Lijf & Lijn alle pijlers

mijn dochter van 13 weet niet hoe ze met menstruatie moet om

22-07-2014 19:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt al genoeg..



Maar mijn dochter weet niet hoe ze ermee om moet gaan. Elke maand heb ik meerdere doorgelekte broeken en onderbroeken, beddengoed besmeurd. Haar handen zitten s morgens onder het bloed. Op school gaat ze niet naar de wc s morgens om 7 uur maandverband in en pas om 4 uur s middags verschonen.



Thuis moet ik haar naar de wc sturen anders gaat ze niet. Douchen wil ze niet daar moet ik haar voor dwingen.



Ik heb voorlichting gegeven over maandverband, haar laten zien hoe het moet. Groot maandverband voor de nacht gehaald andere merken, het maakt niks uit. Ook nieuwe onderbroeken voor haar gekocht zodat het beter blijft zitten, het maakt niks uit. Vandaag haar lievelings pyama broek laten zien met vlekken erin die ik er niet meer uit krijg zegt ze boeiend!



Wij zitten met onze handen in het haar. Op school is ze ook voor gelicht wij hebben het er thuis ook over maar niks helpt. Wie heeft de tip?
Wat sneu voor je dochter! Mijn ervaring bij die jonge meisjes is dat vaak ook ineens de kraan open gaat, waar volwassenen toch meer 'vooraankondigingen' krijgen van de naderende menstruatie. Hier staat in de badkamer altijd een emmer. Kledingstukken met vlekken moeten in een emmer met koud water gelegd worden, waarna ik ze verder in de was doe (in de hoop dat het schoon wordt).

Misschien kun je toch nog een opening bij haar vinden om zich verder te laten onderzoeken, want ik herken de ASS-kenmerken er wel in (en misschien nog andere stoornissen die daarop lijken).
quote:Lady-Voldemort schreef op 22 juli 2014 @ 22:11:

[...]





Dan heb ik zeker een rare puber. Ze doucht iedere dag, trekt iedere dag een schone onderbroek aan, is een grootverbruiker van deodorant en verwisselt eerder te vaak dan te weinig haar maandverband. Ze moet alleen nog even leren om haar ouwe maandverband dan niet in de wastafel te laten liggen .Met pubers is het vaak het ene of het andere uiterste.
Dit klinkt als autisme. Kinderen met een ongediagnostiseerde ASS die naar de middelbare school gaan, lopen al snel 'over' van alle info. Omdat zij en hun omgeving niet weten hoe ermee om te gaan, zijn er geen handvatten aanwezig. Meestal steken dit soort kinderen hun kop in het zand en doen dan net alsof de problemen er niet zijn. Dat is volgens mij precies wat jouw dochter doet.

Ik ben zelf een mentor en mijn ervaring is juist dat een goede mentor juist heel veel kan betekenen in het bewerkstelligen van enige communicatie en gedragsverandering. Als de juf het zegt is het belangrijk en als mama het zegt is het 'boeiend'. Zoek direct na de vakantie contact met de mentor en leg de situatie uit. Hopelijk is het inderdaad een vrouw en kan ze je dochter wel bereiken. Schoolverpleegkundige of schoolmaatschappelijk werkster kan eventueel ook, maar deze mensen zijn vaak maar 1 dag per week op school en vaak niet bereikbaar en moeilijk om een vertrouwensband mee op te bouwen. Je dochter klinkt als iemand die een vast vertrouwd gezicht nodig heeft die elke of bijna elke dag op school is.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze wel vrienden?

Na een hele dag niet verschonen moeten die dat toch gaan ruiken?

Ik heb als ik mezelf regelmatig verschoon zelfs het gevoel dat ik mezelf continu ruik laat staan een hele dag niet.



Ik denk dat je inderdaad zoals er al meerder hier gezegd hebben er beter hulp bij kan zoeken.

Het lijkt me niet dat ze zich wat aantrekt van al jouw argumenten.
Alle reacties Link kopieren
quote:flatverkopen schreef op 22 juli 2014 @ 20:24:

Om eerlijk te zijn, vind ik dit echt iets waar je hulp bij moet zoeken. Dit is gedrag wat volgens mij niet leeftijdeigen is, je krijgt niet voor niets de vraag of ze misschien gehandicapt is o.i.d. Dit in combinatie met haar depressieve klachten, klinkt ze als een meisje dat meer hulp nodig heeft dan je als moeder kan bieden. Sterkte!



Ik herken je verhaal enigzins van mezelf vroeger en dat was niet op te lossen met een goed gepsrekje met mijn moeder. Ik deed niks of nauwelijks iets aan zelfzorg als mijn moeder mij niet boven de op huid zat. Ik was dan ook behoorlijk verwaarloosd en eerder voor het oog toonbaar dan dat ik dat ook echt was. Ook ging ik vreselijk slordig om met mijn menstruaties, maar ondertussen wel grote schaamte.



Ik was als puber behoorlijk depressief en heb er ook behoorlijk wat hulp bij nodig gehad om aan de basics te voldoen. Maar dat was echt omdat het opgelegd werd door anderen en niet omdat ik dat zelf wilde.



Als je dochter daadwerkelijk depressief is, denk ik ook niet dat ze met een gesprekje het licht gaat zien. Waarschijnlijk zul jij er dan een vaste taak aan hebben om je dochter "dwingend" te sturen, bij gebrek aan eigen sturing. Het is wel reden om hulp te zoeken, om de bron te tackelen.



Ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen, maar om je trouwens inzicht te geven dat uitleggen en voordoen niet altijd hoeft te helpen. Ze zal het nl. vast wel snappen, maar zich niet in staat voelen om het voor elkaar te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 22 juli 2014 @ 19:52:

Gatver. Sorry hoor, maar dan mocht ze het van mij lekker zelf gaan wassen.



En maak haar duidelijk dat ze enorm meurt als ze de hele dag dat verband laat zitten, lekker voor je omgeving Wat een liefdevolle moeder ben jij, zul je nooit zijn.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:bodhisattva schreef op 22 juli 2014 @ 22:33:

Dit klinkt als autisme.



Ik ben zelf een mentor en mijn ervaring is juist dat een goede mentor juist heel veel kan betekenen in het bewerkstelligen van enige communicatie en gedragsverandering. A.ja hoor, weer zo'n mentor die denkt gedragsdeskundige te zijn. Zij doen hele onderzoeken om autisme te diagnosticeren, maar jij kunt het al stellen op basis van een topic. Nou, dan kan de rest weer naar huis.
quote:bodhisattva schreef op 22 juli 2014 @ 22:33:

Dit klinkt als autisme. Oh hou toch op. Ik heb mijn buik een beetje vol van zelfbenoemde niet door bevoegdheid gehinderde diagnostici.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 22 juli 2014 @ 23:20:

[...]





Oh hou toch op. Ik heb mijn buik een beetje vol van zelfbenoemde niet door bevoegdheid gehinderde diagnostici.ben dus niet de enige merk ik
Tssssss... Miszlady, lezen is moeilijk.



Het verhaal klinkt als autisme. Dat is geen diagnose, maar mede gebaseerd op het verhaal van een andere moeder in dit topic met autistische dichter wat erg veel op dit verhaal lijkt, een suggestie. Die best eens zou kunnen kloppen. Die diagnose kan ik als lesboerin inderdaad niet stellen, maar dat zeg ik dus ook niet.

TO vertelt dat psych geen ingang kon vinden bij dochter. Dan moet je andere wegen bewandelen.



Verder mag ik mezelf wèl deskundige noemen als het op ASS aan komt. Ik heb jaren als therapeut gewerkt met kinderen met ASS, dus toevallig weet ik waar ik over praat. Ik theb al menige leerling met de juiste begeleiding (ook tussen leerling en ouders) in het reguliere onderwijs naar een diploma begeleid. Leerlingen die anders naar het SO waren gegaan.



Wat ik maar wil zeggen is; de mensen die je kinderen lesgeven doen dat vaak al vele jaren en hebben heel veel kinderen voorbij zien komen en hebben veel ervaring in het omgaan met pubers in alle soorten en maten.

Hopelijk heeft je dochter volgend jaar een mentor die op basis van ervaring en wat fijngevoeligheid verder komt met haar. Eerst een ingang vinden, want dit gedoe met de menstruatie lijkt me zoals anderen zeggen een symptoom van onderliggende problematiek.
Alle reacties Link kopieren
Misschien al eerder geopperd maar Ik weet nog dat ik me schaamde omdat ik zo ongeveer 1 van de eersten was. En het geluid van maandverband uit je onderbroek doen, is niet te verbergen. Zolang zij nog nooit is doorgelkt op school, gaat het geluid schaamte winnen. Vraag eens wat het haar oplevert om niet te verschonen en mocht ze zeggen dat het niets oplevert, dan eens vragen wat ze ermee probeert te voorkomen.
quote:bodhisattva schreef op 22 juli 2014 @ 23:41:

Tssssss... Miszlady, lezen is moeilijk.



Het verhaal klinkt als autisme. Dat is geen diagnose, maar mede gebaseerd op het verhaal van een andere moeder in dit topic met autistische dichter wat erg veel op dit verhaal lijkt, een suggestie. Die best eens zou kunnen kloppen. Die diagnose kan ik als lesboerin inderdaad niet stellen, maar dat zeg ik dus ook niet.

TO vertelt dat psych geen ingang kon vinden bij dochter. Dan moet je andere wegen bewandelen.



Verder mag ik mezelf wèl deskundige noemen als het op ASS aan komt. Ik heb jaren als therapeut gewerkt met kinderen met ASS, dus toevallig weet ik waar ik over praat. Ik theb al menige leerling met de juiste begeleiding (ook tussen leerling en ouders) in het reguliere onderwijs naar een diploma begeleid. Leerlingen die anders naar het SO waren gegaan.



Wat ik maar wil zeggen is; de mensen die je kinderen lesgeven doen dat vaak al vele jaren en hebben heel veel kinderen voorbij zien komen en hebben veel ervaring in het omgaan met pubers in alle soorten en maten.

Hopelijk heeft je dochter volgend jaar een mentor die op basis van ervaring en wat fijngevoeligheid verder komt met haar. Eerst een ingang vinden, want dit gedoe met de menstruatie lijkt me zoals anderen zeggen een symptoom van onderliggende problematiek.Je bent dus gewoon nul deskundig als je gaat zitten gokken richting diagnose obv een paar posts. Een echte professional zal dat nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat depressie en schaamte/ongemak bij je dochter tot een gebrek aan zelfzorg hebben geleid. Ik zou niet de focus leggen op haar menstruatie en hoe vies je haar gedrag vindt, dat maakt ongesteld zijn alleen maar nog meer beladen en gênant. Psychische hulp met haar depressieve gevoelens lijkt mij een constructievere stap op dit moment. Als ze zich eenmaal beter voelt, is de kans groot dat ze zich ook beter zal gaan verzorgen.
Alle reacties Link kopieren
dan nog heb je geen onderzoek gedaan en vind ik dat je alleen al door te zeggen dat het klinkt als autisme, behoorlijk stellend bent. Juist als therapeut zou je beter moeten weten dan al zo snel een diagnose te benoemen in het kader van als je ASS wil zien, dan zie je het ook. Trouwens, therapeut wil nog niet per se zeggen dat je ook diagnoses mag stellen, ook al ben je deskundig in het begeleiden van jongeren met ASS.



(en serieus, tssss?)
Alle reacties Link kopieren
quote:plugje schreef op 22 juli 2014 @ 20:50:

[...]





Schreeuwen, gillen, dreigen, stampen, uitschelden, op slot kregen we klachten van de buren..



En dus geven we de strijd op? Bij een griet van 14?

Ik denk dat je dochter meer problemen heeft en daar moet je zeker mee aan de slag.



Maar als mijn pubers niet meer willen douchen en vuil en stinkend rondlopen hebben ze een heel groot probleem met mij, en gaan ze niet de deur uit voordat er fatsoenlijk gedoucht is, schone kleding aan is en een deo. Dat ze af en toe doorlekt, helaas dat kan gebeuren, maar niet continu, en één maandverband om 7.00 uur en dan om 16.00 uur een schone? Deze moeder ging naar school tussen de middag met een maandverbandje, (eerst mee dreigen dat je dat doet, en als ze het dan nog niet doet dan uitvoeren), heb puberzoon na een paar keer spijbelen, een week lang s'morgens de klas ingebracht op de middelbare school werkte prima, heeft hij nooit meer gedaan.



En als ze niet wil douchen verschonen een weekje zonder telefoon tablet, laptop? Werkte hier ook uitstekend als pressiemiddel voor schoolwerk op tijd thuiskomen?



Of spelen er veel meer dingen? Heb je al een paar jaar geen grip op haar? Woon je niet meer samen met haar vader, en sta je er dus alleen voor? Is scheiding e.d. niet soepel verlopen? Hoe zijn haar cijfers op school? Heeft ze vriendinnen? Is er iemand met wie ze een vertrouwensband heeft, een oma of tante? Waar ze wel dingen van aan neemt?
Verder eens met het gros. Pubers kunnen vuilpoezen zijn maar dit klinkt niet als een reguliere smeerpoets. Probeer wel wat discreet te blijven. Het is hoe dan ook een verwarrende tijd in het lijf, de puberteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:bodhisattva schreef op 22 juli 2014 @ 23:41:

Tssssss... Miszlady, lezen is moeilijk.



Het verhaal klinkt als autisme. Dat is geen diagnose, maar mede gebaseerd op het verhaal van een andere moeder in dit topic met autistische dichter wat erg veel op dit verhaal lijkt, een suggestie. Die best eens zou kunnen kloppen. Die diagnose kan ik als lesboerin inderdaad niet stellen, maar dat zeg ik dus ook niet.

TO vertelt dat psych geen ingang kon vinden bij dochter. Dan moet je andere wegen bewandelen.



Verder mag ik mezelf wèl deskundige noemen als het op ASS aan komt. Ik heb jaren als therapeut gewerkt met kinderen met ASS, dus toevallig weet ik waar ik over praat. Ik theb al menige leerling met de juiste begeleiding (ook tussen leerling en ouders) in het reguliere onderwijs naar een diploma begeleid. Leerlingen die anders naar het SO waren gegaan.



Wat ik maar wil zeggen is; de mensen die je kinderen lesgeven doen dat vaak al vele jaren en hebben heel veel kinderen voorbij zien komen en hebben veel ervaring in het omgaan met pubers in alle soorten en maten.

Hopelijk heeft je dochter volgend jaar een mentor die op basis van ervaring en wat fijngevoeligheid verder komt met haar. Eerst een ingang vinden, want dit gedoe met de menstruatie lijkt me zoals anderen zeggen een symptoom van onderliggende problematiek.Vindt het alleen maar prettig als de mentor of leerkracht mee denkt als een kind problemen heeft, dat dit het verschil maakt bij een kind weet ik uit ervaring, in de brugklas had oudste een slechte mentor, zocht geen contact, veel afwezig, coordinator liet het ook afweten, directrice ontslagen, afgelopen jaar, een betrokken mentor die bereikbaar was voor overleg, die reageerde op mijn mails of telefoontjes, die een vertrouwensband opbouwde met zoon, met als resultaat een kind wat lekker in zijn vel kwam te zitten, die opbloeide, en prachtige schoolresultaten wegzet! periode was maar twee maanden regelmatig contact maar maakte het verschil!
Alle reacties Link kopieren
meedenken en diagnoses opperen zijn twee verschillende dingen christiana
Christiana: dat snap ik nou niet he, een volwassen collega/vriend/buurman/ vage kennis/familielid die stinkt wordt heel omzichtig aangepakt als dat al gebeurt maar je eigen kind die in een rare levensfase zit mag keihard afgezeken worden en te kakken gezet.
quote:Dickens schreef op 23 juli 2014 @ 00:00:

Christiana: dat snap ik nou niet he, een volwassen collega/vriend/buurman/ vage kennis/familielid die stinkt wordt heel omzichtig aangepakt als dat al gebeurt maar je eigen kind die in een rare levensfase zit mag keihard afgezeken worden en te kakken gezet.



Nou, inderdaad.



Hoe breek je het vertrouwen? Door je puberdochter publiekelijk belachelijk te maken.
quote:miszlady schreef op dinsdag 22 juli 2014 23:52 dan nog heb je geen onderzoek gedaan en vind ik dat je alleen al door te zeggen dat het klinkt als autisme, behoorlijk stellend bent. Juist als therapeut zou je beter moeten weten dan al zo snel een diagnose te benoemen in het kader van als je ASS wil zien, dan zie je het ook. Trouwens, therapeut wil nog niet per se zeggen dat je ook diagnoses mag stellen, ook al ben je deskundig in het begeleiden van jongeren met ASS.



(en serieus, tssss?) "(en serieus, tssss?)"



Moest ik ook een beetje om lachen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens wel geschrokken van sommige (compleet empathieloze) reacties die hier gegeven worden. Het gaat hier om een meisje met wie het helemaal niet goed gaat; straffen en voor lul zetten gaat alleen maar averechts werken in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha tja...als je serieus genomen wil worden,zou ik dat persoonlijk niet snel zeggen..:p
Tsss, waarom niet?!



Sorry plugje voor off topic! Uiteraard heb ik het zelf ook meegemaakt, maar er staat me weinig bij uit die tijd. Daarbij ben ik ook geen moeder dus in dat opzicht heb ik ook geen tips. Ik hoop voor haar en voor jou dat het een fase is of dat er door een juiste persoon wellicht een andere reden aan het licht gebracht kan worden waar jullie verder iets mee kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 22 juli 2014 @ 20:58:

Doe een prikpil. Dan heeft ze hopelijk geen bloedingen en een half jaar geen toestanden. En verder idd toch goede assistentie vinden qua hulp. Sterkte.Informeer je wel goed voor je ermee begint, de prikpil bij mijn dochter werkt 3 maanden, niet 6. Maar die informatie krijg je natuurlijk ook als je voor een voorschrift naar de huisarts gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven