Gezondheid alle pijlers

Wat doen we verkeerd in de stad? (Gezondheid)

22-07-2014 10:02 52 berichten
Uit het volgende artikel blijkt dat mensen in Rozendaal gemiddeld 7 jaar langer leven dan in de steden.



http://www.dichtbij.nl/drechtsteden/reg ... hting.aspx



Waar zitten de grote (en kleine) verschillen in?



Wie helpt mee gezonder te leven in de stad?
Alle reacties Link kopieren
Rijk worden?
quote:johanna65 schreef op 22 juli 2014 @ 10:05:

Rijk worden?En daardoor lui, bedoel je?
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 22 juli 2014 @ 10:08:

[...]





En daardoor lui, bedoel je?Nee, daardoor vaker een gezonder leefpatroon hebben en rijke mensen zijn meestal niet de mensen die zware lichamelijke arbeid verrichten. Het schijnt echt zo te zijn dat rijke mensen langer leven.
Alle reacties Link kopieren
Uitlaatgassen/ fijnstof? Stress? Meer licht, dat is slecht voor je nachtrust.
Meer ruimte, grotere tuinen, minder mensen die boven op elkaar leven (letterlijk in flats) De stress van overbevolking kan nooit gezond zijn. Dat rijke mensen veel gezonder leven betwijfel ik. Die gaan doorgaans veel vaker uit eten, drinken veelvuldig en nemen wellicht ook af en toe 'n snuifje coke. Wellicht wordt er al wel minder gerookt bij rijkeren omdat dat echt heel tokkie staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 10:24:

Meer ruimte, grotere tuinen, minder mensen die boven op elkaar leven (letterlijk in flats) De stress van overbevolking kan nooit gezond zijn. Dat rijke mensen veel gezonder leven betwijfel ik. Die gaan doorgaans veel vaker uit eten, drinken veelvuldig en nemen wellicht ook af en toe 'n snuifje coke. Wellicht wordt er al wel minder gerookt bij rijkeren omdat dat echt heel tokkie staat.



Uit eten gaan is toch een stuk gezonder dan elke week naar de snackbar, wat ik toch vaker zie bij lagere SES dan bij hogere.



Ik denk wel degelijk dat mensen met een hogere SES gezonder eten en bewuster bezig zijn met eten, en inderdaad veel minder roken.



Verder denk ik dat het verschil ook heel erg zit in de laatste jaren van een leven. Als je dan een fijn pensioen hebt en goede thuiszorg kan betalen geeft dat een stuk meer rust dan wanneer je met alleen een AOW in een goedkoop tehuis moet zitten. (In extremen gesproken dan)
Alle reacties Link kopieren
Geen geldzorgen - geen stress

Lekker anderen laten schoonmaken / schilderen / etc

Af en toe eens op cruise om wat vitamine D te scoren



(Natuurlijk lang niet iedereen maar wat zou ik dan ook wel oud willen worden zo!)
Geniet van elke dag!
Even kort door de bocht: rijke mensen hebben beter betaalde banen en zijn dus hoger opgeleid. Ze zijn maw slimmer dan Piet-achter-de-lopende-band.

Slimme mensen maken slimmere keuzes wb hun gezondheid. Kiezen bv bewust voor groente ook al hebben ze trek in frikandellen. Ze kunnen hun behoeftes beter reguleren, geven niet aan elke impuls toe.



Maar dat is erg kort door de bocht dus,
quote:AnAppleADay schreef op 22 juli 2014 @ 10:26:

[...]





Uit eten gaan is toch een stuk gezonder dan elke week naar de snackbar, wat ik toch vaker zie bij lagere SES dan bij hogere.



Ik denk wel degelijk dat mensen met een hogere SES gezonder eten en bewuster bezig zijn met eten, en inderdaad veel minder roken.

Denk dat je bij 'n meergangen maaltijd in 'n goede resto (inclusief aperitief, flesje wijn, borrel bij de koffie) veel meer kcal binnen krijgt als bij de gemiddelde snackbar hap.



quote:Verder denk ik dat het verschil ook heel erg zit in de laatste jaren van een leven. Als je dan een fijn pensioen hebt en goede thuiszorg kan betalen geeft dat een stuk meer rust dan wanneer je met alleen een AOW in een goedkoop tehuis moet zitten. (In extremen gesproken dan)Dat absoluut!
Alle reacties Link kopieren
Luchtvervuiling, lichtvervuiling, te dicht op elkaar, hectisch, lawaaiig maar desondanks wil ik niet dood worden gevonden in Zwijndrecht of H.I. Ambacht, hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt.
verba volant, scripta manent.
Roosendaal is geen stad?
Wat geld betreft, als je in Rozendaal in de jaren tachtig een huis had gekocht zat je er nu warmpjes bij (bron funda).



En dat was het enige dat je had hoeven doen. En een baan houden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat al vaker was onderzocht dat mensen met een laag inkomen korter leven. Dat haal ik ook meer uit dit artikel dan het onderscheid stad - platteland, hoewel dat ook een factor Zal zijn.

Maar inkomen is volgens mij belangrijker. Of die relatie direct is (meer geld maakt gezonder, want dan kun je duurdere, gezondere producten kopen) of indirect (hoger inkomen betekent vaak hogere opleiding en daar door slimmere keuzes maken) vertelt dit onderzoek niet. Das jammer.



Volgens mij is het wel een feit dat mensen met een laag inkomen ongezonder leven. Ook jammer, want is niet altijd nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 22 juli 2014 @ 10:37:

Roosendaal is geen stad?Rozendaal
quote:Captain_Obvious schreef op 22 juli 2014 @ 10:37:

Roosendaal is geen stad?Rozendaal is niet Roosendaal. Roosendaal, waar jij het over hebt is idd een stad.
Alle reacties Link kopieren
Dat mensen met een laag inkomen minder gezond leven is natuurlijk heel goed mogelijk. Een laag inkomen is dikwijls ook gekoppeld aan een lager opleidingsniveau, wellicht heeft een deel van de mensen met een laag inkomen en dito niveau geen weet van wat wel en wat niet gezond is. Bovendien is een vette bek snack over het algemeen voordeliger dan een uitgebalanceerde gezonde maaltijd met verse producten.
verba volant, scripta manent.
quote:mrsnem schreef op 22 juli 2014 @ 10:28:

Geen geldzorgen - geen stress

Lekker anderen laten schoonmaken / schilderen / etc

Af en toe eens op cruise om wat vitamine D te scoren



(Natuurlijk lang niet iedereen maar wat zou ik dan ook wel oud willen worden zo!)Schoonmaakwerk (beweging) is goed voor het lichaam heb ik eens gelezen. Zolang het niet te zwaar is. Te veel is te veel.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 22 juli 2014 @ 10:46:

[...]





Schoonmaakwerk (beweging) is goed voor het lichaam heb ik eens gelezen. Zolang het niet te zwaar is. Te veel is te veel.



Hm, die chemische stofjes doen de gezonde beweging wel weer teniet...



Rijke mensen hebben natuurlijk ook meer geld voor medische zorg.
Het is vooral een kwestie van fijnstof
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 10:31:

[...]



Denk dat je bij 'n meergangen maaltijd in 'n goede resto (inclusief aperitief, flesje wijn, borrel bij de koffie) veel meer kcal binnen krijgt als bij de gemiddelde snackbar hap.









In kcal zal het meer zijn. Maar het is meestal wel meer gebalanceerd qua vitamines en mineralen dan de snackbar. En wijn is nog altijd beter dan bier :P



En ik ken ook weinig mensen die elke week uit eten gaan. De meeste rijke/hoogopgeleide mensen die ik ken gaan liever wat minder vaak naar een echt goede (sterren)tent, dan elke week iets minder. Terwijl ik toch vaak hoor van mensen die elke week naar de snackbar gaan.
Rijken leven wel degelijk gezonder maar wonen over het algemeen niet op het platteland. Maar juist in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 juli 2014 @ 10:50:

Rijken leven wel degelijk gezonder maar wonen over het algemeen niet op het platteland. Maar juist in de randstad.Maar dan wel weer vaak niet in de steden zelf, heb ik het idee. Meer in randgemeentes.
Ook mensen in de provincie leven langer dan mensen in de randstad.
Je vergist je. In hartje centrum Amsterdam of Rotterdam en Utrecht is wonen onbetaalbaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven