Dag van nationale rouw

23-07-2014 08:17 545 berichten
Wat doen jullie?

Bij ons hangt de vlag halfstok en ik zal zeker een minuut stil zijn om 4 uur. Ik zit dan op mijn werk, maar ik daar houden ze er vast rekening mee. Ik vind het heel bijzonder dat radiozenders een aangepast programma hebben. Ik denk dat het een indrukwekkende dag wordt, vooral het moment dat de slachtoffers in Nederland aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Een met Waarbij en Star.



Debora . Mooi verwoord!



En ik was gisteren ook verbaasd over de plotselinge aankondiging. Ik denk dat Rutte na maandag zo snel mogelijk tegemoet heeft willen komen aan de wensen van de nabestaanden.



Ik ben overigens wel verbaasd dat het hier blijkbaar de verzamelbak is van mensen die het niet zoveel doet. Ik kan me daar echt helemaal niks bij voorstellen. Zeker niet als je ziet op hoeveel vlakken dit impact heeft.
quote:tekenis schreef op 23 juli 2014 @ 11:42:

Wat is er niet ontopic aan mijn stuk Cateau? Wie is er verder offtopic? De gemoederen lopen misschien hoog op, maar dat doen dit soort onderwerpen. Is dat heel erg? (zolang het niet heel persoonlijk gaat worden)



Eens. Ja, de gemoederen lopen hoog op maar dat is naar mijn idee niet erg.

De één heeft wat meer behoefte aan collectieve (niet negatief bedoeld) rouw, de ander rouwt op zijn manier (ik heb ook geen Facebook, dat scheelt waarschijnlijk ook). Misschien wel om iets heel anders of op een heel ander moment.

Maar niemand heeft hier in dit topic de ramp gebagatelliseerd. Iedereen is geschokt door de berichten en de beelden.

Niemand doet andermans verdriet af met "niet belangrijk".

Alleen ja, de meningen over een dag van nationale rouw lopen uiteen, dat klopt. En dat mag ook. In een topic met dit als onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Zwakbegaafden was zeker niet als sneer bedoeld. Ik gebruik de anekdote wel vaker van een vrouw die werd gecyberstalked door iemand die hele nare dingen over haar zei. Uiteindelijk bleek het een zwakbegaafd buurtgenootje te zijn. Maakt het niet minder erg, maar zo iemand ziet de gevolgen van haar acties niet in.

En wie weet zit er hier wel iemand die een tijd terug een groot verlies heeft geleden, maar daar geen klankbord voor kon vinden, die nu opeens ziet dat haar 'vrienden' op Facebook opeens wel kunnen meeleven met voor hen onbekenden. Ik zeg maar wat. Daarom: misschien moet ik het me allemaal niet zo aantrekken.

Maar ik vind het niet makkelijk om het te negeren als ik zo'n topic zit te lezen. Ik merk dat het me toch raakt en dat ik er boos van word.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk komt dat doordat ik een zwakbegaafde klootzak ben.



Enja, dat is een reactie zonder respect naar wie dan ook. Dat spijt me dan. Ik vond die reacties ook niet van respect getuigen naar andersdenkenden toe.



Wat ik ga nu doen? Stil zijn in dit en andere topics over deze ramp.



Ik wens nabestaanden oprecht veel sterkte met verlies en ik heb volgens mij nergens de ramp gebagatelliseerd. Jammer dat het zo wel overkwam.



Later is nu
Niet alleen zwakbegaafden zien de gevolgen van hun acties niet in. Dan kun je de helft van Nederland wel als zwakbegaafd bestempelen. Mensen met het Down syndroom zijn ook zwakbegaafd maar hebben vaak meer empathie in hun grote teen dan menig Nederlander.
quote:Dreamer schreef op 23 juli 2014 @ 11:52:

Waarschijnlijk komt dat doordat ik een zwakbegaafde klootzak ben.



Enja, dat is een reactie zonder respect naar wie dan ook. Dat spijt me dan. Ik vond die reacties ook niet van respect getuigen naar andersdenkenden toe.



Wat ik ga nu doen? Stil zijn in dit en andere topics over deze ramp.



Ik wens nabestaanden oprecht veel sterkte met verlies en ik heb volgens mij nergens de ramp gebagatelliseerd. Jammer dat het zo wel overkwam.



Volgens mij heeft niémand de ramp gebagatelliseerd. Geen sprake van!
quote:jippie55 schreef op 23 juli 2014 @ 11:44:

Een met Waarbij en Star.



Debora . Mooi verwoord!



En ik was gisteren ook verbaasd over de plotselinge aankondiging. Ik denk dat Rutte na maandag zo snel mogelijk tegemoet heeft willen komen aan de wensen van de nabestaanden.



Ik ben overigens wel verbaasd dat het hier blijkbaar de verzamelbak is van mensen die het niet zoveel doet. Ik kan me daar echt helemaal niks bij voorstellen. Zeker niet als je ziet op hoeveel vlakken dit impact heeft.Het doet me wel wat als ik de persoonlijke verhalen lees en bij de speech van Timmermans had ik ook wel een brok in mijn keel. Maar het doet me niet meer dan bijvoorbeeld die jongens in Israël die ontvoerd en vermoord zijn. Vandaag lees ik over 6 mensen (waarvan 4 kinderen) die in Frankrijk zijn verongelukt, daar schrik ook wel even van. Maar daarna ga ik weer verder met mijn dagelijkse dingen.
Wat ik dan weer raar vind is dat sommige mensen er mee zitten dat ze om 16 uur 'n belangrijke afspraak hebben (sollicitatie/ziekenhuis) en dan het stilteminuutje missen. Dan kun je toch gewoon vanavond 'n kaarsje opsteken en 5 minuten herdenken? Het gaat toch niet om het tijdstip maar om de gedachte?
Alle reacties Link kopieren
Ieder heeft verdriet op zijn eigen manier.

De een is stil, brandt een kaars, of hangt de vlag halfstok, de ander gaat naar een herdenking.

Maar dat wil nog niet zeggen dat diegene die nog naar de winkels gaat om een voor een verjaardagsfeestje vanavond nog een kadootje te kopen minder meeleeft. Of dat diegene die na een paar dagen avonddienst vanmiddag lekker in de zon zit met een biertje, niet aan de slachtoffers of nabestaanden denkt, al zie je dat niet aan de buitenkant.

Niet alles is wat het lijkt.

Laten we elkaars manier van meeleven alsjeblieft respecteren.
quote:amarna schreef op 23 juli 2014 @ 11:57:

Ieder heeft verdriet op zijn eigen manier.

De een is stil, brandt een kaars, of hangt de vlag halfstok, de ander gaat naar een herdenking.

Maar dat wil nog niet zeggen dat diegene die nog naar de winkels gaat om een voor een verjaardagsfeestje vanavond nog een kadootje moeten kopen minder meeleeft. Of dat diegene die na een paar dagen avonddienst vanmiddag lekker in de zon zit met een biertje, niet aan de slachtoffers of nabestaanden denkt, al zie je dat niet aan de buitenkant.

Niet alles is wat het lijkt.

Laten we elkaars manier van meeleven alsjeblieft respecteren.Helemaal eens!
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2014 @ 11:56:

Wat ik dan weer raar vind is dat sommige mensen er mee zitten dat ze om 16 uur 'n belangrijke afspraak hebben (sollicitatie/ziekenhuis) en dan het stilteminuutje missen. Dan kun je toch gewoon vanavond 'n kaarsje opsteken en 5 minuten herdenken? Het gaat toch niet om het tijdstip maar om de gedachte?Bedoel je mij met mijn ziekenhuisbezoek? Ik heb erbij gemeld dat ik een uur eerder een minuut stilte houd. Maar goed...ik had het liever om 16.00 uur gedaan. Waarom? Omdat ik het om bepaalde reden graag met andere mensen gedeeld had.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een dag van nationale rouw wel mooi. Niet iedereen doet eraan mee maar voor veel mensen voelt het wel belangrijk.

Ik herinner me bij ons in België de dag van nationale rouw na het busongeluk in Sierre en hier bracht het veel teweeg. Mensen ging tijdens de minuut stilte effectief aan de kant van de weg staan als ze reden. Alle scholen hielden een minuut stilte en ook radio en televisie deden mee. Na de minuut stilte gingen alle klokken van de kerken luiden... Was eigenlijk een mooi en intens moment. (Enkel op de autostrade was het niet mogelijk te stoppen maar ook daar gingen mensen op de pechstrook staan)



Iedereen verwerkt dit zoals hij wil, zelfs al heb je geen vrienden/familie/kennissen die op het vliegtuig zaten.



(Heb niet alle reacties doorgelezen dus excuses als ik iets zeg dat al gezegd is geweest)





Liefs, V.
Ik heb vandaag (nogmaals) laten weten aan de mensen die ik ken die mensen verloren hebben dat ik aan ze denk. Ik weet dat zij deze dag erg fijn vinden en het als steun ervaren.

Verder ben ik vandaag wel een minuut stil, niet om 16.00 uur dat gaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeik van sommigen hier. Wat maakt het nu uit of zo'n dag van nationale rouw inhoud heeft? Het gaat er toch om dat een groot deel van Nederland even stilstaat bij alle slachtoffers en nabestaanden van de ramp.



Veel mensen vinden het fijn dat ze hun medeleven kunnen betuigen door de vlag halfstok te hangen, een minuut stilte te nemen of desnoods hun fb foto tijdelijk veranderen. Volgens mij is hier echt helemaal niks verkeerds aan. Ik vind het juist wel mooi. Je kunt de dingen ook gaan overanalyseren. Als je eraan mee wilt doen, doet je mee. Vind je het niks, dan laat je het voor wat het is.



En sommigen zeggen 'ik kan hier niks mee.' Dat kan natuurlijk, al kan ik me er weinig bij voorstellen. persoonlijk denk ik vandaag extra aan alle mensen die misschien wel hun ouders, kinderen, vrienden of kennissen zijn kwijtgeraakt. In 1 klap. Hele gezinnen weg. Onvoorstelbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens niet van mening dat deze ramp erger is dan andere rampen, hongersnood, oorlogen of wat dan ook.

Het is iets wat op dit moment speelt, waar heel veel Nederlanders ontzettend door geschokt of geraakt zijn. Ik denk dat iedereen handelt zoals hij of zij denkt dat dat het beste is op dit moment. De dag van nationale rouw valt daar ook onder. Daar zit geen bijbedoeling bij omdat dit nu ineens erger is. Het speelt en leeft ontzettend merk ik in mijn omgeving.



Laat mensen die er behoefte aan hebben deze dag beleven en een moment stil zijn vanmiddag, de vlag halfstok hangen of een kaars branden. Een ieder doet het op zijn manier.

Daar kun je een mening over hebben of grappig over doen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo netjes.



Sterkte voor een ieder die dat kan gebruiken
Erger je niet, verwonder je slechts.
quote:renate73 schreef op 23 juli 2014 @ 10:13:

[...]



Ik rouw ook niet om mensen die ik niet ken, ik toon respect voor de nabestaande.Het heet anders "een dag van nationale rouw" en ik heb al meerdere malen gehoord, dat "de hele natie in rouw is gedompeld."
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 23 juli 2014 @ 12:16:

[...]





Het heet anders "een dag van nationale rouw" en ik heb al meerdere malen gehoord, dat "de hele natie in rouw is gedompeld."Nou, ooooeeeeh, wat erg zeg.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 23 juli 2014 @ 12:16:

[...]





Het heet anders "een dag van nationale rouw" en ik heb al meerdere malen gehoord, dat "de hele natie in rouw is gedompeld."Ja, maar daarom voel ik geen rouw, ik vind het wel heel erg voor de nabestaande, maar dat vind ik iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje schreef op 23 juli 2014 @ 09:41:

Ik ben wel verdrietig om onbekenden. Ik ben verdrietig om mensen waarbij een gat in hun leven is geslagen. En dat heb ik wel eerder zien gebeuren, de gedachte aan hoe die mensen zich zullen voelen, die pijn, daar voel ik een mini-stukje van van binnen. Maakt me zo aan het huilen. Het feit dat er zoveel oorlogen zijn, zoveel mensen die omkomen, of ze er nu direct betrokken bij waren of toevalligslachtoffer worden. Dag van rouw, denk dat het goed is. Mensen die willen kunnen meedoen, mensen die er niet vee mee hebben niet.+1
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:Debora schreef op 23 juli 2014 @ 10:30:

Ok, weer een topic dat bedoeld was om ervaringen uit te wisselen in positieve zin gekaapt door klootzakken die het nodig vinden om pagina na pagina hun ongegeneerde arrogantie tentoon te spreiden



Nee, dit topic was NIET bedoeld om te discussiëren of deze dag terecht is ingesteld. Lees de openingspost nog eens goed door.



Echt, ik weet dat je anoniem bent op een forum, maar dat betekent niet dat iedere gedachte die in je opkomt maar opgeschreven moet worden. Ik lijk op geen enkel topic hier mijn verdriet om degene die ik kende die is omgekomen te kunnen delen zonder me door tig reacties te moeten worstelen waar mijn verdriet wordt gebagatelliseerd (of in een ander topic juist wordt verergerd door de sensatiebelustheid en speculaties over het lijden van de slachtoffers).Ik heb het hele topic tot dusver gelezen, maar volgens mij is er echt niemand die de gevoelens van de nabestaanden bagatelliseert. Het gaat juist om mensen die niemand persoonlijk kennen die bij de ramp betrokken was, hoe die het ervaren.
quote:renate73 schreef op 23 juli 2014 @ 12:20:

[...]



Ja, maar daarom voel ik geen rouw, ik vind het wel heel erg voor de nabestaande, maar dat vind ik iets heel anders.Mensen, moet nu werkelijk alles overgeanayseerd worden? Het is een uitdrukking waar veel mensen zich in kunnen vinden en anderen niet. Klaar!
[quote]LouisaVuitton schreef op 23 juli 2014 @ 12:27:

[...]
anoniem_33411 wijzigde dit bericht op 23-07-2014 12:29
Reden: 1x is genoeg
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laten we dit topic alsjeblieft afsluiten. Wat een hoop meningen weer die nergens over gaan.



Deze dag is in het leven geroepen om de slachtoffers en nabestaanden ons medeleven te betuigen. En het ligt aan jezelf hoe je daar mee omgaat. Maar ga geen dingen roepen als 'ik kan er niks mee', ik kende niemand die in het vliegtuig zat dus ik voel geen verdriet', waarom worden andere rampen niet herdacht'...blablabla. Lekker belangrijk! Als je er niks mee hebt, so be it. Heb je er wel wat mee, ook goed.



Deze zinloze discussies over niks. Laaaaat mensen toch! Ga niet alles overanalyseren en loop niet overal je mening te verkondigen. Deze dag doet in mijn ogen meer dingen goed dan kwaad. Dus kappen gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Eens, met Waarbij, met Kimmie en met Debora. Ik vind een dag van nationale rouw heel goed. En als je je daar te nuchter voor voelt prima, maar hou het lekker voor jezelf. Niemand die je om je mening vroeg of die het een ruk kan schelen dat jij het allemaal maar overdreven vindt.

Ik ben straks om 16:00 uur muisstil (en zorg dat mijn kinderen dat ook zijn, zelfs die van 11 maanden) en zal een kaarsje branden, als ik vlag zou hebben ging deze halfstok. Ik vind het niet te bevatten wat er gebeurd is, het zal verdorie je dierbare zijn die even uit de lucht geschoten is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annasophia schreef op 23 juli 2014 @ 11:15:

Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd, maar heb moeite met het 'heel Nederland rouwt'. Zie ik op FB een post van iemand die 'nu al 7 mensen kent die iemand kenden die in het vliegtuig zat'. Sorry, waarom is dat het vermelden waard? Naar mijn mening is dat aan de haal gaan met rouw en verdriet van een ander.



En daarnaast klinkt het nu allemaal heel mooi, dat medeleven enzo, maar hoe zit het over een maand? De stilte voor de nabestaanden gaat, vrees ik, oorverdovend zijn.

Ik denk dat het gaat zoals bij de meeste gevallen van intens verdriet en grote leegte, als het jou niet persoonlijk heeft getroffen, dan zijn de meeste mensen er ook snel wel weer klaar mee...

Bij een nieuw nieuwsbericht zal iedereen weer even nadenken en stilstaan, maar gaandeweg worden die nieuwsberichten schaarser en zijn de nabestaanden, die soms hun halve familie kwijt zijn geraakt, weer op zichzelf en een handjevol naasten aangewezen.Geheel mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven