Ervaringen van 40-plussers met vruchtbaarheidsbehandelingen

21-07-2014 20:24 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 42 jaar, en heb op mijn 41e de liefde van mijn leven ontmoet. Algauw was voor beiden duidelijk dat wij er helemaal voor wilden gaan, ook wat betreft onze kinderwens. Het verdriet is groot nu het niet lukt om zwanger te worden. In de medische molen zitten wij nu nog in de onderzoeksfase. De kans is echter groot, dat het aan mijn leeftijd ligt. Het liefste willen we alles op alles zetten, en met medische hulp proberen zwanger te worden, maar de kansen zijn enorm klein, de risico's groot, en lichamelijk en psychisch gaat het vast erg zwaar worden.

Via dit forum ben ik op zoek naar de verhalen van lotgenoten van mijn leeftijd die met hetzelfde verdriet kampen. Ervaringen uitwisselen en elkaar steun bieden. Heb zó het gevoel dat mijn lieve man en ik hier erg alleen in staan...
Alle reacties Link kopieren
Collega bleek op haar 45e zwanger te zijn.

Twee eerdere kinderen met dezelfde partner via ivf. Zij dacht vervroegde overgang. Zwangerschap verliep prima, evenals bevalling. Kind kerngezond.



Mijn grootmoeder kreeg mijn moeder op haar 46e als hekkensluiter.



TO, succes. Het is niet iedereen gegeven om op het toppunt van vruchtbaarheid de juiste man tegen het lijf te lopen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 22 juli 2014 @ 19:37:

Als je geen kennis van autisme hebt, er ook geen constructieve vragen over wilt stellen, maar er alleen maar foute kwetsende opmerkingen over kunt maken, kun je beter gewoon niks zeggen.Precies.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 22 juli 2014 @ 18:13:

Ik, als kennelijk absoluut mislukte oepsiemoeder die er op d'r 25e twee had, hoop dat het je gegund is. Het is niet erg vroeg, maar je wordt er geen slechtere moeder van, (ik overigens ook niet van door mijn leeftijd). En risico's heb je altijd, en ik kan me goed voorstellen dat je alles op alles zet als je net in het wel/niet gebied zit rond je veertigste, om tóch moeder te worden.Thanks thordis!
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 23 juli 2014 @ 01:59:

Collega bleek op haar 45e zwanger te zijn.

Twee eerdere kinderen met dezelfde partner via ivf. Zij dacht vervroegde overgang. Zwangerschap verliep prima, evenals bevalling. Kind kerngezond.



Mijn grootmoeder kreeg mijn moeder op haar 46e als hekkensluiter.



TO, succes. Het is niet iedereen gegeven om op het toppunt van vruchtbaarheid de juiste man tegen het lijf te lopen.Dank je wel, Lemoos!
Alle reacties Link kopieren
quote:cosima schreef op 22 juli 2014 @ 18:12:

Ik wens je veel succes tuurlijk zitten er meer risico's aan verbonden, maar alsnog is de kans op een gezond kindje veel groter !

En tja, ik kan me zomaar voorstellen dat je gewoon "pech" (of nou ja, geluk ergens ;)) hebt gehad om de liefde van je leven pas later te ontmoeten. Heb je niet kunnen plannen ;)



Zou adoptie/pleegkinderen een optie zijn, mocht het niet lukken ?



Dank je wel!

Idd, je hebt het niet in de hand, wanneer de ware langskomt.

Dat laatste is zeker bespreekbaar, mits de wet daar ook weer geen stokje voor steekt dat we te oud zijn of zo...
Alle reacties Link kopieren
Tot welke leeftijd geven ze in Nederland vruchtbaarheidsbehandelingen? Of is er geen wettelijke bovengrens en bekijken ze het per vrouw?



Ik ben ook een zogenaamde oepsiemoeder (maf woord), kind één met 21 jaar en kind twee met 24 jaar. Dus kan geen persoonlijke ervaringen delen over hoe het is om na je 40ste moeder te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfozziebabe schreef op 23 juli 2014 @ 02:18:

[...]





Dank je wel!

Idd, je hebt het niet in de hand, wanneer de ware langskomt.

Dat laatste is zeker bespreekbaar, mits de wet daar ook weer geen stokje voor steekt dat we te oud zijn of zo...





Met een adoptie mag je als ouder niet meer schelen dan 40 jaar met je adoptie kind. Maar het proces duurt jaren en kost veel geld.

Voor pleegzorg geldt dat niet maar ik zou pleegzorg nooit aanraden om je kinderwens mee in vervulling te laten gaan. Ik heb in meerdere situaties gezien hoe heftig het is om een getraumatiseerd kind in huis op te nemen. Of laat ik het nuanceren, ik denk dat je je echt heel goed moet voorbereiden zodat je kan inschatten of het bij je past ja of nee.

Lieve TO, ik denk dat je de eerste stappen die je nu volgt moet blijven volgen, je hebt echt nog wel kans op een zwangerschap, ik duim voor je.
Each morning we are born again. What we do today matters most.
Alle reacties Link kopieren
quote:lalaloopsy123 schreef op 23 juli 2014 @ 10:08:

[...]



Eens, wat betreft pleegzorg. En wat adoptie betreft: had al zo'n vermoeden dat ik te oud was.





Met een adoptie mag je als ouder niet meer schelen dan 40 jaar met je adoptie kind. Maar het proces duurt jaren en kost veel geld.

Voor pleegzorg geldt dat niet maar ik zou pleegzorg nooit aanraden om je kinderwens mee in vervulling te laten gaan. Ik heb in meerdere situaties gezien hoe heftig het is om een getraumatiseerd kind in huis op te nemen. Of laat ik het nuanceren, ik denk dat je je echt heel goed moet voorbereiden zodat je kan inschatten of het bij je past ja of nee.

Lieve TO, ik denk dat je de eerste stappen die je nu volgt moet blijven volgen, je hebt echt nog wel kans op een zwangerschap, ik duim voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 23 juli 2014 @ 02:38:

Tot welke leeftijd geven ze in Nederland vruchtbaarheidsbehandelingen? Of is er geen wettelijke bovengrens en bekijken ze het per vrouw?



Ik ben ook een zogenaamde oepsiemoeder (maf woord), kind één met 21 jaar en kind twee met 24 jaar. Dus kan geen persoonlijke ervaringen delen over hoe het is om na je 40ste moeder te worden.Ziekenhuizen die zich aan de richtlijnen houden van de vereniging voor gynaecologie en obstetrie gaan tot en met 41, andere klinieken tot 45. Wettelijk is de regel tot 43, vergoeding tot 43.
quote:thingswelost schreef op 22 juli 2014 @ 17:29:

[...]



Nog een inhoudelijke bijdrage aan je topic

Tijdens je zwangerschap kan je getest worden op trisomie 21, trisomie 13 en triosomie 18. De eerste veroorzaakt het syndroom van down en de andere twee zijn aandoeningen waarbij de embryo (bijna) niet levensvatbaar is.



Bij de combinatietest wordt er aan de hand van een echo en bloedonderzoek vastgesteld of je een verhoogde kans hebt. Bij nipt wordt er een bloedonderzoek gedaan en krijg je bijna 100 procent zekerheid over de uitslag. (Deze test is redelijk nieuw en wordt volgens mij nog niet in NL gedaan). Daarnaast heb je nog een vruchtwaterpunctie en vlokkentest waarbij er (vrijwel) 100 procent zekerheid wordt gegeven. Hier zit echter wel het (kleine) risico van een miskraam aan vast.



Aan de hand van de uitslag kan je er eventueel voor kiezen om de zwangerschap te beëindigen. Hier zou ik wel van te voren over nadenken, omdat je op hogere leeftijd meer kans op deze aandoeningen hebt en zowel het afbreken van de zwangerschap als het leven met een gehandicapt kind is zeer ingrijpend.



Kans op DownsyndroomHet goed opgeschreven ik heb alleen een maar. De nipt is 100% betrouwbaar. Als deze positief terug komt wordt er altijd een vruchtwaterpunctie of vlokkentest omdat deze betrouwbaarder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een positief verhaal.

Ben nu 41 en 25 weken zwanger dankzij IVF.

De eerste poging is meteen gelukt. Het is absoluut een zwaar traject maar het kan je ook een kans geven om je wens in vervulling te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, meestal zich herhalende discussies.



Met 39,5 tweede poging meteen zwanger (natuurlijk)



In mijn omgeving een aantal vriendinnen die op of rond hun 40e zwanger zijn geworden, sommigen van hun 4e, anderen voor het eerst, En allemaal, stuk voor stuk zonder moeite. Al de kinderen kerngezond.



Statistieken zijn ook maar statistieken.



Dus: go for it! Dan maar medisch, who cares. Proberen. Je merkt denk ik vanzelf wel waar je grens ligt.
Alle reacties Link kopieren
Je zou wel gek zijn om er als twintiger aan te beginnen. Dan ben je niet alleen een oepsie-moeder, maar ook een niet-bewuste moeder. Bovendien zijn al die statistieken onzin en is er gelukkig altijd nog IVF.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 39e zwanger geraakt dmv IUI, de 5e poging en het bleek een tweeling te zijn. Inmiddels ben ik bijna 41 en mijn jongens zijn 10 maanden. Compleet gezond en het gaat prima op mijn oude dag ;) twee baby's verzorgen. Ik wens je heel veel succes en hoop oprecht dat het gaat lukken!
Ignorance is bliss
Alle reacties Link kopieren
Wat een cynische reacties lees ik hier. Sweetfozziebabe ga ervoor!

Hier het geluk gehad dat ik met 39 'normaal' zwanger werd. Ik was 40,5 toen ik beviel. Viel nog wel in 2 risicogroepen: en te zwaar en te oud volgens de statistieken. Oh nee, in 3 want ik heb ook nog een oude lul met oud zaad thuis;-)
Ex collega kwam ook op haar 40e the love of her life tegen. Allebei een stevige kinderwens en de anti conceptie snel vaarwel gezegd.



Ze was snel zwanger en de relatie was ook nog hemelhoostijgend. Snel samen gaan wonen, alle echos en testen goed dus wat kon er gebeuren.



Helaas kreeg ze na 25 weken klachten die op een ante partum depressie leken. Ook trok de zwangerschap een wissel op haar lijf (BI o.a) ging parttime werken deed thuis niet veel dan op de bank hangen en huilen en was dus niet de ideale vrouw.



Dat trok de hiehiephoera relatie niet. Ze zijn 3 maanden na de geboorte uit elkaar gegaan. Een baby erbij bleek de druppel.



Kortom ken je elkaar goed genoeg om een dergelijk commitment en traject in te gaan?

Ik zeg niet dat je perse 5 jaar bij elkaar moet zijn voor je aan.kinderen begint, maar ook deze collega was overtuigd dat het de liefde van haar leven was. T was alleen een kort leven beschoren.
quote:diaa schreef op 23 juli 2014 @ 23:05:

Ex collega kwam ook op haar 40e the love of her life tegen. Allebei een stevige kinderwens en de anti conceptie snel vaarwel gezegd.



Ze was snel zwanger en de relatie was ook nog hemelhoostijgend. Snel samen gaan wonen, alle echos en testen goed dus wat kon er gebeuren.



Helaas kreeg ze na 25 weken klachten die op een ante partum depressie leken. Ook trok de zwangerschap een wissel op haar lijf (BI o.a) ging parttime werken deed thuis niet veel dan op de bank hangen en huilen en was dus niet de ideale vrouw.



Dat trok de hiehiephoera relatie niet. Ze zijn 3 maanden na de geboorte uit elkaar gegaan. Een baby erbij bleek de druppel.



Kortom ken je elkaar goed genoeg om een dergelijk commitment en traject in te gaan?

Ik zeg niet dat je perse 5 jaar bij elkaar moet zijn voor je aan.kinderen begint, maar ook deze collega was overtuigd dat het de liefde van haar leven was. T was alleen een kort leven beschoren.Hoor je idd wel vaker, ook bij jongere mensen die zonder hocus pocus bewust zwanger zijn geraakt. Een baby trekt een enorme wissel op 'n relatie. En als je elkaar nog maar zo kort kent en elkaar voornamelijk happy hebt meegemaakt kan het wel 'ns de druppel zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:diaa schreef op 23 juli 2014 @ 23:05:

Ex collega kwam ook op haar 40e the love of her life tegen. Allebei een stevige kinderwens en de anti conceptie snel vaarwel gezegd.



Ze was snel zwanger en de relatie was ook nog hemelhoostijgend. Snel samen gaan wonen, alle echos en testen goed dus wat kon er gebeuren.



Helaas kreeg ze na 25 weken klachten die op een ante partum depressie leken. Ook trok de zwangerschap een wissel op haar lijf (BI o.a) ging parttime werken deed thuis niet veel dan op de bank hangen en huilen en was dus niet de ideale vrouw.



Dat trok de hiehiephoera relatie niet. Ze zijn 3 maanden na de geboorte uit elkaar gegaan. Een baby erbij bleek de druppel.



Kortom ken je elkaar goed genoeg om een dergelijk commitment en traject in te gaan?

Ik zeg niet dat je perse 5 jaar bij elkaar moet zijn voor je aan.kinderen begint, maar ook deze collega was overtuigd dat het de liefde van haar leven was. T was alleen een kort leven beschoren.Als je de rest van mijn stukjes had gelezen, had ik hier geen antwoord op hoeven geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2014 @ 05:29:

[...]



Hoor je idd wel vaker, ook bij jongere mensen die zonder hocus pocus bewust zwanger zijn geraakt. Een baby trekt een enorme wissel op 'n relatie. En als je elkaar nog maar zo kort kent en elkaar voornamelijk happy hebt meegemaakt kan het wel 'ns de druppel zijn.



Wij kennen elkaar door en door. Maar ja, het kost jou ook teveel moeite hè, om alles hier zorgvuldig door te lezen.

Ik hoop dat het lekker voelt, al dat azijn pissen, hahahaha!
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie71 schreef op 23 juli 2014 @ 20:54:

Wat een cynische reacties lees ik hier. Sweetfozziebabe ga ervoor!

Hier het geluk gehad dat ik met 39 'normaal' zwanger werd. Ik was 40,5 toen ik beviel. Viel nog wel in 2 risicogroepen: en te zwaar en te oud volgens de statistieken. Oh nee, in 3 want ik heb ook nog een oude lul met oud zaad thuis;-)



Hihihi, geweldig jouw reactie.

En fijn dat 't bij jou natuurlijk is gegaan...
Alle reacties Link kopieren
quote:flute schreef op 23 juli 2014 @ 20:52:

Ik ben op mijn 39e zwanger geraakt dmv IUI, de 5e poging en het bleek een tweeling te zijn. Inmiddels ben ik bijna 41 en mijn jongens zijn 10 maanden. Compleet gezond en het gaat prima op mijn oude dag ;) twee baby's verzorgen. Ik wens je heel veel succes en hoop oprecht dat het gaat lukken!



Dank je wel, Flute!

En gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
quote:waterval70 schreef op 23 juli 2014 @ 20:34:

Niet alles gelezen, meestal zich herhalende discussies.



Met 39,5 tweede poging meteen zwanger (natuurlijk)



In mijn omgeving een aantal vriendinnen die op of rond hun 40e zwanger zijn geworden, sommigen van hun 4e, anderen voor het eerst, En allemaal, stuk voor stuk zonder moeite. Al de kinderen kerngezond.



Statistieken zijn ook maar statistieken.



Dus: go for it! Dan maar medisch, who cares. Proberen. Je merkt denk ik vanzelf wel waar je grens ligt.Dank je wel, waterval!
Alle reacties Link kopieren
quote:zonnestraaltje1 schreef op 23 juli 2014 @ 20:25:

Hier ook een positief verhaal.

Ben nu 41 en 25 weken zwanger dankzij IVF.

De eerste poging is meteen gelukt. Het is absoluut een zwaar traject maar het kan je ook een kans geven om je wens in vervulling te laten gaan.



Wow Zonnestraaltje! Van harte gefeliciteerd!

Hou je me op de hoogte hoe 't gaat?
quote:sweetfozziebabe schreef op 24 juli 2014 @ 08:29:

[...]





Wij kennen elkaar door en door. Maar ja, het kost jou ook teveel moeite hè, om alles hier zorgvuldig door te lezen.

Ik hoop dat het lekker voelt, al dat azijn pissen, hahahaha!Hoe naief als je elkaar pas net 'n jaartje kent...
Alle reacties Link kopieren
Is gisteren meteen duidelijk geworden na het onderzoek dat ik een afwijkende baarmoedervorm heb.

Dit zou geopereerd kunnen worden.

Ook de samenlevingstest die we hadden was niet optimaal. Vrijdag gesprek met de arts hoe nu verder, en word de test opnieuw gedaan.

Pfff, best heftig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven