Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt ons met bezuinigen.

23-07-2014 17:47 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even moeite met alles financieel goed te overzien.

Bezuinigingstips zijn welkom.



We hebben wel een aantal zaken waar niet direct op te bezuinigen valt maar pas over 1 of 2 jaar vanwege contracten/abonnementen.



Kort gezegd komt er zo'n 2200 binnen iedere maand en gaat er 1800 aan vaste lasten uit.

Van het bedrag dat overblijft moeten de volgende dingen betaald worden:

- Benzine

- Boodschappen

- Uitjes/Extra's

- Kleding

- Kapper

- Studie



Situatie:

2 volwassenen en een dreumes.

Inkomen:

Wajong

WW (1,5 jaar lang vanaf vorige maand)
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 23 juli 2014 @ 18:03:

[...]





Auto is nieuw: Wel nog van situatie man heeft baan.

Rijbewijs is recent, geeft meer mogelijkheden op werk.

En dus?

Je kan hem niet meer betalen dus verkopen



.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 23 juli 2014 @ 17:58:

Ik rond de bedragen even af.



Onze vasten lasten zijn per maand:



Hypotheek met bijbehorende risicoverzekering: 690

Verzekeringen (woning, aansprakelijkheid, rechtsbijstand) 54

Bankkosten: 4

Energie: 150

kan naar beneden. Alle onnodige dingen echt uit doen.

Water: 21

CV ketel: 33

?? waarom huren, kopen is vele malen voordeliger

KPN: 115

Ziggo: 50

Opzeggen omdat je het niet kunt betalen kan altijd. En het is véél te hoog deze kostenpost.

Sport: 45

hardlopen en trainen met flessen of zelf dumbells kopen kost niets.

Ziektekostenverz: 200

Autoverz: 65

Belasting auto: 55

Goede doelen: 4, 25

Loterijen: 30

Spotify: 10

3 bovenstaande NIET nodig, zeker de loterij niet. Opzeggen dus.

Duo: 45

Krant: 22

Je betaald al voor internet, lees 'm dan daar.

Verening eigen huis: 2

Website (waar we niets meer mee doen dus die gaan we afzeggen) 12,50

NS voordeelabbonnement: 15,50

Belasting: geschat op 50

50 per maand?

Tandarts: geschat op 20

per maand? Dat is een hoop bovenop je gewone zorg verzekering.

Zorgkosten eigen ricico: 140 een deel zit tandartskosten bij in en je loopt niet iedere week bij de ha.
quote:Thordis schreef op 23 juli 2014 @ 18:04:

En hoezo kan van afstand gezegd worden dat iemand zijn auto niet nodig heeft? Niet dat een auto altijd nodig is, maar altijd zomaar zeggen 'auto eruit' is niet echt een optie, als iemand ergens achteraf woont bijvoorbeeld, of er kans is op een baan. Het is nogal onhandig om na 3 maanden een baan te krijgen en dan eerst weer een auto aan te moeten schaffen.



Mensen die in het centrum van een stad wonen, werken op fietsafstand en gewend zijn aan uitstekend openbaar vervoer roepen heel makkelijk dat de auto er wel uit kan. Maar als je in een afgelegener gebied woont is dat al anders.



Loterijen en krant en website kunnen er sowieso uit.Dat is zo, ik had er nog bij willen typen 'verkoop auto en koop een licht tweedehands Aziaatje (die op wielen he..)' want dat scheelt in de kosten. Kan al van af lage aanschaf prijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 23 juli 2014 @ 18:05:

[...]



Dat is zo, ik had er nog bij willen typen 'verkoop auto en koop een licht tweedehands Aziaatje (die op wielen he..)' want dat scheelt in de kosten. Kan al van af lage aanschaf prijs.Precies mijn gedachte
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:tanjaaa schreef op 23 juli 2014 @ 18:01:

Moeten jullie met zn 3en van 2200 euro leven?

Ik zou prio leggen bij het genereren van meer inkomsten..j



Ja, dat is ook zeker prio.

Maar bezuinigen is daarnaast ook zeer verstandig lijkt me.
quote:Thordis schreef op 23 juli 2014 @ 18:04:

En hoezo kan van afstand gezegd worden dat iemand zijn auto niet nodig heeft? Niet dat een auto altijd nodig is, maar altijd zomaar zeggen 'auto eruit' is niet echt een optie, als iemand ergens achteraf woont bijvoorbeeld, of er kans is op een baan. Het is nogal onhandig om na 3 maanden een baan te krijgen en dan eerst weer een auto aan te moeten schaffen.



Mensen die in het centrum van een stad wonen, werken op fietsafstand en gewend zijn aan uitstekend openbaar vervoer roepen heel makkelijk dat de auto er wel uit kan. Maar als je in een afgelegener gebied woont is dat al anders.



Loterijen en krant en website kunnen er sowieso uit.Mee eens, ik snap dat ook nooit zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 23 juli 2014 @ 18:01:

[...]



Dat vind ik altijd nogal onzinnig. Dat kun jij helemaal niet zeggen. Stel dat to een hypotheek heeft van 1200,- per maand? Mensen gaan in dit soort topics altijd uit van bijvoorbeeld een bijstandsituatie. Dan heb je idd weinig vaste lasten, huur, zorg, verzekeringen, gas en licht enzo, tv en telefoon en dat was het wel.

Een gezin met voorheen een ruimer inkomen heeft gewoon meer vaste lasten. Soms een auto die nodig is, kinderopvang die je niet meteen kunt opzeggen, enz.Vind je? heb je het lijstje gezien? En nee ik ging niet uit van een bijstandssituatie vanwege de ww. Wel van een wat hoger maar niet giga inkomen ivm voor de rest goed lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik stel hem nog even, waarom zo veel geld aan KPN en Ziggo?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Een nieuwe auto zou ik idd verkopen en dan een goedkope tweedehands kopen als je echt niet zonder auto kan. Het is gewoon handig om een auto te hebben als je man op zoek is naar werk.



Kun jij op zoek naar een baan? Wajong betekent niet altijd dat je gewoon helemaal niet kunt werken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 23 juli 2014 @ 18:00:

[...]



Zo...heb even voor je bezuinigd!

Verder...Ziggo EN KPN??

En waarom is KPN zo hoog?



Ziggo is: TV, internet en vaste telefoon.

KPN is mobiel.



Waarom KPN zo hoog. Dom, dom foutje in het afsluiten van een abonnement. Niet zo doordacht gedaan en in combinatie met een rekenfout.
Alle reacties Link kopieren
¤115 mobiel???
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 23 juli 2014 @ 18:04:

En hoezo kan van afstand gezegd worden dat iemand zijn auto niet nodig heeft? Niet dat een auto altijd nodig is, maar altijd zomaar zeggen 'auto eruit' is niet echt een optie, als iemand ergens achteraf woont bijvoorbeeld,uit.

Ojaaa, echt nodig. We zitten hier niet in een land als Amerika hoor. Er is altijd te fietsen tot het ov of zelfs helemaal naar het werk.

Wat is er mis met op de fiets naar het station?
Ik weet trouwens niet welke auto je hebt, maar schat je kansen in op snel nieuw werk van in ieder geval man. Sommige auto's dalen extreem snel in waarde en als je straks toch nog tegenvallers krijgt (ziekte met dure behandeling, man blijft werkloos, kosten stijgen) dan krijg je bijna niks meer voor je nu nieuwe auto. Je maakt wel een goede winst als je hem nu verkoopt en een degelijk Aziaatje van 950 kilo koopt tweedehands (1500 euro is geen gekke prijs, neem wel iemand mee die er verstand van heeft natuurlijk), je betaalt er gewoon veel minder aan en ook nog eens een zuinig dingetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 23 juli 2014 @ 18:02:

Auto kan er wel uit, en NS ook want je gaat toch nergens heen. Goede doelen ook. Spotify ook. Krant staat online. Loterijen, koop gewoon eens per twee maand een half lot. Ziggo en KPN vind ik echt ontzettend duur..

En studie is dat voor je man die zich bij schoolt of ga jij ook weer werken?



Studie is voor mijzelf.

Daarnaast start ik met een reintergratie traject naar werk.
quote:nina1966 schreef op 23 juli 2014 @ 18:10:

[...]



Ojaaa, echt nodig. We zitten hier niet in een land als Amerika hoor. Er is altijd te fietsen tot het ov of zelfs helemaal naar het werk.

Wat is er mis met op de fiets naar het station?Nou, ook in Nederland kun je aardig afgelegen wonen, met slecht openbaar vervoer.
quote:nina1966 schreef op 23 juli 2014 @ 18:07:

[...]



Vind je? heb je het lijstje gezien? En nee ik ging niet uit van een bijstandssituatie vanwege de ww. Wel van een wat hoger maar niet giga inkomen ivm voor de rest goed lezen.

Mijn vaste lasten liggen nog wel wat hoger hoor. En dat is niet zo uitzonderlijk, met twee auto's (een gaat eruit wegens recent overbodig door ander werk), kinderopvang, studiekosten enz. En dan hebben wij nog niet eens loterijen enzo.



Ik zie dagelijks overzichten van mensen die 1200 binnen krijgen per maand, en goedkoop huren met toeslag. Tja, dan is het overzichtelijk. Maar als je drie keer dat bedrag binnen krijgt stijgen je vaste lasten ook, want je gaat bijv naar de sportschool en je neemt een mobiel abbonement of idd een krant, je krijgt geen toeslagen meer en je hypotheek is vaak hoger dan een gemiddelde huur. Dat is niet opeens weg als je inkomen keldert. En de meeste van die vaste lasten staan voor een jaar vast en dan is het bekijken of het loont om het toch eerder op te zeggen met boete, of jaar uit te zingen en dan op te zeggen.



Dus to heeft geen gekke vaste lasten in mijn ogen,voor het inkomen wat ze hadden. En ze is bereid om ze aan te passen nu het minder gaat, eigenlijk doet ze weinig verkeerd.
quote:Thordis schreef op 23 juli 2014 @ 18:08:

Een nieuwe auto zou ik idd verkopen en dan een goedkope tweedehands kopen als je echt niet zonder auto kan. Het is gewoon handig om een auto te hebben als je man op zoek is naar werk.



Kun jij op zoek naar een baan? Wajong betekent niet altijd dat je gewoon helemaal niet kunt werken natuurlijk.Dit klopt uiteraard, een rijbewijs wordt sowieso wel verwacht tenzij het bedrijf naast en station zit. Maar mocht de to in de stad wonen (ze woont denk ik wel bij een trein station gezien het NS abonnement, dat ze trouwens ook om kan zetten wellicht naar dal voordeel want nu hoeft er wellicht niet meer in de spits gereist te worden) dan kan tijdelijk autoloos zijn niet de grootste ramp zijn, voor sollicitaties die niet kunnen worden bereikt met het OV kan je een auto huren. In deze tijd ben je al lang niet meer de enige die geen auto kan betalen, helaas.
Ik denk dat je met een goedkoop tweedehands autootje van 1500 euro wel veel meer risico loopt op dure reparaties. En dat geld heb je dan ook weer niet. Dus ik zou de auto gewoon houden.
zorgkosten eigen risico 140 per maand??

is wel een beetje te veel denk ik. is 560 per jaar pp
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 23 juli 2014 @ 18:08:

[...]





Ziggo is: TV, internet en vaste telefoon.

KPN is mobiel.



Waarom KPN zo hoog. Dom, dom foutje in het afsluiten van een abonnement. Niet zo doordacht gedaan en in combinatie met een rekenfout.Gewoon opzeggen dus. Kan altijd zeker als je verteld dat je hem niet meer kunt betalen. Ze hebben liever een regeling dan een wanbetaler.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 23 juli 2014 @ 18:11:

[...]





Nou, ook in Nederland kun je aardig afgelegen wonen, met slecht openbaar vervoer.Waar ik nu zit is zo'n gebied En mijn vriend fietst dus gewoon iedere dag 16 km naar zijn werk, door de weilanden heen. En er zijn er meer die fietsen of scooteren
quote:nina1966 schreef op 23 juli 2014 @ 18:10:

[...]



Ojaaa, echt nodig. We zitten hier niet in een land als Amerika hoor. Er is altijd te fietsen tot het ov of zelfs helemaal naar het werk.

Wat is er mis met op de fiets naar het station?

En als er nou geen station is? Jeetje, jij kijkt wel erg naar je eigen situatie hé?

Ik en man waren op een gegeven moment beiden werkloos, 10 jaar terug. Hij vond een baan, moest om 6.00 beginnen in een plaats 60 km verderop. Openbaar vervoer rijdt dan nog niet, fietsen kan ook niet. Weigeren kan ook niet, want werk is werk, nietwaar? Tijdelijk contract dus verhuizen voor het werk zat er niet in. Ik vond een paar weken later een baan, precies de andere kant op, ook 50 km verderop, maar met wisselende werktijden. En in een gebied waar géén openbaar vervoer is. Dichtstbijzijnde station was 20 minuten fietsen van mijn werkplek af, treinreis was 3x overstappen en koste incl fietsen 2 uur, met de auto 40 minuten. En onregelmatige werktijden, dus openbaar vervoer hield in dat ik niet meer terug naar huis kwam om 24.00.



En jouw oplossing is dan openbaar vervoer of fietsen, of gewoon een baan weigeren uiteraard.
quote:nina1966 schreef op 23 juli 2014 @ 18:16:

[...]



Waar ik nu zit is zo'n gebied En mijn vriend fietst dus gewoon iedere dag 16 km naar zijn werk, door de weilanden heen. En er zijn er meer die fietsen of scooterenDat kan. Maar dat geldt niet voor iedereen he, je kan ook nog veel verder weg werken dan dat.
quote:vivajaline schreef op 23 juli 2014 @ 18:14:

zorgkosten eigen risico 140 per maand??

is wel een beetje te veel denk ik. is 560 per jaar pp



je bedoelt neem ik aa ¤ 360 pp?



Misschien heeft TO een hoger gekozen nog extra eigen risico?
quote:dana2.0 schreef op 23 juli 2014 @ 18:08:

[...]





Ziggo is: TV, internet en vaste telefoon.

KPN is mobiel.



Waarom KPN zo hoog. Dom, dom foutje in het afsluiten van een abonnement. Niet zo doordacht gedaan en in combinatie met een rekenfout.

Hoe krijg je het nou voor elkaar om door een "dom, dom foutje" een abbo te hebben van ¤115/maand?!



Serieuze vraag, snap dat echt niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven