Hoe kan ik een beter mens worden?

10-07-2008 15:50 594 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en enkele heren,

Ik zou graag een beter mens willen worden, ook op het forum. Ik heb recentelijk op een paar topics te horen gekregen dat ik dingen schreef die niet wenselijk waren, en ik was me -eerlijk waar- van geen kwaad bewust. Hoe werk ik hier aan? Misschien doe ik het ook wel in het echte leven, zal best, want ik ben hier gewoon mezelf in feite. Hoe word ik een beter mens?

PS: ik weet dat sommigen een bloedhekel aan me hebben, maar laten we alsjeblieft er geen scheldtopic van maken, ik ben oprecht geinteresseerd in ieders mening.
shining schreef op 11 juli 2008 @ 13:54:

[...]

Oke. Maar ik vind het nogal respectloos en gemeen om te zeggen dat haar universitaire studies waardeloos zijn.

Wat is daar dan de meerwaarde van om dat te zeggen?

Daarom zei ik dat dan ook niet. Ik zei NUTteloos, dat is iets wezenlijk anders dan waardeloos. Nutteloos betekent "zonder nut", en dat bedoelde ik dan ook. Filosofie is een studie die geen enkel nut heeft op de arbeidsmarkt, en voor iemand met de persoonlijkheid van Digitalis lijken beide studies me nogal zinloos. Als je toch al niet weet wat je wil in het leven, en wat je wil worden "als je later groot bent", dan helpt het echt niet om studies te doen die je nergens toe opleiden. Voeg daaraan toe dat beide studies niet echt bevorderlijk zijn voor de gemoedstoestand van iemand die toch al zwaarmoedig is. Én voeg daaraan toe dat ze al jaren aan het studeren is met heel veel problemen en duidelijk die studies niet aankan, en dan vraag ik me af wat dan in vredesnaam het nut is van ze toch blijven volgen. Om iets te bewijzen? Om vooral niks te hoeven doen wat wél nuttig is? Om in ieder geval te kunnen zeggen dat je heus wel wat doet hoor, ik doe zelfs twee studies?

Voor iemand voor wie studeren een constante strijd is tegen depressies en voor iemand die zelfs suicidaal wordt van de gedachte aan tentamens, lijken mij uitgerekend déze studies volkomen nutteloos. Je kan er niks mee worden, het kost je onwijs veel negatieve energie, het kost een klap geld waar je voor moet hoereren, een blinde kan nog zien dat de allersimpelste en meest praktische oplossing is gewoon lekker voorgoed de brui aan die studies te geven. Wát een opluchting zal dat zijn, stel ik me zo voor. Die studies hangen als een molensteen om haar nek en waarvoor? Het is nou niet zo dat je mét die twee studies een glanzende carrière weggooit ofzo. Toen ik ooit het onzalige plan had opgevat om wellicht filosofie te gaan studeren zei mijn decaan letterlijk: "als je graag wil studeren om in de bijstand te komen is dat een heel goed plan inderdaad..."
Am Yisrael Chai!
Een vriend van me heeft een graad in filosofie gehaald en kon er niks mee op de arbeidsmarkt en is uiteindelijk politieagent geworden. @-(
yasmijn wijzigde dit bericht op 11-07-2008 18:15
Reden: grammatica is moeilijk
% gewijzigd
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
.
fashionvictim schreef op 11 juli 2008 @ 17:23:

[...]

Daarom zei ik dat dan ook niet. Ik zei NUTteloos, dat is iets wezenlijk anders dan waardeloos. Nutteloos betekent "zonder nut", en dat bedoelde ik dan ook. Filosofie is een studie die geen enkel nut heeft op de arbeidsmarkt, en voor iemand met de persoonlijkheid van Digitalis lijken beide studies me nogal zinloos. Als je toch al niet weet wat je wil in het leven, en wat je wil worden "als je later groot bent", dan helpt het echt niet om studies te doen die je nergens toe opleiden. Voeg daaraan toe dat beide studies niet echt bevorderlijk zijn voor de gemoedstoestand van iemand die toch al zwaarmoedig is. Én voeg daaraan toe dat ze al jaren aan het studeren is met heel veel problemen en duidelijk die studies niet aankan, en dan vraag ik me af wat dan in vredesnaam het nut is van ze toch blijven volgen. Om iets te bewijzen? Om vooral niks te hoeven doen wat wél nuttig is? Om in ieder geval te kunnen zeggen dat je heus wel wat doet hoor, ik doe zelfs twee studies?

Voor iemand voor wie studeren een constante strijd is tegen depressies en voor iemand die zelfs suicidaal wordt van de gedachte aan tentamens, lijken mij uitgerekend déze studies volkomen nutteloos. Je kan er niks mee worden, het kost je onwijs veel negatieve energie, het kost een klap geld waar je voor moet hoereren, een blinde kan nog zien dat de allersimpelste en meest praktische oplossing is gewoon lekker voorgoed de brui aan die studies te geven. Wát een opluchting zal dat zijn, stel ik me zo voor. Die studies hangen als een molensteen om haar nek en waarvoor? Het is nou niet zo dat je mét die twee studies een glanzende carrière weggooit ofzo. Toen ik ooit het onzalige plan had opgevat om wellicht filosofie te gaan studeren zei mijn decaan letterlijk: "als je graag wil studeren om in de bijstand te komen is dat een heel goed plan inderdaad..."

Hartstikke eens met FashionVictim in deze.

Juist wanneer je nauwelijks met beide voeten aan de grond kunt tippen, is een praktische insteek wellicht een opluchting.

Prettig concreet, meetbaar en duidelijk. Dat maakt de wereld al een stuk overzichtelijker.
Een universitaire graad is leuk, maar als je die ten eerste in een quasi nutteloze richting als wijsbegeerte wil halen en ten tweede op een manier met veel blijven zitten, examens opnieuw afleggen enzo, dan is dat diploma eigenlijk waardeloos. er moet een normale studieverloop zijn, anders is je papiertje niet zo gek veel waard. En dan is ze nog maar bachelor, iets wat ze volgend jaar hoopt te zijn las ik, en dan is ze er al 25.

En met een bachelor op universitair niveau ben je niks. Je moet dan nog eens een master halen en hoelang gaat ze daar over doen?

Je kan dan wel zeggen dat je hardstikke intelligent bent, maar daar koop je niks mee als je gaat solliciteren. Als je CV een puinhoop is, dan slinken je kansen. En reken maar dat een recruter elk verloren jaar zal bekijken en je vragen waarom en hoe.

Eigenlijk verdoet ze haar tijd op de schoolbanken. Zo snel mogelijk werkervaring opdoen, dat is de boodschap, of een praktijkgerichte opleiding volgen, want nu zijn haar kansen op de arbeidsmarkt gewoon zeer laag, tenzij ze rekken wil aanvullen of de straat vegen (trouwens twee beroepen waar ze zogezegd naar opkijkt dus daar mag ze geen problemen mee hebben...).
yasmijn schreef op 11 juli 2008 @ 18:14:

Een vriend van me heeft een graad in filosofie gehaald en kon er niks mee op de arbeidsmarkt en is uiteindelijk politieagent geworden. @-(
Ik ken een paar mensen die daar uitstekende onderzoekers mee zijn geworden. Bruto salaris kan oplopen tot 5000 euro per maand.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Zoals gusher ook al zegt, zullen dat ongetwijfeld geen mensen zijn geweest die een jaar of 8 over die studie hebben gedaan. En zullen die mensen naast die studie een heleboel competenties op hun CV hebben staan.

Ik ken heel wat mensen die studies als filosofie, geschiedenis of antropologie oid hebben gedaan en daar idd goede banen mee hebben. Maar hee, die hebben dezelfde baan als ik en ik heb geen enkele studie afgemaakt, ergo: die werken in een beroep waarbij die studie een leuke aanvulling is maar totaal geen noodzaak.
Am Yisrael Chai!
Eerlijk gezegd zijn de laatste postings het beste advies wat ik ooit aan Digi heb zien geven. Serieus. We blaten al maanden zoniet jaren tegen Digi over zelfrespect, dat ze zich moet laten opnemen, dat ze moet ophouden met aandachttrekken, snijden, drugs, hoereren, alcohol, zelfmedelijden en vul verder maar in. Geen steek verder mee gekomen.

Gisteren twijfelde ik nog een beetje over het hele "maak je zelf maar eens nuttig verhaal". Maar als ik zo lees wát Digi studeert, hóe Digi studeert en hoe het op dit moment met Digi gaat dan is het opgeven van haar studies, of op zijn minst één, serieus het beste advies wat ze kan krijgen in mijn optiek. En gaan werken. Ritme krijgen, trots kweken, voor zichzelf leren zorgen, dat lijken mij allemaal prima dingen voor Digi om zich op dit moment mee bezig te houden.
Neem jij haar aan Evidenza X-D
Evidenza schreef op 11 juli 2008 @ 20:24:

Eerlijk gezegd zijn de laatste postings het beste advies wat ik ooit aan Digi heb zien geven. Serieus. We blaten al maanden zoniet jaren tegen Digi over zelfrespect, dat ze zich moet laten opnemen, dat ze moet ophouden met aandachttrekken, snijden, drugs, hoereren, alcohol, zelfmedelijden en vul verder maar in. Geen steek verder mee gekomen.

Gisteren twijfelde ik nog een beetje over het hele "maak je zelf maar eens nuttig verhaal". Maar als ik zo lees wát Digi studeert, hóe Digi studeert en hoe het op dit moment met Digi gaat dan is het opgeven van haar studies, of op zijn minst één, serieus het beste advies wat ze kan krijgen in mijn optiek. En gaan werken. Ritme krijgen, trots kweken, voor zichzelf leren zorgen, dat lijken mij allemaal prima dingen voor Digi om zich op dit moment mee bezig te houden.

Ik ken ook heel goede onderzoekers zonder (universitaire) opleiding. Die zijn gewoon begonnen als assistent en lieten al snel merken meer in hun mars te hebben.

Zo gek klinkt dat inderdaad nog niet. En je krijgt ritme en regelmaat en interessante mensen om je heen.
.
anoniem_32389 wijzigde dit bericht op 11-07-2008 21:20
Reden: verkeerde topic
% gewijzigd
Niet dat ze nou onderzoeker moet worden, maar even om aan te geven dat er idd wel wat mogelijk is, ook zonder afgeronde opleiding. En over andere carrierepaden heb ik niet zoveel referentiepunten :)
Digitalis schreef op 10 juli 2008 @ 15:50:

Hallo dames en enkele heren,

Ik zou graag een beter mens willen worden, ook op het forum. Ik heb recentelijk op een paar topics te horen gekregen dat ik dingen schreef die niet wenselijk waren, en ik was me -eerlijk waar- van geen kwaad bewust. Hoe werk ik hier aan? Misschien doe ik het ook wel in het echte leven, zal best, want ik ben hier gewoon mezelf in feite. Hoe word ik een beter mens?

PS: ik weet dat sommigen een bloedhekel aan me hebben, maar laten we alsjeblieft er geen scheldtopic van maken, ik ben oprecht geinteresseerd in ieders mening.

Hi Digitalis,

Je bent een hardstikke goed mens. Je hebt in je lange forum leven mij en anderen vaak heel erg geholpen. Je begrip/ steun voor anderen maakt je een mooi mens. Je onbegrip voor jezelf heeft gemaakt dat je jezelf niet altijd even fraai op het forum hebt gepresenteerd en je onzekerheid ook niet (irl misschien ook niet). Maar dat doet niets af van het mooie mens die je wel degelijk bent. Iedereen doet zeer stomme dingen, jij doet ze weleens te openbaar. Dat maakt je wel kwetsbaar, maar zeker niet slechter! Als ik je 1 tip mag geven, en die heb jij mij een paar jaar geleden gegeven, accepteer jezelf en niet iedereen kan van je houden. Als jij het maar van jou doet. Accepteer wie je was, wie je bent. En ter herhaling, je bent een haske goed mens! :hug:
shining schreef op 11 juli 2008 @ 13:39:

[...]

Is het nou echt nodig om dit te zeggen?

Noem een universitaire studie maar waardeloos, maar volgens mij wil je Digi vooral persoonlijk raken.

Nee, totaal niet. ik heb geen hekel aan Digitalis, noch heb ik een voorkeur voor Digitalis, ik vind eigenlijk vrij weinig van haar. Ze vraagt in dit topics tips om een beter mens te worden en beter te functioneren en dit is mijn tip. Ik ben serieus van mening dat het een goed advies is om te stoppen met navelstaren, te stoppen met lanterfanten en dat "studeren" of "therapie" noemen, te stoppen met het soort mensen dat ze om zich heen verzamelt, te stoppen met al die chemicaliën, en om in plaats daarvan te gaan werken in een geestelijk niet al te veeleisende, het liefst een lichamelijk zware/vermoeiende baan.

Elke dag op tijd je bed uit, mensen om je heen die praten over de huur betalen, wat ze gister op tv gezien hebben, de verjaardag waar ze naar toe moeten, over hun partner of hun kinderen, gewoon normale dingen waar het merendeel van de mensheid hun dagen mee vult. Ik denk dat dat goed zou zijn voor haar realiteitszin, voor haar zelfrespect, voor haar veramtwoordelijkheidsgevoel, voor het weer met beide beentjes op de grond komen.

Ze heeft Groots en Meeslepend geprobeerd en het enige dat dat haar heeft opgeleverd is een heleboel littekens, zowel letterlijk als figuurlijk. Prima, weet ze dat ook weer, dat is het leven niet waar ze gelukkig van zal worden. Wellicht wordt ze dat wel van heel burgerlijk en simpel de kost verdienen, naar het weekend toeleven, over koetjes en kalfjes praten en structuur en regelmaat.

En als ze dan over een jaartje nog steeds denkt dat haar geluk wél op dit pad ligt, dan kan ze altijd weer terug. Dan heeft ze gewoon een jaartje pauze genomen, of ze nou een jaar uitvalt om naar de funnyfarm te gaan of te gaan reizen of om een jaar te gaan werken, dat maakt ook geen bal uit natuurlijk. Either way gaat ze op deze manier weer een jaar studeren toch niet volhouden, dus waarom niet een jaar werken op een callcenter, in de horeca, in de zorg, waar dan ook? Gewoon weer even met haar beide benen op de grond en leven zoals alle 24 jarigen die gesjeesde studenten zijn leven? Gewoon met een baan op beginnersniveau en van daaruit weer verder zien?
Am Yisrael Chai!
mylenevalerie schreef op 11 juli 2008 @ 15:30:

[...]

Nou ben ik een kampioen spreekwoorden net verkeerd te schrijven maar als ik mij niet vergis zijn het geen diepe wonden maar stinkende wonden.

Haha,ja dat klopt!

Ik ben ook een kampioen in spreekwoorden verkeerd te schrijven.

En dat blijkt ook wel weer!

Maar je hebt mij helemaal correct verbeterd ;-]
fashionvictim schreef op 11 juli 2008 @ 22:37:

[...]

Nee, totaal niet. ik heb geen hekel aan Digitalis, noch heb ik een voorkeur voor Digitalis, ik vind eigenlijk vrij weinig van haar. Ze vraagt in dit topics tips om een beter mens te worden en beter te functioneren en dit is mijn tip. Ik ben serieus van mening dat het een goed advies is om te stoppen met navelstaren, te stoppen met lanterfanten en dat "studeren" of "therapie" noemen, te stoppen met het soort mensen dat ze om zich heen verzamelt, te stoppen met al die chemicaliën, en om in plaats daarvan te gaan werken in een geestelijk niet al te veeleisende, het liefst een lichamelijk zware/vermoeiende baan.

Elke dag op tijd je bed uit, mensen om je heen die praten over de huur betalen, wat ze gister op tv gezien hebben, de verjaardag waar ze naar toe moeten, over hun partner of hun kinderen, gewoon normale dingen waar het merendeel van de mensheid hun dagen mee vult. Ik denk dat dat goed zou zijn voor haar realiteitszin, voor haar zelfrespect, voor haar veramtwoordelijkheidsgevoel, voor het weer met beide beentjes op de grond komen.

Ze heeft Groots en Meeslepend geprobeerd en het enige dat dat haar heeft opgeleverd is een heleboel littekens, zowel letterlijk als figuurlijk. Prima, weet ze dat ook weer, dat is het leven niet waar ze gelukkig van zal worden. Wellicht wordt ze dat wel van heel burgerlijk en simpel de kost verdienen, naar het weekend toeleven, over koetjes en kalfjes praten en structuur en regelmaat.

En als ze dan over een jaartje nog steeds denkt dat haar geluk wél op dit pad ligt, dan kan ze altijd weer terug. Dan heeft ze gewoon een jaartje pauze genomen, of ze nou een jaar uitvalt om naar de funnyfarm te gaan of te gaan reizen of om een jaar te gaan werken, dat maakt ook geen bal uit natuurlijk. Either way gaat ze op deze manier weer een jaar studeren toch niet volhouden, dus waarom niet een jaar werken op een callcenter, in de horeca, in de zorg, waar dan ook? Gewoon weer even met haar beide benen op de grond en leven zoals alle 24 jarigen die gesjeesde studenten zijn leven? Gewoon met een baan op beginnersniveau en van daaruit weer verder zien?

:cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2:

OK, verwijder de overige 20 pagina's maar, en laat deze posting als enige antwoord staan. Welgemeend, onderbouwd, uitvoerbaar.

Top!
anoniem_2387 wijzigde dit bericht op 11-07-2008 23:01
Reden: met een overdaad aan dansende poppetjes komt mijn punt beter over
% gewijzigd
Bovendien: nu is Digitalis nog jong, en ze ziet er leuk uit. Nu komt ze dus nog weg met een onafgemaakte studie en wat onverklaarbare gaten op haar CV. "Ik heb gereisd, wist niet zo goed wat ik met mijn studie wilde" zal geen enkele werkgever op deze leeftijd een raar verhaal vinden. Ze heeft een aantal jaar gestudeerd, jammer dat ze dat niet afgemaakt heeft, maar dat kan een kwestie van verkeerde studiekeuze zijn.

Terwijl zoals Gusher terecht zegt: over een jaar of 3 komt ze daar niet meer mee weg. Ik noemde eerder in de discussie Margaretha al, die is even oud als Digi en afgestudeerd, zoals de meeste meiden van Digitalis leeftijd dat zullen zijn. Over 3 of 4 jaar is Digi vanuit een arbeidsmarktperspectief véél ouder dan meiden die wél al gewerkt hebben in normale banen, wél relevante studies hebben afgerond, dan is haar CV zo goed als waardeloos.

Dus als Digi echt iets wil maken van haar leven, moet ze daar ongeveer nú mee beginnen. Een starter van bijna 30 met een problematisch verleden komt bijna nergens aan de bak, dan moet je wel heeeeeeeeeeeel veel te bieden hebben qua persoonlijkheid. En looks duren ook niet eeuwig, in het tempo en met de manier waarop ze nu leeft zal het niet lang gaan duren of van haar jeugdige leuke bekkie is niet zoveel meer over.

Dit is het ideale moment dus, ze heeft nu nog het voordeel van haar jeugd en haar uiterlijk wat ervoor kan zorgen dat haar minpunten met de manter der liefde bedekt kunnen worden en kunnen worden weggewuifd met "nog jong en een beetje zoekende". Nog 5 jaar en ze komt daar niet meer mee weg.
Am Yisrael Chai!
Int schreef op 11 juli 2008 @ 15:55:

[...]

En ik ben geen kampioen logica, maar ik weet er genoeg van om te begrijpen dat dit niet betekent dat harde heelmeesters schone wonden maken. Net als dat je niet automatisch een 'heelmeester' bent als je hard bent.

Mensen die dit spreekwoord misbruiken als excuus om eens lekker bot te doen lopen dan ook het zeer grote risico grote brokken te maken. En ik zou die mensen dan ook graag eens willen wijzen op een ander spreekwoord, nl 'goede wijn behoeft geen krans'. Waarmee ik zoveel bedoel als dat degene die het spreekwoord aanhaalt om de eigen hardheid te rechtvaardigen kennelijk wel een krans behoeft. En dus geen goede wijn is. En dus geen heelmeester en al helemaal geen heelmeester die schone wonden maakt.

Wie de schoen past en zo?

Sorry hoor int,maar hier voel ik mij een beetje aangesproken omdat ik het spreekwoord gebruikte.

Ik ben echt nergens hard geweest.

En als ik dat al ergens was is dat zeker niet bot.

Ik heb het zeker niet gebruikt om mijn gedrag te rechtvaardigen.

Ik heb het gebruikt omdat het in dit topic past.

Overigens ruk je het spreekwoord nu wel uit zijn verband.

Ik sta nog steeds achter het spreekwoord.Je moet hem wel correct interperteren.
fashionvictim schreef op 11 juli 2008 @ 22:37:

[...]

:worship:

Ik vind dit serieus het allerbeste advies ooit op dit forum aan Digitalis gegeven.
.
Dank dames, voor de lof. Ik kan ook niet genoeg benadrukken dat ik het ook echt als serieus advies meen, zonder verdere bijbedoelingen en met de oprechte hoop dat ze dat advies opvolgt.
Am Yisrael Chai!
Ik niet. Sociaal wenselijk gezien klopt het relaas als een bus. Menselijk gezien vind ik het respectloos, denegrerend en afbouwend. Afkeurend. Digitalis, ik hoop dat je hier niets van aantrekt en ik weet dat elke kleine stap voor jou haalbaar is, naar een leven die jij wil.
quadesh schreef op 11 juli 2008 @ 23:05:

Ik niet. Sociaal wenselijk gezien klopt het relaas als een bus. Menselijk gezien vind ik het respectloos, denegrerend en afbouwend. Afkeurend. Digitalis, ik hoop dat je hier niets van aantrekt en ik weet dat elke kleine stap voor jou haalbaar is, naar een leven die jij wil.

Kun jij me uitleggen wat er respectloos, denigrerend en afbouwend aan is? Of vind je dat gewoon wel lekker interessant klinken?

En wat is jouw advies dan? Lekker door blijven modderen met kalmeringsmiddelen, jezelf toetakelen, tachtig shrinks, antipsychotica, prostitutie en drama op drama? Of zie jij iets in Digitalis' leven wat ik niet zie?

IK gun haar in ieder geval een positiever leven dan dat. En het verbaast me ten zeerste dat jij dat respectloos en denigrerend noemt en haar huidige leven dus kennelijk als benijdenswaardiger beschouwt dan het leven wat ik voor haar zie. Als je dan toch met de woorden respectloos, denigrerend en afbouwend wilt smijten, dan vind ik persoonlijk dat voor haar huidige leven opgaan en dát is de reden dat ik haar aanraad daaruit te stappen.
Am Yisrael Chai!
De laatste adviezen zijn zeker niet slecht.

Haar studies in de ijskast zetten lijkt mij alleen het beste zodat ze intensieve therapie kan gaan volgen (wet weleens een jaar in beslag kan nemen).

Niet om te gaan werken,hoewel dat voor je arbeidstoekomst het beste lijkt.

Ook dan vermoed ik dat ze haar hoofd niet boven water kan houden op dit moment.

En intensieve dagtherapie heeft ze imo echt nodig.

Ze heeft namelijk Bp.

Dat is,zeker op haar leeftijd ,een heftige stoornis.

Rust,regelmaat,mensen om je heen,duidelijke dagtaken etc.

Is inderdaad allemaal heel nuttig voor haar.

Dit biedt therapie ook voor haar,maar leert haar daarnaast ook met haar stoornis om te gaan zodat ze gewoon(of beter?) kan functioneren in de maatschappij.

Het lijkt mij verstandig dat ze eerst een goede basis legt,voordat ze de verantwoordelijkheden die het leven met zich mee brengt goed kan dragen.

Ik geloof eigenlijk dat ik er nu wel genoeg over heb gezegd.

Meer kan ik er niet van maken.
quadesh schreef op 11 juli 2008 @ 23:05:

Ik zou dit geen sociaal wenselijk advies noemen. In mijn omgeving wordt stoppen met je studie vaak niet gezien als een goede stap. En is het dus echt not done om te zeggen, volgens mij moet jij nu gewoon niet doorgaan met je studie. Waardoor er een aantal mensen zijn die nodeloos doormodderen, terwijl het soms gewoon nuttiger is om te stoppen, en een meer praktische HBO opleiding te gaan doen, of te gaan werken.

En soms is dat omdat de talenten van mensen gewoon op een ander (praktischer) vlak liggen. En soms is dat omdat op dat moment een studie niet haalbaar is. Dus daarom vind ik het een goed advies, omdat het vaak niet eens in mensen opkomt dat je ook gewoon kan stoppen met je studie. En dat je dan niet meteen eenieders respect verliest, maar soms juist verdient.

Dus ik vind het niet denigrerend om tegen iemand te zeggen, wat wil jij bereiken? en wat zijn je perspectieven nu? en wat draagt het nog bij om X jaren te steken in een studie die je ongelukkig maakt?
Er over nadenkend: zo raar of respectloos is het advies van FV niet. Mensen om je heen hebben die af en toe in al hun nuchterheid gewoon zeggen: 'mens, doe normaal' kan enorm helpen om uit een bepaalde egotrip te komen. Godzijdank heb ik dat soort mensen om me heen X-D en kan ik het ook gewoon tegen anderen zeggen zonder al te veel kwetsuren aan te brengen.

Maar of "doe normaal" (grove samenvatting, ik weet t) bij jou werkt Digi weet ik niet, maar een praktische aanpak kan goed werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven