zoon 5 jaar is HB getest

23-07-2014 10:51 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Onlangs is mijn zoontje ( 5,5 jaar) HB getest. hij heeft een TIQ van 133, VIQ 142 en PIQ 120.

De psycholoog heeft ons wat handreikingen gedaan om ons te helpen in de omgang met hem en vooral over hoe we hem kunnen stimuleren en begeleiden. Erg fijn maar 1 van haar tips was vooral om hem te stimuleren om zo zijn PIQ te verrijken.



Hij scoort op beide punten hoog, en het is niet dat hij daar onderpresteert ( in tegendeel) maar zijn voorkeur gaat altijd uit naar iets op het verbale vlak. Op de momenten dat hij iets voor zichzelf gaat doen dan gaat hij zitten lezen of oefent hij met schrijven.



Hij is naast het HB ook nog eens zeer autodidact. En om hem uitdaging te bieden willen we hem uiteraard genoeg aanbieden.



Heeft iemand wellicht tips om zo zijn performale vaardigheden te verrijken?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je dit boek aan

Mij zoon heeft scores die vergelijkbaar zijn met jouw zoon.

V132, P118, T130.



http://www.bol.com/nl/p/slim-maar/1001004006485638/



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 23 juli 2014 @ 12:10:

Ik zal het wel helemaal fout zien, maar ik ben erg blij dat ik ouders had die me niet met 5 lieten testen en tips en tricks nodig hadden.



Grote buitenwereld, alle ruimte om mijn ding te doen, speelgoed waarmee echt te spelen was, en hassa, klaar was Eldoratootje. Maar goed, ik ben dan ook van de tijd dat hoogbegaafdheid nog geen afkorting was, en ouders niet dachten dat opvoeding een wiskundig optimalisatievraagstuk was.



De ouders hebben geen probleem.

Het kind heeft geen probleem.



Het Nederlandse onderwijs máákt een probleem.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Zet 4 en 5 oktober alvast in je agenda.

Het is een landelijk gebeuren. Zelf gaan we meestal naar het Zernikecomplex in Groningen, waar leuke kinderdingen worden georganiseerd.



http://www.hetweekendvandewetenschap.nl
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:eldorado schreef op 23 juli 2014 @ 12:10:

Ik zal het wel helemaal fout zien, maar ik ben erg blij dat ik ouders had die me niet met 5 lieten testen en tips en tricks nodig hadden.



Grote buitenwereld, alle ruimte om mijn ding te doen, speelgoed waarmee echt te spelen was, en hassa, klaar was Eldoratootje. Maar goed, ik ben dan ook van de tijd dat hoogbegaafdheid nog geen afkorting was, en ouders niet dachten dat opvoeding een wiskundig optimalisatievraagstuk was.



Wat mij betreft zie je het fout, ja. Wij hebben onze oudste met de juiste aanpak op school zien opbloeien van een boos, gefrustreerd jongetje dat thuis liep te stampvoeten dat hij nu eindelijk iets wilde léren en dat hij alles al wist, tot een blij kind dat graag naar school gaat.



Met mijn eigen ervaringen van een stomsaaie schooltijd die me alle lust tot leren ontnam en waarin ik veel te veel tijd had om de clown uit te hangen en mezelf in de nesten te werken, ben ik blij dat er tegenwoording ook aandacht is voor kinderen die iets extra's nodig hebben om uitgedaagd en gestimuleerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een zoon van 5 waarbij ik zelf vermoed dat hij een hogere verbale intelligentie heeft dan performaal. Wat me bij hem opvalt is dat hij heel veel wil weten, hij praatte al heel jong uitzonderlijk goed, leert zichzelf lezen en heeft allerlei grote plannen over huizen bouwen, in fabrieken werken. Maar als ik dan zeg, ga maar een tekening maken van dat huis, als we gaan puzzelen of een legobouwpakket volgens tekening in elkaar gaan zetten klapt hij dicht. Dit weekend voor het eerst een puzzel van 100 stukjes in elkaar gezet. Ik moet hem dan echt begeleiden in een plan van aanpak anders loopt hij weg. Zijn vriendje deed een zelfde puzzel en die had ook wel wat hulp nodig, maar op een andere manier.



Ik denk niet dat mijn zoon hoogbegaafd is, wel slim. Hij had op zijn Cito's score 1, school noemt het meer begaafd. Vind ik ook niet belangrijk. Waar ik nu mee zit is, moet ik hier iets mee qua testen, herkennen jullie de beschrijving hierboven in jullie kinderen en wat kan je doen om die praktische kant te ontwikkelen? Als ik naar de beschrijving kijk van het boek Slim maar... dan gaat dit over kinderen met ADHD of autisme. Is dat dan een goed boek als dat niet iets is dat speelt bij je kind?



TO, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik deze vraag in jouw topic zet, maar dit speelt al een paar weken in mijn hoofd, dus ik ben heel blij dat ik dit hier tegenkom.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yasha schreef op 23 juli 2014 @ 11:45:

Met 22 punten verschil tussen VIQ en PIQ is er volgens mij wel degelijk sprake van een disharmonisch profiel.

Dat hoeft geen problemen te geven, maar eigenlijk geef je zelf al aan dat het mogelijk wél voor problemen zorgt.

Je zoontje doet het liefst geen dingen waarbij hij zijn PIQ moet aanspreken want 'dat kan hij toch niet'.



Ik heb zelf een (vergelijkbare) V/p kloof en weet uit ervaring hoe enorm frustrerend het is om wel te weten/bedenken hoe iets moet en het vervolgens niet uit te kunnen voeren.

Dat maakt ie heel onzeker over je eigen kunnen, zelfs al presteer je beter dan gemiddeld, je voldoet nooit aan je eigen verwachtingen.

Je weet immers hoe het moet, dus waarom lukt het dan niet?



Ik zou het verschil in zijn ontwikkelingsprofiel dus echt wel serieus nemen als ik jou was.Dit is een goede omschrijving van wat ik zie bij mijn zoon, en de onzekerheid die dat op kan gaan leveren is waar ik bang voor ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 23 juli 2014 @ 11:20:

Een muziekinstrument lijkt me ideaal voor hem. Mijn oudste speelt vanaf zijn bijna 6-e piano, de jongste gaat na de vakantie beginnen.



Dat is iets wat geduld en doorzettingsvermogen en oefening vergt en wat hij niet in een keer zal kunnen. Onze oudste leert daar veel van. En misschien een wat meer technische sport? Je zou evt ook aan een vreemde taal kunnen denken maar dan zit hij wel weer in de zone waar hij toch al goed in is.



Dat dacht ik nou ook precies: muziekinstrument of sport. puur Technische sport kan, maar een sport waar spelinzicht is vereist lijkt me ook wel nuttig.



Of dingen bouwen. Gewoon lego of technisch lego. Of tekenen/ schilderen oid.
Alle reacties Link kopieren
Dali, geen enkel probleem uiteraard.

De dingen die jij noemt waren bij ons indicatoren voor extra oplettendheid. School ging in groep 1 al redelijk snel benoemen dat zijn ontwikkeling ver voor liep. Toen hij zichzelf binnen 2 maanden van niet kunnen lezen, naar vloeiend lezen bracht( en dan echt op niveau groep 6) dachten wij, ok dat is wel bijzonder.. we moeten er wat mee....



Testen zou ik echt alleen doen als het je iets brengt. Wij hebben gewacht tot school zei: Ja hij mag alleen in de plusklas als hij getest is. En aangezien wij wel toegevoegde waarde zien in die plusklas hebben wij het toen gedaan.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik neig met testen ook naar wachten tot er een reden is. Maar wil wel kijken of we de praktische uitvoering van zijn ideeën, het doorzetten als iets niet gelijk lukt en de gewone praktische dingen in het leven kunnen stimuleren. Ik zie hem later voor me als een verstrooide professor, die de moeilijkste dingen kan begrijpen, maar nog geen ei kan koken...



Ik zie hier dingen voorbij komen als kapla. Dat heb ik om deze reden voor hem gekocht, maar ja... hij gaat er niet uit zichzelf mee spelen.



Biol, jij had dus van de psycholoog geen tips gekregen hoe je zijn piq te verrijken?
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger altijd het slimste jongetje van de klas, en er stond altijd op mijn rapport dat ik teveel dromerig naar buiten keek tijdens de les. Maar gut wat ben ik blij dat er nooit over TIQs VIQs en PIQs werd gesproken en er psychologen werden bijgesleept.



Nooit enig mens gesproken die zich zorgen maakte over mijn uitstekend functionerende verstand, en nooit angsten bij ouders en grootouders dat ik me disharmonisch zou ontwikkelen. Ik kan er met mijn pet niet bij dat een goed verstand om wat voor reden dan ook een bron van zorg kan zijn. En idiots savants, dat zijn de interessantste mensen die er zijn, maar die worden regelrecht naar een eeuwige depressie opgevoed door die moderne opvattingen dat intelligente mensen ook perse maatschappelijk toppresteerders moeten worden. Echt, het zijn allemaal non-problemen, verzinsels van de prestatiemaatschappij. Waar juist hyperintelligente mensen het snelst de onzinnigheid van in zullen zien naarmate ze ouder worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoge intelligentie hoeft inderdaad echt geen probleem te zijn! In principe heb je dan ook meer tools om je aan te passen aan verschillende omstandigheden. Mensen denken vaak dat HB bijna standaard samengaat met autisme, dat is per definitie niet zo (sterker nog: relatief veel autisten zijn LVB).
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 23 juli 2014 @ 14:18:

Ik was vroeger altijd het slimste jongetje van de klas, en er stond altijd op mijn rapport dat ik teveel dromerig naar buiten keek tijdens de les. Maar gut wat ben ik blij dat er nooit over TIQs VIQs en PIQs werd gesproken en er psychologen werden bijgesleept.



Nooit enig mens gesproken die zich zorgen maakte over mijn uitstekend functionerende verstand, en nooit angsten bij ouders en grootouders dat ik me disharmonisch zou ontwikkelen. Ik kan er met mijn pet niet bij dat een goed verstand om wat voor reden dan ook een bron van zorg kan zijn. En idiots savants, dat zijn de interessantste mensen die er zijn, maar die worden regelrecht naar een eeuwige depressie opgevoed door die moderne opvattingen dat intelligente mensen ook perse maatschappelijk toppresteerders moeten worden. Echt, het zijn allemaal non-problemen, verzinsels van de prestatiemaatschappij. Waar juist hyperintelligente mensen het snelst de onzinnigheid van in zullen zien naarmate ze ouder worden.Het is natuurlijk een misverstand dat iedereen met een uitstekend functionerend verstand hetzelfde is als jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 23 juli 2014 @ 11:36:

Tjjjjjemig, hij is niet getest met de SON maar met de WPPSI.

Hij is idd Performaal niet hoogbegaafd maar wel bovengemiddeld. Zijn TIQ is wel hoogbegaafd.



Als je mijn posts nog eens goed leest dan zie je ook dat ik me totaal niet blind staar op de term hoogbegaafd maar dat ik mijn kind wel uitdaging wil blijven bieden en hem niet wil afbreken onder het motto, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.



Wij behandelen hem niet bijzonder, hij is gewoon mijn kind en moet ook gewoon de regeltjes thuis en op school volgen.Je hoeft je niet zo te verdedigen. Relaxxxx
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 23 juli 2014 @ 14:18:

Ik was vroeger altijd het slimste jongetje van de klas, en er stond altijd op mijn rapport dat ik teveel dromerig naar buiten keek tijdens de les. Maar gut wat ben ik blij dat er nooit over TIQs VIQs en PIQs werd gesproken en er psychologen werden bijgesleept.



Nooit enig mens gesproken die zich zorgen maakte over mijn uitstekend functionerende verstand, en nooit angsten bij ouders en grootouders dat ik me disharmonisch zou ontwikkelen. Ik kan er met mijn pet niet bij dat een goed verstand om wat voor reden dan ook een bron van zorg kan zijn. En idiots savants, dat zijn de interessantste mensen die er zijn, maar die worden regelrecht naar een eeuwige depressie opgevoed door die moderne opvattingen dat intelligente mensen ook perse maatschappelijk toppresteerders moeten worden. Echt, het zijn allemaal non-problemen, verzinsels van de prestatiemaatschappij. Waar juist hyperintelligente mensen het snelst de onzinnigheid van in zullen zien naarmate ze ouder worden.Als er grote discrepanties zijn, kan "een goed verstand" echt een bron van zorg zijn (o.a. overschatting/ onderschatting). Ook executieve functies (planning, organisatie, aandacht, e.d.) kunnen bij "een gezond verstand" toch een probleem zijn. Hersenen zijn zo veel meer dan "slim" of "minder slim". Zie inderdaad het boek dat werd aangeraden.
Ik voel me zo moedellooos
Meestal vind ik dat je slimme dingen zegt kerol, maar misschien moet je eens in het woordenboek opzoeken wat een idiot savant is?



Ben het verder met je eens dat er helemaal geen reden is om hoogbegaafdheid te problematiseren maar weten wat voor soort kind je hebt biedt toch wel handige handvaten om te begrijpen waar bepaalde problemen vandaan zouden kunnen komen en hoe je ze zou kunnen aanpakken. Kinderen die om wat voor reden dan ook niet uit de voeten kunnen met het reguliere schoolaanbod kunnen namelijk in de problemen komen. Problemen die goed kunnen worden aangepakt maar dan moet je wel weten waar ze vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 23 juli 2014 @ 14:30:

Meestal vind ik dat je slimme dingen zegt kerol, maar misschien moet je eens in het woordenboek opzoeken wat een idiot savant is?



Ben het verder met je eens dat er helemaal geen reden is om hoogbegaafdheid te problematiseren maar weten wat voor soort kind je hebt biedt toch wel handige handvaten om te begrijpen waar bepaalde problemen vandaan zouden kunnen komen en hoe je ze zou kunnen aanpakken. Kinderen die om wat voor reden dan ook niet uit de voeten kunnen met het reguliere schoolaanbod kunnen namelijk in de problemen komen. Problemen die goed kunnen worden aangepakt maar dan moet je wel weten waar ze vandaan komen.



Een idiot savant is een geleerde dwaas, dame. Iemand die op een bepaald gebied hoogbegaafd is, maar door andere mensen voor idioot of volkomen onaangepast wordt versleten.



In de termonoligie volgens dit topic betekent het dat het iemand is die zich in extremo disharmonisch heeft ontwikkeld.



Ik snap niet waarom ik je teleurstel als ik het discours verander, andere namen voor vergelijkbare verschijnselen gebruik, om mijn punt te duiden? Mijn punt is, laat ieder zichzelf worden, door gewoon natuurlijk op te groeien, in plaats van elk intelligent kind in een prestatieharnas te dwingen. Ik weet prima wat ik schrijf en welke woorden ik gebruik.
Oxford Dictionary: A person who has a mental disability or learning difficulties but is extremely gifted in a particular way, such as the performing of feats of memory or calculation.



Ik dwing mijn kinderen niet in een prestatieharnas hoor, ik ben alleen blij dat kinderen die om wat voor reden van de middenmaat afwijken tegenwoordig gepaste begeleiding kunnen krijgen om zich optimaal kunnen ontwikkelen.



In jouw en mijn tijd was een dyslectisch kind dom en een zich doodvervelend slim kind een vervelende klier. Ik verlang daar niet naar terug, eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 23 juli 2014 @ 14:25:

[...]





Het is natuurlijk een misverstand dat iedereen met een uitstekend functionerend verstand hetzelfde is als jij.Het is evenzeer een misverstand dat iedereen met intelligentie of een gave een aangepaste succesvolle toppresteerder moet worden. Zo wordt je voorsprong vanzelf een vloek als je wel intelligent maar niet gewoon zo als iedereen bent. Terwijl daar in aanleg juist helemaal niks mis mee is, zat voorbeelden van briljante gekken die belangrijke mensen zijn geweest in de wereldhistorie. Juist omdat ze zich afwijkend ontwikkelden ten opzichte van de rest. Die kans krijgen moderne kindertjes niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 23 juli 2014 @ 14:59:

[...]





Het is evenzeer een misverstand dat iedereen met intelligentie of een gave een aangepaste succesvolle toppresteerder moet worden. Zo wordt je voorsprong vanzelf een vloek als je wel intelligent maar niet gewoon zo als iedereen bent. Terwijl daar in aanleg juist helemaal niks mis mee is, zat voorbeelden van briljante gekken die belangrijke mensen zijn geweest in de wereldhistorie. Juist omdat ze zich afwijkend ontwikkelden ten opzichte van de rest. Die kans krijgen moderne kindertjes niet meer.Het is natuurlijk een nog groter misverstand om dit in mijn woorden te lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 23 juli 2014 @ 14:57:

... ik ben alleen blij dat kinderen die om wat voor reden van de middenmaat afwijken tegenwoordig gepaste begeleiding kunnen krijgen om zich optimaal kunnen ontwikkelen.

....Dit is precies waar we verschillen van mening (los van dat ik het nooit over jou en je kinderen heb gehad hoor, ik reageerde algemeen op de tendens in dit topic en in de maatschappij). Ik vind dat juist een nadeel van de moderne wereld, dat je niet meer van de middelmaat mag afwijken zonder dat je ouders daar een probleem in zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 23 juli 2014 @ 15:04:

[...]





Het is natuurlijk een nog groter misverstand om dit in mijn woorden te lezen.Jij deed hetzelfde met mijn woorden, ik schreef ook nergens wat jij ervan maakte. We discussieren dus disharmonisch. Ik denk dat we begeleiding nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 23 juli 2014 @ 15:08:

[...]





Jij deed hetzelfde met mijn woorden, ik schreef ook nergens wat jij ervan maakte. We discussieren dus disharmonisch. Ik denk dat we begeleiding nodig hebben.Als we wat dit betreft met elkaar om willen blijven gaan wel ja. Op andere vlakken misschien helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 23 juli 2014 @ 15:10:

[...]





Als we wat dit betreft met elkaar om willen blijven gaan wel ja. Op andere vlakken misschien helemaal niet.En toch flikken we het he? Ook op dit vlak!
quote:kerol schreef op 23 juli 2014 @ 14:18:

Ik was vroeger altijd het slimste jongetje van de klas, en er stond altijd op mijn rapport dat ik teveel dromerig naar buiten keek tijdens de les. Maar gut wat ben ik blij dat er nooit over TIQs VIQs en PIQs werd gesproken en er psychologen werden bijgesleept.



Nooit enig mens gesproken die zich zorgen maakte over mijn uitstekend functionerende verstand, en nooit angsten bij ouders en grootouders dat ik me disharmonisch zou ontwikkelen. Ik kan er met mijn pet niet bij dat een goed verstand om wat voor reden dan ook een bron van zorg kan zijn. En idiots savants, dat zijn de interessantste mensen die er zijn, maar die worden regelrecht naar een eeuwige depressie opgevoed door die moderne opvattingen dat intelligente mensen ook perse maatschappelijk toppresteerders moeten worden. Echt, het zijn allemaal non-problemen, verzinsels van de prestatiemaatschappij. Waar juist hyperintelligente mensen het snelst de onzinnigheid van in zullen zien naarmate ze ouder worden.ex-act.
quote:Ik kan er met mijn pet niet bij dat een goed verstand om wat voor reden dan ook een bron van zorg kan zijn.Tsja, Kerol, als je dat echt niet verzonnen krijgt, ben je kennelijk toch minder intelligent dan je pretendeert te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven