Geld & Recht alle pijlers

Mag werkgever mij verplichten opnemen vrije dagen?

09-07-2014 10:59 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons bedrijf is een bedrijf bestaande uit mijn 2 werkgevers (partners, VOF of zoiets), mijn collega van administratie die 2 dagen werkt en ik die 3 dagen per week werkt.



Mijn baas heeft me zojuist medegedeeld dat wij ons kantoor sluiten voor 2 weken in de zomervakantie. Ik neem dit jaar geen zomervakantie op, aangezien mijn man en ik geld sparen voor de verkoop van ons oude huis en de zomervakantie gaan besteden aan hypotheken/makelaars etc. Ik heb per jaar maar 15 dagen (toevallig dit jaar 19 omdat ik 4 dagen van vorig jaar heb meegenomen) en wil deze goed besteden. We denken om in de herfstvakantie weg te gaan (mijn man is leerkracht) en ik wil losse vrije dagen opnemen.



Mijn baas heeft me nu dus verplicht 6 dagen in te leveren voor deze sluiting in de zomervakantie. Hierdoor hou ik voor de rest van het jaar 7 dagen over (ik heb uiteraard al wat dagen opgenomen dit jaar). Ik heb aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben en wat ik moet als ik aan het einde van het jaar dagen wil opnemen en ik heb niets meer over door deze actie.



Hij heeft aangegeven dat ter zijner tijd te bekijken, aangezien hij niet verwacht dat ik dagen te kort kom :-S....



Heeft iemand een idee of dit zomaar mag?



Aangezien we een bedrijf zijn met minder dan 5 werknemers, is het niet verplicht een CAO te hebben, dus ik kan hier niet op terugvallen. In mijn contract staat niets vermeld over dit soort beslissingen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Francisca21 schreef op 09 juli 2014 @ 13:54:

Nee, zoals ik hierboven beschreef: alles wordt hier ter plekke bedacht aangezien het een eigen bedrijf is van mijn bazen. Vorige week begon mijn baas erover dat het kantoor waarschijnlijk zou sluiten in de vakantie en vanmorgen werd het medegedeeld dat we dus 2 weken dicht gaan.Duidelijk... je staat in je recht en hoeft daarin niet mee te gaan. Ik zou niet met rechtbijstand gaan dreigen maar gewoon een gesprekje aangaan. Uitleggen dat dit je koud op je dak komt en dat je je afvraagt of binnen de kaders van de wet uitgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat mag niet zomaar. Ga het overleg aan.

Alleen aanwezig zijn in het bedrijf mag overigens ook niet zomaar, of is dat bij jullie al geïnventariseerd?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat je baas, volledig in zijn recht staat.



Vraag hem wel of ie je later dit jaar nog een paar dagen wilt geven, ter compensatie
quote:deboekhouder schreef op 11 juli 2014 @ 02:04:

Lijkt me dat je baas, volledig in zijn recht staat.



Vraag hem wel of ie je later dit jaar nog een paar dagen wilt geven, ter compensatieHahaha, echt bijna iedereen in dit topic zegt dat dit wettelijk gezien niet mag en jij geeft deze reactie??
Nou, inderdaad. Ik zei in het begin van dit topic ook dat het mocht als het bedrijf het vooraf aankondigt, maar toen wist ik nog niet dat de aankondiging pas zo kortgeleden was geweest.

Maar boekhouder, leg eens uit: als die baas volledig in zijn recht staat, waarom zou hij TO dan zomaar extra gratis vrije dagen geven?
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb tegen mijn baas gezegd dat ik dus niet akkoord ga met die 6 dagen verplicht opnemen. Hij vroeg wat ik dan voorstelde, dus ik heb gezegd dat ik gewoon wilde werken. Wel neem ik in die 2 weken 2 dagen op om hem tegemoet te komen en voor mezelf om lekker een extra dag per week vrij te hebben.



Dus ik werk nu dus gewoon 2 dagen en hoef dus maar 2 vakantiedagen op te nemen ipv 6.



En mijn baas ging zonder discussie akkoord, dus hij wist zelf ook wel dat het niet helemaal kon wat hij had voorgesteld :-D.



Bedankt voor jullie mening en tips!
Alle reacties Link kopieren
quote:Francisca21 schreef op 09 juli 2014 @ 12:12:

Het werd vanmorgen medegedeeld, dat we dus over 2 weken dichtgaan. Ik heb aangegeven gewoon te willen werken, maar dit mag niet. Mijn baas vindt het niet relevant in deze 2 weken mij op kantoor te laten werken, zelfs niet voor 1 dag in de week.



En idd kan ik nu werken aan hypotheek etc., maar aangezien ik normaal 2 dagen per week vrij ben, had ik er gewoon zo ook tijd voor gehad.



Ik heb trouwens geen administratieve functie (in de OP schrijf ik dat ik een collega heb die de administratie doet), ik ben hoofd van een afdeling en verantwoordelijk voor boekingen en offertes naar klanten toe (ik ben dus eigenlijk in mijn eentje verantwoordelijk voor 1 afdeling). Dit wordt dus ook 2 weken stil gelegd...



Helaas hebben we hier ook de regel dat als ik op een vrije dag werk, ik deze niet mag opsparen (wel ruilen met een andere dag). Dit kan ook niet, aangezien ik op mijn 2 vrije dagen met mijn baby thuis ben...



Artemis, uiteraard kan dit. Maar wat als mijn oppas ziek is en ik op een werkdag thuis moet zijn voor mijn dochter en ik heb mijn 7 vrije dagen besteed? Of als ik gewoon eens lekker een dagje tussendoor vrij wil hebben?

Het is maar een klein bedrijf met één andere collega. Kun je niet gewoon uitleggen dat je je vakantie al gepland had? En waarom weet hij dat eigenlijk niet als je dat al gepland had? Of zijn jullie allemaal zo vlak van te voren.

Iig zou ik het er met hem over hebben en dat je het prima vind dat ze dicht gaan maar of dat dan niet van je vrije dagen af gaat.



Bij mijn vriend gebeurt dat ook wel eens. Baas belt savonds op dat ze plotseling weggaan en dat er niet gewerkt hoeft te worden. Dat gaat echter niet van de vrije dagen af.
quote:Francisca21 schreef op 21 juli 2014 @ 13:36:

Nou, ik heb tegen mijn baas gezegd dat ik dus niet akkoord ga met die 6 dagen verplicht opnemen. Hij vroeg wat ik dan voorstelde, dus ik heb gezegd dat ik gewoon wilde werken. Wel neem ik in die 2 weken 2 dagen op om hem tegemoet te komen en voor mezelf om lekker een extra dag per week vrij te hebben.



Dus ik werk nu dus gewoon 2 dagen en hoef dus maar 2 vakantiedagen op te nemen ipv 6.



En mijn baas ging zonder discussie akkoord, dus hij wist zelf ook wel dat het niet helemaal kon wat hij had voorgesteld :-D.



Bedankt voor jullie mening en tips!Goed gedaan!
Fijn Fransisca, dat het zo is opgelost! Wel een maffe baas heb je....
Alle reacties Link kopieren
Hij kon het proberen..
Fijn Francisca! En wat lucifers zegt speelt vast een grote rol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven