Ervaringen van 40-plussers met vruchtbaarheidsbehandelingen

21-07-2014 20:24 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 42 jaar, en heb op mijn 41e de liefde van mijn leven ontmoet. Algauw was voor beiden duidelijk dat wij er helemaal voor wilden gaan, ook wat betreft onze kinderwens. Het verdriet is groot nu het niet lukt om zwanger te worden. In de medische molen zitten wij nu nog in de onderzoeksfase. De kans is echter groot, dat het aan mijn leeftijd ligt. Het liefste willen we alles op alles zetten, en met medische hulp proberen zwanger te worden, maar de kansen zijn enorm klein, de risico's groot, en lichamelijk en psychisch gaat het vast erg zwaar worden.

Via dit forum ben ik op zoek naar de verhalen van lotgenoten van mijn leeftijd die met hetzelfde verdriet kampen. Ervaringen uitwisselen en elkaar steun bieden. Heb zó het gevoel dat mijn lieve man en ik hier erg alleen in staan...
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes morgen, ik hoop voor jullie dat alles goed is en jullie wens zo snel mogelijk in vervulling mag gaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: go for it!

Dat je eicellen zo snel verouderen schijnt ook weer niet helemaal waar te zijn. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb.



Hier nog mijn succesverhaal: op mijn 39e eerste IVF, zwanger maar geëindigd in een miskraam. Tweede IVF zonder resultaat. Derde poging (ondanks twijfel) toch maar ingegaan, ik was inmiddels 40,5 jaar oud. Maar.... op mijn 41ste mama mogen worden! Van de laatste IVF-poging dus. Kortom, 2x zwanger uit drie pogingen, geen slechte score toch voor een 'bejaarde'?



ps ik denk dat ik een veel bewustere moeder ben dan dat ik 10 jaar geleden zou zijn geweest. Tuurlijk, het is soms vermoeiend maar ik ben vooral trots en dankbaar, op ons gezonde exemplaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfozziebabe schreef op 22 juli 2014 @ 13:21:

[...]





Oei, dat moet je me een keertje uitleggen als je tijd hebt, sorry...

Met die termen ben ik nog niet echt bekend. Sta nog een beetje aan het beginproces...

Weet ook dat ik TO genoemd word, afkorting van, ehhhh...

Nog een inhoudelijke bijdrage aan je topic

Tijdens je zwangerschap kan je getest worden op trisomie 21, trisomie 13 en triosomie 18. De eerste veroorzaakt het syndroom van down en de andere twee zijn aandoeningen waarbij de embryo (bijna) niet levensvatbaar is.



Bij de combinatietest wordt er aan de hand van een echo en bloedonderzoek vastgesteld of je een verhoogde kans hebt. Bij nipt wordt er een bloedonderzoek gedaan en krijg je bijna 100 procent zekerheid over de uitslag. (Deze test is redelijk nieuw en wordt volgens mij nog niet in NL gedaan). Daarnaast heb je nog een vruchtwaterpunctie en vlokkentest waarbij er (vrijwel) 100 procent zekerheid wordt gegeven. Hier zit echter wel het (kleine) risico van een miskraam aan vast.



Aan de hand van de uitslag kan je er eventueel voor kiezen om de zwangerschap te beëindigen. Hier zou ik wel van te voren over nadenken, omdat je op hogere leeftijd meer kans op deze aandoeningen hebt en zowel het afbreken van de zwangerschap als het leven met een gehandicapt kind is zeer ingrijpend.



Kans op Downsyndroom
Life's a journey, not a destination
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Life's a journey, not a destination
Alle reacties Link kopieren
quote:beanie72 schreef op 22 juli 2014 @ 16:38:

Ik zou zeggen: go for it!

Dat je eicellen zo snel verouderen schijnt ook weer niet helemaal waar te zijn. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb.

Hier?

http://www.nrc.nl/longrea ... een-reden-tot-babypaniek/
Krijg je nog hormoonbehandelingen als je al zo oud bent?

Ga van je relatie genieten ipv je met dit soort fratsen bezig te houden.
quote:sweetfozziebabe schreef op 22 juli 2014 @ 12:49:

[...]





Ook dat ben ik helemaal met je eens, je moet ergens een grens stellen. Voor mezelf vraag ik me af, of ik die leeftijdsgrens al niet over ben. Verstandelijk gezien: je eicellen gaan vanaf je 35e al achteruit. Vanaf rond je 38e schijnt het zelfs best hard te gaan. Die eitjes liggen daar jarenlang opgeslagen, raken beschadigd en verouderd waardoor ze denken dat er nog maar 10 tot 15% van die eicellen chromosomaal in orde is bij 40 plussers. Daardoor meer kans op aangeboren afwijkingen en miskramen. Dus ook al vinden ze bij ons geen afwijkingen, dan blijven de kansen op zwanger worden en blijven, klein. Dat geeft veel stof tot nadenken, jezelf afvragen moet ik nog zo ver gaan op deze leeftijd...Mee eens. Daarom snap ik niet dat artsen er aan mee werken boven de 40. Want hoe groot is de kans dat je een geestelijk en lichamelijk gezond kind kunt verwekken?
Alle reacties Link kopieren
Als het op de natuurlijke weg lukt prima. Maar op deze leeftijd nog allerlei fratsen uit moeten halen? nee, daar ben ik het niet mee eens. Lukt het niet dan lukt het niet.

Ander geval vind ik een medische reden waardoor er iets niet goed werkt of beschadigt is. Maar gewoon omdat je eitjes te oud zijn vind ik geen reden.
Alle reacties Link kopieren
@ Elninjo: Het is duidelijk dat je geen idee hebt hoe het vrouwelijk lichaam werkt. De kans op een gezond kind is namelijk heel groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik wens je veel succes tuurlijk zitten er meer risico's aan verbonden, maar alsnog is de kans op een gezond kindje veel groter !

En tja, ik kan me zomaar voorstellen dat je gewoon "pech" (of nou ja, geluk ergens ;)) hebt gehad om de liefde van je leven pas later te ontmoeten. Heb je niet kunnen plannen ;)



Zou adoptie/pleegkinderen een optie zijn, mocht het niet lukken ?
Ik, als kennelijk absoluut mislukte oepsiemoeder die er op d'r 25e twee had, hoop dat het je gegund is. Het is niet erg vroeg, maar je wordt er geen slechtere moeder van, (ik overigens ook niet van door mijn leeftijd). En risico's heb je altijd, en ik kan me goed voorstellen dat je alles op alles zet als je net in het wel/niet gebied zit rond je veertigste, om tóch moeder te worden.
quote:misstinkerbel schreef op 22 juli 2014 @ 18:07:

@ Elninjo: Het is duidelijk dat je geen idee hebt hoe het vrouwelijk lichaam werkt. De kans op een gezond kind is namelijk heel groot.Nou, het begint toch aardig Russisch roulette te worden als je rond de 40 bent. Het kunnen ook nog gebreken zijn die niet bij al die testen tijdens de zwangerschap opduiken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 18:14:

[...]



Nou, het begint toch aardig Russisch roulette te worden als je rond de 40 bent. Het kunnen ook nog gebreken zijn die niet bij al die testen tijdens de zwangerschap opduiken natuurlijk.Dat moet TO natuurlijk zélf weten of ze aan die roulette gaat beginnen.. .
quote:saartjuhzes schreef op 22 juli 2014 @ 18:19:

[...]



Dat moet TO natuurlijk zélf weten of ze aan die roulette gaat beginnen.. .Als het uit haar eigen zak zou komen wellicht. Maar de verzekering zal er wel voor opdraaien (en dus de maatschappij) en als het uiteindelijk niet gezond ter wereld komt zal 't ook allerlei dure zorg nodig hebben. En ja, dat kan 'n gezonde 25-jarige natuurlijk ook treffen, maar bij 'n vrouw van middelbare leeftijd is het risico natuurlijk veel groter. Neem aan dat de man in kwestie ook 40-plus is? Ook ouwe lullen sperma kan gebreken opleveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 18:24:

[...]



Als het uit haar eigen zak zou komen wellicht. Maar de verzekering zal er wel voor opdraaien (en dus de maatschappij) en als het uiteindelijk niet gezond ter wereld komt zal 't ook allerlei dure zorg nodig hebben

Ja, het zal heus wel wat belasting kosten. Maar ik vind keuzevrijheid wat dat betreft belangrijker dan die paar extra belastingcenten.



En met het politieke klimaat van nu zal TO grotendeels zélf voor de zorg van haar kind op draaien, met bar weinig hulp van buiten. Tot aan haar dood. Zij liever dan ik (en jij!)
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 17:49:

[...]

Want hoe groot is de kans dat je een geestelijk en lichamelijk gezond kind kunt verwekken?Veel mensen overschatten de kans op het syndroom van Down en andere risico's voor het kind door de gevorderde leeftijd van de moeder. In werkelijkheid neemt het risico met de leeftijd geleidelijk toe. Op 35-jarige leeftijd is de kans op een baby met het syndroom van Down minder dan 0,5 procent. Vervolgens stijgt het risico naar ongeveer 3 procent op 45-jarige leeftijd. Het is goed om van te voren met je partner te bespreken wat jullie zouden doen als uit de tests een chromosomaal probleem naar voren zou komen.
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 18:24:

[...]



Neem aan dat de man in kwestie ook 40-plus is? Ook ouwe lullen sperma kan gebreken opleveren.



Nope:



Wat heeft de leeftijd van de moeder te maken met de kans op een kind met een chromosoomafwijking?

De leeftijd van de zwangere vrouw is heel vaak de reden om een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest te laten doen. Hoe ouder een zwangere vrouw is, hoe groter de kans is dat zij een kind met een chromosoomafwijking krijgt.

[...]

Dit probleem speelt niet bij zaadcellen: oudere mannen hebben geen grotere kans om een kind met een chromosoomafwijking te verwekken.
Syndroom van down is het minste van je zorgen, want dat kan op tijd opgespoord worden waardoor de zwangerschap nog tijdig kan worden afgebroken. Maar er zijn zoveel meer zaken die door de oudere genen van de oude ouders kunnen ontstaan. Kinderen van oudere vaders lopen bijv. meer kans op autisme of schizofrenie.
quote:riannerianne schreef op 22 juli 2014 @ 19:13:

[...]



Dit probleem speelt niet bij zaadcellen: oudere mannen hebben geen grotere kans om een kind met een chromosoomafwijking te verwekken. [/i]Maar dus wel op allerlei niet vooraf opspoorbare geestelijke aandoeningen. Google maar op risico's bij oudere (40-plus) vaders.
Autisme is in veel gevallen prima mee te leven, slechts een klein percentage is daarbij verstandelijk beperkt. Kinderen met asperger kunnen prima zelfstandig functioneren.
Maar hoe leuk is het om zo'n kind te hebben? Je neemt toch 'n kind omdat je er bepaalde verwachtingen van hebt qua gezinsbeleving? Gezellige familiebeleving zit er met 'n autist niet vaak in volgens mij. Die leven in hun eigen wereldje ipv te interacten met de rest van de gezinsleden.
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 18:24:

[...]



Als het uit haar eigen zak zou komen wellicht. Maar de verzekering zal er wel voor opdraaien (en dus de maatschappij) en als het uiteindelijk niet gezond ter wereld komt zal 't ook allerlei dure zorg nodig hebben. En ja, dat kan 'n gezonde 25-jarige natuurlijk ook treffen, maar bij 'n vrouw van middelbare leeftijd is het risico natuurlijk veel groter. Neem aan dat de man in kwestie ook 40-plus is? Ook ouwe lullen sperma kan gebreken opleveren.Weet je wel wat jij 'ons' gaat kosten? Geen broers, zussen of kinderen of partner om je te ondersteunen of mantelzorg te verlenen als het minder gaat. Dus volledig afhankelijk van alle professionele zorg als je die nodig gaat hebben. Wat denk je dat dat kost?
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 19:20:

Maar hoe leuk is het om zo'n kind te hebben?Wat kan jou dat schelen dan?
quote:Thordis schreef op 22 juli 2014 @ 19:24:

[...]



Weet je wel wat jij 'ons' gaat kosten? Geen broers, zussen of kinderen of partner om je te ondersteunen of mantelzorg te verlenen als het minder gaat. Dus volledig afhankelijk van alle professionele zorg als je die nodig gaat hebben. Wat denk je dat dat kost?Ik heb liever 'n spuitje zodra het zover komt. Moeten ze maar snel invoeren. Vind het inderdaad ook waanzin om in leven te worden gehouden als je kwaliteit van leven niet meer voldoende is.
Alle reacties Link kopieren
Oudere ouders hebben inderdaad hogere kansen op een aantal aandoeningen bij het kind.

Maar bij al die aandoeningen is de kans dat het kind het niet heeft nog steeds veel groter.

Zoals gezegd bij Down; leken denken dat een moeder van 45 een enorme kans heeft. En die kans is ook wel 30-60x zo groot als bij een moeder van 20. Echter dan nog is die kans 'maar' 3 tot 6 procent, dus de kans dat het kind het NIET heeft is 94 tot 97 procent.



In dat soort ordes van grootte zit het ook bij andere aandoeningen.

Het is dus absoluut niet zo dat oudere ouders gedoemd zijn een kind met een aandoening te krijgen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven