Werk & Studie alle pijlers

Werkgever wil een ander contract – goed plan?

12-07-2014 01:05 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon tijdelijk aan de slag bij een werkgever voor 24 uur per week op basis van een 0-urencontract.



Nu komt de werkgever met het verzoek om het contract om te zetten. Voor mij zou veranderen dat ik nu een bruto salaris ontvang zonder loonstrook. Aan de belasting zou ik dat loon moeten opgeven onder 'overige inkomsten' en zou dat verrekend worden met mijn belastingaangifte.



Het lijkt of ik nu met de nadelen van het relatief lage loon van loondienst én de nadelen van freelancen samen te maken heb, of zie ik iets over het hoofd? De betaling heeft al een maand vertraging opgelopen en als het voor mij niets uitmaakt, wil ik mijn werkgever best tegemoet komen. Maar als er een addertje onder het gras zit, beroep ik me uiteraard liever op het eerdere (al getekende) contract.
quote:zapppie schreef op 12 juli 2014 @ 09:32:



Overigens is dit geen zwart werk, zoals iemand beweert. Het is pas zwart als jij niks opgeeft aan de belastingdienst!



Pertinent niet waar. De werkgever die verplicht is om voor zijn werknemers premies en belastingen in te houden op basis van een dienstverband, en dat niet doet, is wel degelijk zwart aan het uitbetalen.



Hiervoor gelden slechts een heel beperkt aantal uitzonderingen (zoals bijv bij huishoudelijk personeel dat een beperkt aantal uren per week in opdracht van de huiseigenaar werkt).
Het is niet zwart. Als je als freelancer een bedrijf een factuur stuurt, dan kan dat natuurlijk. Alleen mag je dan niet exclusief voor dat bedrijf werken omdat de belastingdienst je dan als werknemer ziet. Je moet dus meerdere opdrachtgevers hebben!
Alle reacties Link kopieren
Een accountant zal zo'n voorstel nooit doen, zelfs niet omdat het ten voordele van de werkgever is. Let op dat de werkgever jou voor gedane arbeid moet uitbetalen en in redelijke termijn ook nog! Doet hij dat niet ga dan snel naar een rechtswinkel of juridisch loket, want de stappen die je dan kunt nemen zijn niet moeilijk voor mensen die hierin thuis zijn.
quote:vivinnetje schreef op 12 juli 2014 @ 09:33:

[...]



Okee... maar er zijn toch heel veel mensen die op freelance basis projecten doen, in combinatie met part-time loondienst? Voor een hoop mensen ook de enige manier om rond te komen.

Die part-time baan in loondienst is een andere werkgever dan die van het 0-urencontract.



Voor een beperkt aantal functies mag men verdiensten opgeven als "inkomsten uit overige werkzaamheden". Op de site van de belastingdienst kun je vinden onder welke voorwaarden dat mag. Maar dan mag niet wanneer er eigenlijk sprake is van een dienstverband.



In alle andere gevallen is er sprake van loondienst (wanneer je structureel voor dezelfde werkgever werkt) of van zelfstandig ondernemerschap. Dat is geen keuze, de belastingdienst bepaalt. Je kunt bij de belasting een verzoek indienen om als zelfstandig ondernemer te worden gezien, maar zij zullen dat alleen honoreren waneer er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Om dat uit te sluiten, stellen ze oa de voorwaarde dat je als ondernemer verschillende opdrachtgevers moet hebben.
quote:zas schreef op 12 juli 2014 @ 10:03:

Het is niet zwart. Als je als freelancer een bedrijf een factuur stuurt, dan kan dat natuurlijk. Alleen mag je dan niet exclusief voor dat bedrijf werken omdat de belastingdienst je dan als werknemer ziet. Je moet dus meerdere opdrachtgevers hebben!Je mag als freelancer alleen factureren wanneer je als ondernemer erkend bent door de belastingdienst. Daarvan is in deze situatie geen sprake.
Alle reacties Link kopieren
Okee... het is me wel duidelijk geloof ik. Ik moet het gewoon niet doen, ook overzie ik nu niet precies de gevolgen, die komen dan vanzelf... :(

Dat eerste contract zouden we gewoon kunnen verscheuren (dus niet!), er is nooit wat mee gedaan, dat is 't 'm nou juist... ik denk dat mijn werkgever zich er nu pas in is gaan verdiepen en inziet dat er nogal wat dingetjes bij komen voor hem.

Ik vind het wel echt erg. Ik heb echt hard gewerkt, ben flexibel geweest en nu wordt me zoiets voorgesteld onder het mom van: 'ons scheelt het een hoop rompslomp en voor jou maakt het niks uit'. Tja. Welcome to the real world.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je al geen loonstrook krijgt. Zou het zeker niet doen
Trots!
Alle reacties Link kopieren
quote:vivinnetje schreef op zaterdag 12 juli 2014 09:36 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="esther55 in "Werkgever wil een ander contract –..."" class="messagelink">esther55 schreef op 12 juli 2014 @ 09:30</a>:</b>

@ vinnetje



Mijn antwoord niet gelezen? Ik ben Belastingadviseur.</div></blockquote>Sorry Esther55... op dat soort mensen zat ik nou juist te wachten! Maar ik blijf het moeilijke materie vinden, ook na jouw uitleg... Ik zal het nog eens punt voor punt tot me door laten dringen... desnoods met iemand erbij. Tja, dit is de materie. Meer kan je er echt niet van maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:esther55 schreef op 12 juli 2014 @ 10:19:

[...]





Tja, dit is de materie. Meer kan je er echt niet van maken.

Nog 'ns rustig nalezen helpt een stuk...

En dankjewel... en iedereen trouwens!

Ik heb wel genoeg informatie nu om mijn antwoord te formuleren dat hij beter 'n andere accountant kan nemen... :-)
Alle reacties Link kopieren
*mosterd*
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Dat eerste contract staat als een huis, daar hebben jullie je allebei aan te houden ook de werkgever.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat een accountant zoiets nooit zou adviseren is helaas niet waar. Dat een accountant zoiets niet mag adviseren is wel waar.



Eigenlijk is het vrij simpel, in alle gevallen waarbij je structureel werkt voor een ander en daar betaling voor ontvangt (zeg maar, alles meer dan een avondje babysit) zal je twee dingen moeten zien:



1. Een overeenkomst. Bij voorkeur op papier.

2. een "papieren" (tegenwoordig werkt electronisch ook) bevestiging van geleverd werk en te betalen vergoeding.



Punt 2 kan een loonstrook zijn, of een factuur. Maar ontbreekt dat stukje papier, dan zit je fout.
quote:NummerZoveel schreef op zaterdag 12 juli 2014 10:08 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="zas in "Werkgever wil een ander contract –..."" class="messagelink">zas schreef op 12 juli 2014 @ 10:03</a>:</b>

Het is niet zwart. Als je als freelancer een bedrijf een factuur stuurt, dan kan dat natuurlijk. Alleen mag je dan niet exclusief voor dat bedrijf werken omdat de belastingdienst je dan als werknemer ziet. Je moet dus meerdere opdrachtgevers hebben!</div></blockquote>Je mag als freelancer alleen factureren wanneer je als ondernemer erkend bent door de belastingdienst. Daarvan is in deze situatie geen sprake. Facturen zonder BTW (met toestemming van de belastingdienst) mag volgens mij wel, hoor. Geldt voor mensen die niet ingeschreven staan bij de KVK volgens mij. Als je af en toe wat bijklust zeg maar. Mijn zus heeft dat ooit eens nagevraagd en dat mocht.
Je mag zelfs transacties doen zonder te factureren. Moet je wel een kassa hebben.



Als je het exact wil weten: http://www.belastingdiens ... n_verplicht_te_factureren
Alle reacties Link kopieren
Ik factureer mijn incidentele klussen ook gewoon hoor. De bedrijven waar ik die klussen voor doe hebben daar meestal een formuliertje voor, hoef ik alleen wat gegevens in te vullen. De bedrijfstak waar ik in werk staat onder hele sterke controle, en dat is allemaal gewoon legaal. Maar nogmaals, dat geldt alleen als het om losse klusjes gaat, niet bij een verkapt dienstverband.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat de werkgever je nog steeds niet heeft betaald??
quote:zas schreef op zaterdag 12 juli 2014 13:38 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Werkgever wil een ander contract –..."" class="messagelink">NummerZoveel schreef op zaterdag 12 juli 2014 10:08</a></b> <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="<a href="zas in "Werkgever wil een ander contract –..."" class="link">zas in "Werkgever wil een ander contract –..."</a>" class="messagelink">zas schreef op 12 juli 2014 @ 10:03</a>:</b>

Het is niet zwart. Als je als freelancer een bedrijf een factuur stuurt, dan kan dat natuurlijk. Alleen mag je dan niet exclusief voor dat bedrijf werken omdat de belastingdienst je dan als werknemer ziet. Je moet dus meerdere opdrachtgevers hebben!</div></blockquote>Je mag als freelancer alleen factureren wanneer je als ondernemer erkend bent door de belastingdienst. Daarvan is in deze situatie geen sprake. </div></blockquote>Facturen zonder BTW (met toestemming van de belastingdienst) mag volgens mij wel, hoor. Geldt voor mensen die niet ingeschreven staan bij de KVK volgens mij. Als je af en toe wat bijklust zeg maar. Mijn zus heeft dat ooit eens nagevraagd en dat mocht. Dat mag alleen in een heel beperkt aantal gevallen. Een opsomming daarvan staat op de site van de bd.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivinnetje schreef op 12 juli 2014 @ 09:15:Ik heb geen btw-nummer, maar dat kan ik natuurlijk wel aanvragen...



Heb je jezelf ook gerealiseerd wat daar de gevolgen van zijn ?



Ieder kwartaal een belastingaangifte doen (Doe je dit niet kan je erg hoge boetes verwachten, al ben ja maar een week te laat) en ieder jaar een zakelijke belasting aangifte doen.

Dit bovenop je particuliere belasting aangifte.



Maak eens een echte berekening waarbij je alles meeneemt in de kostprijs, reiskosten, ziektekostenverzekering, risicoverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioenfonds, extra uren ivm administratie en leg dit eens voor bij je opdrachtgever, ik denk dat die opeens niet meer zo blij is.



Komt nog steeds bij dat jij geen recht meer hebt op WW op het moment dat je zonder werk komt te zitten.



Denk hier nog maar eens heel goed over na.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:ericito schreef op 24 juli 2014 @ 00:40:

Bedoel je dat de werkgever je nog steeds niet heeft betaald??Jawel. Hierboven stond het uitgelegd maar heb ik verwijderd vanwege privacy-redenen. Ik heb hem gezegd dat ik niet akkoord ging met zijn voorstel dat ik het moet opgeven onder 'overige inkomsten'. Hij heeft niks meer van zich laten horen, maar dus wel geld overgemaakt. Ik heb hem bedankt en gevraagd of hij me nog een specificatie (verplicht als ik daar om vraag) kan sturen. Maar hij antwoordt niet en houdt zich telefonisch onbereikbaar. Het ziet ernaar uit dat het toch gaat zoals hij wil! En ik weet wel dat ik dat contract heb en in mijn recht sta, maar ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 24 juli 2014 @ 08:48:

[...]

Denk hier nog maar eens heel goed over na.Ja... het is geen kwestie meer van erover nadenken, ik word hiermee geconfronteerd, ik héb een 0-urencontract getekend maar na het afronden van de klus bedenkt de opdrachtgever opeens dat hij het liever anders geregeld wil zien. Dat zou hem 'financiele rompslomp' schelen. Nou is me hier inmiddels wel duidelijk geworden dat het zeer ongunstig voor mij is. Bovendien heb ik een uurloon afgesproken wat iemand in mijn functie in loondienst verdient... en echt geen gek loon! Dus het is wel erg lullig als de belastingdienst aan het eind van de rit bij mij komt omdat deze werkgever niks opgeeft?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven