Dag van nationale rouw

23-07-2014 08:17 545 berichten
Wat doen jullie?

Bij ons hangt de vlag halfstok en ik zal zeker een minuut stil zijn om 4 uur. Ik zit dan op mijn werk, maar ik daar houden ze er vast rekening mee. Ik vind het heel bijzonder dat radiozenders een aangepast programma hebben. Ik denk dat het een indrukwekkende dag wordt, vooral het moment dat de slachtoffers in Nederland aankomen.
Of je er wel of niet 'iets mee hebt', je hebt toch het fatsoen om je aan te passen vandaag en ook even stil te zijn i.p.v. 'Ik ga gewoon lekker shoppen'.

Zo niet, klaag je ouders aan, dan hebben ze iets verkeerd gedaan tijdens je opvoeding.
quote:tekenis schreef op 23 juli 2014 @ 11:35:

Het zegt wel veel over de samenleving als je niet heftiger geschokt mag zijn als het je eigen volk is. Dat je liever niet rouwt, omdat je er niets mee hebt omdat je niemand kende, omdat het je niet persoonlijk raakt.



Ik ben van mening dat we woest mogen zijn dat een oorlogsdaad ons zo verschrikkelijk heeft geraakt. ONS ja, en nee, ik vergelijk me niet met de nabestaanden die vele, vele, vele malen meer te lijden hebben.



Onverschilligheid zie je ook hierin weer bij sommigen die totaal geen gemeenschaps gevoel hebben.



Waarom zou iemand uberhaubt voor de nabestaanden opkomen? Het gaat ons toch niet aan



Dat ervaar ik toch anders: blijkbaar mag je niet (schoorvoetend) aangeven dat je het weliswaar vreselijk vindt, maar dat "rouw" toch een andere betekenis voor je heeft.



Woest ben ik ook al niet. Ik ervaar eerder een machteloos gevoel. Dit is oorlogsgekte pur sang. Maar gezien alle ellende die overal ter wereld elke dag plaatsvindt, snap ik dan weer niet, dat mensen er zo verbaasd over zijn. Of raakt het je werkelijk pas op het moment dat het op je eigen stoep ligt?

En nee, ik ervaar het niet alsof het "ons" is aangedaan. Het is de mensen in het vliegtuig en hun nabestaanden aangedaan. Ik voel en ik leef intens met ze mee. Dat hoeft voor mij niet speciaal op een van bovenaf vastgestelde dag of wijze, maar als iemand anders daar wel behoefte aan heeft: alle respect.
Alle reacties Link kopieren
En zo kunnen we de hele dag doorgaan natuurlijk. Wij krijgen Harrie er niet mee terug.



Laat iedereen in zijn of haar waarde. Ik waardeer het enorm dat er veel mensen zijn die hun steun, medeleven op welke wijze dan ook betuigen. Daarnaast respecteer ik ook degenen die om welke reden dan ook niet deelnemen de minuut stilte of wat dan ook, dat is hun beslissing.

Maar laten we svp wel ophouden met zinloze discussies die zeer pijnlijk zijn voor sommigen onder ons.
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
Oh, is het gemep naar elkaar hier ook alweer aan de gang? Ik vind het echt volslagen belachelijk hoe mensen het be- en veroordelen hoe anderen hiermee omgaan. Hoe er wordt geroepen dat je je het leed van anderen toe eigent als je teveel meeleeft of gevoelloos bent als je te weinig meeleeft. Het zijn allebei nare sneren die nergens op slaan. Iedereen gaat hier op z'n eigen manier mee om, je bent niet verplicht om te rouwen en rouwen is ook niet voorbehouden aan mensen uit de directe omgeving (en ja, natuurlijk is er een heel groot verschil hoe close je met de slachtoffers bent, maar ik vind het echt heel misselijk om te zeggen dat mensen die zeggen ook te rouwen of een X aantal nabestaanden te kennen aan de haal gaan met het leed van een ander).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
En zo sneer jij ook met je eigen mening Susan.



Het is geen sneren, het is je gevoelens tov deze ramp op dit topic neerzetten en soms ben je het niet met elkaar eens en vind je het onbegrijpelijk wat anderen neerplempen, zo ook jij. Dus met jouw post doe je exact hetzelfde. Geeft niet trouwens, doen we dus allemaal.
quote:tekenis schreef op 23 juli 2014 @ 13:01:

En zo sneer jij ook met je eigen mening Susan.



Het is geen sneren, het is je gevoelens tov deze ramp op dit topic neerzetten en soms ben je het niet met elkaar eens en vind je het onbegrijpelijk wat anderen neerplempen, zo ook jij. Dus met jouw post doe je exact hetzelfde. Geeft niet trouwens, doen we dus allemaal.De spijker op z'n kop!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk raakt het je meer als het "op je eigen stoep ligt ".

Niet alleen omdat dat een hele normale menselijke reactie is (het komt dichtbij, het had jou of je dierbaren ook kunnen overkomen) , maar ook vooral omdat als alle ellende in de wereld je zou raken, je niet normaal meer zou kunnen leven.

Dat betekent niet dat ellende in de wereld je niets doet, dat is weer het andere uiterste.



En we zijn allemaal anders. Ik zelf ben er erg mee bezig, ben ook zeker stil straks, en in gedachten bij slachtoffers en nabestaanden, maar als anderen er minder mee bezig zijn denk ik echt niet dat dat is omdat het ze niks zou kunnen schelen. Iedereen vindt het erg. Hoe je er ook mee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Deze dag van nationale rouw kwam mij gisteren pas vrij laat ten gehore, dat vind ik eigenlijk wel jammer. Desondanks mooi dat er bij stil wordt gestaan. Hier hangt de vlag halfstok en indien het lukt zullen wij - net als een groot deel van Nederland - een minuut stilte houden.



Een deel van de speech van minister Timmermans kwam net weer voorbij, wat blijft dat indrukwekkend en aangrijpend. Vooral dat stuk waarin hij speculeert over de laatste momenten van het leven van de slagoffers. Hij verwoordde precies wat veel mensen zich afvroegen. Sowieso wist hij de gedachten en gevoelens - waar woorden eigenlijk niet toereikend zijn - waar veel mensen mee worstelen onder woorden te brengen. Een bijzondere prestatie, onder bizarre omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 23 juli 2014 @ 13:01:

En zo sneer jij ook met je eigen mening Susan.



Het is geen sneren, het is je gevoelens tov deze ramp op dit topic neerzetten en soms ben je het niet met elkaar eens en vind je het onbegrijpelijk wat anderen neerplempen, zo ook jij. Dus met jouw post doe je exact hetzelfde. Geeft niet trouwens, doen we dus allemaal.Eens!
quote:ikke46 schreef op 23 juli 2014 @ 12:52:

En zo kunnen we de hele dag doorgaan natuurlijk. Wij krijgen Harrie er niet mee terug.



Laat iedereen in zijn of haar waarde. Ik waardeer het enorm dat er veel mensen zijn die hun steun, medeleven op welke wijze dan ook betuigen. Daarnaast respecteer ik ook degenen die om welke reden dan ook niet deelnemen de minuut stilte of wat dan ook, dat is hun beslissing.

Maar laten we svp wel ophouden met zinloze discussies die zeer pijnlijk zijn voor sommigen onder ons.





Het is geenszins mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen.

Maar dit is een discussieforum en dit topic gaat over deze dag. Daar kunnen dus verschillende meningen geuit worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal best, maar ik heb geen mening over de manier op zich waarop mensen met deze ramp omgaan, ik vind dat heel persoonlijk. Ik vind iemand die er de hele dag mee bezig is niet beter dan iemand voor wie het een dag is als alle andere dagen, andersom ook niet. Ik heb inderdaad wel een mening over de manier waarop mensen elkaar op dat punt veroordelen, ik vind het ook gewoon ronduit kwetsend wat mensen elkaar voor de voeten werpen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 23 juli 2014 @ 12:52:

Of je er wel of niet 'iets mee hebt', je hebt toch het fatsoen om je aan te passen vandaag en ook even stil te zijn i.p.v. 'Ik ga gewoon lekker shoppen'.

Zo niet, klaag je ouders aan, dan hebben ze iets verkeerd gedaan tijdens je opvoeding.





Wie zegt dat diegene die vanmiddag schoenen gaat kopen niet al 3 dagen heeft lopen janken van onmacht of 's nachts niet kan slapen van de vreselijke beelden? De mate of de manier waarop iemand respect of medeleven heeft hangt toch niet af van vanmiddag vier uur of het aantal kaarsen voor je raam vanavond ?

Laaaat iedereen toch!
quote:Susan schreef op 23 juli 2014 @ 13:09:

Dat zal best, maar ik heb geen mening over de manier op zich waarop mensen met deze ramp omgaan, ik vind dat heel persoonlijk. Ik vind iemand die er de hele dag mee bezig is niet beter dan iemand voor wie het een dag is als alle andere dagen, andersom ook niet. Ik heb inderdaad wel een mening over de manier waarop mensen elkaar op dat punt veroordelen, ik vind het ook gewoon ronduit kwetsend wat mensen elkaar voor de voeten werpen.Dat heb ik in dit topic niet gezien.
Alle reacties Link kopieren
Het gevolg is dat mensen die maar het cynischt roepen over zgn 'opgedrongen rouw' overblijven omdat ze het nodig vinden die mening te delen en degenen die dachten hier een bemoedigend woordje te vinden wegblijven. Zo werkt het inderdaad op een discussieforum.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Zullen we nu allemaal kappen? Sjezus. Het is al erg genoeg wat er gebeurd is.
quote:Susan schreef op 23 juli 2014 @ 13:09:

Dat zal best, maar ik heb geen mening over de manier op zich waarop mensen met deze ramp omgaan, ik vind dat heel persoonlijk. Ik vind iemand die er de hele dag mee bezig is niet beter dan iemand voor wie het een dag is als alle andere dagen, andersom ook niet. Ik heb inderdaad wel een mening over de manier waarop mensen elkaar op dat punt veroordelen, ik vind het ook gewoon ronduit kwetsend wat mensen elkaar voor de voeten werpen.



Wat is het verschil? Het onderwerp? Of omdat je slechts een mening hebt over de manier waarop bla bla, maakt dat jij wel en andere niet op jouw manier mogen discussieren?



Hou er nou maar over op stop met vingertje wijzen, want er wijzen vingers terug. Hou het er gewoon op dat iedereen - zo ook jij - hier anders mee omgaat.
quote:sinnombre schreef op 23 juli 2014 @ 12:52:

Of je er wel of niet 'iets mee hebt', je hebt toch het fatsoen om je aan te passen vandaag en ook even stil te zijn i.p.v. 'Ik ga gewoon lekker shoppen'.

Zo niet, klaag je ouders aan, dan hebben ze iets verkeerd gedaan tijdens je opvoeding.Het is geen moetje. Sommigen kunnen niet, sommigen wíllen niet. Deze ramp is niemand ontgaan en ik vermoed zo dat iedereen er bij stilgestaan heeft hoe erg men het vindt voor de slachtoffers en de nabestaanden. Dat je vandaag niet meedoet om 16:00u zegt niet dat je van steen gemaakt bent. Dat zegt enkel dat je er ongetwijfeld al bij stilgestaan hebt - we zijn inmiddels toch al bijna een week verder - en het leven weer doorgaat. Het is prachtig dat hier bij stilgestaan wordt en de saamhorigheid van alle kanten klinkt, en daar hoort een dag als deze ook bij, maar dat is niet voor iedereen zo. Iedereen hééft er al bij stilgestaan, ga daar maar van uit. Maar iedereen op zijn eigen manier.
quote:boebezoebe schreef op 23 juli 2014 @ 13:12:

Het gevolg is dat mensen die maar het cynischt roepen over zgn 'opgedrongen rouw' overblijven omdat ze het nodig vinden die mening te delen en degenen die dachten hier een bemoedigend woordje te vinden wegblijven. Zo werkt het inderdaad op een discussieforum.



Vind je mij cynisch dan?

Want dat was echt niet de bedoeling. Ik haak in op wat gezegd wordt, en probeer te verwoorden hoe ik het ervaar.

Verder zie ik eerlijk gezegd, op een enkeling na, niemand respectloos reageren.

Maar misschien heb ik de insteek van dit topic verkeerd begrepen, dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Prima hoor tekenis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn oprecht excuus als ik mosterd ben:



Er is gekozen voor een nationale rouwdag omdat het niet om een ongeluk gaat maar om een aanslag. Daarom is er voor gekozen, in overleg met nabestaanden.





Hoe ontzettend triest alle voorgaande rampen ook waren, in die gevallen ging het om gruwelijke ongelukken die niet veroorzaakt werden door een oorlogssituatie.



Moge alle nabestaanden ooit hun geliefden een waardig afscheid kunnen geven. Er is nog zo veel te doen voor de experts en vooral nog te zoeken naar nog zo veel overledenen die ergens nog liggen...

Ik wens een ieder die direct of indirect deze nachtmerrie als nabestaande moet doormaken alle liefs, kracht en sterkte toe.



Ik hoop ook oprecht dat iedereen, ook degenen die het minder/niet raakt respect zal kunnen opbrengen voor 1 minuut stilte.

1 hele minuut voor 298 onschuldige slachtoffers die enorm gemist worden...
quote:zas schreef op 23 juli 2014 @ 08:17:

Wat doen jullie?

Bij ons hangt de vlag halfstok en ik zal zeker een minuut stil zijn om 4 uur. Ik zit dan op mijn werk, maar ik daar houden ze er vast rekening mee. Ik vind het heel bijzonder dat radiozenders een aangepast programma hebben. Ik denk dat het een indrukwekkende dag wordt, vooral het moment dat de slachtoffers in Nederland aankomen.

Ik zorg er voor dat om 15:55 de klokken luiden. In onze gemeenschap is een gezin, vader, moeder, twee kinderen, omgekomen.



En ja, als je er rationeel naar kijkt kan je zeggen dat het raar is om voor bijna 200 slachtoffers die toevallig tegelijk dood gaan een dan van nationale rouw af te kondigen, en de meer dan 500 verkeersdoden per jaar te negeren. Of dat er andere ergere rampen zijn. Of wat dan ook.



Ik voel zelf geen enkele emotie bij 4 mei, maar anderen wel, dus hou ik dan ook twee minuten mijn muil. Kleine moeite, en voor anderen belangrijk, dus waarom niet?



Vandaag net zo. Moeten die klokken luiden voor mij? Moeten de vlaggen halfstok voor mij? Nee. Maar de wereld draait niet om mij. Er zijn veel mensen die begrijpelijk, en nog meer die misschien onbegrijpelijk, geraakt zijn, verdriet hebben, geschokt zijn. Het kost me geen enkele serieuze moeite om een heel klein dingetje te doen dat voor die mensen misschien een heel klein ietsiepietsie troost kan geven. Mooi toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overigens wel goed, een dag (of moment) van nationale rouw. Het gevoel van het volk moest ook gekanaliseerd worden om de druk van de ketel te halen. Daarbij is het geloof ik ook bij de nabestaanden gevraagd en zij staan achter zo'n moment.



Ik moet zeggen dat het mij allemaal heel erg aangrijpt. En ik heb geen idee waarom eigenlijk, ik kende niemand in het vliegtuig en ik ken ook niemand die iemand heeft verloren. Maar toch op de een of andere manier laat mij dit niet los. Ik kan geen verhaal lezen, geen foto zien, geen liedje horen of ik moet de tranen en emotie wegslikken. Ergens zo egoïstisch denk ik wel eens, omdat ik niet direct erbij betrokken ben.



Ik ben stil vanmiddag om 16.00 uur. Ben op mijn werk, maar er wordt ruimte gegeven om hieraan gehoor te geven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoons van 11 en 7 willen zo naar het zwembad.

Oudste vroeg of dat wel mocht...want dan kon hij niet in de gaten houden wanneer het 16.00 uur was.

Hij hoopt dat het omgeroepen word in het zwembad...zelf denk ik van niet. Dus ik denk dat ik even heen loop tegen die tijd om ze uit het water te halen.Niet omdat ze van mij moeten maar omdat ze zelf willen.
quote:Cejo schreef op 23 juli 2014 @ 13:32:

Mijn zoons van 11 en 7 willen zo naar het zwembad.

Oudste vroeg of dat wel mocht...want dan kon hij niet in de gaten houden wanneer het 16.00 uur was.

Hij hoopt dat het omgeroepen word in het zwembad...zelf denk ik van niet. Dus ik denk dat ik even heen loop tegen die tijd om ze uit het water te halen.Niet omdat ze van mij moeten maar omdat ze zelf willen.Wat mooi van jouw jongens!
quote:Cejo schreef op 23 juli 2014 @ 13:32:

Mijn zoons van 11 en 7 willen zo naar het zwembad.

Oudste vroeg of dat wel mocht...want dan kon hij niet in de gaten houden wanneer het 16.00 uur was.

Hij hoopt dat het omgeroepen word in het zwembad...zelf denk ik van niet. Dus ik denk dat ik even heen loop tegen die tijd om ze uit het water te halen.Niet omdat ze van mij moeten maar omdat ze zelf willen.lieve mannekes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven