Geld & Recht alle pijlers

Van oude naar nieuwe wajong

20-07-2014 22:01 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond, ik ben nieuw hier dus weet niet of ik het hier goed heb geplaatst, indien fout sorry hiervoor.



Ik ben van plan om mijn oude wajong over te laten zetten naar een nieuwe wajong en heb de aanvraag in gestuurd, dit aangezien het financieel aantrekkelijker is en ik toch weer aan het werk wil.



Heeft iemand hier ervaring mee? hoe lang duurt het voordat je hier bericht van krijgt en totdat het in zijn geheel rond is?



Bedankt voor het lezen en antwoorden

Groetjes 0o0sabbie0o0
Alle reacties Link kopieren
Ik werk(te) zelf niet nog, maar met de nieuwe wajong kan je meer begeleiding van het uwv krijgen. Je moet er wel zelf achteraan gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:valparaiso schreef op 21 juli 2014 @ 17:16:

[...]



Niet aanvallend bedoelt maar ik vind het jammer dat mensen niet inzien hoe goed het vangnet hier is, het is zo goed als nergens beter en toch klaagt men steen en been.Mij hoor je zeker niet klagen. Zoals gezegd ben ik dankbaar voor het feit dat Wajong bestaat. Maar sparen? Nee. Al mijn vaste lasten (zonder idiote dingen, gewoon de basics) maken dat ik per maand ca. 250 euro overhou voor boodschappen, openbaar vervoer, kleding, reparaties en niet te vergeten medische kosten. Dat is een flinke hap uit mijn budget. Dan blijft geen ruimte over voor uitspattingen, laat staan dat ik dat bedrag kan sparen. Vind het ook bijzonder dat jij dat wel kon? Hoewel, ik moet zeggen dat de Wajong een aantal jaar geleden beduidend ruimer aanvoelde, met name doordat de medische kosten niet zo hoog opliepen.
quote:saartjuhzes schreef op 21 juli 2014 @ 09:15:

[...]



"dan kost het je geld om te werken".



Wat een trieste instelling! Werken levert je geld op. Altijd beter dan je hand ophouden!

Thuis zitten en niks doen en geld krijgen, of voor het zelfde bedrag werken levert je altijd wat op! Voldoening en zelfrespect.
Alle reacties Link kopieren
Dat is prachtig beelicious, maar dat is een kant van het verhaal. Gaan werken betekent pensioen opbouwen. Ritme. Maar als je ondertussen terwijl je bent gaan werken er financieel op achteruit gaat, minder toeslagen ed krijgt - en daardoor financiele zorgen hebt - naast dat je (omdat Wajong) dus ook medische dingen aan de hand - dan kan dat weer voor extra zorgen zorgen...



Google ook maar eens armoedeval.



Het is minder zwart/wit als menig mens denkt en de uitspraak dat als je gaat werken met een uitkering je er áltijd op vooruit gaat klopt niet.



Ik ben het met je eens dat werken goed is, maar de regels & uitwerking zijn soms wel wat krom (zie bovenstaande).
Alle reacties Link kopieren
Beelicious, het is niet dat je inkomen hetzelfde blijft als je gaat werken. Nee, je krijgt minder! Je gaat er op achteruit, ipv dat je minstens op hetzelfde nivo blijft. Als ik dan moet kiezen tussen voldoening halen uit vrijwilligerswerk en betaald werk, dan kies ik voor vrijwilligerswerk. Heb ik ook die zinvolle besteding en voldoening en niet de terugval qua inkomen.
quote:followthesun schreef op 21 juli 2014 @ 09:12:

Sowieso zal die 1100 bruto zijn. Hoger dan 950 kom je niet



Ga ik toch ook eens proberen, wist niet dat het zo simpel was.

Even een formuliertje invullen en ik krijg wat ik wil?

Ik ben 32 en zit vanaf mijn 18e al in de wajong.

Dat gaat naar mate je ouder wordt idd omhoog, maar stopt op een gegeven moment echt. (anders zou ik millionair zijn op mij 90e .)



Maar goed, blijkbaar heb ik gemist dat niet het UWV bepaalt of je nog bij de oude Wajongers zit of niet en watvoor bedrag je recht op hebt, maar kan je dat zelf bepalen kan door een formuliertje.

Ik wist dat ik wat fout deed...



Lieve TO ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar oude,nieuwe, weet ik veel wat, het bedrag wat je ontvangt bepalen zij. Hangt af van leeftijd, hoeveel je verdient enz. Of je nog bij de oude garde zit of de nieuwe hangt af voor wanneer je hem aangevraagd hebt.



Bestpittig: dat ligt aan hoeveel je verdient.
[]
Je kan het met het UWV bespreken, maar ik vraag mij af of het kan wat jij wil.

Zoals ik al zei ligt dat aan je inkomen enzovoort.

De Wajong is voor mensen die voor hun 18e arbeidsongeschikt werden Bruise.

Ik weet niet of dat bij jou zo was...
Alle reacties Link kopieren
Het bedrag van de nieuwe Wajong is inderdaad gewoon even hoog als dat van de oude Wajong.

Ik ben er echt niet financieel op vooruit gegaan opeens.

Het is zelfs zo dat je met de nieuwe Wajong minder krijgt als je een studie gaat volgen waarvoor je studiefinanciering krijgt (bij een studie zonder studiefinanciering veranderd er natuurlijk niets).

Bij de oude Wajong kan je gewoon de volledige studiefinanciering krijgen plus de volledige Wajong.
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 21 juli 2014 @ 22:28:

[...]





Wat een trieste instelling! Werken levert je geld op. Altijd beter dan je hand ophouden!

Thuis zitten en niks doen en geld krijgen, of voor het zelfde bedrag werken levert je altijd wat op! Voldoening en zelfrespect.Nee, dat doet het juist niet. je verdient 300 euro, maar je wordt geloof ik 350-400 euro gekort. Dus werken kost je geld.



Is mij al eens gebeurd! Ik heb toen betaald om te mogen werken. 60 euro voor een week slordig geschreven tentamens nakijken. Een week die ik niet aan mijn afstuderen besteed heb.



Gewoon, omdat ik alle kans op passend werk aangrijp (hopende dat er vast werk uit voort kwam, wat helaas nog niet gebeurd is)



En dan ben ik een triest figuur die liever haar hand ophoudt?
quote:saartjuhzes schreef op 22 juli 2014 @ 10:37:

[...]



Nee, dat doet het juist niet. je verdient 300 euro, maar je wordt geloof ik 350-400 euro gekort. Dus werken kost je geld.



Is mij al eens gebeurd! Ik heb toen betaald om te mogen werken. 60 euro voor een week slordig geschreven tentamens nakijken. Een week die ik niet aan mijn afstuderen besteed heb.



Gewoon, omdat ik alle kans op passend werk aangrijp (hopende dat er vast werk uit voort kwam, wat helaas nog niet gebeurd is)



En dan ben ik een triest figuur die liever haar hand ophoudt?



Ik heb nog nooit meegemaakt dat een werkgever een factuur stuurt ipv een loonstrookje. Werken kost geld is bullshit. Je verdient geld.

Je kríjgt minder, en daar wringt de schoen..
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 22 juli 2014 @ 12:19:

[...]





Ik heb nog nooit meegemaakt dat een werkgever een factuur stuurt ipv een loonstrookje. Werken kost geld is bullshit. Je verdient geld.

Je kríjgt minder, en daar wringt de schoen..Ja, onder de streep houd ik dus minder over. Tijd besteden aan een baas ipv aan mijn eigen studie, en dan minder te besteden hebben elke maand.



De meeste mensen werken zodat ze meer te besteden hebben en dingen voor zichzelf kunnen kopen. Ze ruilen tijd voor geld.



En toch ga ik werken. Hoezo een lakse mentaliteit?
Alle reacties Link kopieren
Marilyn82 ik neem aan dat je reactie niet op mijn quote js?
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
En voor mij is het denk ik sowieso anders. Ik ben 100% afgekeurd. Dan geld de participatie wet denk ik níet per 1 januari?
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een WAO-uitkering. Dit is een arbeidsongeschiktheidsuitkering vanuit een werknemersverzekering. Je hebt vanuit een dienstverband rechten opgebouwd voor de WAO. De hoogte van de uitkering is gebaseerd op het inkomen dat je destijds verdiende. Voor dit bedrag was je 'verzekerd'.

De Wajong-uitkering is een voorziening. Hier kun je ook recht op hebben zonder dat je hebt gewerkt.

Het is helaas geen mogelijkheid om te switchen van WAO naar Wajong.



In theorie zou je wel naast je WAO een Wajong kunnen ontvangen. Hier vind je de algemene voorwaarden voor het recht op Wajong. Ik adviseer je dit door te lezen. Ben je van mening dat je aan de voorwaarden voldoet? Dan kun je het recht op Wajong, ook nu nog, laten beoordelen door een aanvraag in te dienen.



Met vriendelijke groet,



Mariël

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-02-2016 09:06
Reden: op verzoek quote verwijderd
% gewijzigd
quote:followthesun schreef op 22 juli 2014 @ 12:42:

En voor mij is het denk ik sowieso anders. Ik ben 100% afgekeurd. Dan geld de participatie wet denk ik níet per 1 januari?O, jawel hoor. Ze gaan namelijk tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2018 ALLE Wajongers opnieuw beoordelen. Het idee is dat je iets terugdoet voor je Wajong, dat het niet meer 'gratis geld' is. Vrijwilligerswerk wordt dus over het algemeen ook goedgekeurd. Mits je dat kunt verantwoorden...
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor het antwoorden, ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden, ik wacht het gesprek af en zie dan verder, momenteel doe ik al vrijwilligerswerk dus dat kan ik daar dan ook meteen te sprake brengen.
Groet, Bruise

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven