Getuigen voor mijn huwelijk

24-07-2014 08:27 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft mij ten huwelijk gevraagd en nu zijn we bezig met de voorbereiding daarvan.

We zijn nu aan het bedenken wie wij als getuige willen vragen.

Mijn vriend wist het gelijk, zijn broer en vader omdat hij een hele sterke band met hen heeft. Ik heb niet zo'n sterke band met mijn ouders en zus...ik heb wel een erg goede band met mijn schoonmoeder en zou haar graag als mijn getuige willen. Alleen weet ik dan dat er scheve gezichten zullen komen.

Heeft iemand ervaring met het kiezen van getuigen en heeft daar moeite mee gehad?
Alle reacties Link kopieren
quote:helga62 schreef op 24 juli 2014 @ 09:35:

Wij wilden kiezen voor zijn beste vriend en mijn beste vriendin...

Mocht niet van zijn ouders, traditie wilde dat we iemand uit het gezin moesten vragen, als we zijn broer niet vroegen kwam schoonvader niet naar het feest... We vroegen die broer, zegt die: ik ben maar tweede keus, weet niet of ik wel wil... (uiteindelijk wel hoor)

)Belachelijke reactie van schoonvader,ik geloof niet dat ik daar aan toegegeven had. Mocht niet van zijn ouders... Je bent toch volwassen..
Ik vind het meer een rol voor vrienden en vriendinnen.

En je schoonmoeder kiezen lijkt me geen goed plan.

Kies iemand van jouw kant.

Heb je goede vriendinnen?
quote:Trotter schreef op 24 juli 2014 @ 09:24:

[...]



Je kunt iemand niet vertellen wat hij of zij moet voelen. Maar je kunt wel aangeven dat dat gevoel niet klopt.



Hoe kan je nou zeggen dat iemands gevoel niet klopt? Daar heb je helemaal niks over te zeggen, over andermans gevoel. Het komt uit een ander referentiekader dan de jouwe, da's alles.



Ik heb ook het gevoel (..) dat je schoonmoeder vragen geen goed idee is. Ik zou gaan voor de neutrale optie: een vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Helga62, mocht niet van zijn ouders?! Jahoooor wat belachelijk! Je bepaalt zelf wie je getuigen zijn. Snap dat die broer zich tweede keus voelde.



TO zou niet de familiebanden op scherp zetten, maar snap dat het lastig voor je is. Waarom houden jullie het niet bij de twee getuigen die je al hebben?
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel zijn dat getuige zijn alleen maar een formaliteit is, maar voor veel mensen voelt het toch wel als een erebaantje. En als je dan alleen maar familie van je man als getuigen kiest, dan kan dat bij jouw familie best pijnlijk overkomen.

In jouw geval zou ik dan bijv. voor mijn moeder en schoonmoeder kiezen. Lijkt me ook wel een mooie symboliek die beide moeders verbindt met elkaar. Of anders idd je beste vriendin of zo.



Ik had zelf trouwens mijn vader en opa als getuige, omdat die tot mijn huwelijk de twee belangrijkste mannen in mijn leven waren geweest. Mijn man had zijn vader en moeder uitgekozen.
..
Alle reacties Link kopieren
Overigens is getuige zijn niet echt een erebaantje. Er hoort wel degelijk een verantwoording bij: je bent getuige van het huwelijk van twee mensen die elkaar liefhebben. Je wordt geacht om'beschikbaar te zijn voor degene waarvoor je getuigd ingeval van problemen in het huwelijk. Jij moet dan ook echt jouw bijdrage leveren aan het oplossen van die problemen.



Zo werd mijn echtgenoot ingewreven door de schoonvader van zijn beste vriend waar hij getuige van het huwelijk was. Hij heeft deze taak altijd zeer serieus opgevat na 23 jaar huwelijk zijn ze, na best wel wat grote hobbels, nog steeds bij elkaar.
leef, geniet en eet!
Alle reacties Link kopieren
De kosten van het feest werden gedeeld door mijn en zijn ouders, dan mag je gerust rekening houden met hun wensen, ik kon doen wat ik wilde (binnen het budget), hij niet blijkbaar. We hadden ook niet door dat het hun "traditie" was, anders hadden we dadelijk die broer gevraagd.
quote:vivavo97 schreef op 24 juli 2014 @ 10:09:

Overigens is getuige zijn niet echt een erebaantje. Er hoort wel degelijk een verantwoording bij: je bent getuige van het huwelijk van twee mensen die elkaar liefhebben. Je wordt geacht om'beschikbaar te zijn voor degene waarvoor je getuigd ingeval van problemen in het huwelijk. Jij moet dan ook echt jouw bijdrage leveren aan het oplossen van die problemen.Eh...? Dat heb ik nou werkelijk nog nooit eerder gehoord.
Jawel hoor, dat klopt.
Maarreh.. ik ben ook wel weer 'es benieuwd naar TO.
quote:vivavo97 schreef op 24 juli 2014 @ 10:09:

Overigens is getuige zijn niet echt een erebaantje. Er hoort wel degelijk een verantwoording bij: je bent getuige van het huwelijk van twee mensen die elkaar liefhebben. Je wordt geacht om'beschikbaar te zijn voor degene waarvoor je getuigd ingeval van problemen in het huwelijk. Jij moet dan ook echt jouw bijdrage leveren aan het oplossen van die problemen.



Zo werd mijn echtgenoot ingewreven door de schoonvader van zijn beste vriend waar hij getuige van het huwelijk was. Hij heeft deze taak altijd zeer serieus opgevat na 23 jaar huwelijk zijn ze, na best wel wat grote hobbels, nog steeds bij elkaar.Dit idd. Daarom heb ik ook mijn broer en vriendin gevraagd ipv mijn ouders, die zullen naar alle waarschijnlijkheid een groot deel van mijn huwelijk niet meer meemaken en daar zou ik dan ook niet terecht kunnen als dat nodig zou zijn. Ik heb dus ook bewust gekozen voor mensen die er logischerwijs gedurende mijn hele huwelijk bij zullen zijn.
Kies voor de persoon die je echt graag wil als getuigen. Als je niet heel zeker bent van de beslissing kies dan niet voor je schoonmoeder, want je zal waarschijnlijk heel hard voet bij stuk moeten houden tegen over je eigen familie en dat word lastig als je twijfelt. Ik zou dan toch voor een vriendin gaan.



Ik heb zelf mijn vader en broer gekozen. Dit had ik al jaren in mijn hoofd. Mijn moeder (gescheiden ouders) was heel erg boos en verdrietig over deze beslissing en dat is ze nu nog (de bruiloft is binnenkort). Ik ben echt heel hard naar haar geweest dat ik niet terug kwam op die beslissing en dat het haar probleem is en niet de mijne. Had ik dat niet gedaan dan was ze nu nog aan het zeuren en op mij in praten om het niet te doen.
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 10:27:

[...]



Dit idd. Daarom heb ik ook mijn broer en vriendin gevraagd ipv mijn ouders, die zullen naar alle waarschijnlijkheid een groot deel van mijn huwelijk niet meer meemaken en daar zou ik dan ook niet terecht kunnen als dat nodig zou zijn. Ik heb dus ook bewust gekozen voor mensen die er logischerwijs gedurende mijn hele huwelijk bij zullen zijn.Ja precies, daar zou ik dus ook rekening mee houden. Precies om die reden.
De getuige zet een kriebel als check dat jullie getrouwd zijn. Een eer en een formaliteit.



Het is niet jullie dag, het is de dag jullie en jullie families verbonden worden. Het overslaan van je eigen familie hierin zet misschien jaren kwaad bloed, terwijl het echt nergens oom gaat.



Vraag je moeder en zus voor het evenwicht als getuigen en plan de dag verder gezellig met je schoonmoeder. Kleine moeite, groot effect.



Tenzij je als bridezilla je zin wil doordrijven op jouw dag en het niet erg vind je familie te schofferen en je familiebanden verder te rekken. Dan gewoon je eigen ding doen.
Ik wilde mijn oudste zus niet vragen omdat ik haar getuige al was en mijn andere zus zich dan wellicht gepasseerd zou voelen en ik sowieso mijn beste vriendin als getuige wilde. Met mijn jongste zus heb ik wat minder dus ik vond het ook raar om haar alleen te vragen. Ik ben dus voor twee vriendinnen gegaan.



Kun je niet je schoonmoeder en je eigen moeder vragen? Ik vind het ook wel interessant hóe slecht jullie band dan is. Is dat gewoon omdat er geen klik is of heb je nare dingen meegemaakt met ze?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Als TO kiest voorde getuige die zij wil is ze plotseling een bridezilla. Hou toch op zeg. Bestaat er een ook een gelijk woord voor familie die koste wat kost de eigen zin wil doorzetten?
Weetje, vooral het vragen of ze dat wilden was een bijzonder moment. Het moment dat zij tekenden zat ik volledig in mijn eigen roes en achteraf voegt het ook niet echt iets toe aan de diepe band die we toch al hebben.
quote:honingbijtje schreef op 24 juli 2014 @ 10:41:

De getuige zet een kriebel als check dat jullie getrouwd zijn. Een eer en een formaliteit.



Het is niet jullie dag, het is de dag jullie en jullie families verbonden worden. Het overslaan van je eigen familie hierin zet misschien jaren kwaad bloed, terwijl het echt nergens oom gaat.



Vraag je moeder en zus voor het evenwicht als getuigen en plan de dag verder gezellig met je schoonmoeder. Kleine moeite, groot effect.



Tenzij je als bridezilla je zin wil doordrijven op jouw dag en het niet erg vind je familie te schofferen en je familiebanden verder te rekken. Dan gewoon je eigen ding doen.



Mijn bruiloft word toch echt onze dag. Een die we samen met familie en vrienden vieren, maar wel op onze manier. Natuurlijk houden we wel rekening met onze gasten, maar ik zou niet iets doen wat helemaal tegen mijn gevoel in gaat om mijn familie maar tevreden te houden.



Natuurlijk is getuigen zijn een formaliteit, maar de keer dat ik getuigen was vond ik dat toch heel bijzonder. Dat hele trouwen is sowieso niks anders dan een contract aangaan met je partner waarin je vast legt voor de ander te zorgen. Niks romantisch aan eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat getuigen allerlei taken naast aanwezig zijn en hun handtekening zetten, hebben, is echt complete nonsens. Dat je dat emotionele gevoel erbij creëert, mag je natuurlijk helemaal zelf weten, maar de taak van een getuige, is getuige zijn: 'Ja, dit huwelijk heeft inderdaad met wederzijdse goedstemming plaatsgevonden, en daar teken ik voor'. Mensen die op maandagochtend trouwen, hebben nog wel eens medewerkers van het stadhuis als hun getuigen, omdat er gewoon iemand moet bevestigen dat dit huwelijk heeft plaatsgevonden. That's it, niet meer. Er zit geen enkele morele verplichting of levenslange taak aan vast.



En daarom denk ik ook dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Ik zou inderdaad iemand van je eigen kant kiezen, of desnoods je moeder én je schoonmoeder, zoals iemand opperde. Het gaat er gewoon om dat iemand bevestigt dat je getrouwd bent, en dat hoeft niet per sé de meest capabele huwelijkspsycholoog van je familiekring te zijn.
Occam's razor
quote:vivavo97 schreef op 24 juli 2014 @ 10:09:

Overigens is getuige zijn niet echt een erebaantje. Er hoort wel degelijk een verantwoording bij: je bent getuige van het huwelijk van twee mensen die elkaar liefhebben. Je wordt geacht om'beschikbaar te zijn voor degene waarvoor je getuigd ingeval van problemen in het huwelijk. Jij moet dan ook echt jouw bijdrage leveren aan het oplossen van die problemen.Dat eerste stuk klopt, je bent er inderdaad bij als een stel trouwt. Daarna houdt de verantwoordelijkheid echt op hoor. De tekst die ik gearceerd heb klopt dus niet. Volgens mij is dat een betekenis die mensen er zelf aan geven, het is in ieder geval nergens zo vastgelegd. Je hoeft namelijk geen mensen te kiezen die je kent, je kunt ook de bode van het gemeentehuis of een willekeurige voorbijganger kiezen als getuige. Kun je dan ook eisen dat die gemeente-ambtenaar je helpt als het huwelijk niet zo lekker loopt?
quote:vivamila schreef op 24 juli 2014 @ 09:19:

[...]





Ik zou optie 3 kiezen. Andere opties niet verkeerd, maar ook niet handig.

Eigen familie te weinig connectie mee.

Schoonfamilie wordt ongemakkelijk voor je eigen familie. Vermoed dat je ouders en zus er niet echt relaxed bijzitten dan, zo buitengesloten op een feestje wat vooral om de schoonfamilie draait.+1
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan iedereen een getuige net zo belangrijk maken als ie zelf wil, maar wil je de rol van een getuige echt serieus nemen vind ik dat de door mij genoemde verantwoordelijkheden er bij horen. Als je echt betrokken bent bij de mensen die in het huwelijk treden dan kan het niet anders dan zo voelen. Een huwelijk ga je niet aan om het feestje maar om hele andere redenen lijkt mij. Ik heb nog steeds, na ruim 20 jaar, een intensief contact met mijn beide getuigen en zal en heb ze om raad gevraagd als het even moeilijk zat tussen man en mij en/of de kinderen. Deze mensen zullen mij altijd zonder vooroordeel aanhoren en mij helpen bij het nemen van de voor mij juiste beslissingen. Het is fijn om te weten dat er zulke dierbare mensen naast me staan, die deze rol op zich hebben genomen.
leef, geniet en eet!
Alle reacties Link kopieren
Ik had mijn ouders als getuigen. Ex man had zijn stiefvader en mijn opa.

Zijn moeder voelde zich gepasseerd. Nou jammer dan, ons huwelijk, onze keuze.
Wat een verstikkende familie bemoeienissen lees ik hier ...

Die schoonvader had van mij in de hoogste boom kunnen gaan zitten en zijn geld had ik zeker niet aangenomen, allejezus zeg
Wij hadden getuigen van de gemeente, das dan wel weer het andere uiterste maar dan ook getrouwd met alleen onze kinderen erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven