Bijennest in de muur, wie heeft er verstand van?

14-07-2010 09:00 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar dagen valt het me op dat er steeds bijen in en uit de kozijnrand komen. Ik vermoed dat er een nest zit, maar ik heb er verder geen last van. Omdat het geen wespen zijn, weet ik verder ook niet zo goed wat ik er nu mee moet. Ik heb nu geen overlast, maar kan dat nog wel komen, of blijven ze zo relaxed als nu? Dit ook vanwege dat we een zoontje van 4 hebben. Of moet ik nu een imker bellen. Ik weet dat ze beschermd zijn, ik wil ze ook niet doodmaken, maar ik wil ook zeker geen overlast.



Wie kan me er meer over vertellen?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo moeilijk om de bijen weg te houden van zoontje, want ze gaan op 4 meter hoogte naar binnen, naast ons slaapkamerraam. Ze komen ook niet het huis in. Ik heb er 1 in de slaapkamer gehad, en die heb ik gevangen met een glas en naar buiten gegooid, was verder helemaal niet agressief.



het zijn geen honingbijen, die zijn een stuk groter. Ze zijn heel klein en verder heel rustig. Maar als ik nu buiten sta zie ik weer niks vliegen. Komen ze misschien het hout eraf knagen van de kozijnen? Naast de muur is het ongeverfd.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Linndaatje schreef op 14 juli 2010 @ 09:37:

Ik dacht dat wespen in de muur gingen zitten en bijen in een bijennest (zie hieronder).



[afbeelding]

.nee, dat is geen nest, dat is een bijenvolk op drift. Heb ik een keer gezien en dat was erg indrukwekkend. Dan verlaat de Koningin het nest en alle bijen gaan om haar heen hangen om haar te beschermen. Wij hebben hier toen ook een imker voor gebeld en die kwam het volk halen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 14 juli 2010 @ 09:42:

[...]





nee, dat is geen nest, dat is een bijenvolk op drift. Heb ik een keer gezien en dat was erg indrukwekkend. Dan verlaat de Koningin het nest en alle bijen gaan om haar heen hangen om haar te beschermen. Wij hebben hier toen ook een imker voor gebeld en die kwam het volk halen.Mooi gezicht is dat he? Uit het bestaande volk ontstaan zo soms wel 5 of 6 nieuwe volken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat werd net gestoken in zijn poot door een bij. Sukkel.

Maar dat was een grotere bij. Hij ging er met zijn poot opstaan en ik hoorde al bzzzzzzzz en toen sprong de kat 2 meter de lucht in
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Zo heeft mijn hond ook eens rondgelopen met een dikke lip/wang. Volgens de dierenarts was ze waarschijnlijk gestoken door een bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar ook bijen in de muur gehad.

Heb ze laten zitten, had er geen last van en ze deden ook niets. (ja, heen en weer vliegen naar hun nest )
Alle reacties Link kopieren
quote:dangeensuus schreef op 14 juli 2010 @ 09:18:

laten zitten is niet een heel goed idee. Die beesten kunnen zomaar denken dat jouw kindje die er langs loopt een indringer is, en vervolgens overgaan tot de aanval. Nu zal dat bij gewone europese bijen niet heel snel gebeuren maar toch...



Mijn vader en zijn vrouw zijn onlangs tijdens een fietstocht over een landgoed aangevallen door een zwerm bijen Ze waren aan het fietsen, even afgestapt om wat te drinken en voor ze het wisten werden ze aangevallen.



Mijn stiefmoeder is er nog een week heel erg ziek van geweest, dus idd Male, niet laten zitten maar weg laten halen.



Ze zijn niet snel agressief, maar het zal je net gebeuren dat ze idd jou of jouw zoon aanvallen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een dooie gevonden boven, ik heb er een foto van gemaakt. Ik probeer vanavond de Imker wel weer te bellen, dan kan ik een foto mailen en vragen wat ik er van kan verwachten en of ik het weg moet laten halen.



Ze zijn heel klein, een stuk kleiner dan de honingbij bijvoorbeeld. En heel rustig.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Een imker kan het nest niet verwijderen, vermits het in de spouwmuur zit.

Bijen komen het volgend jaar niet terug, ze blijven waar ze zitten en vegroten het nest, vermits er nieuwe larven uitkomen, en de kolonie groter wordt.

Zorgen dat er binnen geen kieren of kleine gaatjes zijn, waardoor ze binnen kunnen. Buiten uit hun buurt blijven, maar ze laten vernietigen is eigenlijk de beste optie.

Het zijn geen honingbijen, als ze kleiner zijn dan de gewone bij, maar aardbijen. ( met een lange ij, anders heb je wat anders )
Alle reacties Link kopieren
En heb je nog een imker kunnen bereiken ? Ik las mee en wil graag weten hoe het verder gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat bijen in een korf zaten.
Alle reacties Link kopieren
In dergelijke gevallen wil ik altijd wel eens komen kijken als het in mijn buurt is. Ik probeer nesten weg te halen op onmogelijke plaatsen zonder verder schade aan te richten. Niet altijd even eenvoudig en doeltreffend, maar het proberen waard;)
Alle reacties Link kopieren
Bijen zijn niet half zo agressief als wespen. Kunnen ze ook niet, want na een steek verliezen ze hun angel en sterven ze.



Ik hoop dat je ook echt wel het onderscheid weet tussen bijen en wespen. Als je de laatste op zeep laat helpen is dat geen probleem, maar de eerste zijn hard bezig met uitsterven en daarom waardevol. Sterker nog, als je een imker laat komen is hij misschien zelfs wel bereid om je geld ervoor te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat er na 4 jaar wel een imker is geweest die de telefoon op heeft genomen en het probleem opgelost is
Net de cliffhanger van Rampetijden...die topics die ineens ophouden zonder dat er ooit antwoord is gekomen op de prangende vraag of het probleem is opgelost.
Alle reacties Link kopieren
ach tjezes, hoe is dit topic nu weer naar boven komen drijven????
Bijen zijn relaxed. Maar een imker bellen kan geen kwaad die kan het volk eventueel verhuizen
Oh een topic uit 2010?
Alle reacties Link kopieren
Jochenb to the rescue 4 years too late ?
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, Maleficent, vertel.. hoe is het afgelopen
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ja Male, nu willen we het weten ook...
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
O, wat is er nu weer uit de krochten van de vivaforumkelder naar boven gekomen?



Ik heb een imker gesproken en die heeft me uitgelegd dat het een bepaald ras is wat solitair leeft en niet agressief is. Ze zijn ook een stuk kleiner dan de gewone bij en ik heb er inderdaad verder geen last van. Dit jaar zitten er ook weer wat (niet zoveel als 4 jaar geleden) en ik doe er dus verder niks aan.

Ik heb een bij- en vlindervriendelijke tuin (veel lavendel, 3 vlinderstruiken, zonnehoed etc) dus het vliegt hier altijd wel redelijk af en aan met allerlei bij en hommelvolk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Hèhè, een pak van m'n hart.. een antwoord



Dank Male
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry dat ik jullie 4 jaar in spanning heb laten zitten
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Toch fijn om te lezen dat de bijtjes geen overlast veroorzaken en mochten blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven