest en dat het allemaal maar is besloten (het vreemd gaan) in een vage geile bui..



Je schrijft een hoop, maar het raakt kant nog wal...
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik heb hier ook problemen gehad maar dan was het mijn man die zijn libido 3 jaar kwijt was. Ik heb hem eerlijk gezegd dat als het een duidelijke fysieke reden was dat ik bij hem zou blijven en dan zouden we het er nooit meer over hebben. Dan moest hij natuurlijk wel naar een arts en psycholoog.



Als het gewoon zou blijven bij 'ik heb geen zin en ik weet het niet' dan wilde ik wel dat hij akkoord zou gaan dat ik een SV zou nemen.



Behalve de daad zelf miste ik ook het fysieke contact en dat iemand mij wilde om mijn lichaam. Het is fijn dat je vrouw genoeg heeft aan jou zonder de fysieke kant maar jij hebt dat als mens wel nodig.



Daarnaast zijn er bij vrouwen tal van problemen die leiden tot een lage libido, net als bij mannen.



Mijn man is, omdat het echt onze relatie op scherp zette, via de arts bij een psycholoog terecht gekomen en na 3 jaar volstrekt droog staan zie ik weer een paar keer per week alle hoeken van de slaapkamer(en meer plaatsen ).



Ergens komt er een moment dat je voor je zelf moet opkomen en zelfbbevrediging is prima als je single bent maar zelfs dan heb je tenminste nog zicht op seks.
Alle reacties Link kopieren
Thumbs-up waterplant.. Dat geeft moed.. Fijn dat hij inging op deze handvatten en dat ze zoveel effect hebben!
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven