Geld & Recht alle pijlers

Ex wil verhuizen, ver weg van de kinderen (en mij). Kan dit?

21-07-2014 21:12 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,



Mijn ex en ik zijn nu 2 jaar uit elkaar en hebben samen 2 kleine kinderen. Ik zorg in mij eentje voor de kinderen en ze zijn alleen om het weekend bij hun vader. Hij woont nu nog redelijk in de buurt waardoor hij soms bij ziekte of andere calamiteiten kan helpen. Maar nu wil hij verhuizen, ruim 1,5 uur rijden hier vandaan. Ik maak me hier zorgen over. Niet voor mezelf maar voor de kinderen. Ze zien hem nu al zo weinig en al bijna nooit spontaan, maar als hij verder weg gaat wonen blijft het contact helemaal beperkt tot die geplande weekenden. Weekenden waarvan ze dan ook nog eens een groot deel in de auto zitten. En mijn zoontje wil op voetbal en moet dan op zaterdag trainen, geen idee hoe we dat dan oplossen als ze zo ver weg zitten. Ik vind dat hij zich aan zijn verantwoordelijkheden onttrekt, door alles maar aan mij over te laten, hij zegt letterlijk dat Ik het zelf maar op moet lossen als er iemand ziek is. Alsof ik geen andere verantwoordelijkheden heb, mijn werk bijvoorbeeld? Heeft iemand hier ervaring mee, kan ik hier iets tegen doen?
Dat 'belang van het kind' is de meest misbruikte term in echtscheidingsland.



En hoe je erbij komt dat de inhoud van de zorgregeling niets uitmaakt, fruitmoes, is me echt een raadsel. Het maakt nogal wat uit wanneer een ouder het co-ouderschap (uit egoïstische motieven) verbreekt. Of dat moeder met een 12/2 regeling uit egoistische motieven met het kind 100 km verderop gaat wonen zodat het voor de graag willende vader amper te doen is om af en toe iets mee te pikken van school, bijzondere gebeurtenissen etc. Dat is significant iets anders dan wanneer een vader die naast die 2 dagen per 2 weken nooit iets met zijn kind doet, 200 km verderop gaat wonen terwijl het eerst 20 km was.



Dat 'belang van het kind' betekent niets.
Alle reacties Link kopieren
Amand: het ligt compleet aan de rechter. Ik vind het in het geval van fruitmoed ook raar, omdat de omgangsregeling exact hetzelfde zou blijven.

De situaties die ik aanhaalde, wijzigde de omgangsregeling compleet. Van co-ouderschap naar nul contact (beetje lastig als pa in de VS gaat wonen) en van co-ouderschap naar minimaal contact (pa 300 km verderop). In beide situaties waren de moeders het er niet mee eens dat de vaders gingen verhuizen.



Dus....heel erg afhankelijk van de rechter. Je moet wat dat betreft gewoon geluk hebben ofzo?
quote:Amand schreef op 23 juli 2014 @ 09:16:

[...]



Ik ga even zeiken over je woordgebruik (dat ik wel vaker zie hier, trouwens): wanneer twee ouders uit elkaar gaan, bestaat het gezin dat er was vanaf dat moment niet meer. Het is dus niet zo dat één van de twee het gezin verlaat; je kunt namelijk domweg niet iets achterlaten dat er niet meer is. Het is stemmingmakerij om de situatie voor te stellen zoals jij dat doet.



Je zeikt, ja.

Ik doe niet aan stemmingmakerij, jij doet aan kommaneuken.
quote:Amand schreef op 23 juli 2014 @ 09:53:

En nadat de ouders uit elkaar zijn hebben beide ouders een eenoudergezin, niet alleen moeder.Ja hoor, jij je zin als je je daar beter bij voelt.
En er valt amper op te treden tegen ouders die het contact van het kind met hen of de andere ouder ondergeschikt maken aan hun eigen verlangens. Daar helpt geen rechtbank tegen; er staan de rechter in zo'n geval amper of geen middelen ter beschikking. De onwillige ouder zal altijd óf zijn of haar zin krijgen en/of het leven van het kind en de andere ouder zuur maken.
Je vergist je, cumulus. Ik raak juist exact de essentie.
Het lijkt me dat in eerste instantie ouders alletwee voor hun kinderen willen zorgen in een 50-50 verhouding. Er zijn echter veel ouders die gezamenlijk de 12-2 regeling willen, dus zowel vanuit de vader als de moeder uit, omdat ze dat altijd al zo hadden en ze dat een goede regeling vonden.



Er zijn echter ook situaties waarin de vader meer voor de kinderen wil zorgen maar toch een 2-12 regeling krijgt en zich nu moet behelpen met 2 van de 14 dagen terwijl hij meer wil hebben.



Vaak zie je het omgekeerde namelijk dat de moeder graag meer contact zou willen tussen vader en kind maar dat de vader niet meewerkt. Zoals in dit topic het geval lijkt te zijn.



Als je als vader al in een 2-12 regeling zit, zou je verwachten dat de vader er dan alles aan doet om eventueel de kinderen toch nog meer te zien als hij daar even tijd voor kan vinden tussen zijn baan, zijn nieuwe vriendin en de kinderen van zijn nieuwe vriendin. Dus dat hij graag zich aanbiedt mocht de moeder doordeweek niet kunnen maar ook als de moeder wel kan uit zichzelf zegt dat hij een paar dagen in die en die week vrij heeft en dan ook extra voor de kinderen zou willen zorgen.



Dat is hier helaas ook niet het geval.



Het is verder erg triest als ouders eerst wel co-ouderschap hebben en dan zich terugtrekken van de zorg voor hun eigen kinderen en deze kinderen daarna eigenlijk bijna nooit meer zullen zien. Als de moeder wel veel voor de kinderen ook altijd wilde zorgen en graag de kinderen ook meer bij zich heeft, hoeft het nog niet altijd een probleem te zijn als de vader laat merken wel om zijn kinderen te geven, geld genoeg heeft om op regelmatige basis vliegreisjes te bekostigen of elke avond op skype zijn kinderen nog een verhaaltje voor het slapen gaan vertelt.



Ik vind het wel nogal wat dat een vader al nauwelijks voor het kind zorgt en dan ook nog eens helemaal niet meer voor het kind wil zorgen, je zou verwachten dat hij juist elk moment pakt waarop hij nog wel voor het kind kan zorgen.



Ik ben verder een groot voorstander van verder gaan ook voor de ouders in het leven maar opties als je kinderen nauwelijks nog zien zijn daarin wel erg moeilijk maar je kan iemand niet echt verplichten te zorgen als ze het echt niet willen maar toch raar dat dat vaak de vaders zijn en die moeder dan ineens wel verplicht kan worden bijna fulltime voor de koters te gaan zorgen.



Wat als nou die moeder ook zegt ik ga intrekken bij mijn vriend en jullie gaan maar naar je vader? Dan zijn er twee ouders die niet meer voor de kinderen zorgen, maar ja dat doen de meeste moeders niet, die gaan dan alsnog voor de kinderen zorgen terwijl de vader zich wel terug mag trekken uit de ouderlijke macht. Ik blijf het een raar iets vinden. Ik vind dat ook voorbijgaan aan het recht van een moeder om ook nog meer te zijn dan nu een zo goed als single moeder die nauwelijks nog toekomt aan weggaan in de avonden en vaak ook in inkomen er erg op achteruit gaat.



Maar goed veel moeders willen juist ook fulltime zorgen voor de kinderen en ja het blijft erg als een vader die dat ook wil dat niet zou mogen. Gelijke rechten en plichten voor elke ouder tenzij ze samen anders overeengekomen zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 23 juli 2014 @ 22:18:

Je vergist je, cumulus. Ik raak juist exact de essentie.

Welnee joh, je zet jezelf juist exact neer als de kommaneuker waarvan ik vermoed dat je die bent.



Je kunt wel iets stellig hier neer zetten, maar dat maakt het nog niet waar. Namelijk.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 21 juli 2014 @ 21:14:

Geen ervaring maar je ex is wel een rotzak om alle verantwoordelijkheid op jouw schouders te schuiven. Sterkte!Ex is helemaal geen rotzak, op basis van wat hier geschreven wordt. Misschien heeft hij wel heel goede redenen om naar zijn nieuwe adres te verhuizen. En misschien heeft hij geen goede redenen en is hij wel een rotzak. Maar dat weten wij in ieder geval niet.
quote:Miss_Communicatie schreef op 24 juli 2014 @ 08:45:

[...]



Welnee joh, je zet jezelf juist exact neer als de kommaneuker waarvan ik vermoed dat je die bent.



Je kunt wel iets stellig hier neer zetten, maar dat maakt het nog niet waar. Namelijk. je hebt jezelf ook niet gemaakt hè, hou ik me maar voor
quote:Paekzwart schreef op 24 juli 2014 @ 00:14:

Het lijkt me dat in eerste instantie ouders alletwee voor hun kinderen willen zorgen in een 50-50 verhouding. .

Lijkt me niet. De feiten wijzen anders uit.



Wat je persoonlijk "beter" vindt, is nog niet de werkelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 24 juli 2014 @ 09:39:

[...]



je hebt jezelf ook niet gemaakt hè, hou ik me maar voor

Inderdaad, dat klopt.

Want dan had ik vast wel e.e.a. bijgeschaafd. Zoals mijn voorliefde voor ruggegraatloze mannekes met een grote bek.



Fijn dat je aan deze gedachte houvast hebt.
conversation = awareness
Oh dat wordt niks dus met dat daten. Aleen voor de seks dan maar?
quote:eldorado schreef op 24 juli 2014 @ 12:07:

[...]



Lijkt me niet. De feiten wijzen anders uit.



Wat je persoonlijk "beter" vindt, is nog niet de werkelijkheid.Ja dat zeg ik.
Alle reacties Link kopieren
Paekzwart: de situaties die ik ken, hebben voor de kinderen ronduit wreed uitgewerkt: "papa houdt niet meer van mij". Tja, dat krijg je dan. Echt heel sneu. Wat zeg je dan? Papa vindt zijn lul belangrijker (Want daar komt het natuurlijk op neer).



Echt, kinderrechten? Die bestaan niet. Nergens wordt zo gesold als met kinderen, wat Amand eigenlijk ook schrijft. "Het belang van het kind' is in de praktijk het belang van de ouder (vaak 1 van de 2). Bah.
Ik vind dat er meer moet worden gedaan om een ouder te wijzen op zijn plichten ten opzichte van de eigen kinderen. Iets wat er op wijst hoe zij in verbinding staan tot die kinderen omdat zij hun ouders zijn.



Als ouders echt niet voor hun kinderen willen zorgen of het is een eindeloze put met conflicten dan is het wellicht maar beter ook als ze er niet voor gaan zorgen. Maar ik vind wel dat er veel aan moet worden gedaan om te zorgen dat beide ouders betrokken blijven bij de opvoeding. Daarvoor hoeven ze niet persé binnen 2 km van elkaar te blijven wonen maar er kan mijns inziens nog wel meer gedaan worden.



Zeker als je ook spreekt qua alimentatie en de ouder die wel voor de kinderen móet zorgen daardoor nu extra belast wordt als een andere ouder niet wil. Wil een andere ouder juist graag ook voor de kinderen zorgen in een evenwichtige verhouding, dan moet daar ook juist aandacht voor zijn om dat te stimuleren.
Ja is triest dat kinderen met dat soort situaties te maken krijgen zoals het verdriet dat een ouder niet meer om hen geeft of niet meer om hen lijkt te geven.
Alle reacties Link kopieren
Hier een ex op afstand van +1,5 uur.. Niks mis mee. Haalt én brengt, dat hebben we afgesproken, echter heel soms rij ik. Verder nog nooit een weekend gemist en zelf geen 10 minuten gesprek op school. Komt pannenkoeken papa zijn op schoolfeesten enz enz. Afstand zegt niks over het al dan niet nemen van verantwoordelijkheden, dat ligt aan de persoon zelf..



TO, ik denk dat de afstand niet het probleem zozeer is maar meer het karakter van ex..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Als jullie niks vast hebben gelegd in het convenant kun je waarschijnlijk weinig doen. Maar ik zou hoe dan ook proberen om het tegen te houden / aan te vechten. 1,5 uur rijden is echt heel veel. Ook als je kinderen iets vergeten, is het niet makkelijk even op te halen. Hoe ouder de kinderen worden, hoe lastiger het wordt.
Alle reacties Link kopieren
En TO? Er al uit gekomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat je er helemaal niks aan kan doen. Sommige mannen zijn gewoon klootzakken op pootjes zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel. En dat kun je niet afdwingen als dat niet in zijn karakter ligt.



Zorg dat-ie financieel wel bijdraagt en laat dat ook vastleggen.



Voor de rest moet je het maar als een lange-termijn investering zien. Later, zullen je kinderen precies zien wie van hun ouders het meeste voor hen heeft gedaan, wie wel verantwoordelijkheid heeft getoond en wie steevast voor zijn eigen geluk koos. En dan zien ze hem ook precies voor wat hij is...
Alle reacties Link kopieren
quote:bloosje schreef op 24 juli 2014 @ 23:15:

Hier een ex op afstand van +1,5 uur.. Niks mis mee. Haalt én brengt, dat hebben we afgesproken, echter heel soms rij ik. Verder nog nooit een weekend gemist en zelf geen 10 minuten gesprek op school. Komt pannenkoeken papa zijn op schoolfeesten enz enz. Afstand zegt niks over het al dan niet nemen van verantwoordelijkheden, dat ligt aan de persoon zelf..



TO, ik denk dat de afstand niet het probleem zozeer is maar meer het karakter van ex..Precies als hij zich gewoon aan de bestaande afspraken houdt is er niks aan de hand, we doen net alsof 1,5 uur ver is in dit kikkerlandje. Hoe zouden gescheiden ouders dat nu doen in landen waar de afstanden vele malen groter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oud topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 21 juli 2014 @ 22:29:

[...]



Uh.. hij is niet de oppas hoor.Hij is wel de vader
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:monsterpinguin schreef op 28 augustus 2014 @ 12:07:

Oud topic.



Valt toch wel mee?



Afgezien van de praktische problemen als de sportclubjes, wat dacht je als die kinderen groter zijn en een bijbaantje hebben op zaterdag? Nu konden ze nog naar papa want die woonde in de buurt. Als ze de hele dag bij AH hebben gewerkt, gaan ze echt niet op de trein naar papa voor de zaterdagavond en de zondag.

Als het nu al niet gaat minderen nu papa verhuist, gebeurt het zeker over een paar jaar.
I can explain it to you, but I can't understand it for you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven