zoon 5 jaar is HB getest

23-07-2014 10:51 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Onlangs is mijn zoontje ( 5,5 jaar) HB getest. hij heeft een TIQ van 133, VIQ 142 en PIQ 120.

De psycholoog heeft ons wat handreikingen gedaan om ons te helpen in de omgang met hem en vooral over hoe we hem kunnen stimuleren en begeleiden. Erg fijn maar 1 van haar tips was vooral om hem te stimuleren om zo zijn PIQ te verrijken.



Hij scoort op beide punten hoog, en het is niet dat hij daar onderpresteert ( in tegendeel) maar zijn voorkeur gaat altijd uit naar iets op het verbale vlak. Op de momenten dat hij iets voor zichzelf gaat doen dan gaat hij zitten lezen of oefent hij met schrijven.



Hij is naast het HB ook nog eens zeer autodidact. En om hem uitdaging te bieden willen we hem uiteraard genoeg aanbieden.



Heeft iemand wellicht tips om zo zijn performale vaardigheden te verrijken?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Heeft je spycholoog daar geen tips of materiaal voor aangereikt? Eerlijk gezegd zou ik me eerder richten op zorgen dat hij straks op school een aanbod krijgt wat bij hem past en hem thuis gewoon algemeen veel stimulerende informatie en materialen aan te bieden. Ik denk persoonlijk dat hij met zulke scores niet 'bijgespijkerd' hoeft te worden.



Wij hebben ook een (en waarschijnlijk twee) hoogbegaafde en zeer leergierige kinderen en eigenlijk gaat alles wat we aanbieden erin als koek.
Wat is op dit moment het probleem met hem? Waarom hebben jullie hulp nodig in de omgang?
Alle reacties Link kopieren
Duolingo?

Soort spelletje / Appje waarmee je talen leert
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon scoort hoog in het VIQ, maar heeft weinig met lezen/schrijven. In het Nederlandse onderwijs is dit echter wel een pluspunt.

Een paar jaar na zijn eerste onderzoek is hij opnieuw onderzocht. Naast zijn VIQ van 132 blijkt hij dyslectisch.



Vraag aan je psycholoog om handvatten voor school, en bied verbreding aan. Sterrenkunde, kantklossen, als het maar niet schools is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Merk je iets van een VP-kloof? Is er een reden om daar speciaal aan te werken? Of gaat het puur om de cijfertjes?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen probleem met hem. Hij is onze oudste en dus ons referentiekader. De tips en tricks die zij ons gegeven heeft was gewoon onderdeel van het onderzoek en hoorde erbij zeg maar, er was geen specifieke vraag vanuit ons. Het is echt een heel lief, evenwichtig en zorgzaam ventje.



Op school zijn ze goed bezig, hij gaat de plusklas in en krijgt een speciaal voor hem ontwikkelt aanbod. Daar ben ik dus niet bang voor.



Het gaat ook niet om bijspijkeren, maar om aanbod. Ik wil hem dingen bieden die uitdagend zijn, maar tot nu toe komen we eigenlijk steeds op dingen uit die in het Verbale stuk liggen, juist omdat dat zijn interesse gebied is. Wij hebben hem daar altijd vrij ingelaten omdat hij echt alles opslurpt. Maar als we dan toch nieuwe dingen moeten kopen dan denken wij dat het juist van aanvulling kan zijn om ook dingen op het performale vlak te kunnen kopen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Talen is juist in zijn VIQ. Daar is hij extreem goed in en pakt dat allemaal erg snel op. Hij vindt dat juist leuk en daardoor is dat juist zijn "comfort zone"



We willen hem juist dingen aanbieden buiten zijn comfort zone omdat hij nu gewend is dat alles hem binnen 1 keer lukt. Daardoor zijn dingen waarbij oefening nodig is ( dus het performale) snel weggelegd. Want "hij kan het niet"... Hij kan het wel, maar oefening baart kunst, en dat stukje willen we juist stimuleren.



School gaat er juist erg goed mee om. Staat hier in de regio erg goed aangeschreven voor kinderen die HB getest zijn. Daar is dus ook geen probleem. Ze doen het juist heel goed en pakken het goed op.



het gaat juist, zoals iemand al schreef, om het "speelsere aanbod van leuke dingen die hem net even een beetje extra uitdaging bieden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 23 juli 2014 @ 11:07:

Merk je iets van een VP-kloof? Is er een reden om daar speciaal aan te werken? Of gaat het puur om de cijfertjes?



Er is geen kloof, en het gaat ook niet om de cijfertjes. Zeker niet.

we willen hem alleen wel meegeven dat hij voor sommige dingen moet oefenen waar de rest hem in een poep en een zucht afgaat. En hem dat dus ook laten zien door hem spelenderwijs iets aan te bieden dat na oefening wel lukt
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Mijn kinderen zijn alles-willen-weters. Ze zijn dol op musea, encyclopedieën, atlassen, maar ook dingen als het Guinness book of world records. Ze (8 en 6) kijken allebei heel graag naar het Klokhuis, oudste heeft de National Geographic Junior, en we hebben ontzettend veel boeken over natuur en wetenschapdingen.



Smartgames spelen ze met vlagen: Camelot, Traffic, Catamino (geloof ik, blokjes in een vorm leggen), Club 2%, etc. Gezelschapsspelletjes doen ze ook graag: Uno, Vlotte Geesten, Kolonisten van Catan, en het Zakgeldspel (en dan zelf het wisselgeld uitrekenen). Sudoku's en van die puzzelboeken met logikwizzen en woordzoekers enzo vinden ze ook leuk.



Mijn kinderen zijn geen bouwers, mijn HB-neefje wel dus die speelt ook veel met Kapla's, van die magneetstokjes enzo. Mijn kinderen houden wel allebei erg van fantasiespel dus er worden ook veel avonturen beleefd als ridders/piraten/boeven/romeinen/ontdekkingreizigers - de verkleedkist is hier dus ook een topper.



Eigenlijk dus niks bijzonders qua speelgoed, het is meer hoe ze er mee spelen.
Een muziekinstrument lijkt me ideaal voor hem. Mijn oudste speelt vanaf zijn bijna 6-e piano, de jongste gaat na de vakantie beginnen.



Dat is iets wat geduld en doorzettingsvermogen en oefening vergt en wat hij niet in een keer zal kunnen. Onze oudste leert daar veel van. En misschien een wat meer technische sport? Je zou evt ook aan een vreemde taal kunnen denken maar dan zit hij wel weer in de zone waar hij toch al goed in is.
Mijn dochter is jonger, dus misschien lastig te vergelijken, maar ze houdt erg van bouwplannen uitwerken. Ze heeft houten bouwspul met schroeven en moeren waarmee ze verschillende voertuigen kan bouwen (van Eichhorn, geloof ik), en ze speelt veel met Widgets, ook bouwplangebaseerd. Misschien dat technisch Lego of Knex iets voor je zoon is, dat is ongeveer hetzelfde idee. Mijn dochter is ook enorm fan van platformspelletjes op de ipad waarbij ze een probleem op moet lossen, zoals een poppetje in een huisje krijgen (Hello Kitty, maar is vast ook in iets jongensachtig te vinden) of hartjes aan elkaar verbinden.



Je hebt ook wel websites waar ze boeiende spelletjes aanbieden, www.slimmespelletjes.nl bijvoorbeeld. Niet de voordeligste, maar dan kun je inspiratie opdoen
Fjn dat de school het goed oppakt trouwens. Het is belangrijk dat hij zich daar niet gaat vervelen en leert werken. Houd dat straks goed in de gaten, soms is de praktijk nl wel iets minder dan de theorie.
Alle reacties Link kopieren
Even wat kanttekeningen, performaal is hij niet hoogbegaafd. Er is een duidelijk verschil tussen performaal en verbaal. Pas ook op dat je hem niet overschat agv zijn verbale begaafdheid.



Daarnaast: mogelijk is de test gedaan met een SON-test. Deze wordt vaak gebruikt bij jongere kinderen. De SON is niet altijd even betrouwbaar gebleken als op latere leeftijd nog een test wordt herhaald. Sowieso: hoe jonger het kind, hoe onbetrouwbaarder de test en hoe meer variatie mogelijk in de toekomst.

Staar je alsjeblieft niet blind op de term "hoogbegaafdheid", zie het als potentie en kijk hoe je hem op termijn het beste kunt stimuleren (doe je ook geloof ik). Dit is niet vervelend bedoeld. Meer om even de andere kant te ten zien.
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
muziek is een goeie idd! Die ga ik even bespreken met mijn man.

Wat sport betreft zijn er helaas medisch gezien teveel beperkingen. Hij heeft hele zwakke longen en ws een immuniteitsafwijking waardoor zijn energiepeil op 0 staat. Sporten is op dit moment nog geen optie.



Wat jij omschrijft Zoembaya over het alleswillenweten is wel herkenbaar. Dat heeft mijn zoontje ook. Hij slurpt echt alle informatie op als een spons. Heeft een ontzettend uitgebouwde kennis van dingen van de wereld en over dino`s.

Fantasiespelletjes speelt hij ook zeker. Maar idd kapla, en die magneetdingen die zijn wel een goede voor hem.



Thanks, hier heb ik zeker iets aan
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 23 juli 2014 @ 11:16:

[...]





Er is geen kloof, en het gaat ook niet om de cijfertjes. Zeker niet.

we willen hem alleen wel meegeven dat hij voor sommige dingen moet oefenen waar de rest hem in een poep en een zucht afgaat. En hem dat dus ook laten zien door hem spelenderwijs iets aan te bieden dat na oefening wel luktGeen kloof? Het is wel een groot verschil (misschien is het geen discrepant profiel genoemd?)
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Tjjjjjemig, hij is niet getest met de SON maar met de WPPSI.

Hij is idd Performaal niet hoogbegaafd maar wel bovengemiddeld. Zijn TIQ is wel hoogbegaafd.



Als je mijn posts nog eens goed leest dan zie je ook dat ik me totaal niet blind staar op de term hoogbegaafd maar dat ik mijn kind wel uitdaging wil blijven bieden en hem niet wil afbreken onder het motto, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.



Wij behandelen hem niet bijzonder, hij is gewoon mijn kind en moet ook gewoon de regeltjes thuis en op school volgen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Met 22 punten verschil tussen VIQ en PIQ is er volgens mij wel degelijk sprake van een disharmonisch profiel.

Dat hoeft geen problemen te geven, maar eigenlijk geef je zelf al aan dat het mogelijk wél voor problemen zorgt.

Je zoontje doet het liefst geen dingen waarbij hij zijn PIQ moet aanspreken want 'dat kan hij toch niet'.



Ik heb zelf een (vergelijkbare) V/p kloof en weet uit ervaring hoe enorm frustrerend het is om wel te weten/bedenken hoe iets moet en het vervolgens niet uit te kunnen voeren.

Dat maakt ie heel onzeker over je eigen kunnen, zelfs al presteer je beter dan gemiddeld, je voldoet nooit aan je eigen verwachtingen.

Je weet immers hoe het moet, dus waarom lukt het dan niet?



Ik zou het verschil in zijn ontwikkelingsprofiel dus echt wel serieus nemen als ik jou was.
Ik denk dat je er goed in staat Biol. Voor jou is je kind wschl ook heel gewoon omdat hij je referentiekader is.



Volgens mij is de truc ook je kind volgen. Als hij zin heeft om met autootjes te spelen, lekker laten spelen. Zodra er een vraag komt speel je daarop in door dingen te vertellen, op te zoeken op internet, er een boek over te lenen, naar een museum te gaan, een film of doumentaire te kijken enz.



Ik vind het heel bijzonder om te zien hoe al die info wordt opgeslagen en opeens maanden later weer wordt bovengehaald in een heel ander verband.
Het verschil is idd wel vrij groot. Hij is nog heel jong, ik zou het zien als iets wat jullie en de school de komende jaren goed in de gaten houden. Wees alert op symptomen die op een VP-kloof kunnen wijzen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Yasha, en juist daarom willen we dit soort dingen wel aanbieden.

Nu hebben we hem inderdaad altijd gevolgd in zijn vraag. Maar ik denk dat als ik zorg dat ik idd iets bouwkundigs in huis heb en dit spelenderwijs met hem doe ( of mijn man, dat is om t even) dat hij hier wellicht een harmonieuzere tussenweg in gaat vinden.



Niet omdat ik vind dat hij daarin ook moet uit blinken maar juist om hem te laten wennen aan het omzetten van ideeën in zijn hoofd naar een fysieker beeld.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Biol, waarom is hij getest? Je geeft aan dat jullie geen problemen hebben en de school ook niet. Wat was dan de reden om een kind al zo jong te gaan testen?
Ik zal het wel helemaal fout zien, maar ik ben erg blij dat ik ouders had die me niet met 5 lieten testen en tips en tricks nodig hadden.



Grote buitenwereld, alle ruimte om mijn ding te doen, speelgoed waarmee echt te spelen was, en hassa, klaar was Eldoratootje. Maar goed, ik ben dan ook van de tijd dat hoogbegaafdheid nog geen afkorting was, en ouders niet dachten dat opvoeding een wiskundig optimalisatievraagstuk was.
Alle reacties Link kopieren
Omdat duidelijk was dat hij wel erg ver voorliep. Ze hebben plusklassen en daar moet een test voor gedaan zijn om toegelaten te worden tot die klas. ( subsidie verhaal)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 23 juli 2014 @ 12:10:

Ik zal het wel helemaal fout zien, maar ik ben erg blij dat ik ouders had die me niet met 5 lieten testen en tips en tricks nodig hadden.



Grote buitenwereld, alle ruimte om mijn ding te doen, speelgoed waarmee echt te spelen was, en hassa, klaar was Eldoratootje. Maar goed, ik ben dan ook van de tijd dat hoogbegaafdheid nog geen afkorting was, en ouders niet dachten dat opvoeding een wiskundig optimalisatievraagstuk was.



Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik denk dat de opvoeding een wiskundig optimalisatievraagstuk is. En ik zie ook niet zo goed in wat de toevoeging van deze post is op mijn vraag. Als je het ergens niet mee eens bent, prima, dan doe jij het anders.



Als je kind aangeeft dat hij zich verveelt op school, dat hij vraagt om dingen waarvan hij leert en dat dat voor hem echt een verademing is dan vind ik dat je als ouder zijnde daar gehoor aan moet geven. Dat jij het anders ziet is je goed recht, maar om mij dan zo neer te zetten vind ik niet zo netjes
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven