Dag van nationale rouw

23-07-2014 08:17 545 berichten
Wat doen jullie?

Bij ons hangt de vlag halfstok en ik zal zeker een minuut stil zijn om 4 uur. Ik zit dan op mijn werk, maar ik daar houden ze er vast rekening mee. Ik vind het heel bijzonder dat radiozenders een aangepast programma hebben. Ik denk dat het een indrukwekkende dag wordt, vooral het moment dat de slachtoffers in Nederland aankomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivav025 schreef op 23 juli 2014 @ 21:07:

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik vond het nogal vreemd dat mensen niet stil stonden bij de overledenen of nabestaanden maar duidelijk meer bezig waren met het goed in beeld brengen van de stoet op hun mobieltjes en tablets. En ik vond ook het applaudiseren zeer ongepast. Echt tokkie gedrag. En dan waren er ook nog figuren die terwijl iedereen om hen heen stil stond op het station, toch bleven rondlopen en verbaasd rond zich heen keken alsof ze geen idee hadden van waarom mensen dat deden.



Dat dus. Dan ben je er toch geweest zodat je kunt zeggen dat je er bij bent geweest?



Of met je hele gezin aan de kant van de snelweg staan waar de stoet langs reed en vrolijk zwaaien naar de camerawagen. Dat soort dingen. Maar goed. Voor mij gaat het wel om de nabestaanden, en niet om de rouw van een hele natie, en als zij er een goed gevoel bij hebben en er heel veel steun aan ontlenen, wie ben ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivav025 schreef op 23 juli 2014 @ 21:07:

En ik vond ook het applaudiseren zeer ongepast. Echt tokkie gedrag. .Zeer ongepast? Ik vind jouw reactie ongepast. Als mensen op deze manier hun medeleven willen tonen, dan laat ze. Het is niet aan jou om daar nu over te klagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verbaasd, of eigenlijk ook weer niet.. Hoe ook hier velen vooral bezig zijn met het veroordelen van anderen, hoe anderen omgaan met woede, verbijstering, ongeloof en ook verdriet.. Wie zijn jullie dat je zo over een ander mag oordelen omdat JIJ niet boos, verdrietig of verbijsterd bent..



Het volgende stuk is gisteren geschreven door een columnist.. Ik zie velen hier mee schrijven die dit stuk eens goed moeten doorlezen en bedenken wat ze over het uiten van emoties van anderen hebben gemeld..



Aad Lips

22 juli 2014



Het MH17-drama raakt ons allemaal. Behalve de directe familie en vrienden, die onmetelijk hard en diep getroffen zijn, is ook onze ganse natie vervuld van afschuw en boosheid over deze immense tragedie.

Toch krijgen we het voor elkaar om middenin deze catastrofe ons verstand te verliezen. Toch gebeurt het dat Mark Rutte door website GeenStijl wordt uitgemaakt voor een “zak hooi” en een “luie flikker”. Alleen omdat Mark Rutte was gesignaleerd op een afgelegen terrasje waar hij ongestoord zat te telefoneren.

Dezelfde website omschrijft de gepassioneerde en door merg en been gaande VN-toespraak van Frans Timmermans als “boeketreeksproza” en noemt Timmermans daarbij een “hautaine droplul”.



Waar zijn we mee bezig?



In zijn NRC-column van 19 juli maakt Youp van ’t Hek BN’ers belachelijk die ’t in hun hoofd haalden openlijk hun afgrijzen en diepe ontzetting in de (sociale) media te ventileren. Tegelijk kreeg ook Mark Rutte een veeg uit de pan, als zou hij zijn voorzichtige woordkeuze louter en alleen gebezigd hebben om onze handelsbelangen veilig te willen stellen.



Op Twitter hoor ik massa’s stuurlui aan wal roeptoeteren dat er niet langer ‘geluld’ moet worden, en dat we Oost-Oekraïne nu maar even fors bewapend moeten binnenvallen. Ongenuanceerde blaatteksten van lieden die nul besef hebben van de eventuele achterliggende consequenties van dergelijke rigoureuze acties.



Jort Kelder, persoonlijke vriend van Rutte, achtte het raadzaam om het kantooradres van de betrokken raketfabrikant aan de Amsterdamse Zuidas op Twitter te zetten. Onze Youp en met hem massa’s anderen retweetten dat bericht.



In een e-mail werd ik gisteren persoonlijk aangevallen door een goede bekende die zich mateloos ergert aan een troostliedje dat een lokaal zangeresje thuis achter de piano had gemaakt. Nadat ze dit liedje op Facebook had gezet ging het viraal en werd zelfs, uit bewondering, door Giel op 3FM gedraaid. Op Facebook niets dan positieve reacties.

De bekende in kwestie werd ronduit “vreselijk kwaad” op me toen ik niet meeging in zijn diepe afkeuring van “dit gebrabbel”. Respectloos en walgelijk noemde hij het muzikale gebaar.



Waar zijn we mee bezig?



Zelf heb ik destijds niet gestemd op Rutte. Omdat ik anders denk over eerlijk delen dan hij. Dat mag in een democratie.

Maar nu telt ons geschil voor mij even niet.

Dit is het uur waarop ik voor 100% achter deze minister president ga staan. Ik bewonder zijn resolute en tegelijk delicate en doordachte wijze van opereren. Hij loopt – met verve - over eieren.

It's his finest hour. Hij blijkt de man die opstaat, niet wijkt, z’n verantwoordelijkheid niet schuwt maar oppakt. Noch laat hij zich provoceren door het ongeduld van kakelende onverlaten die nog meer bloed aan de paal willen.

Frans Timmermans wist met zijn vlammende en ‘menselijke’ VN-speech de wereld doordrongen te maken van ’t grenzeloze leed dat is veroorzaakt. En daarmee de VN-resolutie die onze slachtoffers thuisbrengt, ‘aangenomen’ te krijgen. Het was een waardig en bevlogen betoog dat de volle omvang van de hier levende ellende perfect schetste.



Waar zijn we mee bezig?



Waar haalt GeenStijl het recht vandaan om zo banaal en respectloos onze gekózen leiders de maat te mogen nemen. De politici die doen waarvoor ze zijn ingehuurd. Die zich integer uit de naad werken om oplossingen te zoeken in dit intens complexe web van politieke machtsverhoudingen?

Sinds wanneer bepaalt GeenStijl op welke plek Mark Rutte zijn telefoontjes mag plegen. En of de inhoud daarvan wel of niet relevant genoeg is. Hebben deze sensatiebeluste, zich journalisten noemende, proleten überhaupt enige sjoege van wat er zich werkelijk achter de internationale schermen afspeelt?



Wie is Youp van ’t Hek dat hij denkt te mogen uitmaken wie zijn ontzetting mag uiten en wie niet. Of hoe? En wanneer?

Hoe durft hij te oordelen over anderen wiens motieven hij onmogelijk kan kennen. BN’er of niet. En waarop meent onze nationale nar te kunnen baseren wat de ware beweegredenen rond Ruttes delicate uitingen zijn?



Wat tracht Jort Kelder te bewerkstelligen met het nadrukkelijk in het spotlicht zetten van deze wapenproducent. Ziet hij niet dat deze actie uiterst onverantwoord is? Een hachelijke daad die in deze emotionele tijden zomaar kan aansturen of zelfs oproepen tot openbare lynching?

Gaan we nu de bouwers van dit oorlogstuig verantwoordelijk maken voor het inzetten ervan? Hebben we boter op ons hoofd?

Bouwen wij zelf niet ook marineschepen, helikopters, doelzoekende radar- en vuurleidingsystemen en onderdelen van JSF’s? Weet Jort dan niet dat ons landje zelfs een van de grootste wapenexporteurs ter wereld is.



Waar zijn we mee bezig?



En waar ben ìk mee bezig? Maak ik hier slechts melding van wat ik hoor en zie? Of oordeel ik nu zelf ook? Zou kunnen. Ook ik ga dus niet vrijuit.



Nu dit land in rouw gedompeld is, maken we elkaar uit voor rotte vis en twitteren we met een glas bier in de hand, dat onze elitetroepen maar even orde op zaken moeten stellen. En we beoordelen de rechtmatigheid, kwaliteit en het niveau van elkaars rouwuitingen zonder dat we daarvan de ware intenties trachten te doorgronden.

Iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier. De een praat, de ander zwijgt. De een schrijft een gedicht of blog, de ander een liedje. De een legt een symbolische bloem, de ander vloekt. En weer een ander, voor wie dit alles te veel is, ontwijkt het strijdtoneel.

Allemaal goed. Allemaal legitiem.



Maar niemand heeft ’t recht voor de ander te bepalen hoe diegene zijn verdriet, onthutsing of afgrijzen vorm geeft. We zijn allemaal normale mensen die plots met een abnormale ramp worden geconfronteerd. Dus hebben we elkaar nodig.



Nog geen twee weken geleden stond dit land als één man achter Van Gaal en zijn pupillen. Eensgezinder waren we zelden. Vanuit alle windstreken vormden we één solide blok achter òns Oranje. Maar nu onze natie ontregeld, geshockeerd en kwaad is, gooien we met modder en uiten we ongenuanceerde kreten. Zonder te beseffen wat daar de mogelijke gevolgen van kunnen zijn.



We mogen ons wel ’n beetje schamen. En tot bezinning komen.

Dus laten we afzien van dit nodeloze geneuzel. En nu als één man, schouder aan schouder, achter onze democratisch verkozen leiders gaan staan. Of zij nu ‘onze kleur’ zijn of niet.

Laten we hen hierin ons vertrouwen geven. En het hen niet nog lastiger maken om deze nationale catastrofe tot een aanvaardbaar einde te brengen. Alsof dat niet al moeilijk genoeg is in het irrationele wespennest van onbetrouwbare internationale spelers en hun schuldontwijkende propagandaoorlogen.



Mocht dit niet overtuigend genoeg zijn, laten we het dan doen uit respect voor de 298 vrouwen, mannen, kinderen, kleuters en baby’s die een niet te bevatten horrordood stierven.

En laten we het doen voor hen die achterblijven, die met die verschrikkelijke kennis en leegte verder zullen moeten. Wiens levens nooit meer hetzelfde zullen zijn. Laten we dáármee bezig zijn. En hen steunen waar we kunnen.
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Blusher schreef op 23 juli 2014 @ 21:11:

[...]





In de media zijn al diverse (rouw/trauma) deskundigen aan het woord geweest die aangeven dat blijken van steun en medeleven de nabestaanden juist steun geven. Ook deze dag van nationale rouw geeft, volgens die deskundigen, steun aan de nabestaanden.



Ik denk niet dat nabestaanden het gevoel hebben dat verdriet van hen word 'afgepakt' Die nabestaanden zijn daar niet mee bezig



Dat hoop ik oprecht en ik vind het heel fijn dat het ze steun geeft. Misschien zou ik ook een 'afwijkende' nabestaande zijn. Ik geef aan hoe het voor mij zou voelen.



Ik sta ook te kijken van dat er op fb berichten verschijnen als: ooooh, ik ben zo verdrietig, een klasgenoot van de lagere school zat ook in dat vliegtuig. En dan reageren mensen van: oh, wat erg, hadden jullie goed contact? Oh nee, na de lagere school hebben we elkaar nooit mee gezien, maar ik heb evengoed er veel verdriet van. Vind ik persoonlijk aandachttrekkerij van het ergste soort.
Ik kom me nog even melden. Wat een " mooie" dag. We kregen om half twee nog eeb mailtje dat een ieder van harte werd uitgenodigd bij de publieksbalies de een minuut stilte te bekijken. Daarna was mocht men naar huis als daar behoefte aan was.



Er was wel een klant die uit zijn plaat ging omdat hij om iets voor vier uur niet geholpen werd. Aangeboden dat hij i onze kantine een kop koffie en versnapering kon halen maar ook dat hij met de medewerkers de minuut stilte mocht beleven....maakte niet uit we waren allemaal *insert lelijk scheldwoord*.



Nog een mooi gesprek gehad met zoon van vier. Op de opvang was ook eeb minuut stilte maar zonder uitleg. Ik vind dat als je daar voor kiest je ook de bijvehorende uitleg moet geven. Zoon vond het kapotte vliegtuig heel erg want dat was geen duplo en ko niet meer gemaakt worden.



Vrijdag moet ik over de A27 naar Utrecht toe. Mocht het zo uitkomen, dan zal ik ook dan de eer bewijzen aan al die slachtoffers.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivav025 schreef op 23 juli 2014 @ 21:07:

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik vond het nogal vreemd dat mensen niet stil stonden bij de overledenen of nabestaanden maar duidelijk meer bezig waren met het goed in beeld brengen van de stoet op hun mobieltjes en tablets. En ik vond ook het applaudiseren zeer ongepast. Echt tokkie gedrag. En dan waren er ook nog figuren die terwijl iedereen om hen heen stil stond op het station, toch bleven rondlopen en verbaasd rond zich heen keken alsof ze geen idee hadden van waarom mensen dat deden.





Dat applaudisseren begrijp ik ook niet goed. Gebeurt ook vaak na een minuut stilte voor een wedstrijd.

Ik denk dat het de plaats in heeft genomen van je pet afnemen en een kruisje slaan. Je wilt iets doen, uit respect, uit medeleven, maar wat? En dat is dus tegenwoordig klappen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blusher schreef op 23 juli 2014 @ 21:15:

[...]





Zeer ongepast? Ik vind jouw reactie ongepast. Als mensen op deze manier hun medeleven willen tonen, dan laat ze. Het is niet aan jou om daar nu over te klagen.



Ik snap niet waarom dit als klagen wordt neergezet. Waarom mag ik daar niks van vinden? Ik ken ook mensen persoonlijk die zijn omgekomen en ik heb er wel last van. Ik vind het niet respectvol. Ik heb het idee dat mensen alleen maar met zichzelf bezig zijn, met wat zij graag willen doen (wat je zegt inderdaad: "als mensen op deze manier hun medeleven willen tonen"), niet met wat fijner is voor nabestaanden. Ik neem het ze niet kwalijk, want ik snap dat ze de bedoeling hebben respectvol te zijn: ze zijn het alleen niet!



Als mensen niet langer zulke simpele etiquette regels begrijpen, dan stel ik voor dat er ofwel meer aandacht aan besteden op school (het zogenaamde kinderen voeden de ouders op) ofwel dat de overheid geeft in deze gevallen advies en er bij de vlaginstructie e.d. gewoon bijzet: stilte wordt op prijs gesteld.
Quimn ja dat dus. Zegt zoiemand dat dan zodat diegene ook even wat aandacht krijgt of wat is dat?



Over twee weken zijn de nieuwsberichten over de ramp al een stuk minder gaat de rest van het land op vakantie. En dan begint het voor de nabestaande pas. Ben benieuwd of de woorden van Rutte dat het hele land om hen heen staat ook nog gelden.
quote:quimn schreef op 23 juli 2014 @ 21:14:

[...]





Dat dus. Dan ben je er toch geweest zodat je kunt zeggen dat je er bij bent geweest?



Of met je hele gezin aan de kant van de snelweg staan waar de stoet langs reed en vrolijk zwaaien naar de camerawagen. Dat soort dingen. Maar goed. Voor mij gaat het wel om de nabestaanden, en niet om de rouw van een hele natie, en als zij er een goed gevoel bij hebben en er heel veel steun aan ontlenen, wie ben ik.Vraag je je niet eens af waarom je het je zo aantrekt? Waarom gaat het je nu ineens om de nabestaanden? Waarom post je überhaupt in dit topic op Viva? Dat is toch juist vanwege de nationale omvang van de ramp?



Laat eenieder hiermee omgaan zoals hij of zij wil. Er zijn hier geen regels voor. Elk individu gaat hier anders mee om. De één raakt het omdat er een klasgenootje van vroeger bij zat, de ander omdat hij ook zo'n reis gepland heeft staan, weer een ander trekt zich het massale verdriet aan etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Wij,zoons van 11 en 7 en ik waren in het zwembad.

Oudste zoon van 11 was bang dat hij zou vergeten dat het 16.00 uur was want wilde een minuut stil zijn. Had zelfs een badmeester gevraagd om hem te waarschuwen als het bijna 16.00 uur was.

Om even voor 4 werd er door iemand van het zwembad op het fluitje geblazen...alle kinderen reageren hier altijd gelijk op.

Met een korte uitleg werd verzocht om uit het water te komen en langs het zwembad 1 minuut stil te zijn.

Binnen 10 sec. waren alle kinderen uit het water en werd het muisstil....zelfs de kleintjes stonden rond het zwembad met de handjes vast aan buurman/vrouw.

Echt een kippenvel moment!

Na de minuut stilte sprongen ze gelijk weer in het water en gingen verder met waar ze mee bezig waren....en dat is ook goed.
quote:cupcakegirl schreef op 23 juli 2014 @ 21:40:

Quimn ja dat dus. Zegt zoiemand dat dan zodat diegene ook even wat aandacht krijgt of wat is dat?



Over twee weken zijn de nieuwsberichten over de ramp al een stuk minder gaat de rest van het land op vakantie. En dan begint het voor de nabestaande pas. Ben benieuwd of de woorden van Rutte dat het hele land om hen heen staat ook nog gelden.Ik denk (verwacht) dat ze dan heel blij zijn dat ze het in hun eigen besloten kring kunnen verwerken. Zonder schijnwerpers, media aandacht en overige zaken.
quote:vivav025 schreef op 23 juli 2014 @ 21:38:

[...]





Ik snap niet waarom dit als klagen wordt neergezet. Waarom mag ik daar niks van vinden? Ik ken ook mensen persoonlijk die zijn omgekomen en ik heb er wel last van. Ik vind het niet respectvol. Ik heb het idee dat mensen alleen maar met zichzelf bezig zijn, met wat zij graag willen doen (wat je zegt inderdaad: "als mensen op deze manier hun medeleven willen tonen"), niet met wat fijner is voor nabestaanden. Ik neem het ze niet kwalijk, want ik snap dat ze de bedoeling hebben respectvol te zijn: ze zijn het alleen niet!



Als mensen niet langer zulke simpele etiquette regels begrijpen, dan stel ik voor dat er ofwel meer aandacht aan besteden op school (het zogenaamde kinderen voeden de ouders op) ofwel dat de overheid geeft in deze gevallen advies en er bij de vlaginstructie e.d. gewoon bijzet: stilte wordt op prijs gesteld.Wat voor etiquette-regels gelden er bij een ramp van nationale omvang? Volgens mij bestaan die niet. Rutte vergiste zich daar ook in, die zei dat een nationale dag van rouw niet past in onze traditie. En zie hoe snel hij op z'n woorden terug is gekomen.
Mwah vikki het gaat niet om de media aandacht maar om iedereen, de mensen die nu zo hard roepen het allemaal zo erg te vinden en nabestaande kennen. Of zij er dan ook nog zullen zijn.
quote:cupcakegirl schreef op 23 juli 2014 @ 21:46:

Mwah vikki het gaat niet om de media aandacht maar om iedereen, de mensen die nu zo hard roepen het allemaal zo erg te vinden en nabestaande kennen. Of zij er dan ook nog zullen zijn.In welk opzicht en op welke manier?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 23 juli 2014 @ 21:44:

[...]



Wat voor etiquette-regels gelden er bij een ramp van nationale omvang? Volgens mij bestaan die niet. Rutte vergiste zich daar ook in, die zei dat een nationale dag van rouw niet past in onze traditie. En zie hoe snel hij op z'n woorden terug is gekomen.



Traditie en etiquette zijn niet hetzelfde.



Daarnaast schaam ik me ook voor het geklap omdat het via tv de hele wereld overgaat. Die mensen in het buitenland vragen zich nu af of Nederlanders niet weten wat rouwen is en het niet in zich hebben gepast gedrag te tonen. Het bevestigt de stereotypen die er al over Nederlanders bestaan. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 23 juli 2014 @ 21:17:

Ik ben verbaasd, of eigenlijk ook weer niet.. Hoe ook hier velen vooral bezig zijn met het veroordelen van anderen, hoe anderen omgaan met woede, verbijstering, ongeloof en ook verdriet.. Wie zijn jullie dat je zo over een ander mag oordelen omdat JIJ niet boos, verdrietig of verbijsterd bent..



Het volgende stuk is gisteren geschreven door een columnist.. Ik zie velen hier mee schrijven die dit stuk eens goed moeten doorlezen en bedenken wat ze over het uiten van emoties van anderen hebben gemeld..



Aad Lips

22 juli 2014

Goed stuk!
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Las net dat er morgen weer 74 kisten naar Nederland komen, hoop voor de nabestaande dat de stoffelijke overschotten van hun dierbare erbij zitten, zodat ze dit drama in ieder geval op een passende manier kunnen afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me zeker af waarom ik het me aantrek. Waarom denk je van niet?



Maar ben het niet met je eens dat ik hier post omdat de omvang van de ramp groot is.



En de omvang van het hele gebeuren is groot. Heel groot. Ik respecteer ook zeker ieders steunbetuiging, in die zin: iedereen heeft recht op zijn gevoel bij iets. Ik snap het alleen niet. Moeten ze het om mij laten? Nee, zelfs al zou ik dat überhaupt willen, dan zou dat ijdele hoop zijn. De mens heeft het in zich om met emoties mee te gaan, ook al zijn het de zijne niet direct. Dat heeft hele mooie kanten, want ik zie in mijn ogen ook hele mooie, respectvolle uitingen, maar ik persoonlijk vind dat het ook mindere kanten heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivav025 schreef op 23 juli 2014 @ 21:38:

[...]





Ik snap niet waarom dit als klagen wordt neergezet. Waarom mag ik daar niks van vinden? Ik ken ook mensen persoonlijk die zijn omgekomen en ik heb er wel last van. Ik vind het niet respectvol. Ik heb het idee dat mensen alleen maar met zichzelf bezig zijn, met wat zij graag willen doen (wat je zegt inderdaad: "als mensen op deze manier hun medeleven willen tonen"), niet met wat fijner is voor nabestaanden. Ik neem het ze niet kwalijk, want ik snap dat ze de bedoeling hebben respectvol te zijn: ze zijn het alleen niet!



Als mensen niet langer zulke simpele etiquette regels begrijpen, dan stel ik voor dat er ofwel meer aandacht aan besteden op school (het zogenaamde kinderen voeden de ouders op) ofwel dat de overheid geeft in deze gevallen advies en er bij de vlaginstructie e.d. gewoon bijzet: stilte wordt op prijs gesteld.



Pardon, klagen was misschien niet het goede woord. Wat ik probeerde te zeggen, iedereen geeft daar op zijn eigen manier, met de beste bedoelingen uiting aan.

En misschien schoot de kritiek op het applaudisseren me ook wel in het verkeerde keelgat omdat ik en een groot deel van mijn (totaal niet tokkie) familieleden nog niet zo lang geleden in een uitvaartdienst na een toespraak ook besloten hebben even te applaudisseren, voor ons op dat moment de manier om (zonder woorden) de speech kracht bij te zetten en respect te tonen voor de overledene. Op dat moment was daar niks 'tokkies' aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 23 juli 2014 @ 21:40:

Quimn ja dat dus. Zegt zoiemand dat dan zodat diegene ook even wat aandacht krijgt of wat is dat?



Over twee weken zijn de nieuwsberichten over de ramp al een stuk minder gaat de rest van het land op vakantie. En dan begint het voor de nabestaande pas. Ben benieuwd of de woorden van Rutte dat het hele land om hen heen staat ook nog gelden.Ik wil je niet aanvallen, maar vind dit een beetje een rare post. Snap totaal je gedachtegang niet, omdat in mijn ogen het 1 los staat van het ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:quimn schreef op 23 juli 2014 @ 21:20:

[...]





Dat hoop ik oprecht en ik vind het heel fijn dat het ze steun geeft. Misschien zou ik ook een 'afwijkende' nabestaande zijn. Ik geef aan hoe het voor mij zou voelen.

Wees blij dat je niet wéét hoe het zou voelen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:vivav025 schreef op 23 juli 2014 @ 21:53:

[...]





Traditie en etiquette zijn niet hetzelfde.



Daarnaast schaam ik me ook voor het geklap omdat het via tv de hele wereld overgaat. Die mensen in het buitenland vragen zich nu af of Nederlanders niet weten wat rouwen is en het niet in zich hebben gepast gedrag te tonen. Het bevestigt de stereotypen die er al over Nederlanders bestaan. Jammer.heb je nog iets opbeurends te melden voor mensen, of wil je alleen maar dingen affikken? Mag hoor, daar niet van, ben er alleen nieuwsgierig naar.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Moet zijn: ik snap het alleen niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 juli 2014 @ 21:27:

[...]





Dat applaudisseren begrijp ik ook niet goed. Gebeurt ook vaak na een minuut stilte voor een wedstrijd.

Ik denk dat het de plaats in heeft genomen van je pet afnemen en een kruisje slaan. Je wilt iets doen, uit respect, uit medeleven, maar wat? En dat is dus tegenwoordig klappen.Ik denk inderdaad dat het zoiets is. Een eerbetoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivav025 schreef op 23 juli 2014 @ 21:53:

[...]





Traditie en etiquette zijn niet hetzelfde.



Daarnaast schaam ik me ook voor het geklap omdat het via tv de hele wereld overgaat. Die mensen in het buitenland vragen zich nu af of Nederlanders niet weten wat rouwen is en het niet in zich hebben gepast gedrag te tonen. Het bevestigt de stereotypen die er al over Nederlanders bestaan. Jammer.





In elke land wordt er anders omgegaan met rouw.

Vinden wij ook niet altijd even begrijpelijk.

Van mijn part klappen we voortaan vanaf morgen allemaal bij elke crematie en elke begrafenis. Maar omdat het nu - nog - geen gemeengoed is is het gek, onwennig, etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven