vergoeding flesvoeding koemelk allergie

22-07-2014 21:40 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medemama's,



Wie weet hoe VGZ is mbt tot het vergoeden van flesvoeding van de apotheek? Weet sinds kort dat m'n dochtertje koemelk allergie heeft en ik wacht nu op de machtiging van de arts.



Op internet zie ik dat er ook veel soorten flesvoeding zijn die wel oke zijn met koemelk allergie, wat zijn jullie ervaringen, en met welke merken?
Alle reacties Link kopieren
Geeft de arts niet het advies welke melk je moet gebruiken? Qua werk heb ik er mee te maken en dan schrijft de arts een machtiging en daar staat dan ook om welke melk het gaat.
Ik dacht juist dat daar helemaal niet zoveel keus in was, koemelkvrije voeding?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn best veel soorten, maar die zijn ook allemaal een beetje anders; welk type eiwit gehydrolyseerd is, en hoeveel. Je kinderarts (of huisarts) zal je advies geven welke voor jouw dochter geschikt is, daar krijg je ook de machtiging voor, je hoeft (kan) dus niets zelf uitzoeken.



Met betrekking tot de vergoeding, geen idee hoe dat bij VGZ zit, maar officieel heb je eerst de verdenking op KMEA, dan ga je elimineren (dus dieet) dan moeten de klachten beter worden. Dan na 4-6 weken dubbelblind provoceren (koemelk geven, maar jij en de arts weten niet wanneer, doe je op CB of in ziekenhuis, afhankelijk van de klachten) en als er dan weer klachten komen, bij de keer dat je koemelk gaf, heb je de allergie bevestigd.



Officieel mag je pas dan als arts een machtiging uitschrijven. In de praktijk worden die vaak direct gegeven, en wordt pas na 6-12 maanden geprovoceerd, maar dan om te zien of kind er overheen gegroeid is. Ik heb hierop nooit commentaar van zorgverzekeraars gekregen, maar als ze heel strikt zijn bij VGZ moet je dus de eerste 6 wejen zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren
Van mijn 3 kinderen hebben er 2 koemeleiwit allergie gehad. Zit al die tijd al bij VGZ en nooit een probleem bij de vergoeding gehad. Het enige was dat ik de voeding telefonisch moest bestellen bij een door hun geselecteerd bedrijf. Dan had ik binnen 24 uur een doos vol blikken. Ik had overigens nutramigen.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Mijn oudste (inmiddels 5,5) heeft als baby koemelkallergie gehad. Wij zitten bij CZ en gezien het al weer even geleden is, zijn de regels daar misschien over veranderd. Je zou een bij je verzekeringsmaatschappij kunnen informeren, zij weten het beste hoe het bij hun geregeld is.



Mijn zoon had door de koemelkallergie ernstige eczeem. Eerst kreeg hij Nutramigen voorgeschreven. Deze konden bij de apoheek ophalen en werd alleen vergoed als het op doktersvoorschrift was. Nutramigen hielp bij zoon niet voldoende. Als volgende kreeg hij Neocate. Deze is wederom op doktersvoorschrift en niet via de apotheek te krijgen. Wij kregen deze voiding rechtstreeks van de leverancier.



Officieel zou de koemelkallergie bewezen moeten worden. En dit zou dan met een dagopname zijn waarbij je kind een keer gewone flesvoeding krijgt en een keer hypoallergeen. Dit hebben wij nooit gehad. Zoon was door de Neocate binnen twee weken zo opgeknapt met zijn eczeem dat de kinderarts dit als voldoende bewijs zag en testen leek hem bij zoon i.v.m de ernstige reactive niet verstandig.



Na een jaar hebben we onder begeleiding van een dieetist Pepti geprobeerd en dit ging goed. De Pepti konden we gewoon in de winkel kopen en kregen we niet vergoed.
Ik zat destijds bij VGZ en kon de bonnetjes bewaren van Nutrilon Pepti en kreeg deze vergoed. Na machtiging van CB arts kreeg je een folder van Sorgente (geloof ik?) die belde ik eenmaal per maand en dan kreeg ik netjes 6 of 8 verpakkingen geleverd. Toen was zoon 4 maanden.. Bij dochter was direct duidelijk dat ze kma had vanwege verleden broer en heb ik de hele provocatie test ook niet hoeven doen!
Alle reacties Link kopieren
Op je vraag heb ik geen antwoord. Mijn jongste kreeg geitenmelk, is dat een optie (hoewel het maar een klein beetje per dag was, als aanvulling op borstvoeding)?
Alle reacties Link kopieren
De kinderarts bepaalt (al dan niet in overleg met jou) welke speciale voeding je kind krijgt. Bij mij hebben beide kinderen Nutramigen gekregen. Werd volledig vergoed en geleverd door de leverancier. In dozen, rechtstreeks met de post. Succes!
quote:Nelladella1 schreef op woensdag 23 juli 2014 14:37 Op je vraag heb ik geen antwoord. Mijn jongste kreeg geitenmelk, is dat een optie (hoewel het maar een klein beetje per dag was, als aanvulling op borstvoeding)?Baby's mogen toch helemaal geen onbewerkte melk (behalve dan bv natuurlijk)?!
Alle reacties Link kopieren
quote:nucky schreef op 23 juli 2014 @ 22:32:

[...]



Baby's mogen toch helemaal geen onbewerkte melk (behalve dan bv natuurlijk)?!Niet helemaal duidelijk opgeschreven zie ik. Het was ook poedermelk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven